Lähitulevaisuuden markkinasuunnitelma(si)

Kiitos, että jaat ajatuksia; paljon hyvää kommentissasi! :muscle:t3: Olen itse myös sen kannalla, että sijoituspäätöksen takana tulee olla suunnitelma. Ostolle on hyvä löytyä jokin syy esim. fundat, trendit tai vaikka firman tukeminen. Sitä näkee jossain määrin, että sijoittajat astuvat peliin perehtymättä yhtiöihin eli toisin sanoen astuvat kentälle silmät sidottuna. :sweat_smile:

Mielestäni on tärkeää noudattaa johdonmukaista sijoitussuunnitelmaa. Tällä tavalla virheet vähenevät, ainakin omalla kohdallani. Tässä ketjussa tullut esille myös kuukausittaisten tai jopa loppuvuoden suunnitelmia ja mikäs sinä?! Anti tulla vain! :smile:

1 tykkäys

Jaah, genovis osto olisi vissiin pitänyt tehdä eilen :grinning: 16,5% nousussa tänään

1 tykkäys

Näihin asioihin kiinnitän huomiota tällä viikolla:

Viikko 46: (9.11 - 15.11)

Vaalitulosten seuraukset :us:
On käynyt ilmi, että Joe Biden on voittanu Yhdysvaltain presidentinvaalit. Suunnnitelmaani kuuluu Bidenin vaalivoiton seurauksien tarkkailu. En ylläty, jos Trump alkaa vääntämään kaikesta mahdollisesta hävittyään vaalit. Paras skenaario olisi, jos näin ei kävisi. Bidenin valinnalla voi olla hyviä vaikutuksia USA:n ja Euroopan välisiin suhteisiin.

Kamux Q3 :red_car:

Kamux kattaa n.23% salkustani, joten Q3 tulos on perjantain agenda. Käytettyjen autojen kauppa on ollut viime vuoden tasoista nyt syksyllä, jota voi pitää varsin hyvänä asiana ottaen huomioon koronaviruksen. Odotan siis Kamuxilta hyviä lukuja. Tästä syystä lisäsin Kamux-positiotani viikko takaperin. Keskihinta osui mainiosti @ 9,16€ ,joten tästäkin on tehty jo 11,8% tuottoa. Hyvältä näyttää :+1:t3:

Sijoittajasentimentin seuraus :chart_with_upwards_trend:


Sentimentti vaikuttaa painottuvan enemmän härkien puolelle; todennäköisesti viime viikon pörssirallin seurauksena. Tyypillisesti USA:n pressavaaleissa pörssit ovat vihertäneet. Teknot ovat nousseet poikkeuksellisen paljon.

Smart Eye :eyes:
Suunnitelmana on aloittaa Smart Eyen ostopaikan etsiminen. Tätä ennen kuitenkin perehdyn vielä yhtiön liiketoimintaan kunnolla.

11 tykkäystä

Kiitos mielenkiitoisesta keskustelun aloituksesta.

Itselläni suht koht tylsä suunnitelma jatkosta, ei mitään selvää game pläniä. Otin 3te ulos OST:ltä kun käärin pikavoitot Alphabetista, Biogenista ja Smart Eye:stä. Sopivasti Nokia-long positio miinuksella ettei verottaja pääse iskemään. Ulosnostettujen rahojen sijoitus kohde: ensiasunto ja ASP-tili.

Nyt koen ettei upsidea ainakaan indexesitä löydy tältä tasolta huimasti, joten seuraan osakkeita yksilötasolla ja koitan löytää markkinoiden ylilyöntejä joista kauhoa kyytiin. Saatan ostaa Nokia-osto warrantteja kun en usko matkan ainakaan alaspäin suuntautuvan.

Edit: Saatiin koronarokote joten otetaan koko markkinanäkemys takaisin. Nokian ostowarrantit osuivat kyllä aika kivasti.

1 tykkäys

Tilannekatsaus viikko 46:

Ideksien ralli!
Pfizer tiedotti odotuksia paremmista rokoteuutisista, joka laukaisi pörssi-indeksit hurjaan nousuun. Monen kohdalla moinen markkinakäyttäytyminen voi pistää suunnitelmat uusiksi. Minulla sääntö nro.1 on, että älä hätiköi (tässä tapauksessa markkinan huumassa)!

Pysyttäydyn pääosin suunnitelmassani, vaikka kaksi suurta omistustani (Harvia & Remedy) veti salkkuani tänään alas. Odotan siis yhä Kamux Q3 uutisia. Näillä näkymin aion vähentää Kamux-positiota n. 1/3, jonka jälkeen etsin ostopaikkaa Smart Eyelle.

Te, joilla on “koronahäviäjiä” kyydissä, nauttikaa rallista! :grin:

5 tykkäystä

Varovaisin askelin loppuviikko

Törmäsin Vernerin vastaukseen Pörssien suunta -ketjulla, jossa hän toi esille sijoittajasentimenttiä.

Niin kuin kuvasta näkyy, sentimentti on kääntynyt hurjasti härkien puolelle hyvien rokoteuutisten myötä. CNN business-sivulla kävin katsomassa tilannekatsauksen Fear & Greed indeksiin, joka näytti seuraavaa:
image

Tällä hetkellä siis sijoittajien odotukset ovat erittäin ylhäällä ja moinen härkien ylipaino ei ole terveellistä pörssille. Riskitaso on varsin korkea, jonka syystä täytyy loppuviikko sekä seuraavan viikon alku olla varovainen. Kamuxin Q3 julkaistaan huomenna n. 9:00. Olen kuitenkin korvat höröllä Petri Kajaanin tuloslivessä vartti ennen raporttia. :sunglasses:

3 tykkäystä

Viikko 47:

Sijoittajasentimentin seuraus :chart_with_upwards_trend:

Samaan tapaan kuin viime viikolla, aion seurata sijoittajasentimenttiä ja tällä kertaa tarkemmin. Markkinat ovat hyvin optimistisia tällä hetkellä ja moinen epätasapaino on markkinalle vaarallinen.

Fortum Q3 :factory:

Tuloskauden viimeinen omistukseni Fortum julkaisee huomenna Q3-raporttinsa noin kello 9. Hyvää tietenkin toivotaan ja jos näin käy, aion keventää Fortum-positiotani.

Smart Eye :eyes:

Erän avaaminen Smart Eyen kohdalla alkaa jo näyttämään houkuttelevalta. Osake on tullut mukavasti alas viimeisen viikon aikana ja Fortumin kevennyksen myötä saatan jo käydän lappuun käsiksi.


Jakakaa toki omia suunnitelmianne!

4 tykkäystä

Smart Eyeä tähyän tässä edelleen, kunhan tulis jotaki pientä teknistä tukea… tällä hetkellä annan laskea rauhassa. Genovista haaveilen myös edelleen. Fortumiaki salkussa, mutta ei odotuksissa muuta kuin haalea/käden lämpöinen tulos. Ehkä nousee tai sitte laskee, ei väliä koska uskon liikkeen olevan pieni.

SP500 indeksin kääntymistä seurailen myös. Tuo viikkokynttilä kun on vähä sen näkönen että pitää tää viikko katella tuonne loppuun saakka että korjaako tämä nyt vai ei. Ja jos korjaa niin sitte pikku shortti-longi peliä turboilla pari viikkoa.

3 tykkäystä

Aion ostaa Greenlanea ja Soloa lisää. Eritttäin hyvät asetelmat kummallakin tulevaisuutta ajatellen.

3 tykkäystä

Huh, nyt on salkun myllertäminen aika lailla ohi. Aion vielä seurata Buffetin / Berkshire Hathawayn toimia - mikä on se positio, mitä he ilmeisesti nyt keräävät “salaa”. Jos se on jotain hyvin mielenkiintoista niin pitää sitten miettiä tekeekö jotain heidän perässään (peesaamisstrategia: poimii ideoita itseään paremmilta sijoittajilta ja tutkii, sopisiko jotkut niistä omaan strategiaan :smiley: )

Noin muutoin toivottavasti tämä oli nyt tässä ja loppuvuodesta ei enää tarvitsisi tehdä mitään.

2 tykkäystä

Ei nyt ihan viikoittaista mutta lähiajan suunnitelmaa taas puhtaaksi kirjoitettuna. Juttelin kaverin kans tossa sijoittamisesta ja puhuin, että on taas todella mahdoton sanoa missä mennään markkinoiden suhteen. Sentimentti laittaa varovaiseksi mutta ei oikein löydy syitä isommalle laskulle. Olin iloinen lukiessani Mikko Mäkisen kolumnia, sillä kaveri kirjoitti täsmälleen samaa mitä olen ajatellut.

On paljon merkkejä, jotka näyttävät, että olemme nousumarkkinan loppuvaiheessa. Hurjat tuotot viimeisen 12 kuukauden aikana, yleisen kiinnostuksen nousu sijoittamiseen, velkavivun käyttö ja kuumat listautumisannit. Optimismia riittää.

Sitten toisaalta, korot ovat vielä nollassa, keskuspankit tukena ja talouden noususykli vasta alkamassa. Ja monet ovat vielä vähän varuillaan osakkeiden ollessa absoluuttisesti tavanomaista kalliimpia.

Nämä kaksi edellistä kappaletta ovat ristiriidassa. Ikinä ennen ei ole ollut juuri tällaista tilannetta. Markkinan suunnan arvaaminen on tavallisestikin vaikeaa ja ajoittaminen yleensä tuurikauppaa. Nyt suunnan arvioiminen tuntuu lähes mahdottomalta tehtävältä.

Koronadipin synkimpään aikaan sanoin useammalle kaverille että nyt, NYT on se hetki jos olet harkinnut sijoittamisen aloittamista. (Vaikka aina toki on hyvä aika aloittaa). Tällä hetkellä en osaa sanoa yhtään mitä kannattaisi tehdä, korkeintaan suosittelisin holdaan hyvien yhtiöiden osakkeita ja pitää vähän käteistä varalla, jos olisi pakko jotain suositella. Tämäkään ei välttämättä ole optimaalisin ratkaisu. Hyvä muuten että tyhmyydestä ei sakoteta aina; ei ollut aiempaa kokemusta romahduksista (finanssikriisissä lasku kesti vuoden), joten ihmekös että uskalsin olla rohkea viime vuonna. Lisäksi en edes ajatellut, kuinka olisi mennyt jos keskuspankit ei olisi rynninyt hätiin. Kuinka hataralla pohjalla sitä kehitteleekään vahvoja näkemyksiä!

Minulla on absoluuttisesti enemmän rahaa osakkeissa kuin koskaan, mutta silti käteistä on myös jemmassa. Olen siis hyvässä asemassa. Tämän hetken suunnitelma: tarkoitus odotella, katsella aivan rauhassa, ei ole mitään hätää. Pari osaketta on kiikarissa, enää pitäisi hinnan kohdata. Yhteen osakkeeseen pitäisi tutustua kunnolla. Eli töitä riittää. Lisäksi tarkoitus on taas paeta pursuavaa onnistumisen ja hyvänolontunnetta ja mennä vähän itseensä. Viime aikoina hommat ovat menneet nimittäin pelottavan hyvin, mutta en todellakaan tiedä paljon on kiittäminen omia taitoja. Nöyryys kunniaan ja mietittävä pikemminkin, miten toimia jatkossa että saa tämän jalon harrastuksen pidettyä tuottoisana jatkossa. Paha olo siitä että on taas munannut ei muuten mikään vääryys ole sijoittamisessa. Se on nimenomaan merkki että haluat kehittyä. Itsekin koen pahaa oloa harva se päivä sijoittamisesta kun totean, että olisi pitänyt tehdä taas jokin asia toisin, mutta otan vain ja ainostaan hyvällä vastaan tämän tunteen, kunhan ei nyt liian vakavasti ota tätä hommaa.

13 tykkäystä

Hyvä kirjoitus!

Markkinatilanne on minunkin mielestä arvaamaton ja ainutlaatuinen. Olet oikeassa, romahdusta ei voi koskaan ennustaa. Nykyistä markkinatilannetta voisi sanoa ylikuumentuneeksi, mutta kuinka kauan voi tämä jatkua? Siinä vasta kysymys.

Minullakin on enemmän rahaa lapuissa kiinni, kuin koskaan ja esim 6kk kehitys on 63% tuntumassa. Hurjaa on meininki. Olen lähiaikoina asettanut salkkuni tilaan, jossa riskini on pienempi kun esim. helmikuussa, jolloin 33% salkustani oli Remedyä. Minulla on nykyään 9 omistusta + kryptot (n. 4% koko pääomasta). Olen heittänyt korkean arvostuskertoimen omaavan Qt:n pois salkustani, jotta riski pienenisi. Toki minulta löytyy korkeita arvostuskertoimia vielä salkusta kuten Remedy, mutta tämänkin painon olen pudottanut alle 14% tuntumaan. Tämän lisäksi minulla on 17% saldoa mahdollisia korjauksia varten.

Minulla ei ole juurikaan suunnitelmaa, mitä ostan ja myyn ja milloin. Nyt tuloskauden aikaan aijon toki seurata julkistuksia ja ehkä kevennellä, jos siltä tuntuu. Minulla on vakaa olo, kun katson omistuksiani ja tunnen riskien olevan paremmassa hallinnassa kuin pari kuukautta takaperin.

Näillä eväillä kohti Q1-kautta, joka on vasta alkamassa! :sunglasses:

1 tykkäys

Taas on palkkaviikko, joten tarkoituksena jatkaa ostoja. Tavoitteena:

  1. PennantPark (PNNT) position bauttia tuplaus, mutta ehkä odottelen vielä Q2-tuloksia 5.5. joka voi olla karvan alle markkinoiden odotusten, niin voisi olla vielä viimeinen mahdollisuus tankata “alehintaan” ennen lopullista paluuta normikurssiin koronan jälkeen (on jo ~95 % takaisin pre-koronassa).
  2. Kuukausitankkaus Nordeaa ja Cityconia
  3. Ja vielä Smart Eye -lisäykset, ehkäpä jopa tuplaus :sunglasses:
3 tykkäystä

Unohdin muuten mainita myös, että minunkin suunnitelmani ovat siirtyneet kuukauden sykleihin, koska pääsin hetki sitten töihin! :sweat_smile:

Ketjun nimen voisi kenties vaihtaa esim. “Lähitulevaisuuden markkinasuunnitelma(si)”

Edit: @Verneri_Pulkkinen Mites tätä ketjun nimeä muokattiinkaan? Ei tunnu löytyvän. Jos se on vain ylläpitäjien oikeus, niin voisitko ystävällisesti muuttaa tämän ketjun nimeksi “Lähitulevaisuuden markkinasuunnitelma(si)” ?

2 tykkäystä

Vaihdoin ketjun nimen! :slight_smile: Pitää olla muistaakseni Mestari että voi vaihtaa. :slight_smile:

1 tykkäys

Pitkästä aikaa tänne päivitystä!

Olen hetkisen nyt miettinyt tulevia liikkeitäni markkinoilla ja lopputulos on, että ne jäävät vähäiseksi ja harkituiksi. Syitä tähän lienee esim. kesäloman alku sekä palvelukseen astuminen.

Tavoitteeni on siis vähentää salkkuni riskiä huomattavasti, jotta minun ei tarvitse kytätä sitä kesällä/armeijassa. Kasarmilla ei välttämättä pääse 10:00 avaamaan nordnettiä, joten kurssiliikkeiden täydellisiä ajoituksia on vaikea toteuttaa.

Olen yrittänyt vähentää riskiä seuraavin tavoin:

-Olen vähentänyt/myynyt suurempaa riskiä omaavia lappuja salkussani. Qtn myin kokonaan pois Q1-tuloksen jälkeen. Remedyn painoa olen vähentänyt aika paljon, mutta kyseinen osake valtaa kuitenkin ~18% salkustani.

-Olen ostanut/aion ostaa matalariskisimpiä osakkeita. Esimerkkinä ostin Sampoa tämän osingon irtoamispäivänä dipistä. Olen pitänyt Sieviä sekä Capmania myös silmällä tulevia ostoja varten.

-Pyrin pitämään suurempaa käteispainoa. Tällä hetkellä käteispainoni on 20%, mutta jos sen saisi pidettyä n.15% tuntumassa, toisi se turvasatamaa heilunnalle.

-Mietin ostoni/myyntini tarkasti. Toimeksiantojeni määrä on laskenut huomattavasti helmikuun jälkeen ja pyrin pitämään asian myös näin. Tämä ehkäisee hätäisiä liikkeitä ja tunarointia omalla kohdalla.

Rauhallinen kesä näyttäisi siis tulevan minun osalta. Syksyllä meno varmasti taas vilkastuu. Kertokaa omia suunnitelmianne kesälle! :sunglasses:

4 tykkäystä

Suunnitelman mukaisesti ostettu Sieviä pitempään holdiin.

2 tykkäystä

HOLD HOLD HOLD. Pari osaketta. Luen uutisia, ketjuja täällä sekä koitan päätellä pienellä tietotaidolla sisältävällä päälläni jotain muka nokkelaa markkinan lyömiseksi.

2 tykkäystä

Odottelua, odottelua. Jokainen seurantalistan yhtiö on tällä hetkellä itselle liian kallis.

OST:n spekulointiin käytössä oleva pelivara on kokonaisuudessaan kiinni Alibabassa, joten suunnitelman mukaisesti pitää odotella hyvien ja laadukkaiden osingonmaksajien halpenemista.

Cityconiin olisi tarkoitus tässä luppoaikana tutustua tarkemmin. Osinko houkuttelee ja samalla saisi hajautuksen myös kiinteistöihin.

1 tykkäys

Loppuvuoden suunnitelmana seuraavat, about aikajärjestyksessä:

  • Nordeaa vielä hiukan lisää kohti syksyn & kevään osinkoja, about 4 % painoon
  • PennyMac viimeinen ostoerä tavoitteeseen, 6 % painoon
  • New Mountain Finance uutena salkkuun kahdessa erässä, about 4,5 % painoon
  • Nordnetin Black Friday -kampanjasta (ostot ilman välityskuluja, jos tulee) Apollo Commercial, New Mountain Finance ja PennyMac kivoihin tasalukuihin :smiley:
  • Kevyehköjä AroCell -lisäyksiä jos hinta dippaa vielä jonkin verran lisää, about 1,5 kr pintaan
  • Harviaa lisää, about 3 % painoon
  • True North Commercial viimeinen ostoerä kohti tavoitetta, about 4,5 % painoon
4 tykkäystä