Wärtsilä - Kestävämpää merenkulkua

Juu, en mä epäile lainkaan tuollaisia muilta toimijoilta löytyvät. Wärre on keskittynyt isompiin ratkaisuihin. Pienet järjestelmät ovat hinnaltaan pienehköjä ja niiden myyminen vaatii aivan erilaisen myyntiorganisaation. En mä väitä, ettei tuo voisi olla kannattavaa bisnestä, mutta menee pahasti ohi Wärren erityisosaamisen. Mikäli energiavarastot päätyvät johonkin yhteisyritykseen, niin toki silloin tuollaisetkin voivat tulla kyseeseen.

5 tykkäystä

Samaa mieltä.

Vihreän vedyn, metanolin ja ammoniakin hinta laskee sitä mukaan kun uusiutuvien energiantuotantokapasiteetti kasvaa.

Wärtsilän ammoniakilla toimiva moottori valmistunee energiamarkkinoille tämän vuoden lopussa. Puhdasta vetyä käyttävän moottorin puolestaan arvioidaan valmistuvan vuoteen 2025 mennessä.
Wärtsilän moottoreilla tehty onnistuneesti testejä 25 tilavuusprosentin vetyseoksella, jolla saatiin 95% moottorikuorma.

Tarkat sää- ja kuormahuippujen ennusteet, ja alle minuutissa täyteen tehoon käynnistyvät moottorit, niin tulevaisuudessa akustojen ainoa hyötyä on tietyissä äkillisisssä vikatilanteissa.

Tähän päälle muun muassa liikenne sähköistyy kovaa vauhtia, niin akkumateriaalien hinnoissa on nousupainetta tulevaisuudessa.

7 tykkäystä

Tässä varmaankin kyse sitten pienemmän kokoluokan kuin 31,32,34 moottoreista?
Ja onhan akustosta hyötyä muuallakin kuin vikatilanteessa.
Tarkoitan siis että jos nyt ajellaan pankkiin sitä varausta kun vaikkapa kaasunjakeluyhtiöltä saa koneeseen kaasua halvalla ja puretaan tämä lataus gridiin kun sähkön kysynnässä tulee piikki… Piikki hinta on kovempi kuin base loadi…

Ja kun ajetaan pelkkä baseloadia ja ollaan täydellä kuormalla parallel to grid niin jos saadaan toinen kisko kuumaksi akkupuolelle kun kysyntä kasvaa…

Ajatuksia sarvihatun alta

1 tykkäys

Niitä erilaisia energian varastointiratkaisuita erilaisiin tilanteisiin tarvitaan. Hyvin todennäköisesti yksi, mahdollisesti akku, nousee yleisimmäksi, ainakin muutaman vuoden ajanjaksolle. Kuitenkin niille muillekin on varmasti tilaa. Energian varastoinnissa hyötysuhde, käyttötarve, kustannustehokkuus ja ties vaikka mitkä muut syyt vaikuttavat tapauskohtaisesti mikä on paras ratkaisu. Kyllä sitä tilaa tulee olemaan monenlaisille ja pitkän aikavälin voittajaa on suht mahdoton arvata oikein.

1 tykkäys

Testipenkki on aina eri. Ei noin jyrkällä rampilla montaa starttia oteta. Yleensä säädetään jonnekkin noin 3 minuuttia rampille… Ja siis puhutaan tietysti kun breikkeri menee kiskosta kiinni… Piikin ajaminen (minuutissa gridiin) tuollaisella 50sg koneella ei ole kovin kestävä ratkaisu pläntti olosuhteissa ajaa 300+Kw/s käyrää
Testipenkissä on varmaan otettu tuo CW paine pois,knocking rajaa nostettu,misfiring yms mitä näitä on…

Menee ohi aiheesta ja enemmän moottoritekniikan puolelle…

Etttei kokonaan mene mekaaniseksi…
Mielenkiintoista nähdä mitä akku businekselle tapahtuu… Itse veikkaan tuota omaa skenaariota mutta en täysin sulje pois että otettaisiin rinnalle tälläinen energian varastointiin erikoistunut yritys ja tehtäisiin joint venture…

Mutta ei sitä ramppia ole sinne jätetty. Juuh jätetään tähän

2 tykkäystä

Viesti yhdistettiin ketjuun: Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju (Osa 3)

Wärtsilä suunnittelee yksinkertaistavansa organisaatio- ja raportointirakennettaan, Marine Systems lakkaa raportointisegmenttinä

Wärtsilä suunnittelee jatkavansa merenkulkuliiketoimintansa virtaviivaistamista myymällä Gas Solutions -liiketoimintayksikkönsä.

Gas Solutions on johtava kaasunkäsittelyjärjestelmien tarjoaja, mutta sillä on hyvin rajallisesti synergioita Wärtsilän muun merenkulkuliiketoiminnan kanssa. Tämän seurauksena Wärtsilä suunnittelee siirtävänsä Gas Solutionsin Portfolio Businekseen myynnin valmistelemiseksi. Gas Solutions -liiketoimintayksikön liikevaihto 12 kuukauden aikajaksolla Q4/2022-Q3/2023 oli EUR 293 miljoonaa.

Samassa yhteydessä Wärtsilä suunnittelee siirtävänsä Exhaust Treatment ja Shaft Line Solutions -liiketoimintayksiköt Wärtsilä Marine Systemsistä Wärtsilä Marine Poweriin 1. tammikuuta 2024 alkaen yksinkertaistaakseen organisaatiorakennettaan. Tämän seurauksena Wärtsilä Marine Systems lakkaa liiketoimintayksikkönä ja raportointisegmenttinä.

Suunnitelmien mukaisesti Wärtsilä Marine Power -liiketoiminnan nimi muuttuu 1. tammikuuta 2024 alkaen Wärtsilä Marine -liiketoiminnaksi, jonka vetäjänä toimii tällä hetkellä Marine Power -liiketoimintaa johtava Roger Holm. Tamara de Gruyter jatkaa Wärtsilän johtoryhmässä keskittyen Portfolio Business -liiketoimintojen myynteihin.

Wärtsilän uusi raportointirakenne ja oikaistut taloudelliset tiedot

Suunniteltujen muutosten seurauksena Wärtsilällä on tammikuun 1. päivästä 2024 alkaen kaksi raportointisegmenttiä: Marine ja Energy. Portfolio Business raportoidaan edelleen muina liiketoiminta-aktiviteetteina. Raportointirakenteeseen suunniteltu muutos heijastuu Wärtsilän taloudelliseen raportointiin vuoden 2024 ensimmäisestä neljänneksestä alkaen. Niiden mukaiset oikaistut taloudelliset tiedot julkaistaan vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä. Exhaust Treatment ja Shaft Line Solutions -liiketoimintayksikköjen 12 kuukauden liikevaihto aikajaksolla Q4/2022-Q3/2023 oli yhteensä EUR 290 miljoonaa.

16 tykkäystä

Wärtsilä osti Hamworthyn 12 vuotta sitten seuraavin saatesanoin.

Hamworthyn ja Wärtsilän yhdistäminen mahdollistaa molempien yritysten osaamisen laajentamisen ja vahvistamisen nopeasti kehittyvillä offshore- ja merenkulun kaasusovellusmarkkinoilla sekä ympäristöratkaisujen markkinoilla. Sekä Hamworthy että Wärtsilä hyötyvät teknologiaosaamisen jakamisesta ja optimoidusta tutkimus- ja kehitystoiminnasta, ja tämä vahvistaa yritysten asemaa maailmanlaajuisilla merenkulku- ja offshoremarkkinoilla.

Björn Rosengren, konsernijohtaja, Wärtsilä Oyj Abp, kommentoi yritysostoa:
“Uskomme vahvasti merenkulun kaasumarkkinoihin ja mahdollisuuksiin nopeasti kehittyvillä ympäristömarkkinoilla. Yhdistämällä resurssimme Hamworthyn kanssa voimme tarjota asiakkaillemme laajemman valikoiman taloudellisesti tehokkaita, luotettavia ja ympäristömyötäisiä tuotteita ja järjestelmiä. Hamworthy on menestyksekäs yritys ja olemme vakuuttuneita siitä, että maailmanlaajuinen toimintamme ja resurssimme tukevat Hamworthyä kasvun nopeuttamisessa sekä mahdollisuuksien hyödyntämisessä erityisesti ympäristöteknologioiden aikaisessa vaiheessa. Odotamme innolla yhteistyötä Hamworthyn johdon ja työntekijöiden kanssa. Aiomme yhdistää osaamisemme ja kokemuksemme asiakkaidemme ja osakkeenomistajiemme hyväksi.”

Nyt tällä liiketoiminnalla on hyvin rajallisesti synergioita Wärtsilän muun merenkulkuliiketoiminnan kanssa.

14 tykkäystä

Onko tietoa, mitä Hamworthyn hinta oli 12 v sitten?

1 tykkäys

Hamworthyn hankintahinta oli 445 miljoonaa euroa. Tosin Hamworthylla oli vahvaa rikkipesuriteknologiaa, joka jää Wärtsilään. Google kylläkin kertoo, että Wärtsilä oli saanut laivojen savukaasurikkipesurikaupan jo ennen Hamworthyn ostoa.

5 tykkäystä

Tässä on Ekin kommentit rakennemuutoksista.

Wärtsilä kertoi eilen asettavansa Gas Solutions -liiketoimintansa myyntiin ja siirtävänsä Marine Systems -liiketoiminnan muut palaset osaksi Marine Power -liiketoimintaa. Konsernin liikevaihdosta tulee häviämään noin 5 %. Ratkaisu kuulostaa perustellulta, vaikka lopputulos riippuu tietenkin myyntihinnasta ja kaupan muista ehdoista. Ennusteemme, suosituksemme ja tavoitehintamme ovat tässä vaiheessa ennallaan.

12 tykkäystä

Nostona Ekin kommenteista

Wärtsilä tulee 1.1.24 alkaen raportoimaan vain kaksi varsinaista liiketoimintayksikköä eli Marinen ja Energyn. Oikaistut vertailuluvut tullaan julkistamaan Q1’24:n aikana. Mielestämme muutos on tervetullut, sillä olemme koko ajan pitäneet Marine-liiketoimintojen jakoa ensin kolmeen ja vielä tällä hetkellä kahteen raportointiyksikköön turhan raskaana ja vain vähän lisäarvoa antavana.

5 tykkäystä

Wärtsilän pääomamarkkinapäivä huomenna -tervetuloa seuraamaan esityksiä. Ilmoittautuminen täältä: Wärtsilä Capital Markets Day 2023 (lyyti.fi)

22 tykkäystä

Wärtsilän CMD:n antia:

“Wärtsilä järjesti eilen Helsingissä pääomamarkkinapäivän. Merkittäviä uutisia ei kuultu, mutta positiivinen käsityksemme yhtiön pitkän tähtäimen kysyntäajureista ja markkina-asemasta vahvistui.”

Johtopäätös: Tilanne on herkullinen sekä yhtiölle että sijoittajalle

“Johdon innostusta kuvaa 26 vuotta Wärtsilää palvelleen Marine-liiketoiminnan vetäjän Roger Holmin kommentti: ”koko aikana, kun olen täällä ollut ei asemamme ja näkymämme ole ollut suotuisampi”.”

“Osakkeen hinnoittelu on edelleen houkutteleva: kokonaistuotto-odotus ylittää selvästi tuottovaatimuksen ja vuoden 2024 P/E-, EV/EBITDA- ja EV/EBIT-kertoimet ovat -14…-19 % alle verrokkien mediaanin.”

36 tykkäystä

Fossiilisia polttoaineita käyttävien alusten polttoainekustannukset tulevat sekä päästöoikeuksien että EU:n rangaistusmaksujen myötä käytännössä kaksinkertaistumaan vuoteen 2030 mennessä, vaikka polttoöljyn hinta säilyisi ennallaan.

Pidän tuota näkemystä pääsääntöisesti oikeana, mutta mikäli öljypohjaiset polttoaineet alkavat menettää “liikaa” markkinaosuuttaan, niin niiden hinta kääntyy öljyntuottajien toimesta laskuun. Tuolloin vaihtoehtoisten polttoaineiden kustannushyöty ei ole aivan niin houkutteleva.

4 tykkäystä

Technology group Wärtsilä has today inaugurated its new workshop and Land & Sea Academy training facilities in Jakarta, Indonesia. The facilities will support and optimise the company’s energy and marine industry customers’ operations and accelerate their decarbonisation journey.

13 tykkäystä

Toimitusjohtaja ostoksilla. Pikaisesti laskettuna noin 17000 osaketta.

30 tykkäystä

Teknologiayhtiö Wärtsilä on lanseerannut merenkulun ensimmäisen kaupallisesti saatavilla olevan, ammoniakilla toimivan nelitahtimoottoriratkaisun. Se on merkittävä edistysaskel kohti kestävää merenkulkualaa nyt kun laivanvarustajat etsivät vihreämpiä polttoainevaihtoehtoja. Ammoniakkiratkaisu perustuu syyskuussa 2022 lanseeratulle Wärtsilä 25 -moottorialustalle.

Viridis Bulk Carriers, maailman ensimmäinen päästötön laivanvarustamo aikoo olla ensimmäinen, joka hyödyntää uutta ammoniakkiratkaisua. Yrityksessä ovat kumppaneina Amon Maritime, Mosvolds Rederi ja Navigare Logistics. Wärtsilä ja Viridis Bulk Carriers allekirjoittivat aiesopimuksen Wärtsilä 25 –ammoniakkimoottoriratkaisusta aiemmin tässä kuussa. Tavoitteena on allekirjoittaa kaupallinen sopimus alkuvuodesta 2024. Viridis Bulk Carriers aikoo tuoda vihreän muutoksen Euroopan lähimerenkulun irtorahtimarkkinaan. Muutoksen se aikoo toteuttaa hiilettömillä kuljetuspalveluilla, jotka toteutetaan usealla uudisrakennettavalla, ammoniakilla toimivalla aluksella.

Moottorin lisäksi kokonaisratkaisuun kuuluu polttoaineen syöttöjärjestelmä AmmoniaPac, ammoniakin päästöjen vähentämisjärjestelmä (Wärtsilä Ammonia Release Mitigation System, WARMS) ja Wärtsilä NOx Reducer (NOR) pakokaasujen jälkikäsittelyyn. Turvallisuus ja tehokkuus ovat keskeisiä ratkaisussa, ja kehittynyt automaatiojärjestelmä sekä ylläpitosopimukset lisäävät niitä entisestään. Turvallista ja sujuvaa ammoniakkipolttoaineen käyttöönottoa tuetaan lisäksi miehistölle tarjottavalla erityiskoulutuksella ja vuorokauden ympäri saatavilla olevilla tukipalveluilla.

Kestävä ammoniakki on yksi varteenotettavimmista ehdokkaista merenkulun toimijoiden etsiessä vaihtoehtoisia puhtaita polttoaineita. Wärtsilä 25 Ammonia -ratkaisu pystyy saman tien vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä yli 70 prosentilla verrattuna vastaavan kokoiseen dieselratkaisuun. Se täyttää nykyiset Euroopan Unionin asettamat päästövähennystavoitteet vuoteen 2050 asti ja enemmän kuin täyttää International Maritime Organizationin vuodelle 2040 asettaman päästövähennystavoitteen.

38 tykkäystä

Tällainen poimittu Nordnetin puolelta.

25 tykkäystä

Ongelma ei ole esim tuulienergiassa sen hinta vaan se että koko Suomenkin tuotanto on joskus päiviä puhdas 0 Mwh. Sama pitkälti, ainakin maatasolla, aurinkoenergian kanssa. Koko itse sähköverkossa varastointikapasiteetti on myös 0 Mwh. Tarvitaan nopeasti käynnistettävää kallista, ylikapasiteettia varalla jatkuvasti, tai sähkön varastointia.

Pidin, tai pidän edelleen, Wärtsilän energialiiketoimintaa yhä isona asiana kuin Nokian kännykkäliiketoiminta oli, tai Nesteen biopolttoaineet, ollen kuitenkin selvästi lähempänä ensimmäistä.
Tämä on samassa vaiheessa kuin kännykät oli 1994 tai Neste 2000.
Arvioin Wärtsilän osakkeen käyvät arvon olevan hiukan yli 100euroa, nyt tietenkin tilanne mahdollisesti muuttuu.
Kummastelen siitä kuinka pelätään että Wärtsilä nousisi kilpailijaksi esim Teslalle ja osakkeen omistajat tuntuu näkevän sen lähes vain negatiivisena asiana. Sehän samalla kertoo bisneksen todellisesta potentiaalista ja mahdollisesta arvosta, viitaten tuossa aikaisemmin olevaan kännykkäbisnes vertaukseen.
Salkkuni suurin positio ja ajattelin tästä eläkerahat ottaa osakkeen kymenkertaistuessa.

Jotain valmista siellä Wärressä on jo varmasti mietitty, ja on jo päätettykin, ei tällaisesta tulla ulos muutoin. Spin-Off on mielestäni ainut mahdollisuus realisoida piilevä arvo, muut vaihtoehdot tuo siitä vain murto-osan. Tässä vaiheessa myyntihinta jäisi pieneksi ja yhteisyrityksistä on nähty että ne parhaassakin tapauksessa ovat vain muutaman vuoden ratkaisuja, markkinat ja firmat on jatkuvassa muutoksessa ja melko piankin omistajille tulee poikkeavia intressejä.
Pörssiin listaaminen antaisi omistajille mahdollisuuden pika-rahastaa etuajassa osa potentiaalista ulos. Globaalin ‘Hype’:n tuleminen alalle on mielestäni varmaa.

Parhaana vaihtoehtona näkisin kuitenkin pitämisen firman sisällä, muiden bisnesten tulovirta vähentää uuden riskejä. Hiukan fiilis että onko siellä taustalla jotakin kertaluokkaa isompaa kuviota, niin houkuttelevaa että ollaan valmiita jopa miettimään yrityksen tulevaisuuden, sen arvokkaimman osan eriyttämistä, ulkopuolisin silmin aivan liian aikaisessa vaiheessa. Niin yllättävä tuo ilmoitus tarkastelusta tässä vaiheessa on.

10 tykkäystä