Huomasin ettei yhtiölle ollut ketjua. mietin että meneekö Suomi taantumaan, josta tuli mieleen lähi matkailu.
Yhtiön hyviä puolia.
klassinen arvo yhtiö.
merkittävä suomen huoltovarmuudelle ei anneta mennä konkurssiin herkästi.
+mikäli suomi ajautuu taantumaan lähi matkailu lisääntyy.
+rahdin hinnan kehitys on myönteinen.
+rahoitus tilanne yllätävän hyvä.
miinuksia
voiko liiketoiminta olla kannattavaa meneekö kaikki raha-varat aina uusiin aluksiin.
-raskaita investointeja koko ajan.
hallitus ei ole myynyt kaikkia aluksia ja purkanut näin yhtiössä piilevän arvon omistajille.
EI mikää mahdottoman iso erä, mutta on ennestäänkin aika iso omistaja: Henkilön ja/tai henkilön määräysvallassa olevien yhtiöiden omistamia Viking Line Abp:n osakkeita per 31.12.2020: 1 980 735 osaketta
Iso omistaja verrattaessa muihin johtohenkilöihin, joista monella ei ole yhtään osaketta. Olisiko joku tasavälisen tankkaamisen strategia.
Kiintoisaa. En ehtinyt tarkemmin kaivaa kauppoja, kun asema lähestyi. Outo lintu tuossa hallinnossa tai sitten vain varakkaampi. Tai riskisietoisempi.
Viking ja Tallink on olleet jonkin aikaa seurannassani, mutta ei sisäpiirin osalta. Tallink onkin lasketellut mukavasti. Näihin yhtiöihin liittyy kovin moni asia, korona, polttoaineen hinta, Itämeren sotilaallinen tilanne, ympäristöarvot, lähimatkailu, viinan ym verotus, säätilat…