Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Tähän vahva sama ja koko viesti oli hyvin perusteltu ja ajatuksia herättävä.

Huomaan sortuvani minä itte-syndroomaan, eli peesaaminen on turhankin vaikeaa, vaikka se olisi perusteltua. Itseäni fiksummat ja paremmat resurssit omaavat tekevät työn puolestasi tiettyyn pisteeseen asti. Kun oma analyysi osuu (näin haluan uskoa) kohdalleen, se on palkitsevaa ja kaiken vaivan väärti. Eikä pienemmissä yrityksissä tarvitse osua edes häränsilmään.

Tällä viikolla tuli vaihteeksi euforiapiikki, kun salkun suurimmaksi oman analyysin perusteella ostettu lappu nousi 35% osaritulosta ennakoiden ja sen jälkeen. Tällä jaksaa taas vääjäämättä vastaan tulevien hutien tuoman **tutuksen.

2 tykkäystä

Tänään oli erityisen hyvä päivä. Samaan aikaan nostin käteispainoa reilusti ja salkku nousi enemmän kun nettopalkkani on kuukaudessa. Enkä edes omista yhtään hype lappua, ellei nyt Sievin päivätreidiä siksi lasketa. Toivottavasti ei tule tavaksi, olen meinaan luvannut vaimolle tarjota illallisen aina kun salkku nousee viisinumeroisen verran. Tämän ei pitäisi tapahtua joka viikko.

4 tykkäystä

Osaako joku sanoa, että miten yleensä ilmoitetaan market potential, jos on joku lääkekehitys tai vastaava kyseessä? Onko se yleensä vuosittain se potentiaali? Olettaisin niin?

1 tykkäys

Ihmettelen Inden mallisalkun Sievi ostosta. Ovat puhuneet et pitäisi olla 20%:n tuotto-odotus niiden hankknnalla. Nihkeetä saataa olla Sievin kohdalla

1 tykkäys

Jos eurolla ostaa ja tavotehinta tällä hetkellä 1,15e niin ei tuosta enää pitkä matka ole 20% tuotoon

4 tykkäystä

Tähän vielä ensivuoden osingot päälle niin ollaan kirkkaasti yli 20%.

2 tykkäystä

Ilman mitään aliarvostusten purkaantumisia tms. niin tuskin 0,8PB:llä ja (toivottavasti) vähintään 13% roe:lla kauaksi jäädään. Jos pääomaa aletaan aktiivisesti tuhoamaan, tai ei päästä tuohon tavoiteltuun oman pääomantuottoon, niin sitten voi olla nihkeämpää.

Ja ehkei tuo 20% tuotto-vaatimuskaan ole niin kiveen hakattu, jos uskovat huomattavasti pienemmällä riskillä saavan vähän matalampaa vuotuista tuottoa.

4 tykkäystä

Katsopas Fuel Techin graafi. Toukokuussa tuli jo oltua iloinen ja myytyä possa pois ku lähti “kunnolla” keulimaan. Miksi ei tullu vaan oltua pitkäjännitteisempi ja vaan pidempään holdiin. Ihan mieletön viikon runi kyl ollu.

3 tykkäystä

Lääkeyhtiössä jos arvioidaan yksittäisen lääkkeen markkinapotentiaalia voidaan esim. arvioida ko. terapia-alueen osalta potilaiden määrä ja kehitettävän lääkkeen kilpailutilanne. Eli kuinka yleinen jokin sairaus on, miten merkityksellistä on sairauden parantaminen ja paljonko lääke ottaisi terapia-alueen kokonaisarvosta. Tämä yksinkertaistettuna.
Edit: ja lääkeyhtiöissä seurataan markkinatilannetta koko ajan. Ehkä sitten analyyseissa tuo ”vuosittain” voisi olla hyvä kuvaus.

2 tykkäystä

Kirjoitin äsken NN mobiiliappiin hakusanaksi Fuel ja kävin läpi siitä nousseet firmat. Suurin osa todellisia otc-pennilappuja, mutta lähes jokainen on noussut viikossa 50-500%:face_vomiting:

8 tykkäystä

Onpa karhuinen luennoitsija… :grin:

Aihe sopii ajan hetkeen.

18 tykkäystä

Tää oli todella kova. Tuntuu että näissä videoissa laatu paranee joka jaksolta :sunglasses:

6 tykkäystä

on kyllä perkeleellinen ongelma. Salkussa vain smart eye, qt ja evo. Lisää evoa tekisi mieli, mutta en minä noita 2 ala keventämään -__-‘’

10 tykkäystä

Evolution gaming groupissa on 70% lainoitusaste.

Ps. Tämä ei ole vipu suositus.

7 tykkäystä

Syö säästäen savea, pitkä on seuraava pörssivuosi, sanoi :frog: pojalleen :point_down:

6 tykkäystä

Lauantai illan bulleron listaa. Ei suosituksia. Ulkomuistista.

  1. Suominen tulos tänä vuonna viisinkertaistuu, hinta vain tuplaantunut. Varman myynnit painavat hintaa alas. Pyyhintäliinat ilmeisen tuottoisa bisnes.
  2. Siili Solutions jos kelpaa mallisalkkuunkin.
  3. Stora enso muuttunut biokasvuyhtköksi, milloin kertoimet seuraa perässä?
  4. Savo Solar (ikuinen)käänneyhtiö megatrendi alalla?
  5. Sensys Gatso Group, hmm Red eye.
  6. Scanfil, elektroniikka sopimusvalmistaja. Maksaa osinkoa ja taitaa kasvaakin.
  7. S & P global inc, osinkoaristokraatti. Kurssi mennyt kaakkoon pitempään kuin minä olen ollut tämän pallon päällä. Mahtuu omaan salkkuun. Paljon vallihautaa.
3 tykkäystä

Ping @viljo

Omasta listasta löytyy ässällä tuulta, aurinkoa ja ostareita, eli Siemens Energy, Scatec Solar ja Simon Property Group.

Siemens E:n voi myydä Gamesana ja olla ihan hiljaa vetyvirityksistä, kaikki rouvat arvostavat aurinkosähkön vihreyttä ja SPG on ihan puhdas osinkomylly, kunhan korona jää taakse.

Eikö kahta ensin mainittua muka ole omissa salkuissasi? :open_mouth:

2 tykkäystä

On mulla siemensit salkussa molemmat. Ehkäpä tuo energy vois olla ihan ok. :blush: Pitää harkita erilaisia ässä vaihtoehtoja! Scatec on kanssa. Ja gamesa

2 tykkäystä

Kirjoittelin hieman enemmän tuosta Solteqin Utilities SaaS -liiketoiminnan mahdollisuuksista, jotta saadaan vaimosi mukaan yhtiön omistajaksi :cowboy_hat_face:

7 tykkäystä

Viimmepäivinä ollut puhetta Vety, EV ja teknologisista läpimurroista ja niiden kannattavuudesta sijoittajan perspektiivistä. Linkkasin ja suosittelin muutamaa podcastia ja akateemisia tutkimuksia. Epäilen, että harva noihin perehtyi.

No nyt Ben Felix sai vihdoin tämän tiivistettyä 15minuutin videoon. Ottakaa iltatee ja nauttikaa.

https://youtu.be/UZnVt_CvL3k

E: itse silmäilin oaperit ja kuuntelit podcastit pari kertaa. Hidas savolainen kun olen.

8 tykkäystä