Carvana (CVNA) - Autokaupan Amazon?

Pitänyt tämä avata aiemmin ja @jaska1 on painostanut niin paljon että pistetään tulille :wink:

Eli Carvana (Tickeri CVNA) on Yhdysvaltalainen yritys, joka myy 100% verkkokaupan kautta käytettyjä autoja. Itse olen ollut Carvanan kyydissä osakkeenomistajana jo pidemmän aikaa ja sitä kautta seurannut yrityksen kehitystä.

Mikä tekee minun mielestäni Carvanasta mielenkiintoisen sijoituskohteen?

-Distruptoivat valtavaa käytettyjen autojen markkinaa joka on äärimmäisen fragmentoitunut

-Käytettyjä autoja myydään melkein 900 miljardilla vuodessa Yhdysvalloissa ja suurimman myyjän markkinaosuus (Lokakuu 2020 tieto) oli muutaman prosentin luokkaa !

-Valtaosa autokaupasta tehdään perinteiseen tapaan fyysisissä autokaupoissa mutta verkko-ostaminen kasvaa huomattavaa vauhtia

-Carvanan visio on mullistaa tämä jähmettynyt rakenne ja tulla digitaalisen aikakauden johtavaksi autokauppiaaksi joka rakennetaan puhtaasti digitaalisen maailman ehdoilla

-Carvana tarjoaa ainutlaatuisen ostokokemuksen jossa ostat verkkokaupasta ja Carvana toimittaa autosi sinulle kotiovellesi viikon sisällä viimeistään. Tässä välissä auto on käynyt ja tutkittu Carvanan omassa autojen tarkistuskeskuksessa. Ostajalla on ilmainen palautusoikeus ostokselle.

-Yhdysvalloissa autokauppialla ei ole järinkään hyvä maine. Moni vihaa kauppoihin menevistä ja pelkää tulevansa huijatuksi. Se että voi ostaa netistä, tietää että auto on tarkistettu ja voit palauttaa poistaa todella monia kitkoja ostajalta.

-Carvana on kasvanut erittäin nopeasti jo useamman vuoden, yli 100% kasvuvauhtia, tosin 2020 ei tulla pääsemään ihan siihen tahtiin, liittyen erityisesti koronan vaikutuksiin 2Q:lla. Mutta Q4 voi hyvinkin olla että palataan tuohon triple digit kasvuvauhtiin tai lähelle.

-Uskon että vuosi 2020 tulee olemaan tietyllä tapaa lopullinen läpimurtovuosi Carvanalle. Koronapandemia on tehnyt myös autojen ostamisesta onlinesta valtavirtaa ja ei ole näköpiirissä paluuta vanhaan.

-Carvana etenee oikeastaan kaikissa metriikoissa hyvää vauhtia. Toki yrityksen toiminta ei ole vielä voitollista mutta tälle on ollut syynsä; on haluttu investoida tulevaan kasvuun sen sijaan että optimoitaisiin tulosta tässä hetkessä.

-Carvanan malli on edetä markkina-alue kerrallaan ja kasvattaa jatkuvasti tarjolla olevien autojen määrää lokaalisti. Tärkeä osa tätä on rakentaa tarkistuskeskuksia (Inspection Center) alueittain jota kautta pystytään palvelemaan paremmin asiakkaita.

-Lisäksi nämä investoinnit luovat vallihautaa muita kilpailjoita kohtaan jotka eivät pysty takaamaan ostajille autojen laatuja ja sitä tärkeää luottamusta että auto jonka ostavat on tarkistettu ja kunnostettu. Tämä poistaa yhden merkittävän kitkan ostokokemuksesta.

-Seuraavien 1-2 vuoden aikana uskon että Carvana tulee jatkamaan laajentumista uusille alueille, avaa lisää tarkistuspisteitä ja panostaa lisää koko ostokokemukseen ja luo tunnettavuutta brändilleen maanlaajuisesti

-Yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Ernest Garcia III on intohimoinen asiakaskeskeisyyden vaalija. Tämä näkyy jokaisessa asiassa mitä yritys tekee ja toimii.

-Garcialla on itsellään erittäin paljon ns “skin in the game”, hän omistaa 600 miljoonaa Carvanan osakketta (Eilinen closing price 261 taalaa eli melkoinen potti on pelissä…)

-Carvanan arvostustaso ei ole missään alelaarissa alkuunkaan. Markkina-arvo eilen 44 miljardia ja esim P/S on luokkaa reilu 20. Mutta itse lähestyn tätä sijoituscasea käyttäen Brian Feroldin ja Mats Christiansenin ajattelumallia eli onko yritys markkinoilla jossa on valtava TAM ja voiko yritys kasvaa vuosia jopa vuosikymmeniä ja olla johtava peluri sillä markkinalla.

Näen tämän erittäin mahdollisena Carvanalle, lisäksi tämä vain Yhdysvalloissa, sitten on tietysti mahdollista laajentua jatkossa esim Eurooppaan tai vaikka alkuun Kanadaan. Mutta yritys on johdonmukaisesti sanonut että fokus on nyt täysin Yhdysvalloissa mikä on järkevää koska tosiaan markkina on valtava ja erittäin fragmentoitunut. Sinne mahtuu hyvin kovimmat kilpailijat esim VRoom. Lisäksi kasvuoptioina on laajentaa myyntivalikoimaan esim tuoda mukaan vakuutukset, tästä yritys ei ole itse mitään sanonut tosin, tämä on vain omaa ajattelua.

Tähän perään läjä erilaisia materiaaleja tutustumista varten jos Carvana kiinnostaa. Suosittelen erityisesti kuuntelemaan Mads Christiansenin Carvana Q3 tuloksen läpikäynnin. Mads avaa erittäin hyvin pitkän aikavälin potentiaalia ja minkälaisia vallihautoja nyt rakennellaan.

Viikon vanha haastattelu, Ernie puhuu tavoitteesta myydä 2 miljoonaa autoa, pieniä vihjailua triple digit kasvusta rivien välistä Q4:lla

Ernien haastattelu CNBC:llä Q3 tuloksen jälkeen

Carvanan viimeisin investorpresis

Carvanan Q3 tulostiedot:

Carvana mukana tässä podcastissa jossa puhutaan Internet-liiketoimintamalleista ja skaalan rakentamisesta. Todella hyvä podi kaiken kaikkiaan, Parameswaranilla on kova tracki, oli yksi Bytedancen (TikTok) ensimmäisiä sijoittajia mm.

Muutama poiminta investorpresiksestä loppuun:

16 tykkäystä

Vaikuttaa kyllä hyvälle firmalle. Harmi, että myös hintakin on kasvanut.

https://shift.com/buy

Tässä myös minipulju, joka ei ainakaan vielä pärjää Carvanalle, mutta on myös murto-osa hinnasta. Lokakuussa käsittääkseni tullut pörssiin mergerin kautta. Asiakaskokemukset myös käsittääkseni häviää Carvanalle. Nostan kuitenkin tämän tähän, niin voi halutessa tutkia kilpailijoita.

4 tykkäystä

Tässä podissa myös sivutaan Carvanaa business casena. Kamux disruptioi markkinoita, mutta Carvanan liiketoimintamalli on potenssiin^2.

Kun aikanaan rantautuvat eurooppaan, niin siinä on Kamux lirissä siinä missä muutkin toimijat. Mielestäni Kamux tekee oikeita asioita, mutta vähän turhan varovaisesti.

4 tykkäystä

Carvanaa tuskin nähdään vielä vuosiin Euroopassa, sen verran paljon on tuota markkinaa vielä Yhdysvalloissa jäljellä valloitettavaksi. Ja varmaan jos tänne tulevat niin yritysostojen avulla :smirk: Euroopassahan aika sama tilanne eli ala on edelleen äärimmäisen fragmentoitunut.

1 tykkäys

Carvana välttelee franchise liiketoimintamallia kuin ruttoa, eli perinteisten toimijoiden myyjät ja liikkeet tuskin kiinnostavat ostokohteena.

1 tykkäys

Kiitokset ketjun avaamisesta! Markkinahan on todella fragmentoitunut ja kasvua voi olla luvassa todella pitkän aikaa. Hintalappu on tällä hetkellä kohtuu suolainen, mutta kun ottaa huomioon nuo kasvunäkymät, kokonaismarkkinat ja perustaja tj:n suuren omistuksen niin pitää kyllä ottaa tämä seurantaan.

Lisäksi jaahaksen mainitseman Shiftin itselle tuli mieleen myös toinen vastaavanlainen spacin kautta markkinoille tullut yritys Carlotz $LOTZ CarLotz, Inc. (LOTZ) Stock Price, News, Quote & History - Yahoo Finance.
Todella paljon pienempi toimija, vain 8 toimipistettä. https://investors.carlotz.com/

3 tykkäystä

Tuokin on mielenkiintoinen nosto. Otin yhtiön esityksestä muutaman otteen tuohon:

Otin tuosta esitykstä muutamia kuvia, kun hyvin sopii muutenkin ketjuun. Carvana on kyllä selvästi alan timantti, mutta muissakin voi olla potentiaalia. Mielenkiintoista miten Carvanan gross profit per unit on jäätävä verrattuna muihin. Ja sitten Carlotzin asiakashankinta noin paljon halvempaa?

Ihan en suoraan noita lukuja kyllä usko, mutta jotain suuntaa antavat.

2 tykkäystä

Hyvä löytö! Noita muita en tunne riittävän hyvin että osaisin arvioida asemaa ja laatua. Mutta lähestyn sitä kautta miten Carvana tuntuu lähestyvän. Ernie Garcia sanoi tuossa Yahoo Financen haastattelussa viime viikolla:

-Meidän tavoite on myydä 2 miljoonaa autoa vuodessa
-Viime vuonna Carvana myi 170k autoa, tänä vuonna varmaan noin 250k, ehkä vähän enemmän
-Nykymäärästä siis tavoite nostaa myyntiä n 10X
-Koko käytettyjen autojen markkinassa Jenkeissä myydään 40 miljoonaa autoa vuodessa
-Eli Carvanan 10X casella heidän markkinaosuus olisi vain n. 5%!

Summa summarum=

digitaaliset kauppiaat eivät lähtökohtaisesti kilpaile vielä toisiaan vastaan vaan päinvastoin auttavat kääntämään kuluttajakäyttäytymistä fyysisistä liikkeistä netistä ostamiseen. Siksi näenkin että kasvua tulee riittämään useammalle yritykselle vielä pitkäksi aikaa.

Jaahas unohdetaanko tänkin suhteen kohta fundamenttien miettiminen :joy_cat:

https://twitter.com/dieseldog97/status/1351068696085721088

Edit: Laitetaan Kamux ketjusta @Arimatti_Alhanko postaus Carvanaan ja Vroomiin liittyen.

Samalla nostetaan @Verneri_Pulkkinen laittama juttu Arimatin viestin yläpuolelta autokaupan verkkoon siirtymisestä. Lukusuositus!

https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2020-10-25/the-coronavirus-pandemic-is-dramatically-changing-the-way-we-buy-cars

Kannattaa myös selailla vaikkapa haun avulla Kamux ketjua läpi, siellä on silloin tällöin sivuttu myös Carvanaa ja kilpailijoita.

1 tykkäys

Uusia markkinoita avautuu taas, tänään melkoinen tykitys noita :+1:

2 tykkäystä

Tänään julkaistu taas pari uutta aluetta johon laajennutaan. Hyvä vauhti päällä :+1:

3 tykkäystä

Laitetaanpa tämä myös Carvanan ketjuun, henkilökuntaa hienosti tuotu mukaan omistukseen, kiitos löydöstä @Arimatti_Alhanko

2 tykkäystä

Kovan kalibeerin osallistujakaarti tässä webinaarissa, Carvanan TJ mukana myös:

In 2 month’s time our Reuters Events: Automotive Retail 2021 (April 12-13) event will go live.

What makes this meeting so unique is that it unites board level executives from global automakers, USAs largest dealerships and those digital dealership disrupters. This is the only meeting that you will find board level speakers from Ford, to CarMax and Carvana.

Registration is now live: Review our pass options and live agenda here https://reutersevents.com/events/automotiveretail/register.php

This online meeting will address and strategize the future customer experience and buying journey. This meeting is the one place for all your automotive retail news, updates, and benchmarks, uniting the most senior group of CEOs, CMOs, CDOs, strategy, CX and retail professionals.

Influential speakers include:

  • Elena Ford, Chief Customer Experience Officer, Ford Motor Company
  • Deborah Wahl, Global Chief Marketing Officer, General Motors
  • Bill Nash, President & CEO, CarMax
  • David W. Hult, President & CEO, Asbury Automotive Group
  • George Arison, CEO, Shift
  • Ernie Garcia,Chairman and CEO, Carvana

Please do share this with your peers, as this is not to be missed for those leading retail, marketing and experience.

1 tykkäys

Kamux huuman keskellä Carvana raportoi myös tuloksensa. Kasvu jatkuu edelleen erittäin vahvana, yli 60%. Edelleen odotetusti tappiolla mikä johtuu investoinneista. Carvana on nyt noussut USA:n toiseksi suurimmaksi käytettyjen autojen myyjäksi 1.7% markkinaosuudella eli vielä riittää osuutta otettavaksi. Tällä hetkellä kysyntää on enemmän kuin pystytään toimittamaan mikä on parempi ongelma kuin toisinpäin :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 tykkäystä

Tossa vielä earnings call

Carvana Q4 2020 call.pdf (105,6 Kt)

2 tykkäystä

Mielenkiintoisia jo nämä spekulaatiot optionaalisuuksista jotka yrityksen johto on kyllä toistaiseksi aina kumonnut.

Adam Jonas at Morgan Stanley on Friday upgraded his rating on Carvana Co. stock to the equivalent of buy and with a price target of $420, from $225. The price target represents a 60% upside from recent share prices. Describing Carvana as “just a ‘used car dealer’ is like describing Amazon nearly two decades ago as just an online book seller,”

Tässä vielä toimarin kommentit CNBC:lle.

1 tykkäys

Laitetaan tähänkin ketjuun, käytettyjen autojen hinnat jyrkässä nousussa Yhdysvalloissa:

1 tykkäys

Uusia markkinoita taas avattu, IR osasto pukkas sitten kerralla neljä uutta aluetta :printer:

Ensi viikolla sitten osari, muistaakseni torstaina. Q1 on varmasti erittäin vahva, samoin tulee olemaan Q2 mutta sitten kiinnostaa erityisesti mitä sanotaan loppuvuodesta.

1 tykkäys