Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Toinen galluppi kun näitä nyt opin tekemään.
Aiheena käteiskassa, joka itselläni pyörinyt mielessä viimeaikoina paljonkin - sitä pitäisi kasvattaa, mutta se on harmillisen vaikeaa.

Paljonko sotakassaa (lue: rahaa, jonka voit työntää pörssiin (eli ei säästösi uuteen pesukoneeseen tai lapsesi uuteen alkavaan harrastukseen tms.)) sinulta löytyy salkkusi markkina-arvoon nähden?

  • Alle 0% (vipu käytössä)
  • 0-5%
  • 5-10%
  • 10-20%
  • 20-30%
  • 30-40%
  • 40-50%
  • 50-70%
  • 70-100%

0 voters

3 tykkäystä

Gallupista puuttuu yli 100% vaihtoehto.

2 tykkäystä

Enpä osaa mitään ihmeempiä sijoitusvinkkejä yleisesti ottaen antaa teille fiksummille, mutta itse olen saanut paljon ajateltavaa ja pohdittavaa lukemalla “jokaisen” ketjun alkupäätä ajatuksella (toki kyllä luen ketjut aina alusta loppuun), mitä silloin esim. 2-3 vuotta sitten kirjoiteltiin yhtiöistä, kun ei vielä tiedetty tai kunnolla osattu arvata nykyistä menestystä tai romahdusta.

Ehkä isoin asia, mikä ajatus mulle tuli vastaan niitä vanhempia kirjoituksia lukiessa, että minkään viime vuosien jättimenestyjien osalta en olisi ikinä osannut arvata isoa menestystä ja useiden menestyjien osalta olisin odottanut enemmänkin mörnintää, vaikka olisin silloin 2-3 vuotta sitten ollut lukemassa tätä palstaa tai Inderesin analyysejä. Enkä tarkoita, että palstalaisten kirjoituksissa tai analyyseissä olisi mitään vikaa, vaan tämän lajin haastavuudessa. Toki tämänkin palstan fiksuimmat ovat usein varmaan yllättyneet jättimenestymisistä, mutta varmaan useasti kuitenkin heillä on ollut vahva kutina siitä, että nämä tulevat menestymään ja heillä on ollut siihen hyvät perusteet eikä vain mitkään mutut. Sitten joidenkin firmojen osalta on nähty laskua ja niissä ketjuissa on saattanut olla enemmän hyvää pöhinää sekä hypetystä että myös osakkeen kurssi on ylivahvasti reagoinut pieniin uutisiin, mutta usein näiden osalta on kai todelliset perusteet kurssinousulle olleet vähän heikkoja.

Miten tämän nyt suhteellisen uutena sijoittajana tiivistäisin järkevästi oppimani vanhoista kirjoituksista. Jättimenestystä tai ylipäätään menestystä taitaa olla vaikea ennustaa, jos siihen markkinat uskovat vahvasti, niin ne näkyvät hinnassakin sitten jo kai hyvin vahvasti. Ei pidä heittäytyä vain hypetykseen mukaan sekä tietämättömänä tuijottaa vain erilaisia tavoitehintoja vaan aidosti oikeasti ymmärtää, mikä se firma on ja mitä se voi tulla olemaan. Kovalla opiskelulla, eli lukemalla analyysit, Foorumin juttuja, uutisia, kirjallisuutta, podcasteja niin vähennät suurempien epäonnistumisien mahdollisuuksia sekä lisäät onnistumisien mahdollisuutta, koska et ole sitten ihan tietämättömänä heittäytynyt mihinkään “osakearvontaan”. Se on vähän ehkä arvontameininkiä, jos lähtee klikkaamaan “osta”- tai “myynti”-painiketta sen perusteella, mikä “meininki” on foorumeilla tai sijoitusmediassa ilman että aidosti on tutkinut ja lukenut kunnolla firmasta. Tuntuu, että monet heistä tai teistä, jotka olette menestyneet, niin teillä on aito ymmärrys yhtiöistä sekä yleisesti sijoittamisesta että myös kyky käsitellä tunteitanne, mitä tulee tähän jaloon harrastukseen. Ja silti… teille parhaillekin tulee virheitä, mutta vähemmän tyhmiä virheitä. Tiedolla ja yrittämisellä tässäkin lajissa pärjää ja eikö niistä onnistumisistakin enemmän nauti, kun ei ole pelkästään matkinut toisia, vaan on itse osannut valita ainakin osin taidoilla ja tiedoilla omat osakkeet. :upside_down_face:

Hyvin “läheistä” historiaa löytyy tältä foorumilta; lukekaa siis vanhoja kirjoituksia yhtiöistä, jotka eivät olleet varsinaisesti vielä niin paljoa räjähtäneet ylöspäin; lukekaa mitä hyviä ajatuksia joillain jo oli silloin firmasta tai millaisia epäilyitä oli silloin niistä. Toisaalta kannattaa lukea erityisesti niistä firmoista joiden kupla paukahti, hypetettiinkö niitä turhaan, oltiinko kriittisiä kritiikille jne. Mun mielestäni tältä palstalta oppii parhaiten edellisten vuosien “sijoitushistoriaa”. :wink: Ei pidä ihan kirjaimellisesti ottaa kaikkea, mitä kirjoitin, mutta halusin vaan suositella lukemaan noita vanhempia kirjoituksia yhtiöistä, niin opitte lähisijoitushistoriaa sekä miten yhtiöistä voidaan puhua ennen niiden jättimenestystä tai -romahdusta. :upside_down_face: Äikästä kirjoitin ekalla kerralla iin, lisäksi selittäminen ei ole vahvuuteni ja kadotan aina sen punaisen langan, mutta ehkä saatte tästä jotain irti. :grinning:

Lukekaa uutisia, laajoja raportteja, yhtiöraportteja ja sijoituskirjoja, tilatkaa Inderesin kanavat, lukekaa Foorumia…etc… sekä tehkää hyviä osakepoimintoja!

Ennustamisen sietämätön vaikeus:
image

39 tykkäystä

En tiedä varmaksi mutta omia epäilyjä. Markkina kasvoi järjettömän kokoiseksi ja lukemattomilta uusilta asiakkailta tuli todella isoja depoja. Siinä sitten yksinkertaisesti loppuivat resurssit kun piti tehdä know your customer selvityksiä ja rahanpesuselvityksiä yms. eikä Betfairilla tarvetta/kiinnostusta hoitaa asioita sujuvasti. Itse löin vetoni muualla mutta kiinnostuneena seurailin kyllä tätä Betfairin säätämistä ensin markkinan sulkemisen kanssa ja myöhemmin jumissa olleita rahoja.

Vanhojen ketjujen ja analyytikoiden juttujen läpikäyminen on hyvä harrastus. Siitä saa paljon arvokasta tietoa.

Vanhojen ketjujen osalta minulla on erityisesti yksi huomio. Myös Mikael Rautanen on joskus nostanut tätä Twitterissä esiin: meillä sijoittajilla on taipumus joukkoskeptisyyteen.

Tällä tarkoitan sitä, että nostamme esiin jonkun huolen ja tätä toistellaan totuutena. Verkkokauppa.com on huono sijoitus koska Amazon tulee. Incap on huono sijoitus koska katteet ei kestä. Kamux on huono sijoitus koska käytettyjen autojen kauppa on kusetushommaa.

Kaikesta löytää jotain negatiivista jos haluaa. Jos näiden uhkakuvien perustelut ovat todella hataria, aikataulu puuttuu tai mitään oikeaa skenaariota kukaan ei ole edes viitsinyt rakentaa, on se mielestäni hyvä merkki. Yhtiö saattaa olla aliarvostettu ja juuri sopiva minun salkkuun.

29 tykkäystä

Todellakin vaikuttaa siltä, että Saksassa rähinä päällä. Valmistavan vientiteollisuuden yrittäjäkaverini lähti juuri MUC automessuille asiakkaidensa kutsumana ja syksyn mittaan on tulossa vielä kaksi messukeikkaa, itsekin olen lähdössä mukaan (ohjelmassa viinien maisteluakin :slightly_smiling_face:). Hydrauliikka-alan yrittäjän kanssa juttelin ja vienti vetää todella rajusti sinne, suurin huoli tuntuu olevan kautta linjan miten pystyy edes toimittamaan kysynnän tahdissa.

7 tykkäystä

Olen nähnyt myös jo vähän vanhemmalla ihmisellä salkun, jossa oli käytännössä kaikkia Suomessa listattujen yritysten osakkeita yksi (1) kpl :thinking: Hajautus ainakin kunnossa.

8 tykkäystä

Välittäjä kiittää. Ellei tarkoituksena ole vain maksimoida yhtiökokousten reaaliosinkoja… jotka tosin viimeisen parin vuoden aikana ovat jääneet laihaksi :smiley:

8 tykkäystä

@Jarnis

USA:ssa osakekurssit olivat 1982 pohjalla reaalisesti samalla tasolla kuin vuoden 1901 piikissä.

Koska talouskasvu seuraavat sata vuotta melkein varmasti on hitaampaa kuin 1901–1982, konservatiivisesti voi sanoa että jos jaksat nykyarvostustasoilta odottaa sata vuotta, hyvin todennäköisesti ne indeksisijoitukset jotka tänään teet, ponnahtavat reaalisesti plussalle, vaikka laittaisit kaikki osingot kulutukseen.

Taitavalla osakepoiminnalla tietty voi siirtää tuota päivämäärää reilusti aikaisemmaksi eikä katsoa sitä 6.9.2121.

Osinkojen uudelleen sijoittaminen tietysti sadan vuoden tähtäimellä tuo sitä pomminvarmaa reaalituottoa, mutta paljon vähemmän kuin mitä parhailta markkinoilta 1900-luvulla sai, siis niiltä joita sodat ja kansallistamiset eivät hirveästi runnelleet.

2 tykkäystä

Välittäjästä tulikin mieleen myös tapaus, joka aina eläkepäivänä kävi pankin konttorissa ostamassa yhden kappaleen Koneen osaketta maukkailla 1% + 60€ välityspalkkioilla. :roll_eyes: Kyllähän siitä kerrottiin, ettei tuossa mitään järkeä ole, mutta luotto Koneeseen oli kuulemma niin kova ettei välityspalkkioilla ole niin väliä.

11 tykkäystä

75% + 20% lainalupaus. Olenko isoimpia karhuilijoita täälä? =P

1 tykkäys

@Ituhippinen

Eivät kai ne voitot lähikaupassa käy jos ne ovat kiinni pörssiosakkeissa?

Sijoittajat kollektiivisesti saavat markkinatuoton miinus kulut ja verot ja kyllä se lähtökohtaisesti koskee kaikkia :slight_smile: Toki on superyksilöitä tai tosi onnekkaita ja myös vähemmän taitavia yksilöitä ja epäonnekkaita yksilöitä.

Haluaisitko perustella mihin se sun skenaario perustuu? :slight_smile:

Hankala vastata kyllä tuohon. Joku 20% saisi ilman säätöä tapittamalla superluoton, mutta toisaalta vakuuksilla on vajaakäyttöä. Järkevässä maailmassa niitä vastaan voisi nostaa merkittävästi lainaa, mutta eipä ole kyllä edelliset pari lainakeskustelua pankin kanssa ollut sellaisia että jäi kuva pankista, jonka liiketoimintana olisi myöntää lainaa vakuuksia vastaan.

Täytyisi varmaan aktivoitua näin hyvien aikojen puolella ja hankkia joku lainalupaus tmv.

Ei. Siitä syystä niitä voittoja kotiuttelenkin. :slight_smile: Käteispainoni on siis enemmän, kuin 0%.

Pitää paikkansa. Etenkin lyhyellä aikavälillä (sanotaan vaikka 3 vuotta), on silti isot erot sijoittajien tuotoissa, vaikka samat lainalaisuudet koskevat kaikkia. Jos en tavoittelisi ylituottoa, sijoittaisin indeksiin. Tähän asti homma toiminut kiitettävästi. En ole taitava yksilö, kenties hieman heikompaa keskikastia. Onnea on ollut vain kauniin vaimon ja ihanan lapsen saamisessa! :slight_smile:

Skenaarioni perustuu uskoon itseeni, ja siihen, että pystyn osakepoiminnalla saamaan yli 0% tuoton. Niitä yrityksiä kuitenkin väkisin on tarjolla seuraavan 10v aikana, joiden kurssi on posiviitinen kyseisellä ajanjaksolla. Luotan kykyyni joko a) löytää nämä firmat itse, tai b) löytää ihmisen, joka löytää ne puolestani.

Kymmenen vuoden päästä ollaan jo paljon viisaampia, olinki oikeassa. Tällä hetkellä n. 15% käteispaino tuntuu mukavalta kaverilta.

6 tykkäystä

Bongasin @Verneri_Pulkkinen twitter feedistä tälläisen helmen.

“Only in recent history has “working hard” signaled pride rather than shame for lack of talent, finesse, and, mostly, sprezzatura .” - Nassim Nicholas Taleb,

Aivan ykkösluokkainen artikkeli ja kritisointi nykyajan höpötyksiä vastaan. Minua on monesti töissä kollleegoiden ohalta kritisoitu jopa laiskaksi, mutta tykkään itse käyttää termiä vähätöinen. Silti esimiehet eivät ole kyseenalaistaneet kompetenssiani toimittaa tiukanpaikan tullen ja olen huomannut varsinkin vastakkaisen sukupuolen viihtyvän seurassani. Nyt kun luet tätä ja mietit, niin vastaan jo, kukapa kissan häntää nostaisi ellei kissa itse :wink:

Ehkäpä tämä on vain henkilökohtainen kaipuuni kauneuden, arvokkuuden ja sielun täyttymyksen pariin tässä nykyaikaisen kiireyden ja kertakäytöisyyden kulttuurin keskellä.

16 tykkäystä

Tästähän kirjoiteltiin jo eilen, että yksityissijoittaja voi taistella riskejä vastaan eri tavalla kuin 100% indeksimäinen osakekori. Tee vaikka portfolio, jossa on 50% osakkeita ja 50% muita sijoituksia. Kun osakkeet romahtavat, voit parhaassa tapauksessa uudelleen tasapainottaa salkkuasi ja ostaa halpoja osakkeita. Problem solved :+1:

Käsitän niin, että tuohon Ituhippiäinenkin viittasi. Sijoittajalla on valta valita, mitä siellä salkussa on, ja kuinka isolla riskillä ajaa. Toisin kuin tällä kuvitteellisella mediaanisijoittajalla. Vaikka saisi markkinatuoton osakkeista, voi muilla tavoilla pelata peliä niin, että koko salkun tuotto on ihan eri kuin osakkeiden markkinatuotto.

Kollektiiviseen ajatteluun: se toimii tiettyyn pisteeseen asti. Kuitenkin työelämässä ainakin itse olen koko ajan pyrkinyt parempaan tulotasoon kuin mediaanipalkka. Samoin jostain syystä osakesalkun sijoitustuotot ovat kulkeneet 10 vuotta eri latua kuin indeksillä. En myöskään usko siihen, että minun elinikäni on tasan miesten mediaani ja pyrin vaikuttamaan siihen, että eläisin pidempään.

6 tykkäystä

Qt-rikastuminen viimekin aikoina on tehty kyllä liian helpoksi :face_with_symbols_over_mouth:

2 tykkäystä

Joo, se suunnilleen vaatii että “osta QTta” ja “deletoi myyntinappi”.

Jonain päivänä vielä tulee se aika että tämä ei enää toimi, mutta eiköhän siihen vielä mene tovi…

6 tykkäystä

Vuosia sitten, kun vielä tuli katsottua lineaarista televisiota, yksi (monista) mainoksista piintyi kevyenkytevästi sekä verkko- että tärykalvoille, eikä ajan vääjäämätön hammas ole sitä unholaan ulos pitkämuistista järsinyt vieläkään.

Tänään oivalsin, että perkele sehän on nyt tulevaisuuden alkua ja Ekovillaa! saa kohta pörssistä. :man_dancing:

3 tykkäystä

Enpäs osannut edes yhdistää, että tämä EcoUp on Ekovillan valmistaja. Omakin talo tuli tuolla eristettyä, on kyllä aivan passeli tuote. Pitääköhän tässä sittenkin ruveta omistajaksi. :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 tykkäystä