Viking Line Oyj

Huomasin ettei yhtiölle ollut ketjua. mietin että meneekö Suomi taantumaan, josta tuli mieleen lähi matkailu.

Yhtiön hyviä puolia.

  • klassinen arvo yhtiö.
  • merkittävä suomen huoltovarmuudelle ei anneta mennä konkurssiin herkästi.
    +mikäli suomi ajautuu taantumaan lähi matkailu lisääntyy.
    +rahdin hinnan kehitys on myönteinen.
    +rahoitus tilanne yllätävän hyvä.

miinuksia

  • voiko liiketoiminta olla kannattavaa meneekö kaikki raha-varat aina uusiin aluksiin.
    -raskaita investointeja koko ajan.
  • hallitus ei ole myynyt kaikkia aluksia ja purkanut näin yhtiössä piilevän arvon omistajille.
  • energian kallistuminen
8 tykkäystä

EI mikää mahdottoman iso erä, mutta on ennestäänkin aika iso omistaja:
Henkilön ja/tai henkilön määräysvallassa olevien yhtiöiden omistamia Viking Line Abp:n osakkeita per 31.12.2020: 1 980 735 osaketta
Iso omistaja verrattaessa muihin johtohenkilöihin, joista monella ei ole yhtään osaketta. Olisiko joku tasavälisen tankkaamisen strategia.

Nuuskan käyttö edelleen kasvussa.
Haaparannan reissut vähenee jos polttoaineiden hinta korkealla.

Kiintoisaa. En ehtinyt tarkemmin kaivaa kauppoja, kun asema lähestyi. Outo lintu tuossa hallinnossa tai sitten vain varakkaampi. Tai riskisietoisempi.
Viking ja Tallink on olleet jonkin aikaa seurannassani, mutta ei sisäpiirin osalta. Tallink onkin lasketellut mukavasti. Näihin yhtiöihin liittyy kovin moni asia, korona, polttoaineen hinta, Itämeren sotilaallinen tilanne, ympäristöarvot, lähimatkailu, viinan ym verotus, säätilat…

Jakob Johanssoniin kaiken luoton laitamme. Nykyiset omistajat/hallituslaiset ovat olleet kohtalaisen passiivisia suojaten yrityksen taloudellista asemaa ja pitäen yllä status quo:ta. Kiitos heille. Se ei kuitenkaan riitä meille sijoittajille, jotka hakevat ylituottoa jokaisella sijoituksella.

Johansson kertoi talouselämän haastattelussa pyrkivänsä parantamaan yhtiön kannattavuutta ja laajentamaan tulovirtaa mm. rahtitoimintaan (=nostamaan laivojen käyttöastetta). Kaveri haukkui myös kilpailijoiden taloudellista tilannetta. Verratkaapas esim. Tallinkin maksuvalmiutta Viking linen vastaavaan. (en paljasta niitä tässä).

Viking Linen ja Tallink Siljan hyvät/huonot puolet menevät aika 50/50. Tässä ketjussa toki moni valitsisi Viikkarin risteilyn, mutta sijoitusteesimme ei perustu asiakaskokemukseen, sillä siinä ei ole suurta kilpailuetua kummallakaan. Sijoittajan näkökulmasta tällä hetkellä laivaston ikä ratkaisee ja vielä tarkennettuna sen hiilijalanjälki. Viking Linella 2/6 alusta kulkee LNG:llä, kun Tallinkilla vain 1/10. Tässä piilee yksi Viikkarin kilpailueduista, kun EU:ssa laivaliikenteestä halutaan päästöttömämpää. Onnea Tallinkille laivojen myynnissä, kun niitä on vanhalla teknologialla 2x enemmän kuin kilpailijalla.

Tässä oligopolissa kilpailijan vaikeuksia ei voi sivuuttaa sijoitusteesissä. Tulemme varmasti näkemään Tallinkilta kaikenlaista kikkailua velkojen selättämiseksi samaan aikaan kun Viking Linella mietitään, miten maksimoidaan kassavirta.

Lopuksi vielä:
En haluaisi olla lyhytkatseinen, mutta Gloryn vastaanotto on ollut loistava sekä Tallinkin sulkemalta Turku-Tukholma reitiltä asiakkaista osa on varmasti vaihtanut Viikkarille. Voi olla, että näiden kahden vaikutus nähdään jo Q3 tuloksessa.

Disclaimer: salkusta 15% kiinni Viikkarissa

3 tykkäystä

Salkunrakentajan Jorma Erkkilä on kirjoittanut Viking Linestä jutun. :slight_smile:

Neljännen vuosineljänneksen jälkipuoliskolla yhtiön matkustajaliikenne on kehittynyt odotettua paremmin, mikä on parantanut yhtiön tulosta. Aiemmin tulokseen negatiivisiksi vaikutuksiksi on mainittu epävarmuustekijöitä, kuten geopoliittinen tilanne ja sen vaikutus energian hintoihin, inflaatioon, korkoihin ja valuuttoihin. Näillä ei ole ollut niin voimakasta vaikutusta kuin aiemmin pelättiin, Viking Line arvioi.

3 tykkäystä

Tämähän on ajankohtainen yhtiö näin eduskuntavaalien alla, Viking Linen ollessa Suomen suurin yritystukien saaja 25 miljoonan vuosittaisella tukipotillaan.

joo Kyllä iso osa tätä yhtiötä on valtion tuki. toisaalta laivat on suomen huolto varmudelle aika kriittistä. en oikein tiedä onko se lintu vai kala

Kovasti näyttää olevan loppuunmyytyjä lähtöjä. Kesäkuussahan ilmoitettiin: Edellyttäen, että energian hinnat säilyvät nykyisellä tasolla, Viking Linen hallitus arvioi tuloksen ennen veroja olevan edellisvuotta parempi.

Ensi vuonnahan meriliikenne tulisi päästökaupan piiriin. Mutta laitetaanko Manner-Suomen ja Ahvenanmaan välille ns saaripoikkeus, jolloin näiden väliset matkat ei olisi päästökaupassa, sen näkee sitten. Toisaalta olisi suuri voitto Vikingille kun saaripoikkeuksesta pääsisi nauttimaan kolme tai neljä laivaa viidestä. (se nyt riippuu nyt Cinderellan tulevaisuuden kuviosta, ajellaanko kesäisin vain Helsinki-Tukholmaa kuten nyt).

Eckerö sitten toinen juttu, Vikinghän on nyt osaomistaja ja nappaako vielä enemmän omistusta tulevaisuudessa. Rosellan myyntihän edesauttoi sitä, että Ahvenamaalle matkaajat saattavat ottaa korvikkeeksi Eckerö Linjenin laivan ja eiköhän Eckerö Linen Tallinnan liikennekin aika tuottoisaa (Ei taida olla Tallinkillakaan enää Vuosaaresta laivaa mistä Eckerön Finbo Cargo liikennöi,)

2 tykkäystä

Viking line omistaa suorasti ja epäsuorasti vakuutusyhtiö Alandiasta 25,2%. Se on kannattava venevakuutusyhtiö jonka arvoa ei oikein huomioida osakekurssissa. Sen saa kaupan päälle.

Sen kulutuottosuhde oli 94,5% eli se on melko hyvä vakuutusyhtiö. 2021 maksoi osinkoa 24,7m eur kun 2022 osinkoa saatiin vaan 7m eur. Ymmärrykseni mukaan tänä vuonna Alandia käsitellään osakkuusyhtiönä kun omistusosuus nousi viime vuonna yli 25% ja täten tämä omistus tulee paremmin esille.

Jotain arvoa tälle pitäisi antaa osien summa laskelmassa.

8 tykkäystä

Tottakai toi Alandia on arvokas osa Viking Linea. Valitettavasti en vain usko että se voitaisiin kovin helposti realisoida tuosta pois.

Nya Ålandissa hyvä katsaus ajankohtaiseen kilpailutilanteeseen erityisesti Ahvenanmaan näkökulmasta. Visserligen på svenska, mutta varmaankin google kääntäjällä avautuu myös suomeksi.

Viking Linen kohdalla kaikki palikat alkavat osua kohdalleen, polttoaineiden hinnat kurissa, kilpailutilanne on tervehtynyt ja kysyntää riittää hyvin olemassa olevalle kapasiteetille. Ei tämä mikään tupakantumppi ole, mutta tuskin on ollut monenkaan sijoittajan tutkalla viime aikoina.

4 tykkäystä

Kun asiaa vielä miettii, on Viking Linen kannalta kilpailutilanne todella pitkästä aikaa suotuista. Helsinki-Tallinna ja Helsinki-Tukholma reitiltä on poistunut kapasiteettia. Finnlines toki päivittää laivansa Naantali-Kapellskär reitillä, mutta tämäkään ei ole täysin suora kilpailija Viking Linelle, koska Viikkarin laivat ajavat Turusta Tukholmaan. Siljan jatkaminen Turun reitillä on kysymysmerkki ja toisaalta Viking Line voi itse tehdä peliliikkeen poistumalla Helsinki-Tukholma reitiltä kokonaan, varsinkin jos saa Gabriellasta hyvän hinnan. Cinderella joko myydään, vuokrataan ulos tai pistetään reitille, joka kannattaa. Eli jäljellä olevien laivojen kohdalla Viikkarin on vielä tehtävä päätös, mutta tässäkään ei ole mitään pakottavaa tarvetta tai kiirettä.

Osake vaikuttaa mielestäni halvalta ottaen huomioon, että oletettavasti kilpailutilanne pysyy jatkossakin kurissa. Finnlinesin uudet laivat tulevat toki piakkoin Naantali-Kapellskär linjalle, mutta näiden uusien laivojen ei pitäisi sekoittaa kilpailutilannetta. Usealta eri kantilta mietittynä Viking Linen osake vaikuttaa hyvältä sijoitukselta sekä lyhyellä, että pitkällä tähtäimellä. Täytynee tankata lisää salkkuihin…

3 tykkäystä

Tässä vielä mielenkiintoinen henkilökuva Viking Linen pääomistajasta Jakob Johanssonista. Oma epätieteellinen mutufiilis kaverista on positiivinen. Jos tämä tuntuu epärationaaliselta kannanotolta, voi reflektoida sitä, että kaveri osti merkittävän potin Viking Linestä vähän niin kuin intuitioon luottamalla “magkänslan”. Eiköhän käänny google kääntäjällä, joten tässä linkki.

Hotellstädare, mopedsäljare, fastighetsköpare, skidåkare och störst i Viking Line - Ålands Sjöfart (prenly.com)

3 tykkäystä

Tuskin laivastoa nyt tiputetaan ihan kolmeen laivaan, jos seitsemästä on lähdetty vähentämään. Onko sitten kauheasti reittejä mitkä kannattaa ja minne Viking laivojaan laittaisi. Toki Helsinki-Tallinna voisi olla, mutta voiko sen liikenteen lopputulema olla tulevaisuudessa, että Viking omistaisi Eckeröstä enemmänkin ja XPRS ja Finlandia ajaisi kuten Megastar ja MyStar Tallinkilla; kun toinen lähtee Helsingistä niin toinen vastaavasti Tallinnasta.

Cinderella ihan kiva laiva, mutta ongelmana sillä on sisäiset sponsonit(toisilla kun niitä ulkoisina kuten Gabriellalla perässä), joka tarkoittaa sillä heikompaa rahdinkuljetuskykyä. Cinderella ihan ok, päävirassaan Tukholma-Maarianhamina risteilyissä missä rahtia ei juuri ole tai Helsinki-Tukholma välillä missä rahdin merkitys vähäisempi kuin Turussa.

Itse veikkaisin, että Viking hankkisi seuraavan ison laivan silti edelleen Turkuun ja Gracen tilalle. Olisi se yksi kaista enemmän rahtia Turusta ja kaikkea uutta mitä Glorylle tuli mitä ei Gracella tekniikassa. Cinderella ja Grace voisi olla ok pari kilpailemaan Serenaden ja Symphonyn kanssa. Kai XPRS:kin olisi joskus vaihtokunnossa ja siitä saisi enemmän rahaa kuin mitä näistä Mariellasta ja Amorellasta saatu…

5 tykkäystä

Erittäin hyvin perusteltu visio. Sitten on vielä mielenkiintoista spekuloida, millä polttoaineessa seuraava uudisrakennus kulkee. Vikingin investointitahti on sinänsä hyvin varovainen ja verkkainen, joten hyvä, jos nähdään tällä vuosikymmenellä edes yksi uusi laivatoimitus. Tämä perinteinen varovaisuus latistaa myös hieman Vikingiä investointikeissinä. Ellei sitten uusi johto pistä vauhtia rattaisiin.

2 tykkäystä

"Viking Line aloittaa yhteistyön Gotlandsbolagetin kanssa – yhteistä risteilyliikennettä

Viking Line ja Gotlandsbolaget muodostavat yhteisyrityksen, jonka tehtävänä on kehittää ja tarjota risteilyjä M/S Birka Stockholmilla Tukholmasta Maarianhaminaan ja Tukholmasta Maarianhaminan kautta Visbyhyn. Gotlandsbolaget osti maaliskuussa 2023 M/S Birka Stockholmin 38 miljoonan euron kauppahinnalla, ja nyt on sovittu, että 50 prosenttia aluksesta myydään Viking Linelle 19 miljoonalla eurolla."

Melkein meinasin pistää edelliseenkin viestiin, että tuskin Cinderella on Birka Stockholmin liikenteen aloituksen jälkeen enää Tukholman yhden yön risteilyillä. On se kun Vikingillä oli 7 laivaa täysin omistuksessaan, mutta nyt olisi 5 omassa yrityksessä, mutta osaomistusten kautta tulisi tuottoa tuon Birkan lisäksi Eckerön 4 laivasta. (Finlandia, Finbo Cargo, M/S Eckerö, Transporter ro/ro) Tallink vs Viking asetelma mennyt koronan jälkeen vähän nyt uusiksi…

4 tykkäystä

Hieman huolettaa se, miten Helsinki-Tukoholma välille riittää matkustajia, jos jatkossa on tarkoitus pitää myös Gabriella tällä Helsinki-Tukhoma linjalla. Ehkä tämän lisäksi on tiedossa muitakin peliliikkeitä ja ennen kaikkea mielellään uutta ja tuoretta ajattelua.

Tuossa Birkan konseptissa kiinnosta eritysesti se, että pyrkiikö Viking Linen jatkossa tekemään pitempiä rieteilypaketteja? Tälle olisi mielestäni kysyntää ja tuntuu oudolta, että asiaan ei ole aiemmin oikein osattu tarttua. Teoriassa voisi ajatella esim. että Helsingistä tehtäisiin ensin matka Maarianhaminaan, josta sitten jatkettaisiin Gotlantiin ja sitten taas takaisin joko Tukholman tai Maarianhaminan kautta. Jos Viiikkari pystyisi kasvamaan ulos pelkästä perinteisetä lauttaliikenteestä, voisi tämä olla myös sijoitusteesin kannalta lupaava alku.

4 tykkäystä

Toivottavasti siellä kenties Johansson on saanut Vikingin ajattelemaan uusia juttuja. Toisaalta itse mietin joskus, että kun Vikingillä ei ole Tukholma-Tallinna reittiä erikseen niin olisiko Viking voinut ruotsalaisille kehitellä kolmen yön risteilyn sekä Tallinnaan että Helsinkiin tutustuen, jossa kaksi yötä Helsinki-Tukholma lautalla ja se yksi yö Helsinki-Tallinna laivalla. (toki se haastavaa XPRS:n aikataulun ja sen takia että XPRS aiotaan siirtää Länsisatamaan.) Hotellimajoitus toki yksi vaihtoehto.

Ottaen huomioon kuinka innokkaasti suomalaiset matkustivat poikkeuksellisesti Riikaan silloin ekana koronavuonna niin voisi uskoa, että muihinkin kohteisiin kuin Tukholmaan riittäisi matkustajia Suomestakin käsin jonkin verran. Kuinka vain saavat vaihtoyhteydet pelaamaan Maarianhaminassa ja kait suomenkielentaitoisiakin pitäisi saada Birkalle, jos homma alkaa mennä hyvin. Toki kesäaikana voi laivan maksimi 1800 henkeä tulla täyteen nopeastikin, mutta saisiko silloin parempaa tulosta ennen ja jälkeen kesäkauden…

2 tykkäystä

Tämä uusi Viikkarin reitti Turku-Maarianhamina-Gotlanti on kyllä ihan mahtava juttu! Ainakin kaikki läheiseni tänään kommentoi, että sinne heti kun mahdollista. Uskon, että monella suomalaisella sama reaktio. Eiköhän noita muitakin vaihtoehtoja siellä ole ajateltu ja tämä nyt sitten valittiin uudeksi.

4 tykkäystä