Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

15 tykkäystä

Toivottavasti Euroopassa ei jumita ihan näin pahasti kuin USAssa:

‘‘The energy transition poised for takeoff in the United States amid record investment in wind, solar and other low-carbon technologies is facing a serious obstacle: The volume of projects has overwhelmed the nation’s antiquated systems to connect new sources of electricity to homes and businesses.’’

''PJM Interconnection, which operates the nation’s largest regional grid, stretching from Illinois to New Jersey, has been so inundated by connection requests that last year it announced a freeze on new applications until 2026 so that it can work through a backlog of thousands of proposals, mostly for renewable energy.

It now takes roughly four years, on average, for developers to get approval, double the time it took a decade ago.‘’

Luvituksen lisäksi siis haasteena myös sähköverkot, jotka eivät voi pureksimatta niellä valtavasti uusiutuvaa tuotantoa.

Onhan tuo aikamoinen ongelma, jos pelkästään luvitukset venyvät 4 vuoteen.

14 tykkäystä

Tuosta tilanteesta on tullut ongelma näille uusille hankkeille niin jenkeissä kuin myös euroopassa. Toivotaan että jollain konstilla noita verkkoja saadaan päivitettyä nopeampaa tahtia. Yksi ratkaisu on muuttaa esim nykyistä hiilivoimaa vihreäksi perusvoimaksi. Laitokselta on jo valmiiksi rakennettu verkko kulutukseen. Esimerkki Kaliforniasta tuolla saadaan tasattua kulutuksen ja tuotannon epätasapainoa ja samalla verkon kuormitusta.Kannattaa lukea tuo linkin loppukin niin saa käsitystä minkä kokoisesta projektista on kyse, Mielenkiinolla seuraan minkälaisia vastaavia varastoja saadaan tänne eurooppaan. Tuonnekin muuten lyysin toimittaa Hydrogen Pro :wink:

6 tykkäystä

Ei nyt varsinaisesti liity pelkästään vihreään siirtymään, mutta kyllähän tämä Euroopan kannalta on huonon kuuloinen viesti? Maakaasun hinnannosut lienee keskeisin ajuri tässä, kun luki tuota presistä nopeasti.

Saksan “right sizingiä” korvataan Louisianan, Etelä-Korean ja Shanghain tuotannolla.

9 tykkäystä

Valmet Automotive…

7 tykkäystä

Helen julkaisi vuoden 2022 tuloksensa.
Helen 2022

Liikevoitto 142 miljoonaa euroa, josta 40% (62 milj. €) osinkoina Helsingin kaupungille ja loput investointina vihreään siirtymään. Iltapäivälehdet (+populismipisteitä keräävät poliitikot) jo revittelevät otsikoilla jättivoitosta, mutta sijoitetun pääoman tuotto 4%. Kuinka moni olisi valmis sijoittamaan näillä tunnusluvuilla? Toivottavasti luvut tulevat parantumaan uusien investointien myötä.

3 tykkäystä

Usan sähköverkot ovat heille suurimpia pullonkauloja vaikka olosuhteet aurinkovoimalle ovat hyvät. Rakentaminen viivästyy pelkästään verkkojen johdosta viidellä vuodella monella alueella.

Verrattuna Suomeen meillä on valtava kilpailuetu, täällä verkot riittävät. Varsinkin Itä-Suomessa.

Tämän vuoden aikana nähdään kuinka tämän maan luvitus toimii ja saadaanko vuonna 2024 teollista aurinkovoimaa verkkoon.

6 tykkäystä

Jatkoa tälle.

Briteissä joudutaan jo ottamaan tuulivoimaloita pois käytöstä tuulisimpina aikoina, koska voimalat pohjoisessa ja kuluttajat etelässä, ja verkko ei kestä kuormaa.

Itse idea tosin puuttuu vielä… jos kaapelivalmistajia ei lasketa.

7 tykkäystä

Yhteis yritys joka investoi 200 miljoonaa euroa vetyinfrastruktuuriin Tanskassa, Norjassa, Ruotsissa ja Suomessa.

Tuossa tietoa tuosta Hy24 lafkasta

Pohjois ruotsin puukujetuksia varten 2 tankkaus asemaa.

17 tykkäystä

Lentämisen tulevaisuus tässä. Ainakin lyhyillä matkoilla näin alkuun.

16 tykkäystä

Ensimmäinen vartti aika hyvää settiä energia-alan teknologisesta kehityksestä.

1 tykkäys

Toyotalta uusi raskaan kaluston ”vetytankki”…

8 tykkäystä

Fusion Fuel ja Toyota…vetytrukit käyttöön…

7 tykkäystä

Mihinkäs ja ennen kaikkea miksi muuten katosivat kaasuautot? Siis raskaammilla kaasuilla kuin vedyllä ja ihan kaasua polttaen.

Silloin kehityksen alkuaikoinahan oli erilaisia kaasumoottoreita enemmänkin. Nyt ne taas tuntuvat tulevan laivoihin, vaan ei autoihin.

3 tykkäystä

Sattumalta tätä tullut ihmeteltyä viime päivinä, kun nousi autokuume ja kaasuauto olisi kiinnostanut, mutta EU niputtaa kaasuautot polttomoottoriautojen joukkoon bensa- ja dieselautojen kanssa, ja täten ne kuuluu siihen luokkaan, joiden myynnin on loputtava 2035.

Tämän vuoksi eurooppalaiset autovalmistajat ei enää kehitä uusia kaasuautomalleja, ja myös nykyisten mallien kohdalla (itseäni) epäilyttää saako kaasua kohta enään tankattua.

8 tykkäystä

Turola nimimerkki jo vastailikin pariin perusjuttuun…EU ja valmistajien päätös vähentää ja lopettaa kaasuautojen valmistusta. Lisäksi maakaasun yksi iso toimittaja on Venäjä ja biokaasun materiaalia ei taida olla riittävästi. Olin vuosia sitten seminaarissa, jossa asiantuntijat totesivat, että biomassaa jouduttaisiin aika pian tuomaan laivoilla Suomeen. Ei ole synkroonissa 2035
hiilineutraalisuustavoitteen kanssa. Ammattilaiset voivat tarkentaa…

3 tykkäystä

Valmistajat eivät juuri kehitä mitään polttismoottoreita, ainakaan kokonaan uusia koska kysyntä siirtyy sähkiksiin.

Kaasumoottorit autoissa ei ollut koskaan kovin fiksu ajatus

8 tykkäystä

Mielenkiintoinen kuvaaja. Olen tiennyt toki, että jonkun verran on Teslan kultavuosien VP:t ja Dirikat päätyneet perustamaan omia cleantech-firmojaan, mutta tässä huomattavasti kattavempi listaus kuin mitä olen aiemmin nähnyt.

6 tykkäystä

Olet tässä täysin väärässä. Kaasuautoilu olisi voinut olla erittäin ympäristöystävällinen liikennepolttoainemuoto siirtymäaikana täysin sähköiseen ajoneuvokalustoon. Lähes kaikki bensakäyttöiset autot olisi voitu muuntaa toimimaan biokaasulla hyvin maltillisilla kustannuksilla, mitään “kaasumoottoreita” ei ole tarpeen suunnitella.

Suuri osa Pirkanmaan jätehuollon jäteautoista on muunnettu kaasukäyttöisiksi.

EU politiikallaan halusi estää henkilöautojen laajemman käytön maa/biokaasulla. Biokaasu – uusiutuvaa kotimaista energiaa | Gasum

https://pjhoy.fi/biomylly-on-alkanut-jauhaa-biojatteita/

13 tykkäystä

Kyllä, kaasu autoilu tapettiin EU:N tasolla koska sehän on polttomoottori.
Mulla on nyt menossa viides kaasuauto, biokaasulla on ajettu jotain 150tkm.
Biokaasun tuotanto ei riittäisi kaikkien ajoneuvojen polttoaineeksi. Tuotanto on tällä hetkellä niin pientä.
Gasumin monopoli pyöritti kaasubisnestä halvalla venäjän maakaasulla, biokaasussa on/oli kovemmat kulut ja huonompi kate.
Paikalliset jalostajat käyttävät omissa autoissaan omaa biokaasua esim Mäntsälän Nivos ja muutamat jäteautot kaakkois Suomessa esim. Lopun kaasun myyvät yksityisille joita on noin 14000.
Enää ei saa Gasumin kaasukampanjaa tuonti autoille, se myönnettiin aikaisemmin -10 rekisteröityihin tai uudempiin. Nykyisin kamppis on vain uusiin autoihin, itse ajelin tuolla 15tkm (600km).

Autoja oli vielä pari vuotta sitten uusina VW konsernilla tarjolla, mutta moottorin kehitys lakkautettiin.
Volvo teki myös kaasuautoja kuin myös Opel.

Kaasuautot olivat ihan ok tuote, eivät maksaneet läheskään niin paljoa kun saman kokoluokan sähköauto.
Eikä kaasulla ajo niin maailman mahtavinta myrkkyäkään ollut.

ADAC testasi 2021 elinkaari päästöjä jossa VW 1,5 kaasu moottori hakkasi kaikki muut.

Tuolla lisää kahden vuoden takaa jossa tarkat laskelmat päästöistä:

15 tykkäystä