Lisätään tänne eilinen tiedote:
Erwin Van Hoof (kauppatieteiden ylioppilas) on nimitetty Duell Oyj:n johtoryhmän jäseneksi vastuullaan yhtiön powersports-liiketoiminta. Duellin powersports-liiketoimintaan kuuluvat varaosat ja tarvikkeet moottoripyörä-, ATV-, mopo-, moottorikelkka-, vene- ja puutarhakategorioille. Van Hoofilla on 36 vuoden kokemus kansainväliseltä moottoripyörätoimialalta. Van Hoof on toiminut lokakuusta 2019 lähtien Duellilla viennin kehityspäällikkönä. Rooli on Duellille uusi ja Van Hoof aloittaa tehtävässään 2.2.2023.
“Olen iloinen, että Erwin Van Hoof liittyy Duellin johtoryhmään. Hän tuo mukanaan laajan kokemuksensa kansainväliseltä powersports-tukku- ja vähittäiskaupan alalta ja tuntee hyvin Duellin asiakkaat sekä tavarantoimittajat. Näemme hyvän mahdollisuuden kehittää powersports-liiketoimintaamme edelleen Pohjoismaissa ja Euroopassa”, sanoo Duellin toimitusjohtaja Jarkko Ämmälä.
“Olen innoissani voidessani ottaa vastuun Duellin powersports-liiketoimintayksiköstä. Tarjoamme vahvan brändiportfolion Euroopan markkinoilla, ja näen hyvää kasvupotentiaalia Pohjoismaissa ja Euroopassa”, sanoo powersportsin Liiketoimintajohtaja Erwin Van Hoof.
Ja tämän päivän Teknisen kaupan liiton tiedote:
Moottoripyörien kokonaisrekisteröinnit Suomessa kasvoivat viidentenä vuonna peräkkäin, kun ensirekisteröinnit nousivat 2,9 % vuonna 2022. Vahvinta kasvu on pienemmissä kuutioluokissa, jotka nousivat 12 %. Lähes kaikki valmistajat kertovat kärsineensä edelleen saatavuushaasteita.
Vuosi 2022 oli moottoripyörille jälleen kasvun vuosi. Ensirekisteröinnit nousivat 2,9 % (+107 kpl). Pienempien 0-755-kuutioluokkien 12 %:n (+251 kpl) kasvu paikkasi isompien 756-kuutioisten ja sitä isompien moottoripyörien 9,1 %:n (-144 kpl) laskua.
”Tarjonta pienemmissä kuutioluokissa on laajentunut viime vuosina. Osa motoristeista on vaihtanut pienempiin pyöriin, jotka ovat edullisempia ja helpompia käsitellä. Tämä kehitys on nähty esimerkiksi ikääntyvien moottoripyöräilijöiden keskuudessa, mutta myös monet uudet ja nuoret motoristit hankkivat ensimmäiseksi pyöräksi uuden pienikuutioisen pyörän, jota on mahdollista ajaa A2-kortilla”, kuvailee Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Jarkko Tuomisto.
Isojen 756-kuutioisten ja sitä suurempien moottoripyörien kysynnässä nähtiin vuonna 2020 peräti 28 prosentin harppaus, ja kahtena viime vuotena on Tuomiston mukaan palattu kohti normaalitasoa.
”Suuremmissa pyörissä painopiste on ollut monikäyttöisissä Adventure-pyörissä, tämä trendi on jatkunut jo useamman vuoden ajan”, hän kertoo.
Huomattavaa on, etteivät toteutuneet rekisteröinnit kerro koko totuutta kysynnästä tai trendeistä, koska lähes kaikki valmistajat raportoivat kärsineensä edelleen saatavuushaasteita. Tälle vuodelle saatavuus näyttää paremmalta sekä uusien mallien tuotannon että jälleenmyyjien varastosta löytyvien pyörien osalta.
Moottoripyörien kokonaismarkkina on kasvanut 30 % vuodesta 2017.
”Moottoripyöräilyn suosiosta kertoo se, että inflaation laukkaamisesta huolimatta uusille moottoripyörille on kysyntää. Kiinnostus kohdistuu nyt edullisempiin laitteisiin. Viime vuosien komeiden myyntilukujen myötä moottoroitujen kaksipyöräisten satulaan on löytänyt vakiintuneen harrastajajoukon lisäksi joukko uusia kuskeja, ja nähtäväksi jää siirtyvätkö he kokemuksen karttuessa isompiin ja tehokkaampiin pyöriin, vai peräti sähköpyöriin”, Tuomisto pohtii.
Euroopan moottoripyörävalmistajien liiton ACEMin mukaan uusien moottoripyörien rekisteröinnit viidellä Euroopan suurimmalla markkina-alueella (Ranska, Saksa, Italia, Espanja ja Yhdistynyt kuningaskunta) nousivat 0,1 prosentilla 950 400 kappaleeseen vuonna 2022. Rekisteröintimäärät olivat nousussa Espanjassa (+6,3 %) ja Yhdistyneessä kuningaskunnassa (+1,9 %). Ranskassa nähtiin 6,6 % lasku.
Lähde:
Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaosto on moottoripyöriä, mopoja ja niihin liittyviä palveluita markkinoivien maahantuojien foorumi, joka tukee jäsentensä kilpailukyvyn kehittymistä. Moottoripyöräjaoston tavoitteena on profiloida toimialaa ja edistää alan näkyvyyttä yhteistoiminnassa keskeisten sidosryhmien kanssa. Moottoripyöräjaoston jäsenet vastaavat merkittävimmästä osasta Suomen moottoripyörä- ja mopotuontia.