Witted - Uuden sukupolven ohjelmistokehitysyhtiö

Tämä usein nostetaan esille, mutta omia osakkeita voi myös aina ostaa pörssin ohitse, esimerkiksi tekemällä ostotarjouksen omistajille. Ei niitä omia pakko ole pörssistä ostaa, eikä välttämättä edes kannata jos kyseessä on epälikvidi osake.

7 tykkäystä

En kannata omien osakkeiden ostoja, silloin kun ne saattavat vaikuttaa markkinan hinnanmuodostukseen ja luoda keinotekoista kysyntää. Omien osakkeiden ostot voivat häiritä markkinoiden luonnollista toimintaa, erityisesti pienivaihtoisten yhtiöiden osalta.

Nostin asian esille jo kesällä 2023 [1], kun Witted hankki omia osakkeitaan siten, että omien osakkeiden ostot muodostivat merkittävän osuuden päivävaihdosta. [2]

Mielestäni osakemarkkinoiden tulee toimia vapaasti eikä siten, että omien osakkeiden ostot luovat keinotekoista kysyntää.

2 tykkäystä

Miksi omiin osakkeisiin kohdistuva kysyntä olisi yhtään sen keinotekoisempaa kuin mikään muukaan kysyntä? Jos firma ostaa omia osakkeitaan oikein perustein - eli siksi, että arvostus on matala suhteessa näkymiin - niin minusta se on aivan yhtä aitoa kysyntää, kuin jos minä ostan Wittedin osakkeita samoin perustein.

7 tykkäystä

Olisi varmaan parempi olla vastaamatta tähän, mutta en nyt malta olla vastaamattakaan.
Unohdit listasta kohdan, että Nokia osti omia osakkeitaan 20 vuotta sitten ja sekin oli nyt 20 vuotta jälkeenpäin katsottuna virhe :man_facepalming:

“riski, että omia osakkeita ostetaan merkittävästi korkeammalla hinnalla kuin osakeosto-ohjelman jälkeen osakkeita saa markkinoilta.”

Oletko ikinä miettinyt, että jos itse ostat osakkeita pörssistä, niin on riski että osakkeita olisi saanut myöhemmin halvemmalla?! Miten se liittyy yhtiön omien osakkeiden ostoon, että niitä olisi saanut joskus halvemmalla pörssistä? Pitäisikö esim Inderesin mallisalkunhoitajille käydä kertomassa, että Nesteen ja Tietoevryn ostamiseen liittyi riski, että nyt niiden osakkeita saisi halvemmalla?

“riski, että omien osakkeiden osto luo osakkeeseen kohdistuvaa keinotekoista kysyntää, joka ylläpitää tai nostaa osakekurssia osto-ohjelman keston ajan.”

Tuo MAR sääntely estää ettei yhtiö voi kauhoa osaketta markkinoilta miten sattuu.
Sen lisäksi yhtiö voi määritellä itse miten tai millaisilla kriteereillä osakkeita ostaa.
Jos minä ostaisin Wittedin osakkeita pörssistä tällä viikolla miljoonalla eurolla, niin pitäisikö minun jotenkin välittää siitä että se vaikuttaa osakekurssiin muuten kuin jos se nostaa kurssia liikaa ja en haluakaan ostaa (jolloin voin tietenkin lopettaa ostamisen, jos hinta nousee korkeammalle kuin haluan maksaa)

“riski, että osa sijoittajista saattaa odottaa, että osto-ohjelma loppuisi, jotta osakkeen hinta saisi määräytyä markkinoilla vapaasti ilman osto-ohjelman mahdollisesti aiheuttamaa efektiä.”

Edelleen, minkä takia osakkeen ostajan pitäisi millään tavalla välittää muista potentiaalisista ostajista?

“riski, että yritys osto-ohjelman kautta implisiittisesti viestii osakkeen olevan edullinen, vaikka osakkeen edullisuutta tietyllä ajanhetkellä voidaan riippumattomasti tarkastella vasta myöhemmin tulevaisuudessa.”

Pitäisikö meidän ilmoittaa Inderesillä, että heidän liiketoimintalogiikassaan on aukko: osakkeen edullisuus selviää vasta jälkikäteen! :man_facepalming:

Tuossa on pari artikkelia osakkeiden takaisinostoista.
Damodaranin lainaus: “To understand buybacks, it is best to start simple. Publicly traded companies that generate excess cash often want to return that cash to stockholders and stockholders want them to do that. There are only two ways you can return cash to stockholders. One is to pay dividends, either regularly every period (quarter, semiannual or year) or as special dividends. The other is to buy back stock. From the company’s perspective, the aggregate effect is exactly the same, as cash leaves the company and goes to stockholders.”

6 tykkäystä