Verkkokauppa.com - Uhkaako Amazon?

Pitäisikö minun olla huolestunut siitä, jos myyjä ei peri minulta toimituksesta maksua ja silti toimii tuloksellisesti?

Amazon on suuri toimija, jolla on paljon neuvotteluvoimaa. Siksi se pystyy hankkimaan kuljetuspalveluja edullisemmin kuin esimerkiksi Verkkokauppa. Edulliset laadukkaat tuotteet myyvät hyvin, joten varasto kiertää ja pysyy kuranttina.

Olen tilannut tuotteita myös Verkkokaupasta… Joskus tulee nopeasti ja joskus olen joutunut odottelemaan ja aina on toimitus maksanut. Kun Verkkokaupan varastosaldo on miinuksella, odottavan aika on usein pitkä.

Olen kanssasi eri mieltä kilpailuedusta. Toistan vielä, että Amazon tarjoaa verkkokauppa-alustan, jossa tuotteita myyvät muutkin kuin Amazon itse. Liiketoimintamalli on erilainen kuin Verkkokaupalla, joka perinteisellä tavalla tekee kaiken itse: ostaa, varastoi ja myy.

2 tykkäystä

Gigantti ja Verkkokauppa.com aloittavat Black Weekin jo viikkoa Black Fridayta aiemmin. Nyt yritetään laittaa myyntiä selvästi kasvuun vaisussa markkinassa tarjouksilla.

1 tykkäys

Eikö black week vähintään ole muodostunut jo aiemmin verkkokaupoissa standardiksi. Singles dayta alle lämmittelyksi.

2 tykkäystä

Panu Porkka esitteli yhtiötä SijoitusMessuilla. :slight_smile: :point_down:t3:

5 tykkäystä

Tuossa verkkokauppa.com:n videolla kohdassa 9:30 kerrotaan varastoautomaatiosta.

  • Täysin automatisoitu pienartikkelivarasto
  • 36 robottia
  • Noutonopeus 200 artikkelia tunnissa (4 x nopeampaa kuin manuaalinen keräily)
  • Kapasiteetti 25000 artikkelia

Tuo teknologia on muuten norjalaiselta Autostorelta. Autostoresta on oma keskusteluketju täällä.

8 tykkäystä

Pari edellistä tilausta on varastoautomaatista haettu ja on miljoona-ziljoona™️ kertaa mukavampi noutaa paketit siitä milloin itseä huvittaa vs. mennä myymälään “turhaan” jonottelemaan. Ennen automaattia on muutamat kerrat tullut odotettua iltaan, että myymälä menee kiinni, koska paketit on ollut mukavampi hakea kioskista kuin myymälästä (koska edelleen jonottelu ja turha visiitti itse myymälään). Ainoa valituksen aihe noutolokeron kanssa on, että olisipa se alakerrassa.

Videolta opin, että verkkiksellä käytössä ainakin kolme eri automaatiojärjestelmää logistiikassa. Niistä tuo automatisoitu pienartikkelivarasto on Autostorelta. Tämän lisäksi käytössä on pakkausautomaatiojärjestelmä ja uusi noutolokerikko (2000 lokeroa). Niiden toimittajaa en tiedä.

  • automatisoitu pienartikkelivarasto (Autostore)
  • pakkausautomaatiojärjestelmä
  • noutolokerikko

Viittaat varmaan tuohon noutolokerikkoon. Hienoa tosiaan, että se mukavoittaa ja nopeuttaa asiointia. Itse en ole sitä vielä ehtinyt kokeilemaan.

1 tykkäys

Jea ja yleisemmin ajattelin että kiintoisa havainto, kun kovasti yhtiö puhunut panostavansa asiakaskokemukseen. Tajusin postattuani, että vähän “omat kokemukset yhtiöistä” -tason viesti oli.

1 tykkäys

Laskua jo riittävästi takana?

Verkkokauppa.com Oyj JOHDON LIIKETOIMET 18.11.2022 klo 11.00

Nimi: Nina Anttila
Asema: Muu ylin johto

Liiketoimen luonne: HANKINTA

Liiketoimien yhdistetyt tiedot
(3): Volyymi: 10 000 Keskihinta: 3,3 EUR

5 tykkäystä
1 tykkäys

Olen viime kuukausina seuraillut useamman kategorian tuotteita ostomielessä. Listalla on mm. puhelin, läppäri sekä audio- ja kameratarvikkeita. Verkkis, joka edelleen mainostaa olevansa “todennnäköisesti aina halvempi”, ei ole ollut halvin minkään tuotteen kohdalla. Gigantti, Power ja pienemmät erikoisliikkeet pesevät Verkkiksen yleensä sekä hinnassa että saatavuudessa.
Jos tällaisesta ruohonjuuritason havainnosta voi mitään päätellä, myynti tuskin on ollut ihmeellistä. Se osa kansasta, jolla vielä on varaa kuluttaa, tekee itseni tavoin ostokset muualta.

6 tykkäystä

Aivan totta. Ostaessani mustan viikon aikana Iphone 13:ta oli verkkis kaikista liikkeistä kallein. Toki yksi tuote ei kerro vielä paljon mutta kyseessä on kuitenkin Applen suosituin malli.

"varastomme on valitettavasti ruuhkautunut tilausmäärien suuren kasvun takia. Postituksessa ja varastollamme on siksi tavallista kiireisempää. "

Yksittäinen kokemukseni, että varastosaldossa olevat tuotteet eivät ole lähteneet matkaan melkein viikkoon tilauksestani. Uutisten perusteella ihmiset säästävät nyt sähköön ja peruskuluihin, eivätkä tilaile uusia telkkareita, tms. Onko tämä mielessä vähennetty kapasiteettia ennakkoon vai onkohan kuluttajilla kuitenkin otsikoita enemmän rahaa kuluttamiseen.

Ensialkuun kuullostaa positiiviselta yrityksen tuloksen kannalta, että tilauksia pukkaa enemmän kuin ehtii käsitellä. Toisaalta, en olisi varmasti ainoa joka peruuttaa tilauksen ja hakee tuotteet sitten gigantista tai powerista, jos eivät tilaukset liiku.

Odotettua parempi kuluttajien tilanne ja tilausmäärät vai verkkokaupan heikko kyky käsitellä tilaukset? Onko kenties työntekijöitä vähennetty ennen jouluruuhkia?

Normaalia jouluruuhkaa, vai onko mahdollisuus odotuksia parempaan Q4-tulokseen?

3 tykkäystä

Ei vain Verkkokauppa.comin ongelma, ihan sama ongelma on Jimm’s PC storella, toimitusajat venyvät normaalista parista päivästä lähemmäs viikkoon kun varasto on ruuhkautunut…

Eli sanoisin että kauppa käy vilkkaana.

5 tykkäystä

Tästä ei valitettavasti kannata vetää pidemmälle meneviä johtopäätöksiä. Tuo viesti voidaan pukata ulos melkein mistä tahansa syystä. Äärilaidat voisivat olla esim.

a) tilauksia on oikeasti niin paljon, että homma ruuhkautuu
b) varastojärjestelmät kaatuneet ja homma aivan sekaisin

Pointti siis se, että ongelmista ei ikinä viestitä asiakkaalle ulos. Viestinnän suhteen ainakin asioita tehdään siis laadukkaasti.

Hintakilpailun suhteen omien havaintojen mukaan tilanne ollut jo pitkään sama. Yksittäiset tuotteet on halvimpia joskus Verkkiksellä, joskus Gigantilla, joskus Powerilla ja joskus jossain ihan muualla. Yleensä normaalihintaisissa tuotteissa hintaerot on kuitenkin aika olemattomia. Jos taas verkkokauppojen käytettävyyttä vertaa niin Verkkis on ihan omalla tasollaan. Hintavetoisimpiin kuluttajiin sillä tuskin on merkitystä, mutta ainakin itse kuluttajana arvostan. Liikepaikkojen suhteen kaksi pääkilpailijaa vie sitten Verkkistä 100-0 ainakin pk-seudulla.

6 tykkäystä

Aikalailla samoilla linjoilla. Itse muutin PK-seudulta landelle, eikä ole enää mitää järkeä matkata Verkkokauppaan asti hakemaan tuotetta, vaikka haluaisikin - Kun kauempana kuin Power tai Gigantti.

Yleensä joka kerta kun teen ostoksia Verkkokauppa.com häviää hintavertailun Powerille & Gigantille, koska tulee Postin toimitusmaksu päälle. Power vieressä & Gigantti viereisessä kaupungissa.

Tykkään Verkkokauppa.com tavoitteesta, että postit huomiseen mennessä noudettavissa ympäri Suomea - Mutta hintakilpailuun se häviäisi silti. Todennäköisesti tilaisin enemmän Verkkokauppa.com, jos olisi lähes ilmainen tai ilmainen posti, siinä tosin taitaisi itse myynti jäädä miinukselle.

Jos Verkkokauppa.com pystyisi tehdä jonkun diilin esim. Ärrän kanssa, että paketit liikkuisi jtnki heidän liikkeiden välillä, vähän kuin Powerilla & Gigantilla voi tilata lähimpään liikkeeseen - Ainakin itse löytäisin tuotteet kiinnostavampana. Tämä kuitenkin taitaa olla täyttä utopiaa.

1 tykkäys

Varaston käsittelyaikojen ruuhkautuminen ei kerro itsessään kaupan kannattavuudesta. Ts ihmiset ostaa halvempaa rojua vs että ostettaisiin paremmalla katteella olevia kalliita tuotteita. Jokainen tilaus kuitenkin kuormittaa varastoa suht samalla verroin.

Toisaalta varaston ruuhkautuminen voi kertoa hetkellisestä alimitoituksesta henkilökunnan osalta. Eli en itsekään vetele näistä mitään pitkälle vieviä johtopäätöksiä.

2 tykkäystä

Kilpailukenttää arvioitaessa sellainen huomio, että Gigantin omistaa brittiläinen Currys, joka on aika velkainen yhtiö. Nyt, kun korot on nousseet en yllättyisi vaikka koko konserni menisi nurin.

Alan katteet on menneet niin alas, että pelistäputoajia tullee pian. Verkkokaupan etu suht pieni velkataakka ja rajallinen kivijalkaliikkeiden määrä.

5 tykkäystä

Jos Google Trendsiin uskominen, niin voisi odottaa vaisumpaa myyntiä viime vuoden Black Fridaysta (jokainen piikki osuu juuri sen vuoden Black Friday - viikkoon). Viime vuonna mielestäni tämä viikko on ollut erityisen tärkeä koska korkeat varastotasot on ongelmana tällä hetkellä. Mutta muuten koko vuoden 2022 hakutaso on yllättävän samannäköinen kuin 2021, odotin selkeää laskua ennen kuin aloin kaivaamaan tätä dataa.

6 tykkäystä