Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta

Mikäs se sivu olikaan mistä näkee esim. haltissa olevat osakkeet? Jos jossain olisi lisäksi laskurit näkyvillä kaupankäynnin jatkumiselle niin olisi vallan bueno

E: löysinkin itse vähän turhan helposti, että nolottaa edes kysyin… mutta laitan nyt linkin tähän jos joku muu ihmettelee…
https://www.nasdaqtrader.com/trader.aspx?id=TradeHalts

Hei vähä aiheen ulkopuolelta mut oon aloitteleva sijoittaja ja oon kiinnostunut et mitä alustaa käytätte treidaamiseen? hyötyjä/haittoja eri alustoilla? jne.

Tän kysymyksen siirsin tähän ketjuun @Investhor25 - sopii paremmin tänne! :slight_smile:

Vuoden verran mulla ollut Nordnet aot ja ost. Päätin kokeilla myös etoroa. Sitten tajusin että verottaja muistaa toisesta osakesäästötilistä 10€/päivä. Mutta tulkitseeko verottaja etoroa osakesäästötiliksi? En nyt löydä esim paljonko on maksimi sijoitus etorolle. Jos se on tuo 50t niin silloin olisi näin.
Ehdin jo poistaa etoro tilin paniikissa :grinning_face_with_smiling_eyes:

Arvoosuus tilejä saa olla vaikka kuinka monta. Osakesäästötilejä saa olla vain yksi.

1 tykkäys

eTorosta löydät keskustelua: eToro – sosiaalisen kaupankäynnin ja sijoittamisen alusta

Hyvä nosto: “In addition, all stock trades made on the Milan Stock Exchange (Borsa Italiana), Helsinki, Copenhagen and Oslo Stock Exchanges are executed as CFDs, regardless of the account regulation.”

CFD-myyntitappiot eivät ole vähennyskelpoisia Suomessa: Johdannaisten verotus - vero.fi

En ymmärrä miksi eToro olisi osakesäästötili.

2 tykkäystä

Aloittelijoille: Jos näet termin “CFD” juokse karkuun ja lujaa. Ole myös hyyyyyvin skeptinen ulkomaisten toimijoiden kanssa ja tee tarkka tutkimustyö siitä miten homma toimii ennen kuin pistät jonnekkin rahaa. Se että lafkalla on suomenkelistä mainosta pyörimässä juutubessa ei vielä tarkoita mitään.

6 tykkäystä

No ajattelin että täältä löytyisi tietäjä joka osaisi sanoa suoran vastauksen.

En usko että eToro tarjoaa OST-tilejä. En itse ole koskenut joten en ole satavarma. Itse en edes harkitse koskevani ko. välittäjään.

3 tykkäystä

Linkkaan tänne vielä; hyvät neuvot olisivat nyt kultaakin kalliimpia, kello kilahtaa parin tunnin päästä :sweat_smile:

@juhhi - E-Toroon tehtävä tili on oletuksena aina AOT, ei osakesäästötili eli OST. Toivottavasti meni toimenpiteesi hyvin.

jatkona Nokia ketjusta, testasin asiaa ja Nordnet ei anna enää ostaa Nokian osaketta. ei OST tilille, eikä AOT tilille. kielto on tullut voimaan tänään, koska eilen vielä ostin OST tilille

2 tykkäystä

Nyse vai HKI versio? Vai molemmat?

niin siis Nyse versiosta puhun

image

1 tykkäys

Sama, eli eilen NOK OST:lle toimi. Ei voi ostaa myöskään GME, BB tai AMC. On muuten harvinaisen perseestä. NAKDia saa vielä ostettua.

2 tykkäystä

Kuka on Nordnetin kumppani NYSE:ssä?

1 tykkäys

En voinut ostaa Mandatumiinkaan Nokiaa jenkeistä. Liikaa riskiä, ainakin omilla asetuksillani.

Onko joku ostanut Nanalyzen Premium-jäsenyyden? Kannattaako?

Voinko vaihtaa osakesäästötiliä välittäjältä toiselle? Vai joudunko myymään kaiken, maksaa verot ja aloittaa alusta?

Pääsääntöisesti AOT joka sisältää vain kotimaisia osakkeita siirtyy ongelmitta ja ilmaiseksi.

Ulkomaisten lappujen siirto maksaa, usein reippaasti, joten saattaa olla helpointa / halvinta myydä ne ja ostaa takaisin, kun AOT jolla on enää kotimaisia jäljellä on siirtynyt.

Kaikki on toki kiinni määristä ja realisoimattomista tuotoista, ulkomaisten osalta. Joku 100K paukku osaketta joka on +900% aiheuttaisi lähes 25K verot, joten sitä maksaa iloisesti 50 euroa lähettävälle ja 50 euroa vastaanottavalle taholle työntääkseen veroja eteenpäin :slight_smile:

1 tykkäys