Duell - Moottoriurheilua osakemarkkinoille

Täällä nyt keskitytään osittain liikaa talvisesongissa noihin kelkkoihin.

Mönkijöillä on nuo ja vaikka mitkä kalastukset jäällä ja muut työt mökeillä / maalaisasunnoilla. Sitten niillä vedetään ihan hupiajoa joko ihan hangessa kelkkojen tapaan tai enemmän enduroa metsässä vähemmässä lumitilanteessa.

Ei myöskään kannata unohtaa kuinka enskapyöriin voidaan laittaa ”tela” taakse. Tätä ei tietty niin paljoa tehdä, kun on melko kallista ostaa. Iso osa sitten ajaa talvikäytössä sitä kaksipyöräistä nastoilla jäällä tai metsässä valitsemillaan kumeilla.

Näiden laitteiden omistajat useimmiten eivät ole sitä Suomen köyhintä väkeä, niin silloin bensa maksaa mitä maksaa. Muuten käyttöä hieman vähennetään / laite vaan myydään tiukassa tilanteessa pois.

Endurotouhussa sitä kahvaa ja osaa menee melko usein paskaksi. Suodattimia, öljyjä, varusteita ja pientä nippelinappelia ostellaan vähän väliä.

Ja lisäyksenä jälkeenpäin, niin kelkoillahan on yritystoiminnallinen paikka vielä Lapissakin. Siellähän turisteja kuskataan joka päivä kelkoilla katselemaan paikkoja ja paikasta A → B. Iso osa sitä talvitunnelmaa.

6 tykkäystä

Duell osti viime keväänä Powerfactory Nordicin eli on vahvasti mukana polkupyöräbusineksessä.

5 tykkäystä

Joo tiedän, tarkoitinkin että ala ei ole ennestään vieras.

1 tykkäys

Duell ei sanallakaan vierittänyt liikevaihdon tai kannattavuuden laskua talviolosuhteiden syyksi, mutta jostain syystä palstalla useat viestit sitä käsittelevät. Duellin Q1 liiketoimintakatsauksesta suora lainaus:
“Liikevaihto laski 5,2 % ja orgaaninen liikevaihto 19,0 %. Käyttökateprosentti oli -1,4 %. Näihin vaikuttivat useat eri tekijät, kuten markkinoiden epävarmuus ja heikentynyt kuluttajakysyntä. Tämä johti siihen, että kauppiaat alensivat omia varastotasojaan entisestään. Kannattavuuden heikkenemiseen vaikuttivat myynnin ja toimitusten lykkääntyminen, varastoarvon alaskirjaukset, luottotappiot sekä valuuttakurssien negatiiviset vaikutukset.”

Lienee luontevaa, että harrastajat tinkivät vaikeassa taloustilanteessa ei-pakollisista varusteista kuten uusien ajoasujen hankinnoista yms., mikä sitten näkyy jälleenmyyjien varastotasojen vähentämistarpeena. Epäilen, että tästä vuodesta tulee Duellille todella haastava ja rahoituksen suhteen voidaan joutua tekemään kipeitäkin ratkaisuja. Nyt olisi tietysti hyvä tilanne kasvaa, kun potentiaalisia yritysostokohteita olisi halvemmin hinnoiteltu. Harmi kyllä, että Duellin taloustilanne nykyisellään ei sellaista mahdollista.

Duellin tilanteessa nyt korostuu koronasta lähtöisin olevat toimitusketjuhaasteet ja se miten Duell reagoi niihin kasvattamalla omia varastotasoja juuri ennen kuin kysyntä alkaa sakata. Mutta kyllä se jossain vaiheessa taas talousnäkymät kääntyvät positiiviseksi ja jälleenmyyjät alkavat täyttää varastojaan.

21 tykkäystä

Petri haastatteli toimitusjohtaja Jarkko Ämmälää. :slight_smile:

Aiheet:
00:00 Q1-tulos lyhyesti
01:23 Orgaaninen kasvu
03:23 Varastonhallintajärjestelmä
04:50 Kustannusrakenne
07:39 Rahoitusasema
09:52 Orgaanisen kasvun näkymät
11:53 Kasvunäkymät maantieteellisesti
14:11 Tulosohjeistus

20 tykkäystä

Tavoitehinta 2,7€ → 2,5€.
Osta-suositus säilyy.

image

26 tykkäystä

Yllättävän optimistinen näkemys. Tässä on kuitenkin hyvin realistista, että kurssi laskee vielä 50 prosenttia näiltä tasoilta, sillä esimerkiksi liikevaihtokertoimella tämä ei ole vielä samalla 0,2 tasolla kuin vaikkapa BHG Group tai Verkkokauppa.com.

14 tykkäystä

Vaikka varmasti arvostus on matala Duellin tapauksessa, niin ite kyllä vähän ihmettelen “Osta” suositusta kun paljon ilmeisesti nojaudutaan siihen, että “tämän vuoden lopussa kannattavuus kääntyy” :thinking: Oman empiirisen tutkimuksen perusteella näin ei yleensä tapahdu.

Muutenkaan pidemmällä aikavälillä ei ole hyvän yhtiön merkki, että huonommassa suhdanteessa mennään pakkaselle. Tulevia yritysostoja tämä ei ainakaan helpota.

20 tykkäystä

Minä en ihmettele. Kun Inderesin pääanalyytikko on kuukausia sitten julistanut Duellin ostopaperiksi ja yhtiö on lisätty vielä mallisalkkuun, voi olla psykologisesti vaikea tunnustaa että analyysi meni metsään. Sitä paitsi analyytikoiden exceleissä pahinkin kriisiyhtiö kääntyy voitolliseksi aina noin vuoden kuluttua :sweat_smile:

Kuluttajien korkomenojen nousu on vasta alussa, joten Duellin kaltaisten yhtiöiden kurjuus jatkuu vielä pitkään.

48 tykkäystä

Toisaalta korko ja inflaation seurauksena muiden menojen kasvu vaikuttanee enemmän uusien välineiden hankintaan, koska ne ovat kertaerinä suurempia hankintoja. Tuon seurauksena kuluttajat korjaavat ja huoltavat ennestään hankkimiaan laitteita ja siihen tarvitaan varaosia, jotka ovat Duellin kauppatavaraa.

5 tykkäystä

Tuoreen omistajalistauksen perusteella ei suurimmissa muutoksia. Sijoilla 15-100 viherätää sitten enemmän (n. 36 kpl netto-ostajia). Twin Engine jatkanu position kasvattamistaan parilla pinnalla (sijalla 15) ja Petri Kajaani n.14 %:lla (kivunnut sijalle 21).

Duell

9 tykkäystä

Muutosneuvottelut ja niihin liittyvät toimenpiteet on saatu päätökseen Duellin Suomen yhtiöissä 31.1.2023, minkä seurauksena henkilöstön vähennys on Suomen yhtiöissä yhteensä 13 työntekijää.

Suomen yhtiöiden muutosneuvotteluiden lisäksi henkilöstövähennyksiä on toteutettu konsernin muissa maayhtiössä yhteensä 10. Duell-konsernissa toteutunut henkilöstön vähennys on yhteensä 23 henkilöä. Vuoden 2023 tilikauden kustannussäästö konsernitasolla on noin 700.000 euroa ja vuodelle 2024 1,3 miljoonaa euroa.

5 tykkäystä

Petrin kommentit vielä aiheesta: Duellin muutosneuvottelut päättyivät | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

Alkuperäisen säästötavoitteet tuplaaminen 1 → 2 M€ ja “lievä ylitys” kyseessä. Pähkinöitä toki in the grand scheme of things, mutta onhan tuo jo tuplat.

Edit. Hyvä korjaus alla, oli taas aamun tunteina laskettu vain pähkinät yhteen jakamatta omille vuosilleen.

1 tykkäys

Taidat tulkita tuon niin, että 0,7 + 1,3 MEUR, mutta tuossa puhutaan kokonaisvaikutuksesta tilikausille. Koska säästöt alkaa realisoitua vasta kesken tilikauden 2023, niin koko summa ei tule tilikaudelle 2023 vaan vasta 2024. Siten tuo tilikauden 2024 1,3 MEUR sisältää tuon 0,7 MEUR, mikä ehtii jo realisoitua tilikaudella 2023. Tän takia niitä ei voi summata.

Tuota voi myös peilata siihen, että tilikaudella 2022 henkilöstökulut olivat 11,2 MEUR ja keskimäärin kokoaikaiseksi muutettuna henkilöstöä oli 193. Tästä saadaan keskimääräiseksi kustannukseksi vajaa 60 TEUR vuositasolla ja 23 henkilöä tarkoittaisi siten noin 1,3 MEUR. Tämä antaa siis kohtuullisen hyvän indikaation, mitä pelkästään palkkakuluista pitäisi lähteä näiden toimenpiteiden seurauksena. Toki keskipalkka ei välttämättä kuvaa yks yhteen näiden 23 palkkaa, mutta oikealle pallokentälle tuolla laskelmalla päästään.

13 tykkäystä

Lisätään tänne eilinen tiedote:

Erwin Van Hoof (kauppatieteiden ylioppilas) on nimitetty Duell Oyj:n johtoryhmän jäseneksi vastuullaan yhtiön powersports-liiketoiminta. Duellin powersports-liiketoimintaan kuuluvat varaosat ja tarvikkeet moottoripyörä-, ATV-, mopo-, moottorikelkka-, vene- ja puutarhakategorioille. Van Hoofilla on 36 vuoden kokemus kansainväliseltä moottoripyörätoimialalta. Van Hoof on toiminut lokakuusta 2019 lähtien Duellilla viennin kehityspäällikkönä. Rooli on Duellille uusi ja Van Hoof aloittaa tehtävässään 2.2.2023.

“Olen iloinen, että Erwin Van Hoof liittyy Duellin johtoryhmään. Hän tuo mukanaan laajan kokemuksensa kansainväliseltä powersports-tukku- ja vähittäiskaupan alalta ja tuntee hyvin Duellin asiakkaat sekä tavarantoimittajat. Näemme hyvän mahdollisuuden kehittää powersports-liiketoimintaamme edelleen Pohjoismaissa ja Euroopassa”, sanoo Duellin toimitusjohtaja Jarkko Ämmälä.

“Olen innoissani voidessani ottaa vastuun Duellin powersports-liiketoimintayksiköstä. Tarjoamme vahvan brändiportfolion Euroopan markkinoilla, ja näen hyvää kasvupotentiaalia Pohjoismaissa ja Euroopassa”, sanoo powersportsin Liiketoimintajohtaja Erwin Van Hoof.

Ja tämän päivän Teknisen kaupan liiton tiedote:

Moottoripyörien kokonaisrekisteröinnit Suomessa kasvoivat viidentenä vuonna peräkkäin, kun ensirekisteröinnit nousivat 2,9 % vuonna 2022. Vahvinta kasvu on pienemmissä kuutioluokissa, jotka nousivat 12 %. Lähes kaikki valmistajat kertovat kärsineensä edelleen saatavuushaasteita.

Vuosi 2022 oli moottoripyörille jälleen kasvun vuosi. Ensirekisteröinnit nousivat 2,9 % (+107 kpl). Pienempien 0-755-kuutioluokkien 12 %:n (+251 kpl) kasvu paikkasi isompien 756-kuutioisten ja sitä isompien moottoripyörien 9,1 %:n (-144 kpl) laskua.

”Tarjonta pienemmissä kuutioluokissa on laajentunut viime vuosina. Osa motoristeista on vaihtanut pienempiin pyöriin, jotka ovat edullisempia ja helpompia käsitellä. Tämä kehitys on nähty esimerkiksi ikääntyvien moottoripyöräilijöiden keskuudessa, mutta myös monet uudet ja nuoret motoristit hankkivat ensimmäiseksi pyöräksi uuden pienikuutioisen pyörän, jota on mahdollista ajaa A2-kortilla”, kuvailee Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Jarkko Tuomisto.

Isojen 756-kuutioisten ja sitä suurempien moottoripyörien kysynnässä nähtiin vuonna 2020 peräti 28 prosentin harppaus, ja kahtena viime vuotena on Tuomiston mukaan palattu kohti normaalitasoa.

”Suuremmissa pyörissä painopiste on ollut monikäyttöisissä Adventure-pyörissä, tämä trendi on jatkunut jo useamman vuoden ajan”, hän kertoo.

Huomattavaa on, etteivät toteutuneet rekisteröinnit kerro koko totuutta kysynnästä tai trendeistä, koska lähes kaikki valmistajat raportoivat kärsineensä edelleen saatavuushaasteita. Tälle vuodelle saatavuus näyttää paremmalta sekä uusien mallien tuotannon että jälleenmyyjien varastosta löytyvien pyörien osalta.

Moottoripyörien kokonaismarkkina on kasvanut 30 % vuodesta 2017.

”Moottoripyöräilyn suosiosta kertoo se, että inflaation laukkaamisesta huolimatta uusille moottoripyörille on kysyntää. Kiinnostus kohdistuu nyt edullisempiin laitteisiin. Viime vuosien komeiden myyntilukujen myötä moottoroitujen kaksipyöräisten satulaan on löytänyt vakiintuneen harrastajajoukon lisäksi joukko uusia kuskeja, ja nähtäväksi jää siirtyvätkö he kokemuksen karttuessa isompiin ja tehokkaampiin pyöriin, vai peräti sähköpyöriin”, Tuomisto pohtii.

Euroopan moottoripyörävalmistajien liiton ACEMin mukaan uusien moottoripyörien rekisteröinnit viidellä Euroopan suurimmalla markkina-alueella (Ranska, Saksa, Italia, Espanja ja Yhdistynyt kuningaskunta) nousivat 0,1 prosentilla 950 400 kappaleeseen vuonna 2022. Rekisteröintimäärät olivat nousussa Espanjassa (+6,3 %) ja Yhdistyneessä kuningaskunnassa (+1,9 %). Ranskassa nähtiin 6,6 % lasku.

Lähde:
Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaosto on moottoripyöriä, mopoja ja niihin liittyviä palveluita markkinoivien maahantuojien foorumi, joka tukee jäsentensä kilpailukyvyn kehittymistä. Moottoripyöräjaoston tavoitteena on profiloida toimialaa ja edistää alan näkyvyyttä yhteistoiminnassa keskeisten sidosryhmien kanssa. Moottoripyöräjaoston jäsenet vastaavat merkittävimmästä osasta Suomen moottoripyörä- ja mopotuontia.

12 tykkäystä

Harrastaja harrastaa riippumatta onko tulevaisuus utuinen.

28 tykkäystä

On alettu puhumaan, että yllättäen saammekin pehmeän laskun niin, että inflaatio laantuu ilman lamaa. USA:N korko-ohjelma ainakin hetkellisesti näyttää täsmäiskulta, joka nitistää inflaation ja talouskasvu jatkuu edelleen. Kuluttajien saamat palkankototukset ja korona-ajan säästyneet varat auttavat vastaamaan jo alas painuvan inflaatioryöpyn seuraamuksiin ja sen jälkeen “elämä jatkuu edelleen”.
Kuluttajat katsovat tilannettaan jo syksyistä positiivisemmin, Belgiassa ja Espanjassa iloitaan palkankorotuksista | Kauppalehti.
Joten harrastuksiin käytetyt varat palaavat kohtuullisen nopeasti normaaliin tilaan

2 tykkäystä

Parin viikon sisällä pitäisi kuulua tiedotetta vai voiko olla, ettei tällaisista tarvitse tiedottaa?

“Rahoitussopimus uusitaan pankin kanssa toisen vuosineljänneksen aikana. Se sisältää kovenanttien ja muiden ehtojen tarkistuksen.”

2 tykkäystä

No nyt on kiinnostavaa lukemista, Petri Gostowski ja Tommi Saarinen ovat tehneet uuden laajan raportin Duellista. Laajat raportit ovat kaikkien luettavissa, eli siitä vain lukemaan. :slight_smile:

Duell on moottoriurheilun jälkimarkkinoilla toimiva jakelija, jolla on johtava asema Pohjoismaissa ja kasvava asema muualla Euroopassa. Osakkeen riskitaso on hurjasti kohonneen velkaantuneisuuden vuoksi nyt korkea. Tämän myötä yhtiö on mielestämme tienhaarassa, sillä arviomme mukaan velkaantuneisuuden kehityksellä kuluvan tilikauden aikana on huomattava vaikutus riskitasoon ja osakkeen arvon kehitykseen. Riskitason laskun onnistuessa ennusteidemme mukaisesti on osakkeen arvostuksessa mielestämme tuntuvaa nousuvaraa nykytasolta.

image

https://www.inderes.fi/fi/tienhaarassa-reittivalinnat-punnitaan

31 tykkäystä

Tässä vielä video uusimman laajan raportin tiimoilta.

19 tykkäystä