Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Eipä tässä nyt mitään uutta, mutta suomenkielisiä juttuja on pikkuhiljaa alkanut tulla.

Tästä vielä perjantaipläjäys IEA:lta

" Hydrogen extends electricity’s reach. On top of the surging demand for electricity from across different parts of the economy, a large amount of additional generation is needed for low-carbon hydrogen. The global capacity of electrolysers, which produce hydrogen from water and electricity, expands to 3 300 GW in the Sustainable Development Scenario, from 0.2 GW today. In order to produce the low-carbon hydrogen required to reach net-zero emissions, these electrolysers would consume twice the amount of electricity the People’s Republic of China generates today. This hydrogen forms a bridge between the power sector and industries where the direct use of electricity would be challenging, such as in the production of steel from iron ore or fuelling large ships."
ETP-2020-Launch-Slides.pdf (527,4 Kt)


Tämä on vähän hämmentävää.

“hydrogen supply chain between Australia and Germany.” Alkaa olla jo välimatkaa.

10 tykkäystä

Oliko tämä jo täällä? BP tosiaan alkanut pistää tuulemaan noiden uusiutuvien suhteen :slight_smile:

3 tykkäystä

Noniin, jotain tämän kaltaista odotettukin.

Tässä vielä toisesta lähteestä

https://www.euractiv.com/section/energy/news/franco-german-team-up-aims-to-drive-hydrogen-production-forward/

Ranskan pohtii ydinvoimaa vedyn kanssa.

" f we want clean hydrogen, green hydrogen, we’ll need lots of electricity — and where will we produce it? In North Africa, the Middle East, then repatriate that hydrogen back to France? The carbon footprint won’t be very good," he told BFMTV soon after the German announcement. “Or should we instead fight to make our own green hydrogen in France, using our nuclear plants? I think that’s a better option.”

1 tykkäys

https://www.euractiv.com/section/energy/news/polish-oil-firm-signs-up-to-2050-climate-neutrality-goal/?utm_term=Autofeed&utm_medium=social&utm_source=Twitter#Echobox=1599843556

Tämä antaa uskoa jopa Puolankin suhteen. Sitten vielä sanojen sijaan tekoja.

Norjassa herätty Lokken puheisiin.

6 tykkäystä

Alkaa olla kallista olla investoimatta uusiin tuuliin:

Merkel’s government last year had to raise the price for carbon dioxide emissions from transport and heating buildings to 25 euros ($27.56) per tonne, a plan expected to go into effect next year, after the Greens and environmentalists said an initial price of 10 euros was too low.

Under the plan the carbon price would rise to 30 euros in 2022, 35 euros in 2023, 45 euros in 2024 and 55 euros in 2025, while a price corridor of 55 to 65 euros will apply in 2026.

2 tykkäystä

Onko @Meri tai muilla tietoa onko NEL edelleen kuvioissa mukana Shellin tankkausasemissa? Lähivuosina noita yhteistöitä ollut Shellin kanssa Yhdysvalloissa ja nyt huomasin FuelCellsWorks-artikkelin elokuun loppupuolelta, jossa taas NEL mukana Shellin tankkausasemissa - kylläkin Euroopassa. Artikkeli on maksumuurin takana, mutta lainattu pätkä näkyi Google-haussa ja paljasti tuon NEL mahdollisen osuuden asiaan.

→ Nikola ketjussa oli puhetta Shellistä ja “tankkausasemien pystytys”-kilpailusta

Jäin miettimään onko NEL:illä lusikka sopassa mahdollisesti sekä Shellin, että Nikolan kanssa tuolla Yhdysvalloissa? Tietoa kenelläkään? :thinking:




Working with AECOM, Nel Hydrogen , and Antea Group, Shell continues to add to its list of hydrogen refueling stations. In recent news, Shell has now begun the

1 tykkäys

Lyhyesti. Nel on molemmissa mukana niin Shellin kuin Nikolankin projekteissa. En ole nyt konella niin en voi laittaa tarkempia uutisia aiheesta.

13 tykkäystä

Tässä viestissä muutama päivä sitten oli juuri juttua NEL/Shell kuvioon liittyen.

Muistetaan käyttää hakua :blush: (itse koitan muistaa tiivistää spämmilinkkipostauksiin jonkin lyhyen tiivistelmän niin haku helpottuu)

4 tykkäystä

Kiitos ja pahoittelut! Tuli pikaisesti laitettua tänne kyssäri Nikola-ketjun sijaan ja ihan ohi oli mennyt täällä tuo juttu! :sweat_smile: Hyvä pointti tuosta tiivistelmästä linkkien yhteydessä, en tullut ajatelleeksi sitäkään! :+1:t2:

2 tykkäystä

@Markakorva jatketaan mielummin täällä tuosta verkostosta

Nikolan ketjussa sivuttu myös tämän ketjun ydinaihetta

Tässä hyvä ketju jolle lukusuositus liittyen putkiverkostoon.

Tässä Forbesin juttu heinäkuulta

Edit: @Markakorva en sano satavarmaksi, mutta kaiketi se järkevin on tehdä uudet laivat tähän tarkoitukseen. Japanilla on tuon tiimoilta projekteja. Heillä kun on ajatuksena rahdata Australiasta vetyä laivoin itsell. Nyt muutama päivä sitten Australia julkaisi saman homman Saksan kanssa. En siis osaa sanoa, onko jotain LNG vehkeitä kustannustehokasta modifioida vedylle sopivaksi.

4 tykkäystä

Vastaan heti linkkiä lukematta :face_with_hand_over_mouth:

Tuli siis mieleen, että vaikka putket, rekat jne ovat kovasti käytössä nykyistenkin polttoaineiden kanssa, tässä viime aikoina öljytankkeribusiness on ollut kovasti tapetilla. Vedyn tuottaminen ei varmasti tule olemaan yhtä alueellisesti rajattua kuin öljyn, mutta jos / kun sitä pääsääntöisesti tuulesta ja auringosta aiotaan vihreästi tuottaa, ei temppu ole järkevää ihan missä tahansa. Onhan noita suunnitelmia “Afrikan vedystä” ollut täälläkin esillä.

Kunhan vaan mietin millaisia muutoksia nykyiseen laivastoon vaadittaisiin, jotta sillä voisi rahdata vetyä, vai onko rakenteellisesti / aikataulullisesti (nykyinen laivasto vanhenee joka tapauksessa ennen kuin vetytankkereita tarvitaan jos tarvitaan) järkevämpää rakentaa uusia laivoja suoraan tähän tarkoitukseen.

E: Kiitos @jaska1 linkeistä, tutustun hieman myöhemmin ajan kanssa.

2 tykkäystä

Ekat liquid hydrogen carrierit tulleet tänä vuonna

https://www.edie.net/news/6/Shipping-giants-debut-LNG-and-hydrogen-vessels/#:~:text=Multinational%20fuel%20giant%20Tristar%20has,large%20volumes%20of%20liquid%20hydrogen.

5 tykkäystä

Tällä viikolla yritin haeskella tutkimuksia, missä kaikkialla vetyä voidaan valmistaa edullisesti. Sen perusteella lähes kaikkialla. Euroopassa on ihan hyvät mahdollisuudet pystyä tekemään omat tarpeet, Etelä-Euroopassa auringolla ja pohjoisessa tuulella. Jos tuotantoon panostetaan. Sikäli laivarahtitarve voi jäädä pienemmäksi vrt öljy/maakaasu.

1 tykkäys

Wärtsilä on siis laskenut, millä hinnalla Euroopassa voisi tehdä tuulivoimalla vetyä, ja mitä maksaa tämän vihreän vedyn jalostaminen bensiiniksi. Verottomaksi litrahinnaksi tulisi 1,7 euroa

talouselämän juttu vedystä jne.

2 tykkäystä

Edit: Maksumuurin takana näimmä edelleen.

Tuo @Bob_B alla oleva juttu on osa tuota isompaa juttua.

Woikosken toimarilta juttua vetyautoilusta.

7 tykkäystä

Saksa haluaakin tiivistää vihreän vedyn tuotannossa yhteistyötään ”varsinkin Pohjanmeren ja Itämeren valtioiden kanssa”. Saksan visioissa nämä maat tekisivät vetyä arvatenkin saksalaisella tekniikalla Saksaan.

2 tykkäystä

“The European Commission will propose that the European Union set a 2030 target to cut its net greenhouse gas emissions by “at least 55%” against 1990 levels, according to an internal document seen by Reuters.The current target is a 40% cut.”

"Merkel’s government last year had to raise the price for carbon dioxide emissions from transport and heating buildings to 25 euros ($27.56) per tonne, a plan expected to go into effect next year, after the Greens and environmentalists said an initial price of 10 euros was too low.

Under the plan the carbon price would rise to 30 euros in 2022, 35 euros in 2023, 45 euros in 2024 and 55 euros in 2025, while a price corridor of 55 to 65 euros will apply in 2026."

Hintojen nousu ohjaa väkisin vetyyn.

Quantafuelin sijottajapresentaatio 10.9.2020 QFUEL-Investor-Presentation-100920.pdf (3,6 Mt)

4 tykkäystä

Onko tämä ollut täällä?

Polttoaineena joskus mahdollisesti matkustajiakin kuljettava kone käyttää kerosiinin sijaan nestemäistä vetyä.

2 tykkäystä

Tuotahan ei ole millään tavalla varmistettu, Iltalehden toimittaja taas tekee omat johtopäätöksensä tiedotteesta. Tai ainakaan itse en löytänyt projektin tai KLM:n sivuilta varmennusta asiasta.

“The partners are working together on a research plan to fine-tune the concept. Next step: providing the Flying-V with sustainable propulsion, taking into account that the design seems highly suitable to carry liquid hydrogen instead of kerosene.”

2 tykkäystä