Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Ymmärrän, etttä kun sijoitukset tarjoavat sitä itseään vetää se mielen matalaksi. Muistetaan kuitenkin, että se on vain rahaa!

Olen erittäin ilahtunut, jos palaat kirjoittaman aktiivisesti :heavy_heart_exclamation:. Kuulut ehdottomaan A-luokkaan tekstiesi kanssa, eikä sitä kannata ajatella, että sinulla ei olisi ‘annettavaa’. Tauko tekee kuitenkin hyvää ja toivottavasti stressi on keventynyt! :smiling_face:

Muistan itse viime vuodelta kun kirjasin tänne -50% tuskat YTD osalta. Mua hävetti kirjoittaa se, koska mietin kuinka olen epäonnistunut, ja mitenhän muut sijoittajat minusta ajattelevat. Vasta kun sain tuon kirjoituksen ilmoille ymmärsin, että kyllä täällä vastaa vain itselleen: muilta saa vain vertaistukea ja kannustusta!

Oikein loistavaa uutta vuotta juuri sulle @SijoitusSeppo ! Olet huippu tyyppi, ja olkoon ensi vuosi armollinen :pray:t3:

52 tykkäystä

Ostettiin vaimon kanssa verhot. Tampereella kun asutaan, niin Finalysonia ostettiin. Kotona luettiin pakkauksen ylevää mainostarinaa ja valmistusmaa. Herätti hilpeyttä ja ärtymystä. Finlayson kuuluu Manna & Co konserniin, jolla oli suunnitelmissa jopa listautua pörssiin muutama vuosi sitten. Mielestäni tällainen on pahinta ESG-valkopesua, mitä kuluttajayhtiö saattaa keksiä. Tulkitkaa itse.

“yhtiön tarina”:

ja kas, valmistusmaa:

Käydessään Finlaysonin myymälässä Finlaysonin alueella voi tuntea olonsa hieman pettyneeksi, kun tarjolla on kiinalaista kangasta.

97 tykkäystä

Jos tarjolla olisi ollut suomessa tehdyt lakanat 220€/kpl niin olisi tarttunut mukaan? :grin:

Sori vähän provokatiivinen vastaus, mutta yhtiö on saneerauksessa ja jos tekisi tampereella tuotteensa olisi se todennäköisesti ihan eri hintakategoriassa. :slight_smile:

Edit: mutta samaa mieltä siitä että ei tuo oikein täsmää arvojen ja historian kanssa että noin hienolla tarinalla myydään suomalaista tuotetta suomalaisille ja se tuodaan kiinasta halvalla. Mutta näin melkein kaikki valitettavasti toimii nykypäivänä. Tänne onkin hyvä laittaa vinkkiä jos löytyy vielä laadukkaita suomessa tehtyjä tekstiilituotteita :blush:

15 tykkäystä

Niin se on vetybullilla varaa nauraa kohtuullisen hyvin menestyvälle sähköautovalmistajalle. No mikäs siinä, polttokennoautoja ja vedyn tankkausverkostoa odotellessa :roll_eyes:

5 tykkäystä

@Handeli Seuraavaankin Q-rapsaan menen shortsit jalassa. Sellaista menoa firmalla fundapuolella, että positiivista yllätystä ei ole tulossa tähän arvostustasoon suhteutettuna.

1 tykkäys

Nimeksi voisi vaihtaa Chinayson.

22 tykkäystä

Vilpolasta löytyy avainlippu-tuotteita. Kankaanpainatus on tehty kylläkin Latviassa.

4 tykkäystä

Olisiko tuotemerkin omistaja myynyt yksinoikeuden noihin alueisiin jollekulle muulle?

Bisnes on bisnes ja Mooses on Mooses.

4 tykkäystä

Tilattiin Artekin lamput. Aivan järkyttävän kalliit vehkeet.

Made in China.

Haistakoon paska. Oikeasti.

@Wilson Kuten sanottua, bisnes on bisnestä ja Mooses on Mooses.

31 tykkäystä

Kääntäisin tämän asian toisinpäin. Minkälainen arvo Finlayson -brändillä on minulle jatkossa? Se ei ole paikallinen tai suomalainen, kuten se valheellisesti yrittää valkopestä. Se on siis hintakategoriassa kilpailemassa muiden ei-kotimaisten tuotteiden kanssa. Ylimääräistä me emme siitä halua maksaa. Eli merkki ei merkitse mitään, vaan jos kankaiden kuosi/painatus saattaa miellyttää, niin saatamme ostaa hinnan ollessa kilpailukykyinen.

Toisekseen. Kotimaista tuotantoa eurooppalaisista raaka-aineista löytyy ja niistä maksaa mielellään. Finlaysonin kanssa samaa tuotealuetta esimerkiksi Lapuan kankurit ja Jokipiin pellava. Niiden vastuullisuusviesti on täsmällistä ja uskottavaa.

https://jokipiinpellava.fi/vastuullisuus/

Alusvaatekagoriassa esimerkiksi Tam Silk Kangasalan tehdas:

24 tykkäystä

Design_from_Finland_-merkki

Käytännössä tämän merkin alla voi teknisesti myydä lähes mitä vain. Oliko näissä vielä vain tietty korvaus järjestölle valistamisesta käyttöehtona.

Voisi ehkä kokeilla värjätä slovakialaisilla elintarvikeväreillä banaaneja sinivalkoisiksi ja lyödä Suomidesign-laput kylkeen.

Jotain saattaa toki harmittaa kuin sen tuntemattoman puusepän (joka selitti Alvar Aallolle että alipaineella puuta voi taivuttaa ehjänä viilurakenteena) jälkeläisiä. :smile:

Edit: Ei ole tarkoitus vähätellä Suomen mahtavaa teollisuuspainotteista muotoiluperintöä. Enemmänkin surra immateriaaliosaamisen aliarviointia ja popularisointia bulkkiin. Ennenkaikkea tekijöiden sijasta kuluttajien roolia.

9 tykkäystä

Käytin muistaakseni tähän vuoteen asti 3G- verkkoa. Lukitsin puhelimen siihen, koska töissä 4G pätki. Jätin 3G:n päälle myös vapaa-ajalle eikä siinä ollut mitään huomattavaa eroa 4G:hen. Riittäisi edelleenkin kännykässä kaikkeen mitä sillä tulee tehtyä. Mikään ei pätki. Pelit, videot yms hoituu aivan yhtä hyvin kuin 4G:llä. Ainakaan ero ei ollut häiritsevä ja minua todellakin häiritsee herkästi jos tekniikka ei toimi.

Jos kännykässä on suorituskyky kohdallaan niin nettikaistaa tarvitsee nykyliittymien nopeudesta murto-osan. Elisan 5G- liittymien nopeudet on 300-1000 megaa. Hinnat ovat ihan älyttömiä. 5G:ta tarjotaan hintaan 33-50€/kk samalla kun asiallisen 4G:n saa winback-tarjouksista ilman rajattomia puheluita 11€:lla.

Olen kyllä uuden tekniikan ystävä, mutta nykyään hyvin mitättömistä parannuksista pitäisi maksaa järkyttäviä hintoja. Mummoille (ja meillekin viime viikolla) kaupitellaan ihan erikseen soittamalla osaritabletteja ja niihin tietenkin tarvitaan nettiselailua varten se 1000-meganen netti niin saadaan “nettiasiat kuntoon”.

Ihan samaa tyyliähän se on kännyköissä. Olen omistanut edullisemman pään lippulaivoja nyt muutaman vuoden. Uusi malli kun ilmestyy uudella prosessorilla niin ainahan se kiinnostaa, mutta varsinaisessa käytössä eli tätä viestiäkin kirjoittaessa ei juuri eroa huomaa. Varsinkaan hintalaatusuhteeltaan hyviä parannuksia ei näy. Applen Pro Maxeihin tulee hintalapuista huolimatta ihan perusominaisuudetkin vuosia myöhässä. Vielä tänäkin päivänä käyttäjät saa nauttia esim surkeista latausnopeuksista. Näyttöön saatiin sentään lisää hertsejä.

Summa summarum. Jos haluaa talousohjattua, mutta laadukasta tekniikkaa niin alemman pään lippulaivoissa on hyvä hintalaatusuhde, jossa laadusta ei kuitenkaan tingitä. Sama homma 4G- liittymissä, varsinkin winback-tarjousten kautta. Jos liittymäkauppias tai muu provikkapalkalla oleva soittaa ilman käynnissä olevaa numeronsiirtoa niin älä tilaa mitään.

14 tykkäystä

Pörssit aukeavat tiistaina, joten käykäähän sitä ennen veikkailemassa. :slight_smile:

Ei ole ollenkaan pakko, mutta perusteluista saa paljon plussaa - varsinkin vieraiden ulkomaalaisten yhtiöiden osalta. :slight_smile:

Kiitos ja mukavaa uudenvuodenaattoa! :rocket:

4 tykkäystä

Vielä 80-luvulla nämä yllämainitut designbrändit loistivat juuri sillä, että olivat laatutavaraa Suomessa tehtynä. Näistä brändeistä oltiin ylpeitä.
Sitä en ymmärrä, mitä erikoista näissä brändeissä nykyään on, jotka nousivat kotimaisuudellaan, mutta ovat nyt “made in Vietnam/Thailand/China/mikäikinä”. Moni muukin yhtiö teettää tuotteensa noissa maissa, joten miksi ostaisin juuri esim. Finlaysonia.
Työllistääkö “design from Finland” maininta paljonkin ihmisiä Suomessa ja tuottaako se verotuloja Suomeen?
Kuinka paljon kalliimpia voisi Suomessa tuotetut tuotteet olla, jos jo nyt esim. Marimekon T-paita maksaa saturaisen?

Haluaisin tukea kotimaisuutta, mutta pelkkä “design from Finland” maininta kertoo minulle vain siitä, että tuote on vain ulkomailla tuotettu tuote muiden muassa, jonka sijaan ostaisin mielummin made in Finland tuotteen.

22 tykkäystä

Luulen että siinä on paljon kyse taloudesta ja ostovoimasta, vaikka intuitiivisesti kotimaisten tuotteiden tilannetta on helppo moralisoida kuluttajavalinnoiksi. Ja jalostusasteesta? Esim. Perunaa ja porkkanaa saa kaupasta halvalla, mutta viljelijöitä harmittaa, kotimaisilla ruokafirmoilla ei mene yhtä lujaa kuin kaupan duopolilla. Eikä inflaatio välttämättä sada kotimaisuuden laariin ja eineksien kallistuminen harmittaa ( no Noho on ehkä tässä yhtälössä jotain oivaltanut).

Ilolla kuulen jos joku valistunut osaa kertoa josko vaikka deflaatiossa saataisiin kiepautettua jotain enemmän kotimaiseksi kulutusvirrassa, vai käykö toisinpäin.

3 tykkäystä

Vähän myöhäinen vastaus, mutta mainitaan nyt silti tämä.
Seppo Saarion Näin sijoitan pörssiosakkeisiin - opas nuorelle
Yksinkertaistettu versio Saarion “oikeasta” kirjasta. Tossa n. 120 sivua. Teksti kirjoitettu tarkoituksellisesti hyvin selkeäksi siten, että asiat ymmärtää ilman mitään ennakkotietoja.

3 tykkäystä
26 tykkäystä

Saan näistä sun kauppamääristä aina traumoja. :sweat_smile: No ei… uskon vahvasti, että tiedät, mitä teet. :muscle:

Itse teen ostoja ja myyntejä yhteensä joitakin kymmeniä vuodessa ja joku naureskeli ihan ystävällisessä mielessä :slight_smile: , että aika paljon vekslaamista - ei minusta. Mulla on noin 20 palkkapäivää vuodessa ja usein palkkapäivien tienoilla lisäilen vanhoja omistuksia tai ostan uusia. Usein vain lisäilen jo ennestään omistamaani tuttua yhtiötä tai vähennän hieman jotain, minkä lisäksi tietysti välillä ostan uutta salkkuuni, mutta yleensä en osta nykyisin koko positiota kerralla, vaan lisäilen hiljalleen. Myynnitkin teen usein osissa, eli vähentelemällä.


Yhtiöketjuihin on erityisesti toivottu hyviä viestejä, joihin olisi panostettu… ja panostaminen vaatii aikaakin.

Itse en osaa tarjota itsenäistä laaadukasta ajattelua mihinkään, mutta pyrin parhaimpaan ja uskalsin aktivoitua vähän hiljaisemmassa yhtiöketjussa. Kannustan muitakin samaan, jos tekee parhaansa ja käyttää aikaa kirjoitukseen, niin usein se herättää kiinnostusta. No mun tietämyksellä ei nyt ihan priimaa pukkaa tulemaan, mutta yritystä ainakin on. :blush:

5 tykkäystä

Kiitos Seppo ja menestystä ensi vuoteen. :blush: Lyhyellä periodilla onnella/sattumallakin on merkityksensä yksittäisen vuoden onnistumiseen, ja olen varma, että edessäsi on jälleen parempia aikoja. Jokainen pidempään sijoittava kokee väistämättä hankalia hetkiä, joita nyt on osunut kohdallesi. Monella etenkin suomi osakkeihin sijoittaneilla on mennyt viimeiset pari vuotta mollivoittoisesti.

Toivotan samalla Hyvää Uutta Vuotta kaikille! :fireworks::sparkler::sparkles:

18 tykkäystä