Kansainväliset väkijuomayhtiöt - Premiumisaatiota ja yrityskauppoja

Helsingin pörssiin on listattu vain pieni teelusikallinen maailman yhtiöistä ja sen vuoksi yhtiölistasta puuttuu tiettyjä sektoreita kokonaan tai ne ovat puutteellisesti edustettuja. Sekä Olvi että Anora toimivat pääosin Pohjois-Euroopan markkinoilla, joilla sekulaarista volyymilaskua yritetään tilkitä hinnoittelulla. Molemmat yritykset ovat myös kasvaneet melkoisiksi norsuiksi posliinikaupassa ja valloitettavaa markkinaa on jäljellä hyvin rajallisesti. Muualta maailmasta löytyy onneksi kiinnostavampia yrityksiäkin.

Tässä ketjussa on tarkoitus keskustella erityisesti väkevien alkoholijuomien tuottajista (nk. Spirits-kategoria) ja alan sen hetkisistä uutisista ja kehityskuluista. Tarkoitus ei siis ole puhua viini- ja olutmarkkinoista, joiden kasvunäkymät ja markkinadynamiikat sekä -rakenteet eroavat huomattavasti väkevien markkinasta. Ala herättää myös luonnollisesti paljon tunteita, mutta sijoittamisen etiikalle on jo oma ketjunsa, joten rajataan sekin tämän ketjun keskustelun ulkopuolelle. Inspiraation ketjun avaamiseen sain sarjayhdistelijöiden, pelialan ja puolijohdeteollisuuden samanlaisista ketjuista, jotka ovat kaikki menestyneet foorumilla hyvin, joten toivottavasti tämänkin alan ketjulle löytyy kiinnostusta, vaikka tähän mennessä ketjuun kuuluvista yhtiöistä on puhuttu foorumilla yllättävänkin vähän niiden laatuun ja määrään suhteutettuna.

Väkevien alkoholijuomien markkina on massiivinen ja sen kasvua on vetänyt viime vuosikymmenen kehittyvissä maissa ihmisten nousu kuluttajaluokkaan ja kehittyneissä maissa ns. Drink Less, But Better -trendi, joka on ajanut alkoholimarkkinan premiumisaatiota, mikä on satanut suoraan hinnoitteluvoimaisen väkevien kategorian laariin. Tulevaisuuden volyymikasvua odotetaan erityisesti Afrikan ja Intian väestöjen noususta kuluttajiksi. Kiina on puolestaan ollut vaikea markkina länsimaisille väkeville, sillä sitä dominoi 98-99% markkinaosuudella baijiu, jolla on vahvat perinteet osana kiinalaista kulttuuria.

Alan isoimpiin listattuihin yhtiöihin kuuluu Diageo, Pernod Ricard, Campari, Brown-Forman ja Remy Cointreau. Pienempiin pörsseihin on listattu myös paikalliset jätit Kweichow Moutai ja Becle, jonka aktivistisijoittaja yrittää saada yritystä listautumaan suurempaan pörssiin. Lisäksi alalla on paljon listaamattomia perheyrityksiä, joista suurin ja kaunein on Bacardi. Myös Beam Suntory sekä LVMH:n ja Diageon yhteisyritys, joka omistaa mm. Hennessyn ovat merkittäviä pelureita alalla. Tyypillisesti alan suuret yhtiöt tekevät vuodesta toiseen korkeita marginaaleja, mutta pääoman tuotot jäävät maltillisemmiksi suuriin varastoihin sitoutuneen pääoman vuoksi. Alasta erityisen mielenkiintoisen tekee mahdollisten kilpailuetujen skaala. Yritys voi hakea kilpailuetua mm. brändillä, skaalaeduilla, laadukkaalla jakeluverkostolla, valmistamalla tuotteita rajoitetuilla tuotantoalueilla ja -nimikkeillä (esim. konjakki, tequila ja skottiviski) sekä historiallisilla varastoilla.

Alalla on myös paljon yrityskauppa-aktiviteettia, josta viimeisimpänä osoituksena Camparin Courvoisier-yritysosto (yksi 4 dominoivasta konjakkifirmasta). Yritysostouutisten lisäksi alan yhtiöitä on viime ja tänä vuonna vaivannut asiakkaiden halu ajaa varastotasoja alas, mikä on väliaikaisesti kääntänyt yritysten liikevaihtoja laskuun. Lisäksi Kiina on viritellyt pienimuotoista kauppasotaa EU:ta vastaan käyttämällä konjakkia lyömäaseena. Trumpin aikana myös USA:n ja EU:n välillä oli skismaa, jossa viski joutui ristituleen. Kauppasotien päälle vielä potentiaaliset regulaatiomuutokset ja ilmastonmuutoksen vaikutukset rajattuihin kasvatusalueisiin ja normaalit satovaihtelut niin ei pitäisi tätä sektoria seuratessa olla tylsää tulevina vuosina.

17 tykkäystä

Hyvä aihe ketjulle! Täytyy heti mainita että Kweichou Moutain (maailman ylivoimaisesti arvokkain viinafirma, markkina-arvo nyt $294 miljardia) lisäksi Kiinasta löytyy myös Wuliangye Yibin ($75 miljardia), Luzhou Laojiao ($34 miljardia) ja Yanghe ($21 miljardia).

Baijiu-viinabisnes on valtavaa; yllä mainituosta Kweichow Moutai yksinäänkin on markkina-arvoltaan yli $100 miljardia suurempi kuin Diageo, Pernod Ricard, Brown-Forman, Campari, Suntory ja Becle kaikki yhteensä.

3 tykkäystä

Hyvä nosto! En ole itse tutkinut noita kiinalaisia kovinkaan paljon, kun ei mulla varmaan olisi pokkaa sijoittaa Kiinaan. Oma pohdinta on ennemminkin siellä ollut baijiu vs. länkkärijuomat rajalla. Olisi alasta oppimisen kannalta mielenkiintoista kuulla lisää ainakin seuraavista.

  • Yrittääkö kiinalaiset yhtiöt kansainvälistyä ja kasvattaa markkina-aluettaan? Onko konkreettisia merkittäviä onnistumisia tullut?

Markkina on ilmeisesti hyvin saturoitunut ja Kiinan väestön kääntyessä laskuun tilanne vaikuttaa heikolta volyymipohjaisen kasvun kannalta, jos yhtiöt eivät halua laajentua muihin maihin. Korkeampien hintapisteiden tuotteet tietysti oma lukunsa. Uskoisin, että ainakaan länkkäreiden potentiaalinen markkinanvalloitus Intiassa ei kiinalaisiin kaadu ihan geopoliittisten suhteiden vuoksi.

  • Kuinka raaka kilpailu Kiinan baijiumarkkinalla on? Onko joku yhtiö voittanut/hävinnyt trendinomaisesti markkinaosuutta viime vuosina?

  • Onko maan hallitus käynyt yhtiöiden taskulla? Viinafirmat tuskin kiinnostavat maan hallintoa yhtä paljon kuin teknologiayhtiöt mutta kuitenkin. Onko merkittäviä regulaatiomuutoksia tulossa?

  • Millaisia juomisen trendit ovat Kiinassa? Juovatko nuoret yhä vähemmän, kuten länsimaissa? Ovatko länsimaiset juomat suositumpia nuorten keskuudessa? Onko mikään länsimainen juoma saavuttanut merkittävää asemaa kulttuurissa (vrt. italialaiset ja ranskalaiset luksuslaukut)? Miten kiinalaisten alkoholin kulutus jakautuu ravintoloiden/baarien ja kodin välillä?

2 tykkäystä

Kuinka monen yhtiön strategiakauden tavoitteet on asetettu seuraavalle vuosikymmenelle? Noh, tänään Brown-Forman liittyi tuohon harvalukuiseen joukkoon. Pääomamarkkinapäivässä julkaistut taloudelliset tavoitteet ovat nyt vuoteen 2032 mennessä:

  • Amerikkalaisten viskien liikavaihdon tuplaaminen
  • Tequilaliikevaihdon triplaaminen
  • Aseman vahvistaminen muissa juomissa (vaikea kääntää konsulttijargonin bolder)

Nopeasti laskettuna 2 ensimmäisen tavoitteen toteutuminen tarkoittaisi noin 7% liikevaihdon kasvua tuleville vuosille, johon päälle tulisi vielä yritysostot ja mahdollinen kasvu RTD/muut juomat -segmentissä. Yhtiö ei ole näitä kasvulukuja lähennellyt koronakrapulassa viime vuosina, mikä näkyy yritysarvossa, joka on koronadipin ja vuoden 2019 tasoilla (melkoinen saavutus jenkkimarkkinoilla). Halvaksi arvostusta ei siltikään voi kutsua, sillä toteutuneilla luvuilla yksinkertainen kerroinrivi on seuraavanlainen: EV/S 6.5, EV/GP 10 ja P/E 26. Toisaalta ei tuo mikään karmeakaan ole ottaen huomioon vahvan brändin ja pääomantuoton. Tässä vielä linkki päivän materiaaleihin. Alla vielä joitain omia nostoja.

1 tykkäys