Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Oo no niin, no sitten hyvä juttu. :+1:

2 tykkäystä

Ei ole tietääkseni firman edustajia foorumilla vaan taidat tarkoittaa Malte Humpertia tai caliche bahadaa jotka ovat sijoittaneet orocoon ja käy mainiosti läpi twitterissä poraustuloksia (caliche vain tosin hehkuttaa orocoa ja kuparin fundamentteja) ja ovat myös käyneet Meksikossa.

1 tykkäys

Lasten bileet > aikuisten bileet :partying_face:

Kylläpä elämä on toisinaan auvoisaa kun ehtii tekemään muutakin kun töitä tai tuijottelemaan osarilivejä :cowboy_hat_face:

45 tykkäystä

Koska ne on valtioita ja kaikki tarvii öljyä. Jos joku alkaa urputtaa, niin totee vaa, että me ei myydä teille öljyä enää… En tiedä myöskään näiden maiden lainsäädäntöä, onko kartellit kielletty niissä maissa.

Onhan suomessakin sallittu työmarkkinaneuvottelut, jossa sovitaan keskitetysti palkoista.

2 tykkäystä

Kiitos insaitista @smiggo ! :handshake: Tänkin takia halusin tänne tulla möliseen kun lisäarvo asiantuntevaan ketjuun olisi ollut mallia 0.

Muuten @Sijoittaja-alokas , kävi tässä idea mieleen että jos kaikki haastateltavat on käyty läpite joskus ja sarja jatkuu, niin voisi olla kiehtovaa lukea jonkinlaista “Inderesin foorumi-ilmiöt” juttua tyyliin firmoista tai meemeistä tai mistä vaan ilmiöstä. Miksei vaikka videolla jos Vernerillä loppuu motit Vartteihin (ei taida tapahtua)! :smiley:

Esimerkkinä vaikka jos Hyzonista jotkut alkuvaiheen sijoittaneet ja foorumilla silloin kirjoittaneet saisi kertomaan omia fiiliksiä tai tarinoita alkuvaiheesta. Sitten myymään oikeudet tuotantosarjaan vaikka Ylelle.

Noniin, jos olisin tarpeeksi laskenut keskustelutasoa tälle(kin) päivää. Sitten keilaamaan ja kalijaa, hyvät iltapäivän jatkot!

4 tykkäystä

Sama tilanne täällä. :smirk:

20221029_162039

Uusi toimari on sen verran jämptin oloinen tapaus, että ajattelin katsoa mitä tästä vielä tulee. :thinking:

Eikä mun kannata enää tota poiskaan myydä, kun possan arvo on luokkaa: "Palauta pullot ja saat enemmän käteistä… " :poop:
(Ja nämä tietysti vielä OSTilla :man_facepalming:)

17 tykkäystä

Norja :smiley:

Sähkömarkkinoilla myös paljon valtio-omisteisia firmoja, esim. Vattenfall. Ei olisi ihan ok, kun sopisivat keskenään tuotannonrajoituksista. Toki sähkömarkkinoilla on mekanismit jokapäiväiseen tuotannonrajoituksiin, kun tuotanto ja kulutus pitää olla 1:1.

:love_you_gesture:

Kerta kiellon päälle. Sarasvuo vs. Iltalehti.

Sarasvuostakin ollaan jostain syystä montaa eri mieltä. Mutta herrasmies hän mielestäni on aina ollut ja tämäkin on vallan tyylikäs päätös Tesla-gatelle.

Ehkä IL-toimittajanuorisolaisten seuraava känni-ilta sujuu ilman kännykkää. Ennen sitä saattaa korvat vielä hieman punoittaa, sillä tuskin Perttu Kauppinen kovin mielissään tästä episodista oli.

Alkaa Sarasvuokin olla tarinointi-iässä, kuten allekirjoittanutkin, mutta minkäs sille mahtaa. :slight_smile:

25 tykkäystä

Norjalaisista olit jo löytänyt Polightin (jota itse seuraan), mutta Elop As puuttuu vielä. Tein firmasta harjoitusmielessä pienen analyysin omaan ketjuunsa, mutta en ole seurannut avausviestin jälkeen miten homma etenee.

2 tykkäystä

Kiitos vinkeistäsi!

Kävin jo lukemassa noita ja luen myöhemmin lisää. Jatkan Scanfilin tutkimista tänään ja huomenna, jos kirjoittaisin myöhemmin sinne Scanfilin ketjuun omia pohdintojani, niin joku viisaampi voi tulla jatkamaan keskustelua ja ehkä vastaamaan mun mahdollisiin kysymyksiini/pohdintoihini. :slightly_smiling_face:

Kävin jo Valmetin ketjussa pohdiskelemassa asioita ja @Osinkosijoittaja laittoikin mulle oikein hyvän vastauksen, kiitos siitä! :pray:

3 tykkäystä

Tuollastahan tuo virhepesu on ja sitä ei yleensä saa kritisoida. Harva tuon puolustaja edes tietää miten tuo toimii ja he kyllä saavat sitä promota minkä kerkeävät. Annas olla jos haistat jotain palaneen käryä hommassa ja et tiedä täydellisesti, että miten homma toimii. Silloin voi haukkua natsiksi ja persuksi jne.

3 tykkäystä

Markun video 12.5.2022

Historiaa katsomalla helppo nähdä, että touko-kesäkuussa on aika monta pumpahtavaa videota Orocosta laitettu ilmoille. Mainittakoon etten itse seuraa kaikkia Markun videoita ja mielelläni kurkkaan sen videon, jossa hän ilmoittaa olevansa itse myyntilaidalla ko. aikaan.

3 tykkäystä

Helen 18.10. “Nostamme hintoja, perusteena on sähkömarkkinoiden olosuhteiden olennainen muuttuminen vallitsevan maailmanpoliittisen tilanteen johdosta sekä sähkön hankintakustannuksien nousu”

Helen 28.10. “Liikevoitto kasvoi 207% ja oli 58 miljoonaa euroa (19)” - Helen-konsernin osavuosikatsaus tammi–syyskuu 2022: Jatkoimme investointeja ja tuoteportfolion uudistuksia turbulentissa toimintaympäristössä | Helen

Voitot menee onneksi Helsingin kaupungille, mutta kyllä minä tästä touhusta silti mieleni pahoitin.

32 tykkäystä

Vastaamon hakkeriepäillyn jutussa oli muistaakseni Hesarissa mm näin “Dallasista San Diegoon matkalla ollut lento jouduttiin ohjaamaan Phoenixin lentokentälle, mikä maksoi yhtiölle noin 13 000 dollaria. Yhdysvaltain ilmavoimat lähetti kaksi hävittäjälentokonetta turvaamaan lentoa, mikä sekin maksoi noin 15 000 dollaria.” Hakkeriepäilty oli tehnyt pommiuhkauksen.
Olen aina ihmetellyt, miksi lähetetään noita hävittäjiä turvaamaan pommiuhkauksen saanutta lentokonetta. Pois lukien Belarussian-tapa, jolla kone pakotetaan laskeutumaan väärään maahan, jotta saadaan toisinajattelija pidätettyä. Jos pommi räjähtää ja matkustajakone alkaa menettää nopeasti korkeutta, niin syöksyvätkö nuo hävittäjät sen alle kannattelemaan konetta kuten valasemo kannattelee vielä uimataidotonta poikasta.

2 tykkäystä

Ehkäpä halutaan varmistaa, ettei kone - mahdollisesti kaapattunna - lennä päin pilvenpiirtäjää.

15 tykkäystä

Tämä on ollut aika pitkälti Scanfil- ja Valmet-päivä. Melkein rankempi on ollut tämä tutkimuspäivä, kun normaali työpäivä.

Olin jo ennestään tutkinut noita firmoja, mutta nyt sitten tutkin pitkään vielä putkeen noita firmoja. Laitoin nyt omat koosteeni sekä Valmetista että Scanfilistä niiden ketjuihin. Eipä ainakaan kiinnostus kumpaankaan firmaan vähentynyt.

LeadDesk on aiemmin tänään mainitsemistani firmoista se tutuin, joten se vaatinee vähiten tutkimista. Quuttiakin olen tutkinut aika paljon ja viime aikoina aina hyökkään katsomaan sen ketjuun, kun sinne on tullut jokin viesti.

Voin sanoa, että en ollenkaan vielä tiedä, mitä lisään tai ostan ensi kuussa. :smiley: Ehkä olen jopa epävarmempi kuin aiemmin… :grimacing:

8 tykkäystä

Jos jollain on tylsää, kun forumilla on hiljasta viikonloppuna, niin voi lukee hyvää viihdettä. Helsingin sanomissa on uutinen, kuinka ab- ja bc-vyöhykkeiddn kuukausilippujen hinnat nousee 65,3 eurosta 70,6 euroon.

Itse jutussa oli hauskaa vasemmistoliittolaisen ehdotus ”Ei nosteta hintoja. Tehää alijäämänen budjetti. Kaupungit kyl printtaa massii”. Mutta todellisia helmiä löyty itse kommenteista. Ja kyllä luin ne kaikki.

Parhaimpia referoituna:

  • nostitte lipun hintoja, niin en luovu omasta autosta.
  • no nyt jään kyllä etätöihin, häviäjiä on helsingin keskustan lounaspaikat ja paikalliset kaupat.
  • Lippujen hinnat jo päälle 70e/kk eikä palkat ole noussu ollenkaan. Itse muutin pois Helsingistä jo yli 10 vuotta sitten. Ja nyt koko Helsinki romahtaa ja kehä 3 ulkopuolella voidaan nauraa Helsinkiläisille.

Lopuks pakko ottaa vielä ihan suora lainaus, kun on niin hyvin argumentoitu.
”En suostuu enää maksamaan kiinni ilmaisi kyytejä vaunuilla matkustajille. Matkustan tänäisestä alkaen ilman lippua.”

Linkki uutiseen: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009163905.html

3 tykkäystä

Taloyhtiöön on tulossa n.100k€ kattoremontti. Taloyhtiön tilillä on kyllä ihan kivasti rahaa, mutta lainaakin täytyy tietysti ottaa.

Jos 12kk euribor on nyt n. 2.7% hujakoilla ja siihen päälle n. 2% marginaali, niin korko yhteensä on sen 4.7%.
Toisaalta maksamalla itse könttänä omasta osuudesta hieman isomman osan heti alkuunsa saisi ns “varmaa tuottoa” tuon 4.7%. Toisaalta en taida viitsiä hassata käteiskassasta yhtään ylimääräistä juuri nyt, kun osakkeet alkavat olla ostohinnoissa. Saati jos tästä vielä halpenevat.
:thinking:
(Tämä nyt oli lähinnä tälläistä ääneen pohtimista.)

Mitä mieltä viisaammat on siitä, että kannattaisiko laina sitoa mahd lyhyeen euriboriin? (Vaihtoehdot todennäköisesti 6kk ja 12kk) Muistan kuulleeni, että lyhyemmät on yleensä tulleet halvemmaksi lainanottajalle.:face_with_monocle:

8 tykkäystä

Viisaammasta en tiedä, mutta itse pyrkisin tässä markkina tilanteessa pitämään käteisposition mahdollisimman korkealla korkeamman potentiaalin sijoituksia varten.

Mikäli työllisyytesi/ansiotulot on kunnossa ja turvattu, niin se entisestään tukee tätä ajatusta. Tämän lisäksi taloyhtiön laina on ”käytännössä” vakuudetonta lainaa, ellei tarvitse juuri nyt ottaa jotain lainaa jonka vakuutena asuntosi olisi.

A) Itse jättäisin taloyhtiön lainan (pitäisin kassan sijoituksissa/käteisposition korkealla) tai B) ottaisin oman halvemman pankkilainan (yhtiölainan sijaan) ja maksaisin pääomalainan kerralla pois.

2 tykkäystä

En ikinä muista näitä kellojen siirtelyitä, onneksi tuli tämä juttu sopivasti vastaan ja eipä mun tarvitse ikinä laitteitteni kellonaikoja muutella. :slight_smile:

Talviaikaan siirtyminen tekee hyvää ihmisen terveydelle. Näin sanoo unitutkija ja psykologi Saana Myllyntausta Turun yliopistosta.

Kelloja siirretään jälleen näin lokakuun viimeisenä viikonloppuna tunnilla taaksepäin normaaliaikaan eli talviaikaan.

Unitutkija Saana Myllyntaustan mielestä kellojen siirtelystä pitäisi päästä eroon. Viisareiden veivaamisen piti loppua jo vuosi sitten, mutta aika on seisahtunut EU-koneiston rataksiin.

10 tykkäystä