Treenaaminen - Hyvää oloa keholle ja mielelle

Jouduin vaihtamaan yhden 4:stä treenipäivästä toiselle salille. Tarkemmin sanottuna Vierumäen salille. On muuten sali omaan makuun. Painoja on tarpeeksi laitteet tukevia ja suorituspaikkoja on enemmän kuin tarpeeksi. Sali on korkea joten happi ei lopu kesken. Syynä vaihtoon oli tietyt puutteet omalla salilla juuri kyseiseen treeniin.
Oman salin penkki on ihan ok, mutta ärsyttävästi en saa siinä oikeaa nostokorkeutta, joko se on liian korkea, lavat aukeaa tai sitten liian matala, voimat kuluu. Teen penkin kanssa kyykyn ja vinopenkin käsipainoilla. Vierumäellä on kunnon kyykkyhäkit ja käsipainoissa painot riittää. Omalla salilla käsipainot loppuvat harmillisesti 30kg kohdalle.

2 tykkäystä

Mulla on ollut patella luksaatio 2 kertaa ja polvi operoitu sen jälkeen yhteensä 5 kertaa.

Ainakin omalla kohdalla ne vauriot oli todella isoja kun se lumpio ei normaalisti ihan pienestä voimasta mene sijoiltaan.
Toki siinäkin on rakenteellisia eroja.

Itse ottaisin todella varovasti ennen kun saat magneettikuvat jollekin ortopedille katsottavaksi.

Jos se jänne on löysä niin itselle on toiminut parhaiten tib barilla treenaus.
Googlella löytyy ja siihen laitetaan ihan normi 50mm levyjä.
Liike on hieman etureisikoukistus tyyppinen sillä erolla että siinä koukistetaan enemmän jalkapöydällä joka saa liikkeen paremmin siihen polven ympärille.

2 tykkäystä

Kiitos vastauksesta!

Pitää nyt yrittää selvittää, josko työterveydessä jotain tutkisivat. Jos ei, lienee syytä käydä magneetissa omakustanteisesti. Treenijuttuja jo katselinkin, ja tuo tib bar tuli Kneesovertoesguyn jutuissa vastaan usein ja kiinnostuin muutenkin hänen/ATG:n treeneistä.

2 tykkäystä

Onko teillä jotain ohjelmaa kelkan työntöä ajatellen. Jos haluaisi voimaa kelkan työnnöllä, miten se teidän mielestänne pitäisi toteuttaa?

Raskaita vastuksia ja siten lyhyempiä matkoja sekä pidempiä palautuksia varmaan. Miten tällaista voisi lähteä tekemään suunnitelmallisesti tavoitteena voima? Kyllä mä jotain keksin, mutta mietin, jos jollain on hyviä ajatuksia tai ohjelman tynkää, niin osaisi tehdä vähän fiksummin.

Mielellään kokemuksia erityisesti sellaisilta, jotka ovat tehneet onnistuneesti tätä kelkan työntöä. :slight_smile: Kiitos!

@LariAlen, muistanko oikein, että teet hommia ainakin sivutoimisesti peeteenä? Onko sulla itselläsi personal traineria tai onko ollut? :slight_smile:

Toi sun RiVe-tulos kelpais itelleni. Saan periaattees harjoittelematta jonkin verran yli oman painoni siinä harjoittelematta ja semirumalla tekniikalla. Joku 90 kiloa ei oo lähellekään tulos rinnalle, olen mä sen verran joskus yrittänyt, että tein kuukauden pari sitä pari sarjaa viikkoon, mutta toisaalta siinä ajassa ei tullut pahemmin “ilmaisia kiloja”, kun joskus, kun rupeaa tekemään jotain liikettä, mitä ei juuri ole tehnyt, niin se paranee nopeasti. On toki tekniikastakin kiinni toki, mutta varmaan siitäkin paljon ettei ole tarpeeks räjähtävää voimaa yms.

Voisin ottaa ehkä tuon seuraavaan “kiertoon” pääliikkeeksi ja katsoa, miltä tuntuu - ja lämmittelyksi voisin harjoitella sitä tekniikkaa paremmin.

Joo oon koulutukselta PT ja teen sivutyönä myös personal trainer hommia :slight_smile: Sen verran intohimoa löytyy myös treenaamiseen ja hyvinvointiin sekä pidän muiden ihmisten auttamisesta.

Itsellä ei ole koskaan ollut personal traineria tai valmentajaa vaan olen kaikki opetellut itse. Eli tässä tapauksessa kaikki virheet tehty myös itse :slight_smile:

Painonnostosta sen verran, että viimeisimmän olympiamitalin Suomeen tuonut sattuu olemaan enoni (Pekka Niemi). Harrastelin nuorempana painonnostoa mutta sitten harrastus jäi teinivuosina. En kokenut olevani tarpeeksi lahjakas sillä pituutta löytyy se 190cm eli luonnollisesti nostomatka on aika pitkä.

Mulla rive on aina kehittynyt parhaiten kun oon tehnyt paljon työntövetoja (en tiiä onko virallinen nimi mut liikkeessä tehdään vaan alkuosuus rivestä). Siitä se räjähtävyyskin kehittyy, kun rivessähän sit mennään kyykkyyn vastaan painoa. Lyhyttä toistomäärää ja useita sarjoja :slight_smile: Rohkeasti progressiota, 3x4 toiminut parhaiten

5 tykkäystä

Enosi on ollut kyllä hurjan kova. :slight_smile:

Olet yllättävän pitkä; ota tämä kehuna, koska hyvin harvoin noin pitkät kovaa sekä kauan treenanneet kaveritkaan ovat noin lihaksikkaan näköisiä kuin sinä. :slight_smile:

Joo, olen huomannut, että painonnostoa treenaavat usein treenaa noin, tosin en ole valtavasti lajia seurannut. Pitää siis itse tehdä tuota samaa kuin suosittelet ensi kierrolla, lähden varovaisesti liikkeelle ja lämmittelyissä harjoittelen sitä tekniikkaa. :slight_smile:

@Roni_Peuranheimo on nostanut kovia rautoja noissa painonnostoliikkeissä :slight_smile:

Tässä on hyvä pätkä treenikengistä ja sivutaan hieman noita kehon mittasuhteita kyykyssä. :slight_smile:

Oli eka osakin hyvä, mutta tämä toinen osa kiinnosti enemmän itseäni. :slight_smile:

Katsaus erilaisiin salitreenikenkiin. Millaiset ovat hyvä kengät kyykkyyn ja mikä tekee kyykkykengistä erikoiset.

Video on kaksiosainen. Toisessa osassa keskitytään painonnostokenkiin, eli kyykkykenkiin. Myös tehdään onpea katsaus crossfitt kenkiin.

2 tykkäystä

Täällä on juteltu noista treenisovelluksista joskus, niin tässä olisi video niihin liittyen. :slight_smile:

Erinlaiset treenisovellukset ovat nostaneet suosiota menneiden vuosien aikana. Tällä videolla esitellään Boostcamp treenisovellus, sovellus joka mielenkiintoinen ja houkutteleva kaikille salitreenaajille, olipa treenaajan taso mikä hyvänsä. Lisäksi sovellus soveltuu normitreenaamisen lisäksi erilaisiin voimailulajeihin, kuten voimanosto tai kehonrakennus.

1 tykkäys

Käyn salilla ja minulla on sellainen sovellus kuin Aitofit. Ihan ok mutta muistaakseni se on 15e/kk kun tämä lahjaksi saamani 3kk loppuu. En ajatellut maksaa niin paljoa. Onhan se ihan jees, mutta se on sitten sitä kännykän näpyttelyä, en oikein pidä asiasta. Itse nimenomaan haluaisin, että salilla vois vaikka tuijotella kattoa eikä kännykkää koko ajan. Itse sali on alle 200e / vuosi, niin sovelluksen hinta tuntuu vähän kohtuuttomalta mielestäni.

3 tykkäystä

Kokeilin stronglift 5x5 ohjelmaa salilla ja sain melko nopeasti tuloksia. 3kk jälkeen tuli seinä vastaan. Tämä treeni antoi miulle hyvän boostin mutta nyt täytyy vaihtaa ohjelmaa täysin. Jäi hyvä fiilis tästä setistä. Ajattelin yhdistää juoksutreenin ja tämän voima harjoittelun kesällä. Onko muilla kokemuksia tästä treenistä?

1 tykkäys

En ole kyseistä ohjelmaa kokeillut, mutta vastaavia 5x5-variaatioita useita. Näyttää olevan oikein hyvä perusohjelma aloittelijalle, joskin melko yksitoikkoinen. Tulosta sillä voi varmasti tulla pitkäänkin, jos on kasvuiässä tai kehonpaino nousee tasaisesti.

Kokeneemmalle salilla kävijälle ohjelman progressio kuitenkin todennäköisesti pysähtyy nopeasti, koska sarjoja ja toistoja ei vaihdella. Ainoa muuttuja on jatkuvasti lisääntyvä paino, mikä ei ole kestävä tapa treenata montaa kuukautta. Hyvä ohjelma, mutta edistyneemmille lähinnä muutaman kuukauden väliohjelmaksi.

Juoksun ja voimaharjoittelun voi hyvin yhdistää, ja nykyään löytyy paljon tietoa ns. hybridiatleeteista ja siitä, miten treenit kannattaa rakentaa. Jos optimointi ei ole pääasia, vaihtelun vuoksi voisi kokeilla esimerkiksi Joe DeFrancon ohjelmia (Westside for Skinny Bastards 1, 2 ja 3).

Niissä on paljon samaa 5x5-henkeä, mutta enemmän joustavuutta kun liikkeitä voi itse valita, ja vaihtelua on enemmän.

3 tykkäystä

Samoja ajatuksia myös itselläni. Aloittelija en ole, 26 vuotta kovaa ja monipuolista treeniä taustalla. Palomiehenä(olen ollut jo 8v paloesimies mutta samaa fyysistä duunia kessukin tekee) kuntoa pidetty yllä ja töissä treenaaminen on yksi ammatin etu. Tästä 5x5 treenistä sain kovan buustin ja tämä tulee varmasti jäämään itselleni ohjelmaan 2-3kk jaksoina välillä. Tästä löytyy myös ilmainen sovellus kännykkään joka on ihan kiva lisä.

4 tykkäystä

Tässä olisi testi, joka liittyy salitreenaamiseen. :slight_smile:

2 tykkäystä

Itsellä on myös käytössä Aitofit. Oon käyttänyt sitä noin 9 kuukautta. Parasta tuossa on mielestäni pitkässä juoksussa se, että se kannustaa progressioon. Lisäksi salitreenini on monipuolistunut huomattavasti aiemmasta. Kallishan tuo on, mutta käyn sen neljä kertaa viikossa salilla, niin per salikerta ei tule niin kalliiksi.

4 tykkäystä

Boostcamp käytössä ja lämmin suositus tälle. Vähän saattaa joutuu kikkailemaan, jos haluaa kesken treenin vaihdella liikkeitä, mutta muuten en ole nähnyt syytä maksaa tästä. Paljon hyviä valmiita treeniohjelmia ja voi suunnitella myös oman ohjelman. huomattavasti kätevämpi kuin perinteinen vihko ja kynä.

3 tykkäystä

Minä sain tänään tehtyä jokatalvisen kuntotestini. Aiemmin testini on ollut sisäsoutua 2000m/alle 1,50-vauhtia. Heti viime vuoden suorituksen jälkeen vaihdoin kuntotestini muotoon 5km/alle 2:00-vauhtia, jonka siis suoritin tänään😊

Onko teillä muilla vuosittaisia -itse asetettuja-kuntotestejä, jotka tulee läpäistä hyväksytysti😁

Oon treenannut joskus aiemmin hyvinkin tavoitteellisesti ja käynyt jopa SM-kisoissa. Selän vuoksi en pysty enää tosissaan treenaamaan, joten olen nykyään semmonen harrastelija. Sen verran tavoitteellisuutta treenissäni kuitenkin on, että jokavuotinen kuntotesti täytyy läpäistä😁

2 tykkäystä

Ei ole. :slight_smile:

Treenaatko muuten tuota sisäsoutua tavoitteellisesti? Jos treenaat kohti tavoitteet, niin miten treenaat tai millaisella ohjelmalla? :slight_smile:

Tätähän tämä treenaaminen tuntuu olevan näin hivenen vanhempana. Koko ajan on joku paikka vähän klesana. Nyt vuorostaan olkapäät tai tarkemmin toinen eli vasen. Polvi on jo pikkuhiljaa parantunut. Ei tykkää edelleenkään yhden jalan kyykyistä joten selän toivuttua peruskyykky tullut ohjelmaan. Olkapään vaivan olen onnistunut mielestäni diagnosoimaan lavan hallintaan ja sitä tukevat liikkeet on otettu tarkemmin syyniin. Kipua ei tunnu kiertäjää vahvistavissa liikkeissä joten perinteisestä kiertäjäkalvosin ongelmasta ei liene kysymys. Rintalihakset ja leveät selkälihakset ilmeisesti vääntävät olkapäitä väärään asentoon ja lavan hallinta ei kompensoi.

Treeni muuten liikkuu mukavasti. Penkissä tuli 125kg 2x5 ja pitäisi vielä 130kg päästä vitosilla. Dipissä 60kg lisäpainoilla tuli viimeksi 2x8. Progressiota varten täytyy kohta pudottaa painoja alaspäin ja lähteä keräämään uudestaan. Tässä vaiheessa usein maltti loppuu ja painan liian pitkälle itselleni isoilla romuilla saaden itseni jos jonkin näköiseen jumiin. Elopaino nyt 86-87, nousee aika rapsakkaan body tyyppisellä treenillä.

Vanhalta se olo välillä tuntuu. Tavoitteeksi asetin olla paremmassa kunnossa kuin 40 vuotiaana mutta se meni jo, joten täytyy siirtää tölkkiä 10 vuotta nuoremmaksi. Mulla on tosi hyvä kirittäjä kun oma poika on taas intin jälkeen aloittanut kunnon treenin ja tulee kovaa. Vielä hivenen perässä, mutta ei kauaa. Se on jostain saanut tosi hyvät geenit :laughing: Mielelläni kyllä hänelle luovutan perheen voimavaltikan kun sen aika koittaa, mutta en ihan vielä.

4 tykkäystä

On pakko sanoa, että kovaa suorittamista. Suoritustesi arvoa nostaa, että sulla on ikääkin jonkin verran (et nyt wanha oo :slight_smile: .

En pahemmin itse ole dippaillut muuta kuin sijoittamisessa, mutta nuo sun dippisarjat kuulostavat tosi kovilta. :slight_smile:

Tsemppiä vaivojen kanssa!

1 tykkäys