Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Tänään taas salkku -2%. Vuoden alusta -30%. Isoimpina omistuksina bumtsibumeja kuten Sampo, Harvia, UPM, Cibus ja eQ. Poistin Nordnetin sovelluksen ja laitoin automaattiveloituksen Nordeasta Nordnetiin kuukausittain menemään. Käydään taas syksyllä kirjautumassa ja tekemässä joku ostos kun käteistä tarpeeksi kerääntynyt. Tähän asti koko viisivuotisen sijoitustaipaleen aikana olen käynyt päivittäin markkinan ja salkun menon tarkistamassa, mutta nyt ei enää jaksa. Vituksi se menee kuitenkin, ilman että minä sitä silmä kovana seurailen.

111 tykkäystä

Kunto ainakin kohenee, jos ottaa sijoittaja-alokkaan vinkistä vaarin ja käy tekemässä maastavetoa aina kun salkun tilanne harmittaa. Saa ihan peräsuoli pitkänä nostella rautaa.

Jos Fortum pitää pintansa +8%:ssa, niin rapakon tältä puolen olisi ±0 päivä. Tokkopa se siinä pysyy…

13 tykkäystä

Firman kimppalotosta tuli kuulemma +10K€ per lätty.
(Joo tiedetään… Lottoaminen on ihan typerää puuhaa suurimmalle osalle lottoajista. Mutta eihän sitä voi kesken lopettaa. Meikän tuurilla sieltä napsahtaisi seuraavalla viikolla seitsemän oikein)
Työkaverit ihan intopiukeena tuulettaa menemään.
Mulla samanlainen fiilis kuin, että laittaisi avomurtuman päälle laastarin. :sweat_smile:
Ath:sta tultu -25K€ alas. :see_no_evil:
No nousipahan käteisen osuus salkussa → +30%, niin ei Jorma Pyövelin, eiku siis Jerome Powelin höpinät ahdista ihan niin paljon. :man_shrugging:
Eikä ne kyllä ahdista kauheasti muutenkaan. Lamaa en tosin kaipaisi. Siinä on äkkiä omakin berberi tulilinjalla. :face_with_monocle:

41 tykkäystä

Siirrän keskustelun tänne, koska Euroopan energiapolitiikan (tai sen puutteen patsastelu) ei niinkään aja Pörssien suunta-ketjun ajatusta. :smiley:

Lirit on jo pöksyissä niin sanotusti.

1 tykkäys

Ja ei tämä mitään natinaa ole… ei tarvitse olla mikään järjenjättiläinen että tajuaa kokonaisuuden mihin kaikkialle vaikuttaa tämä energian hinnan nousu… sillä on aika vahva korrelaatio koko pörssiin.

Tullaan Suomessakin vielä näkemään mihin tämä johtaa… tuotteet, palvelut, raaka-aineet, ruoka, kuljetukset yms. nousee huomattavasti…
Palkankorotukset eivät pysy perässä, investoinnit sakkaa, ihmiset lykkää hankintoja. Korot nousee, kurjistaa edelleen niin omistus kuin vuokra-asujia…

Sorvataan taantuman keskellä taas lisää apupaketteja etelä-eurooppaan… tämä ei ole hetkessä ohi ja tulee aiheuttamaan levottomuuksia euroopassa.

Löytyy pörssistä varmasti firmoja jotka ovat suht immuuneita inflaatiolle ja pärjäävät hyvin mutta valtaosa tulee olemaan ongelmissa rapautuvan kilpailukyvyn ja ostovoiman sakkaamisen edessä.

Jos kuvitellaan että ihmiset ja yritykset lakkaavat käyttämästä energiaa toiminnassaan niin ollaan aika metsässä.

Suomi tulee olemaan jälkijunassa inflaationkin suhteen… villi veikkaukseni on että päästään tässäkin vielä paalupaikalle euroopassa H2:lla

2 tykkäystä

Mitähän näille veijareille kuuluu?

Siirrän tänne parempaan paikkaan. :slight_smile:

7 tykkäystä

Kaunis, ajankuvaan sopiva maalaus. William Holbrook Beardin “The Bear Dance” vuodelta 1870.

47 tykkäystä

Se miten Suomessa polttoainetta verotetaan tuskin vaikuttaa globaalien markkinoiden mahdollisen laskuun? Etenkin Helsingin pörssi taitaa olla poikkeuksellisen vientivetoinen pörssi ja se on muiden päätökset jotka taitavat vaikuttaa OMXH menestykseen.

Sen sijaan Suomessa kerätyillä veroilla ei kasvatetta valtion velkaantumista, joka on myös suuri ongelma johon voimme itse vaikuttaa.

Eli ehkä meille tämä valittu tie voi olla lopulta paras. Kerätään verot mistä voidaan ja annetaan muiden pitää vientimarkkinat kunnossa (ne ketkä kokevat tähän olevan varaa).

4 tykkäystä

Olen hiukan erimieltä… kallis energia euroopassa vaikuttaa suoraan euroopan pärjäämiseen kilpailussa jenkkejä ja kehittyviä maita vastaan ja rapauttaa kilpailukykyä. Euro heikkenee saman pesuveden mukana.

Tietenkin heikko euro myös boostaa vientiä mutta raaka-aineet/öljy hinnoitellaan yleensä dollareissa ja se tulee pitämään inflaation korkealla euroopassa. Sota sekä muut epävarmuudet pitävät euron kurjimuksessa ja rapauttavat eurooppalaisten kuluttajien ostovoiman.

2 tykkäystä

:thinking:

Se niistä halvoista ostoksista kun reissaan Jenkkeihin kesällä. Tai sitähän se ollut jo koko kevään🤷🏼‍♂️. Muistan kun se aikanaan oli muistaakseni Nyki reissuilla jossain +60sentissä. Toisaalta salkku 80% P-Amerikassa niin pientä lohtua.

Kannattaa vaan kertoa vaimolle käyttävänsä jonkun pätevän sijoittajan nimimerkkiä. Itsehän todellisuudessa häviän tasaisesti palkkarahoja Voxturilla, mutta jos vaimolta kysytään, niin kirjoittelen viisauksia pitkän sijoittajaurani varrelta nimimerkillä @musa_2 :+1:

61 tykkäystä

Oikeasti menin maksimivivulla all-in Dogeen just ennen SNL:ää :frowning:

53 tykkäystä

”Pitkäjänteiset sijoittajat” alkaa varmaan harvenemaan tulevina kuukausina kiihtyvään tahtiin. Tästähän on tullut huudeltua.

Edelleen ollaan kaiken kuplassa.

Applen negari voisi olla hyvä tähän väliin, sopisi kaikin tavoin ennustuksiini.

7 tykkäystä

Sijoittaja-alokas, foorumin oma Jim Cramer.

19 tykkäystä

Tietäisitpä vain, kuinka usein tätä kysytään. :smiley:

Olen negatiivisessa mielessä sijoitusvaikuttaja. :grimacing:

Kyllä mun keskihinta on noin 2,5 euroa, siltä tietämiltä on ostoeräni. :slight_smile:

Tuosta näet suunnilleen, mistä kohtaa olen ekan eräni ostanut. :smiley:

:grimacing:

35 tykkäystä

Mikä on kaiken kupla? Kaikki indeksit kuplassa?

5 tykkäystä

Kaikki indeksit kuplassa. Lisäksi myös asunnot ja metsä ym kiinteä sijoitusvarallisuus. Cryptot ja nft höpötykset parhaana esimerkkinä kaikkien aikojen kuplasta, jonka syyllinen on pitkään kestänyt löysä keskuspankkipolitiikka.

Nyt keskuspankit:
image

7 tykkäystä

Ah, no anteeksi. Ei ollut tarkoitus kääntää puukkoa haavassa. Itsehän olin ostamassa sitä silloin kun kurssi oli noin 1.8, mutta unohdin. Muistin, kun se oli noussut yli kahteen ja ajattelin että nyt on jo myöhäistä.

9 tykkäystä