Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Pari kirja julkkaria jotka ei mennyt ihan putkeen.

Korjatut otsikot.

“Kuinka markkinat päätti voittaa poliitikon taloushölmöilyt”

“Kuinka Putin päätti poistaa Koronan”

28 tykkäystä

Huh, itsellä oli aiemmin vielä OmniCaria (ennen kuin alkoivat rönsyillä Kamuxin kilpailijaksi) ja katsoin miltä näyttää tänä päivänä. Kiva jööti tuolla ja 6 kk -51 %.

image

1 tykkäys

Hesari on minun mielestäni edelleen yksi Suomen parhaista lehdistä, mutta tuo NYT osio on ollut aina täyttä kuraa. Sitä ei lue kukaan, ei voi, eihän? Lisäksi HS ympäristö on välillä vähän ylitseampuva ja yksisilmäinen. Ja tietysti etenkin ulkomaan politiikka esitetään hyvin värittyneesti. USA:n pressanvaalejen uutiset tulee tyyliin suoraan CNN:ltä ja omatkin toimittajat ovat vähän kykenemättömiä syvempään poliittiseenanalyysiin. Valeuutisia en ole Hesarin lukijana nähnyt, vaikka toki ne vuoden 2014 “ei ole Ruotsissa mitään no-go -zoneja” oli jo silloin huvittavia, kun netistä näki ihan hyvin ettei homma ihan niinkään ole.

Sen sijaan kattavammat artikkelit ovat usein todella mielenkiintoisia ja esimerkiksi lasten tiedekysymykset ja viikon eläin ovat suomen uutismedian ehdotonta timanttia.

16 tykkäystä

Tuo on vielä ok. Se ei ole ok jos on sanonut että ollaan yhteydessä. Jos olen päässyt jatkoon niin se on yleensä tarkoittanut että olen laittanut 4-6 tuntia aikaa siihen prosessiin. Käytännössä se on merkitsee sitä että olen käyttänyt 1-2 lomapäivää

1 tykkäys

Siitä on toisinaan ollut valtava apu meidän myyntityöhön, jos sijoittajat ovat laittaneet yhtiölle toiveen, että analyysiä kaivattaisiin :wink:

19 tykkäystä

Voisiko yksi tapa luoda referenssiä Ruåtsin myyntiin olla tehdä avoin kysely täällä Suomi-foorumin puolella, jossa kartoitettaisiin mistä ruåtsalaisista yhtiöistä foorumilaiset ovat kiinnostuneita?

Tulokset voisivat tuoda referenssiä analyysin myyntiin ruåtsissa, kun tiedossa olisi jo pelkästään suomalainen kiinnostus. Lisäksi se tieto itsessään olisi mielenkiintoista, toisi sijoitusideoita ja se voisi myös lisätä keskustelua joistain yhtiöistä sekä tällä että Inden nordic-foorumilla.

Voisin tieten tehdä kyselyn itsekin vaikkapa Google-formsilla, mutta ehkä se olisi uskottavampaa, jos Inde tekisi tämän markkinatutkimuksen. Vai onko sellainen jo tehty?

Pingataan tähän vaikka @Isa_Hudd

Edit: typoja + sijoitusidea

15 tykkäystä

Kyllä, kannattaa olla aktiivinen yhtiöiden IR:n suuntaan, jos haluaa oman suosikkiyhtiönsä seurantaan. Resepti toimi ainakin omalla kohdalla, kun aikanaan olin yhteydessä Lassila&Tikanojan ja Tokmannin sijoittajasuhteista vastaaviin, en nyt tarkoita, että seurannan aloitus näiden kohdalla yksin minun ansiotani olisi vaan pyyntöjä ovat esittäneet muutkin sijoittajat ja Inderes tehnyt omaa markkinointiaan🙂 Yleensäkin kannattaa muistaa, että se yhtiöiden IR on ihan meitä kaikkia varten eikä tarvitse ujostella yhteydenottoa. Sieltä löytyy usein varsin nopeastikin vastaus mieltä askarruttaviin kysymyksiin.

18 tykkäystä

Minäkin olen ollut ja se firma tulikin myöhemmin seurantaan, ei nyt mun ansiostani tietenkään, mutta uskoisi ainakin useamman yhteydenoton saavan yhtiön ajattelemaan asiaa tarkemmin. :slight_smile:

Tämä ei ole imartelevaa itseni kannalta, mutta jos firma ei ole seurannassa, niin sitä ei ole tavallaan mulle olemassa. Uskon, että aika monilla on vähän sama juttu. Tarvitsen ehdottomasti raportit ja muut materiaalit päätöksentekoni tueksi, jos alan itse tutkimaan vierasta firmaa alusta alkaen, niin siinä kuluu loputtomasti aikaa ja oman analyysini taso on just sitä, mitä sen voisi kuvitellakin olevan. :smiley:

9 tykkäystä

:smiley:

Hyvää viikonloppua kaikille! :sun_with_face:

66 tykkäystä

Saattaisi motarilla mennä pasmat sekaisin. Onneksi on kaistoja enemmän kuin 2

5 tykkäystä

Screen Shot 2022-10-21 at 10.32.00

80 tykkäystä

Kollega hyvä, perustelut kiinnostavat, saisinko sellaiset? :slight_smile:

Innofactorin myit varmaan sen marjasovelluksen takia, mutta erityisesti kiinnostaa, miksi ostit LeadDeskiä (omistan sitä itse), vaikka arvaan vähän perustelusi. :slight_smile:

4 tykkäystä

@Sijoittaja-alokas maaginen kosketus on laajentunut kurssien lisäksi, myöskin firmojen osinkoihin :grin:

37 tykkäystä

Suurimmat sijoitushuijaukset meillä ja maailmalla

Vieraana pörssitoimittaja, sijoittaja, kirjailija Karo Hämäläinen. Keskustelun pohjana hänen kirjansa Rikos ja rahastus.

12 tykkäystä

Siis mitä! Kaikki HKIn pörssin välittäjätiedot anonymisoidaan joulukuusta alkaen :angry:

En oikein ymmärrä miten tiedon pimittäminen lisää markkinoiden tehokkuutta? Piilotetaanko päivittäinen kurssikehitys myös, koska eihän sillekään ole pitkäjänteiselle sijoittajalle mitään merkitystä?

Isoissa yhtiöissähän tämä onkin jo ollut, mutta pienivaihtoisissa lapuissa tämä on nimenomaan ollut tärkeää tietoa kun siellä yksittäisten omistajien isot dumppaukset vaikuttaa merkittävästi kurssiin. Todennäköisesti vielä niin, että isot pelurit kyllä edelleen saa kaivettua tämän tiedon eli lisää vaan etua sinne puolelle piensijoittajaan nähden.

Onko osakesäästäjillä tähän kantaa @Victor_Snellman ?

EDIT: Konkreettinen esimerkki. Ilman tuota tietoa en voisi esim. katsoa Tecnotreen päivän välittäjätilastoja osarin jäljiltä:


ja todeta, että suomalaiset siellä näyttää myyvän ja ulkkarit ostavan → yleensä hyvä merkki.

67 tykkäystä

Dax painaa alas, kiskaisi ensin tuonne 12700 tuntumaan, nyt aika lineaarisesti 12560 kasassa. Mikäs tänään huolettaa erityisesti, ennätyskorkea korko (vähään aikaan) vai britit, joku muu? Vai normaalia heiluntaa vaan?

1 tykkäys

Hyvä idea! Tarkistan speksit. Palataan!

Hämta Outlook for Android

3 tykkäystä

Jotenkin ajattelin automaattisesti, että tämä on feikki, mutta sitten löysin nuo twiitit ihan itsekin. Huh…
Leikkimielistä läppää kansanmurhaajien kanssa.

Joillakin ei vaan ole mitään käsitystä mikä on sopivaa ja mikä ei.

33 tykkäystä

Viimeisen 2kk aikana parhaat tuotot tulleet pitkävedosta. Mitä tästä pitäisi ajatella? :thinking: :smiley:

12 tykkäystä

kuva

Nallet taas heräilevät, ja innokkaana haistelevat sijoittajien kyynelten tuoksua :slight_smile:

25 tykkäystä