Tesla - Johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 2)

Lol muistatteko kun täälläkin moni kirjoitti kuinka Dojo tulee ja ratkaisee kaiken?

Nyt jopa Muskin suurimmat fanitkin menettävät uskoaan tähän.

Taas yksi lampaiden toistelema hype-kortti romahtaa, nyt kaikki fokus näyttää olevan Optimuksessa kunnes tulee taas joku uusi juttu.

Konffapuhelun perusteella mitään uusia draivereita ei ole tulossa kuin vasta 2026, pl. Juniper-päivitys joka tuo varmasti jonkunlaisen pompun kysyntään tämän vuoden H2:lla.

Mitä tulee COGSien alenemiseen niin pitää odottaa 10-K:ta, siellä on ilmeisesti aika paljon näitä valtion tukia jotka kirjanpidossa laskevat tuotantokustannuksia. Samaten revenuen osalta on mielenkiintoista nähdä miten paljon FSD revenueta on kirjattu Q4 tulokseen.

14 tykkäystä

Mitäs sitten pidemmällä aikavälillä tapahtuu? Ehkäpä voitaisiin olla analyyttisia, mikä tässä markkinassa on muuten muuttunut kuin että korkotasot jatkuu pidempään ylhäällä, öljy on pysynyt halpana ja sähköautojen tukiaisia on vähennetty. Teslalla on tuoteportfolio murroksessa ja siten tietysti on vaikea antaa ohjeistusta volyymeista lyhyellä aikavälillä eteenpäin.

Ovatko muut kilpailijat nyt erityisen vahvoja sähköautoissa, ovatko muut käyttövoimat voittaneet sähkön henkilöautoissa vai onko joku megatrendi, kuten ilmastonmuutos, nyt peruttu? Oma analyysini on, että ei ole mitään näistä. Oma epäilys on, että täällä ennustetaan Teslan bisneksen laskua ihan vetyosakkeiden kooman takia ja toivotaan jotenkin Teslan kasvun hiipumisen tuovan uutta pontta vetybisnekseen.

Dojo- ja 4680-suunnitelmat ovat rinnakkaisia muihin ratkaisuihin. Akuissa Panasonic aikoo parantaa tuotantoa ja NVidian toimitukset voivat riittää hyvinkin FSD-kehitykseen kuten on aikaisemmin sanottu. Vaikea sanoa, onko nuo ihan rahan tuhlausta ja varmaan noiden sisällä kehitystä voidaan suunnata uudestaan, jos NVidia, Panasonic ja LG saavat parempia tuotteita kapasiteettiin tarpeeksi.

Kilpailijoilla voisi olla iskun paikka nyt sähköautoissa. En ole siitäkään nähnyt suunnitelmia kapasiteetin kasvuun asti. Näillä on polttomoottorit, joita kannattaa myydä ja toivoa, että regulaatio taipuu markkinan alla eikä ilmastotavoitteista välitetä. Toyota tuntuu pakittavan muiden rinnalla.

https://www.autonews.com/executives/akio-toyoda-predicts-evs-will-only-reach-30-share

1 tykkäys

Mielestäni se oleellisin kysymys on että kuinka suuri kysyntä sähköautoille on jatkossa olemassa kun erilaiset valtioiden tukiaiset päättyvät. Ja kuinka suuri joukko kilpailijoita on tuota kysyntää tyydyttämässä. Tämä ei ole ainoastaan Teslan päänsärky vaan koskettaa kaikkia valmistajia samalla tavalla. Se asettaa raamit sille minkälainen kasvu on ylipäätään mahdollista.

Tätä sitten tulisi peilata siihen minkälaisia odotuksia osakkeen hintaan on ladattu tulevan kasvun osalta.

2 tykkäystä

”Oma epäilys on, että täällä ennustetaan Teslan bisneksen laskua ihan vetyosakkeiden kooman takia jne…”

Höpö, höpö. Näillä eri liikkumiseen ja liikuttamiseen (kuljetus) liittyvillä palstoilla mietitään globaalista näkökulmasta, mikä on tulevaisuus. Multi path…”usea voimalinja”…on hyvin realistinen ajatus mitä tuleman pitää. Sähkövoimalinja ja siihen liittyvä Tesla on merkittävä toimija tulevaisuudessa, mutta ei suinkaan ainoa. Siihen tuntuu viittaavan Akio Toyodakin. Kun mietit, mitä on maailma ja ne noin 200 valtiota ja miten siellä nämä liikkumisasiat on järjestetty, niin aika helppoa on huomata, että kirjavaa joukkoa on. Silloin hyvin todennäköinen skenaario on, että usealla voimalinjalla mennään. Voi olla, että Akio laskee sähkön osuuden alakanttiin. Saa nähdä. Kun autokanta on luokkaa 1,2 miljardia, vuotuinen uusien autojen automyynti 80-90 miljoonaa ja sähköautojen osuus muutamia prosentteja autokannasta, niin siitäkin voi johtopäätöksiä vetää.

3 tykkäystä

Tämä on jo aika surullista, vetytalous tulee voimalla mutta ei henkilöautoihin ensiksi (tai ollenkaan) eikä Teslan menestyksellä ole mitään merkitystä vetytalouden osalta. Vetytalous osaltaan tukee BEVejä koska sähkön laajamittainen varastointi pitää jotenkin ratkaista.

Itseasiassa voi jopa väittää että vetytalous edistyy sitä nopeammin mitä BEVit yleistyvät.

3 tykkäystä

Musk hehkuttaa kiinalaisia, ja vaatii kaupan esteitä

“Tesla CEO Musk: Chinese EV firms will ‘demolish’ rivals without trade barriers”

5 tykkäystä

Vähän on puheet muuttuneet vuosien saatossa:

11 tykkäystä

Jep EV:t ovat edelleen kasvubisnes. Mutta 2024 ja 2025 kilpailijat tuovat uusia malleja kymmenittäin ja Tesla keskittyy tuomaan yhden uuden mallin markkinoille vuonna 2026.

M2 tulee perinteisesti pienikatteiserm B-segmenttiin, johon kilpailijoiden mallit ehtivät ennen Teslaa.

Juu, luvassa mullistavia tuotantotekniikoita, joten ehkä Tesla pystyy myymään hyvällä katteella. Mutta muistatteko kuinka CT:n exoskeletonkin oli täysin mullistava uusi tapa tehdä auto. Musk puhui kuinka autot pitää tehdä yhtä helposti kuin leikkiautot. Kuinkas siinä kävi?

10 tykkäystä

Vaikka Tesla-keskustelulla on tapana olla räiskyvää, jätetään “perskärpäset” yms. viittaukset pois.

Hyviä sijoituksia (ja huonojen skippaamista) täällä ollaan hakemassa, ei toisten dissailua. :slight_smile:

Tesla on kuitenkin puolittunut vuoden 21 hypehuipuistaan, karhut show some mercy.

34 tykkäystä

Jottei kenellekkään jäisi epäselväksi niin käytin kyseistä termiä tämän Whole Marsin osalta johon kuvaus sopii varsin hyvin mutta muutin hieman sanamuotoja. En siis puhunut kenestäkään kirjoittajasta täällä.

Morgan Stanley ennustaa alle 2 taalan EPSiä tälle vuodelle eli FY24 PE vajaa 100 tällä hetkellä, mitään selkeää visiota ei ole millä tuo tulos tulee moninkertaistumaan joka perustelisi edes nykyisen kurssin, saatikka sitten nämä 300-350 taalan tavoitehinnat.

Kovasti hehkutettu energia/storage-bisneskin kutistui Q3:sta ja kasvoi vain 10% YoY ja kyseessä onkin täysin bulkkibisnestä jossa vahvoilla lienee kiinalaiset akkupajat, vaikea nähdä miten tällä selitetään nämä uskomattomat tavoitehinnat.

23 tykkäystä

Tästä näkyy eri esimerkkejä ympäri maailmaa, kun tukiaiset ovat päättyneet. Suomessahan näitä ei ole ollut muuta kuin alimmassa Teslan hintaluokassa ja sekin on aikaa sitten päättynyt. Silti sähköautoille on koko ajan kasvavaa kysyntää ja Suomessa tämä johtuu ennenkaikkea polttomoottorien sekä polttoaineiden kalleudesta. Kotilatauksen hinta on myös alhainen. Muualla maailmassa näin ei välttämättä ole ja Saksassa autoilun päästöt ovat siksi kasvussa tukiaisten päättymisen jälkeen.

Jos öljy pysyy näin halpana eikä keskinäistä ICE/BEV-kustannussuhdetta tukiaisten tai päästökaupan myötä muutoin muuteta, Saksassa todennäköisesti BEV-suhde jää alle 30% Toyodan ennustuksen mukaan. Polttomoottorit ovat vain halvempia suhteessa nykyiseen BEV-mallistoon.

Halpa B-segmentti BEV:ssä ei ole mikään autuaaksi tekevä kenellekään toimijalle. Esimerkkinä Suomessa halpa Citroen e-C3 on ensimmäisenä viikkona myynyt noin saman verran kuin huomattavasti kalliimpi Model Y - ja myynti sakkaa nyt parissa viikossa, kun tehdaskiintiö tulee täyteen. Kukaan länsivalmistaja ei ole suunnitellut B-segmentin kapasiteettiaan miljoonaluokkaan, kun mielummin myydään halpaa ja paremmin kannattavaa polttomoottoria. Nykyiset ja jopa tulevat mallit B-segmentissä ovat liian etelän kaupunkiautoja ja Teslalta pitäisi odottaa parempaa.

CT:n pitää tänä vuonna osoittaa, onko se hitti vai huti. Riskit oman haudan kaivamisesta ovat suuret, vaikka teknologiaa voidaan käyttää muualle. Model 2 ei varmasti ole lainkaan verrannollinen CT:hen autona tai tuotantohaasteena.

Teslalla on nähty hyviä myyntilukuja Kiinassa ja Euroopassakin vuosi on alkanut hyvin. Nyt kun saadaan uusi M3 Performance, jenkkien Highland-myynti vauhtiin IRAlla ja uusi Model Y myyntiin, tuskin laskua bisneksessä 2024 nähdään. Kannattavuus riippuu paljon siitä, miten akkukustannusta saadaan sopimuksilla hallittua. Capex on ainakin iso.

Ainoa kilpailullinen haaste on Kiinan ylituotanto. Jos Kiina saa tuupattua ylituotantoaan rajojen ulkopuolelle ja dumppaa hintoja ilman seurauksia, kilpailu menee veriseksi Kiinan ulkopuolellakin. Toisaalta kiinalaisten after-sales on vielä huonossa jamassa rajojen ulkopuolella - esimerkkejä löytyy, että Maxuksen kolarikorjaus kestää toista vuotta…

" Nyt kun saadaan uusi M3 Performance"
Näissä voisi olla ryöstöviljelemättä BMW:n käyttämää alkuperäistä mallimerkintää, vaikka varmaan Tesla mielellään näin tekisikin.

10 tykkäystä

@Jukka_Lepikko Huhtikuu 2023. Eilen 50% CAGR pudotettiin pois tavoitteista ja Musk naurahti kun joku kysyi 50% kasvun perään.

Meksiko ei ole pystyssä tänä vuonna eikä edes vuonna 2026.

2024 ei päästä 2.5milj autoon, tuskin edes 2025 puhumattakaan 3.8milj autosta ja taloutta on turha syyttää. Tänään julkistettiin USA:n 3.3% talouskasvuluvut.

11 tykkäystä

Lokakuu 2023. Kun data muuttuu, niin viilataan ennusteita. Niin ne kai osakeanalyytikotkin tekee.

10-20 % kasvu myytyjen autojen määrään näyttää tällä hetkellä edelleen realistiselta.

2,5 miljoonaan autoon vuonna 2025 päästäisiin muuten kasvamalla tänä vuonna ~15 % ja ensi vuonna ~20 %. En nyt sitä lähtisi sulkemaan pois.

10 tykkäystä

Troyn ennuste vuodelle 2024 näyttää ihan järkevältä (13,9% kasvu), tosin uskon itse pienempiin määriin Q1 ja Q2, jolloin kasvu painottuisi H2:lle.

Q1 on aika mahdotonta päästä noihin lukuihin, kun Kiinassa vietetään uutta vuotta (viikon tuotantoseisokki), Suez on kiinni (vaikuttaa toimituksiin Eurooppaan) ja em. seurauksena myös Berliiniä joudutaan pitämään osittain kiinni.

Analyytikoilla on muuten vielä hurjempi toimitusarvio Q1:lle, 497 000. Sitä tosin varmaan päivitetään alas nyt jo Q4 lukujen jälkeen.

11 tykkäystä

2023 tuotanto
Y 1.25milj
3 0.52milj
S/X 0.07milj

Millaisella miksillä 2.5milj vuonna 2025 saadaan?

CT 0.1milj
3. 0.6milj
S/X 0.1milj
Y 1.7milj

Y:n facelift auttaa tilannetta, mutta nykyisillä hinnoilla 1.7milj Model Y:tä on tekemätön paikka. Euroopassa Y:n myynti jo laskee.

Analyytikot odottavat 2.5milj vuonna 2025, mutta Y:n voittokulku pitäisi jatkua aika hurjana, jotta 2.5milj olisi mahdollista. M3 tuotantokapasiteetti on rajallinen ja kasvu joudutaan repimään Berliinin ja Austinin Y-linjoista.

Kiinassa kilpailu vaan kiristyy, mutta USA:n EV adoptio on vielä niin matala että sieltä ehkä lisämyyntiä voisi löytyä.

3 tykkäystä

Vuonna 2025 Trumpelo saattaa olla vallassa ja jenkeissä lähtee kaikki BEV tuet varsin nopeasti, jos pitäisi arvata siis. Joskin saattaa lätkiä lisää tulleja kiinalaisille ja eurooppalaisille.

3 tykkäystä

“We were dead wrong expecting Musk and team to step up like adults in the room on the call and give a strategic and financial overview of the ongoing price cuts, margin structure, and fluctuating demand,” Ives told clients in his note. “Instead we got a high level Tesla long term view with another train wreck conference call,” the analyst said.

Dan Ives/Wedbush on tähän saakka olla kaikkein suuri bull ainakin hintatavoitteen kautta.

17 tykkäystä

Musk sanoi, että ihmiset eivät voi ostaa Teslaa näillä hinnoilla, koska korot ovat niin “korkealla”. Korkojen pysyessä tällä tasolla he todennäköisesti joutuvat laskemaan hintoja, jotta autot menee kaupaksi ja josta kärsii marginaalit. Eikö vieläkään aukene mistä ollaan puhuttu?

"I don’t know, we don’t have a crystal ball, so it’s difficult for us to predict this with precision. If the – if the interest rates come down quickly, I think margins will be good. And if they don’t come down quickly, they won’t be that good, yeah. It’s always important to remember that the vast majority of people buying a car is about the monthly payment.

It’s not that people don’t want – we have tons of – we have lots of people who want to buy our car but simply cannot afford it. And so – and that – as that – as interest rates drop and that monthly payment drops, then they’re able to afford it and they buy the car. It’s pretty straightforward. And there are no tricks around – to get around this."

Kuuntelin ton konffapuhelu ja en ole koskaan törmännyt vastaavaan. Välillä tuli mieleen, että tässä kuuntelee jonkun SPACin puhelua. Mutta kyseessä oli monen sadan miljardin yhtiö! CEO puhuu muiden päälle, johto naureskelee toisten jutuille, kukaan ei vastaa konkreettisesti kysymyksiin. Koko puhelu oli vain ylistystä kuinka tulevaisuudessa on sitä ja tätä ja milloin mikäkin on maailmaa mullistava teknologia ja tuote. Ei kunnollista ohjeistusta ensi vuodelle ja tämä on merkki siitä, että näkymät ovat 2024 vuodelle sen verran huonot, ettei edellisvuosien kaltaista ohjeistusta ei uskalleta antaa.

Vuosi sitten naureskeltiin, TSLAQ:lle, kun Semi tuli isolla esityksellä ulos. Vuosi myöhemmin tuote on “in pilot production”. :rofl:

15 tykkäystä

Ottaen huomioon, että “moni ei voi ostaa Teslaa vaikka haluaisi”, on kysyntä ollut poikkeuksellisen kovaa vuonna 2023. Tästä ja koko Teslan menestyksestä osoituksena Model Y on ensimmäistä kertaa maailman myydyin auto, selvällä erolla halvempiin kilpailijoihin.

Ensin se oli vaporwarea, sitten sen kysyntä oli suorastana aneemista, sitten siitä ei koskaan voinut tulla maailman myydyintä autoa. Ja sitten siitä tuli sellainen.

20 tykkäystä