Finnair - Uudelleenrakentaminen koronakriisin jälkeen

Väliaikaisen toimitusjohtajan Jaakko Schildtin katsaus tämän päivän yhtiökokouksesta 18.3.2024. :blush:

6 tykkäystä

Ainakin oma kokemus reverse-spliteistä on ollut aika huono aina reverse-splitin jälkeen osakkeen kokonaisarvo on vain laskenut. Luultavasti 3€:sta tulee laskemaan alaspäin. Noh ainakaan tämä lappu luultavasti ei muutu koskaan kokonaan arvottomaksi vaikka lähellä kävisikin.

1 tykkäys

“18.3.2024 … viimeinen päivä ostaa Finnairin osakkeita ennen osakkeiden yhdistämistä.”

Mutta ei kai tämä kohta OP:n tiedotteessa voi pitää paikkaansa? Tänäänkin (19.3.) on Finnairin osakkeella käyty kauppaa noin 3 sentin hintaan. Samoin varmaan huomennakin. Mitä niille tapahtuu, jolleivat ole enää yhdistämisessä mukana?

1 tykkäys

Liittynee T+2-käytäntöön eli osakkeiden selvityspäivä on vasta kaksi pankkipäivää kaupantekopäivää myöhemmin: Mitä T+2 tarkoittaa? | Nordnet

Eli jos ostat tänään osakkeita, niin todellisuudessa arvo-osuustilillesi kirjautuu osakkeita vasta 21.3. ja ne ovat silloin sitten jo uusia osakkeita - et siis missään vaiheessa ole todellisuudessa omistanut vanhoja osakkeita vaikka ne salkussa näkyykin jo heti kaupantekohetkestä eteenpäin.

Tavan tallaajan kannalta tuolla ei ole merkitystä. Huominen vielä käydään kauppaa vanhalla hinnalla ja torstaista eteenpäin uudella.

3 tykkäystä

Osakkeiden yhdistäminen on 20.3 päätteeksi tehtävä toimenpide, jossa sadalla jaottomiin salkkuihin on lisätty eli yhdistetty tarvittava määrä osakkeita, siis salkusta riippuen 1 - 99 osaketta.

21.3 ei sitten enää yhdistellä, vaan otetaan väkipakolla pois, halusi tai ei ja kaupankäynti avataan potilaalta raskaasti amputoidulla osakemäärällä.

Jussi Halme on tehnyt videon Finnairista. :slight_smile:

Finnair on tehnyt viime vuosina mittavia rahoitusjärjestelyjä ja aikoo nyt vihdoin yhdistää osakkeitaan toteuttamalla käänteisen splitin keskiviikkona 20. maaliskuuta, kun pörssi sulkeutuu.

Finnairin maanantainen yhtiökokous päätti odotetusti vähentää osakkeiden lukumäärää ja sen seurauksena jokaisesta sadasta Finnairin osakkeesta saa yhden uuden osakkeen käänteisen splitin jälkeen.

Mitä käänteisestä splitistä pitää tietää ja mihin Finnair on menossa?

6 tykkäystä

Finnair on palannut Kauppalehden Top 25 mallisalkkuun! :raised_hands:

“Finnair ja Viking Line palasivat Top 25 -mallisalkkuun”

Finnair ja Viking Line nousivat Top 25 -salkkuun ensimmäistä kertaa koronan jälkeen. Finnair ollut viimeksi salkussa vuonna 2020 ja Viking Line vuonna 2016”

1 tykkäys

Siihen nähden miten merkityksellisiä ylilento-oikeudet olivat Finnairin strategialle, voisi edelleen ihmetellä, miten vähän niitä käsiteltiin koronaa edeltävässä laajentumisvaiheessa.

Tällä hetkellä yksi mittari, joka näyttäisi jäävän vähemmälle huomiolle on matkustajakäyttöaste.

Helmikuussa 2024 matkustajakäyttöaste oli 72,1 %. Laskua 3,1 %-yksikköä vertailukaudesta. Vuoden 2024 alusta lukema 70,6 %. Vuoden 2023 joulukuussa 70,9 %.

Käyttöaste ei näytä erityisen korkealta, kun se helmikuussa 2019 oli 79,7 %. Sitä aiemmista liikennetiedotteista löytää yksittäisiä kuukausia ja alkuvuotta koskevia yli 80 prosentin lukuja.

Onko kyseessä tilapäinen notkahdus vai pysyvämmin heikosta matkustajakäyttöasteesta kertova lukema? Laskentatavassa tuskin on tapahtunut muutosta?

1 tykkäys
3 tykkäystä

Esimerkki Finnairiin liittyvästä poliittisesta riskistä. Jopa Kokoomuksen piiristä tulee tälläisiä sammakoita.

Sähköpostiin näytti tulleen tällainen mainos.

1 tykkäys

Miten vaikuttaa Finnairiin tai muihin lentoyhtiöihin, jos sattuisi että lentoyhtiöt varoisivat Israel-Iran akselia mahdollisten iskujen takia? Nythän paljon lentoja menee Qatarin kautta. Muutenkaan ei voi lentää Venäjän tai Ukrainan yli. Kukaan tuskin haluaa uutta MH17 tapausta, vaikka nuo lentäisivät eri korkeudella.

Aasian lennot menevät joko Pohjoisnavan kautta tai sitten Turkki - Georgia - Turkmenistan - Intia reittiä. Karkealla tasolla tälleen, jotakuinkin 600 km Iranista pohjoiseen pääosin:

4 tykkäystä

Antin ennakkokommentit, kun Finnair julkistaa Q1-raporttinsa ensi viikon tiistaina. :slight_smile:

1 tykkäys

Teemu Liila ja @Heikki_Keskivali keskustelivat Finnairista. :slight_smile:

Jaksossa Teemu ja Heikki maistavat Koskenkorvaa. Yritystaistelussa Finnair ja Tallink.

Aiheet:

00:00 Intro 01:32 Finnair 06:00 Tallink 09:45 Laadun vertailua ja liiketoimintaa yleisesti 14:29 Kilpailuedut 16:58 Teemu ja Heikki maistaa Koskenkorvaa 25:45 Arvostukset 29:00 Löytyykö salkusta, ja kumpaa Heikki ja Teemu valitsevat kilpasalkkuihinsa?

4 tykkäystä

image

Finnairin Q1 meni suunnilleen odotusten mukaan. Kvartaalihan on lähes aika kausiluonteisten syiden takia tappiollinen. Finnair sääti hieman kapasiteetin ja liikevaihdon ohjeistustaan, mutta ennusteemme vaikuttavat olleen varsin mukavasti linjassa muutosten kanssa. Kommentit kesäsesongista vaikuttavat edelleen varovaisen myönteisiltä ja myös lippuennakoiden kehitys antaa samansuuntaisten lyhyen pään indikaation.

10 tykkäystä

Tässä vielä Jaakon ja Kristianin haastattelu. Aiheet kellotettuna alla! :slight_smile:

00:00 Q1

03:12 Asiakastyytyväisyys

03:51 Kesäsesonki

04:25 Kapasiteetin lisäys

05:50 Pullonkaulat

06:43 Päästövähennykset

07:50 Investoinnit ja vihreä siirtymä

10:13 Luottoluokitus BB+

Meinasin pannuttaa huolella lumen alla lymyävään jäähän Finnairin pääkonttorin pihalla. Siinä oli henkilökunnalla ihmeteltävää kun “luistelin” sisään kameranjalka niskassa kädet vispaten tasapainoa hakiessa. Ruokalan ikkuna on tietysti pihalle päin ja haastis ruuhkaiseen lounasaikaan. :smiley:

16 tykkäystä

Finnair viilasi kuluvan vuoden kapasiteetti- ja liikevaihto-ohjeistustaan marginaalisesti alaspäin, mutta suhteessa ennusteisiimme tämä ei ollut yllätys emmekä tehneet raportin jälkeen oleellisia muutoksia ennusteisiimme kuluvalle vuodelle tai lähivuosille.

image

5 tykkäystä

OP:

Tavoitehinta 3,50 € ennallaan, suositus Lisää → Osta.

Q1 tappiollinen, koska kausiluonteisuus, poliittiset laskot sekä haastavat talviolosuhteet. Kesäkauden kysyntä myönteistä. Osake on maltilliseti hinnoiteltu.

5 tykkäystä

Tämä SWOT-analyysi on hyvä osa Premium-raporttia. Näkee nopeasti Finnairin kokonaiskuvan sijoittajavinkkelistä.

10 tykkäystä