LeadDesk sijoituskohteena

Moi @PorssiPatruuna!

Euroopan markkinassa sinänsä riittää otettavaa ja näen LeadDeskillä hyvät edellytykset olla kilpailukykyinen myös pidemmällä tähtäimellä, erityisesti heidän yritysostostrategian ero keskeisiin kilpailijoihin nähden mielestäni tukee tätä pidemmällä tähtäimellä. Lähinnä näen hidastuvan kasvun taustalla olevan kilpailutilanteen muutoksen - olisin yllättynyt, jos kilpailu alueellisten kilpailijoiden kanssa ei joidenkin vuosien sisällä kiristyisi tai hävittyjen tarjoustilanteiden määrä alkaisi nousta :thinking: näkisin yhtiöllä kuitenkin riittävän Euroopassa tekemistä hyvin vielä 10 vuodeksi, eli hetkeen tuo kasvun raja tuskin tulee vastaan :slight_smile: etenkin suurempiin asiakkaisiin levittäytyessä markkinaa löytyy mukavasti lisää.

Miettisin tätä varmaan erityisesti potentiaalisen ostajan näkökulmasta - kuka voisi olla ostaja ja mikä logiikka kaupassa olisi? Pahoittelut tässä vaiheessa kirjainhirviöistä, tämä ohjelmistokenttä on suhteellisen monimutkainen kokonaisuus :smiley:

Alan sisäinen (=kilpalijat ostajana) konsolidaatiopeli on ainakin toistaiseksi keskittynyt paikallisiin pelureihin. LeadDeskin kilpailijoilla on mielestäni sarjayhdistelijän strategia, eli tarkoituksena on ostaa halvoilla kertoimilla kassavirtaa tuottavaa liiketoimintaa (aiheesta hyvä kirjoitus täällä). LeadDeskiä hinnoitellaan korkeammilla kertoimilla liiketoiminnan kasvun takia, joten se sopisi huonosti sarjayhdistelijän ostokohteeksi. Globaali kilpailija korkeammilla arvostuskertoimilla voisi LeadDeskistä kiinnostua, jos se haluaisi vahvistaa asemansa Euroopassa. Näissä kilpailijoiden hankinnoissa on tosin haasteena päällekkäiset toiminnallisuudet (etenkin jos kyseessä suurempi alueellinen yhtiö), mitkä heikentävät tuotekehityksen tehokkuutta jos toimivaa strategiaa päällekkäisyyden hallitsemiseksi ei ole.

Viestinnän ohjelmistoissa tapahtuu suhteellisen paljon konsolidaatiota (Kuva alla LeadDeskin CMD-materiaaleista Kempen & Co:lta, laajassa raportissa on myös aiheesta lisää), mutta arvostuskertoimista on itselläni huonosti dataa. LeadDesk kuuluu muuten tuonne CCaaS-kategoriaan.

Kuvassa ylhäällä näkyy viestintäohjelmistojen konsolidaatiota - en itse näe kovin selkeää logiikkaa etenkään UCaaS (yrityksen sisäisen viestinnän ohjelmistot, esim Zoom ja Microsoft Teams) ja CCaaS-ohjelmistojen (LeadDesk, asiakasviestinnän ohjelmistot) välisissä yrityskaupoissa. Molemmilla on viestintäinfraa teknologian pohjalla, mutta käyttötarkoitus on niin erilainen, että synergiat tuntuu jäävän rajallisiksi :thinking: Zoom muuten oli tällaisen kaupan tekemässä ja teki tarjouksen LeadDeskin globaalista kilpailijasta Five9:sta, mutta huomasin nyt tämän kariutuneen vasta raportin julkaisun jälkeen (raportti vanhentui tuolta osalta harvinaisen nopeasti… :smiley: )

CPaaS-yhtiöt (eli käytännössä alusta, joka mahdollistaa eri viestintäkanavien käytön ohjelmistolla - esim. tekstarit, whatsApp-viestit, puhelut) taas voivat suhteellisen loogisesti levittäytyä rakentamaan käyttöliittymän asiakasviestintää varten (CCaaS), ja sikäli voisivat kiinnostua LeadDeskistä. Esim. Twilio on laajentunut CCaaS-ohjelmistoihin rakentamalla oman ratkaisun. Tämä laajentuminen tekisi kuitenkin CPaaS-ohjelmistoista omien asiakkaidensa (CCaaS) kilpailijan, mikä ei välttämättä ole strategisesti järkevää.

Teolliselta logiikalta parempana optiona näkisin tulla ostetuksi toisen asiakasviestinnän ohjelmisto-kategorian yrityksen kautta (kuva yllä) - esim. CRM-ohjelmistokehittäjä voisi haluta integroitua lähemmäs asiakasviestintää, tai vastaavasti asiakaspalvelun (palvelunhallinta/tiketöinti) ohjelmistot voisivat haluta kyvyn hallita useampia asiakkaiden viestintäkanavia ja suurempaa viestien volyymia. Näissä on tosin hieman kyseenalaista miten tämä liike vaikuttaisi muihin vastaavien ohjelmistojen tarjoajiin, sillä tähän asti nämä yhtiöt tuntuvat mielummin haluavan useiden ohjelmistojen toimivan yhteen oman tuotteen kanssa (annetaan asiakkaan itse valita mielestään paras ratkaisu / käyttää nykyistä olemassaolevaa ratkaisua) - oman ratkaisun hankinta voisi muuttaa tätä dynamiikkaa.

Periaatteessa pääomasijoittaja voisi LeadDeskin ostaa pörssistä, mutta tyypillisemmin näiden yhtiöiden ostokohteena on pienemmät ja vahvemman kasvun vaiheessa olevat yhtiöt. Pörssistä poistuminen tekisi myös yhtiön osakkeesta epälikvidin, jolloin yhtiön osake ei enää toimisi yhtä hyvänä maksuvälineenä yrityskaupoissa. Sulkisin myös tämän vaihtoehdon epätodennäköisenä pois pohdinnoista.

Tiivistetysti, kovin selkeää logiikkaa en näe miksi LeadDesk olisi yritysostokohde, mutta tosi vaikea arvioida tässä vaiheessa mihin suuntaan nämä markkinat menevät :man_shrugging: jotenkin uskon itse avoimeen “best of breed” -ekosysteemiajatteluun, eli siihen, että ohjelmistojen kannattaa keskittyä tekemään oma rajatumpi alue hyvin ja pitää rajapinnat auki viereisille ohjelmistoille. Tällöin taustaoletuksena on se, että yksittäisen yhtiön on hyvin vaikea olla jokaisessa ohjelmistokategoriassa vaihtoehtojen kärkikastissa.

20 tykkäystä

Kiitos erinomaisen perusteellisesta vastauksesta @Antti_Luiro ! Siis Leaddeskillä tulevat vuodet ennemmin kasvua kuin oston kohteena.

Näillä aloilla on lisäjännitysmomenttina teknologinen disruptio eli milloin tahansa oven takaa saattaa tulla ylivoimainen kilpailija uuden härvelinsä kanssa. Tässäkin mielessä Leaddeskin tuorein tekoäly-yritysosto oli ihan älykäs veto

4 tykkäystä

Kiitos @Antti_Luiro & @Atte_Riikola mainiosta Saas-showsta!

Totesitte siinä mm. että näiden yhtiöiden valuaation arvioiminen on enemmän taidetta kuin tiedettä😳

SEB:n tavoitehinta Leaddeskille onkin reippaasti yli Inderesin ja pohjana mm. kansainväliset verrokit. Inderesin arviossa enemmän mukana turvamarginaalia. Vai miten? Vai analyytikoiden taidepohjaiset😊 näkemykset selittävät eron?

Ps. mielenkiintoinen yksityiskohta esityksessänne on järjestelmien kattavuusaste Pohjois-Euroopassa n 70 % ja Etelä-Euroopassa vain 20 %. Eli iso kyllästämätön markkina Euroopassa pikemminkin kohti Väli- kuin Itämerta? Ja tämä Leaddeskin Espanjan paukkujen sekä Ranskan ja Italian kaavailujen taustalla?

11 tykkäystä

Kiitos @PorssiPatruuna !

SEB:in analyysissä on oletus nopeammin nousevasta kannattavuudesta, matalampi tuottovaatimus, ja hieman korkeampi kasvuennuste. Meidän ennusteissa siis oletetaan, että LeadDeskin kasvu vaatii enemmän investointeja (skaalautuminen tapahtuu hitaammin) ja/tai kilpailutilanne on tulevaisuudessa kireämpi. Taidetta sinänsä, että moni erilainen kasvupolku on mahdollinen ja perusteltavissa :slight_smile: Kannattaa kaikkien kiinnostuneiden ehdottomasti lukea myös SEBin raportti niin näkee myös toisen analyytikon mielipiteen.

Näinhän se isossa kuvassa on - toisaalta pilviohjelmistojen käyttöaste vaihtelee paljon riippuen ohjelmistosta. Moni säilyttää tiedostoja pilvipalvelussa (esim. Dropbox) tai käyttää sähköpostia pilvipohjaisena (esim. Gmail), mutta pilvipohjaista CRM- tai asiakaspalvelujärjestelmää käyttää harvempi. Edistyksellisemmissä järjestelmissä kasvutilaa riittää hyvin myös Pohjoismaissa, vaikka Etelä-Euroopassa toki selvästi enemmän (LeadDesk laajasta):
image

Kaikkia pilviohjelmistoja (eli myös sähköposti kelpaa) katsoessa käyttöasteet ovat korkeammalla (Eurostat):

17 tykkäystä

Midmarket SaaS-toimijoille lienevät suuret yksittäiset kaupat harvinaisia, mutta tällainen näytti nyt tulleen:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/b9720f10-8d4d-4c84-9072-0586241da58a?ref=ampparit:76bd

18 tykkäystä

Omasta mielestäni LeadDeskistä voisi jutella vähän enemmänkin, niin näin sunnuntain ratoksi ajattelin kirjoittaa omia ajatuksiani tästä firmasta. Olen käyttänyt LeadDeskin kilpailijoiden tuotteita ja olen hieman yrittänyt tutustua LeadDeskin tuotteeseen, mutta sen käyttäjä en ole. Olen tehnyt omaa tutkimusta, mutta parhaat informaatiot tästä firmasta olen saanut Inderesiltä sekä tältä Foorumilta. :slight_smile:

LeadDeskin on edennyt hyvin isojen suunnitelmiensa mukaan, mutta heti perään on todettava ettei mielestäni LD ole yleisesti ottaen asettanut mitään kovin tarkkoja numeraalisia tavoitteita tarkempien aikataulujen kera. Toisaalta kaikki isommat asiat tuntuvat menevän hyvinkin kohdalleen esimerkiksi yritysostot ovat menneet ymmärrykseni mukaan kohdalleen, eli mitään ylihintoja ei ole maksettu, isompia yhdistymiskipuilua ei ilmeisesti ole ollut ja yritysostot tukevat LD:n kasvua, mutta erityisesti myös kehitystä.

Tuotetta on omien havaintojeni mukaan kovasti kehuttu ja Inderesin rapsassakin tuotteen on sanottu olevan kilpailukykyinen Euroopassa. LeadDesk on hyvin ajan hermoilla ja pilvipalvelut yleisesti ottaenkin ovat suuressa kasvussa, kuten myös LD:n ala.

Arvostuskertoimia ja lukuja en kauheasti aio käydä läpi tässä, vaikka niiden päälle jotain ymmärrän, mutta niitä on paljolti analysoitu jo Inderesin toimesta. Omat pohdintani eivät toisi kauheasti lisäarvoa ehkä jopa miinusarvoa :grinning:, mutta kyseessä on hurjasti kasvava kasvuyhtiö ja arvostuskertoimien mukaan olisi vaikea sanoa tätä erityisen halvaksi firmaksi.

Asiakaskunta on hyvin laaja ja palvelu sopinee hyvin erilaisille toimijoille. Esimerkkeinä asiakkaista voisin mainita Intrum, Oulun kaupunki, Telenor, SpareBank jne. Asiakkaita löytyy monista eri maista, eli Pohjoismaista, Baltian maista, Espanja, Englannista, Intiasta ja Australiasta.

Eurooppalaiset kilpailijat eivät ole tuttuja itselleni ja en osaa sanoa, että löytyykö sieltä paljon kovia haastajia, mutta Inderesin kommentteja lukiessa on tullut ymmärrys kyvystä pärjätä ainakin pienempiä paikallisia toimijoita “vastaan”. En myös tiedä, miten näkyvä LeadDesk on ja tuntuu vahvasti siltä, että LD on ainakin yllättävän vieras sijoittajille.

Tähän mennessä kasvu on mennyt hienosti eteenpäin aika kivuttomasti; yritysostoja jotka tukevat skaalautuvuutta ja kehitystä. Arvostuskertoimet eivät ole alhaalla, joten miten sitten käy, jos tulee suvantovaiheita? Kuitenkin kasvua on tapahtunut sekä orgaanisesti että myös yritysostojen kautta, lisäksi LeadDeskillä on valtavasti kasvupotentiaalia Euroopassa, jotka tosin pitää lunastaa, eivät ne itsellään tule. Eikä se ainakaan haittaa kasvua, että yritysostojen osalta ja muutenkin LD:lle on tullut lisäarvoa tuottavia lisäpalveluita, joten uskon kehityspuolenkin olevan kunnossa.

Omien mielikuvieni ja jonkun kokemuksen lukeneena olen ymmärtänyt LeadDeskin olevan hyvä työpaikka, mutta mitään tutkimusta tai sen laajempia faktoja en osaa esittää mielikuvieni tuoksesi, mutta LD tarvinnee jatkossakin erilaisia IT-osaajia, joista ollee pula yleisesti ottaen ja pula luonee mahdollisesti palkkainflaatiota.

Miten LeadDesk pärjää alan isommille toimijoille, joilla on enemmän resursseja, miten LeadDesk tulee pärjäämään lähitulevaisuudessa Euroopan isommilla markkinoilla. Nämäkin ovat varmaan aika ratkaisevia kysymyksiä siinä, millainen firma LeadDeskistä tulee.

Arvostuskertoimet nojautuvat siihen, että LeadDeskin on kasvattava edelleen ja osoittaa tulevaisuudessa luvuissaan, että erilaiset investoinnit ovat osuneet nappiin. Firmalla on on erinomainen toimitusjohtaja, jolla on todella isot osuudet firmasta:



Uskon LeadDeskin olevan yleisesti ottaen edellä kilpailijoitaan tuotteensa kanssa, lisäksi sillä on kykyä tehdä onnistuneita yritysostoja ja kehittyä firmana, mutta onneksi myös firmalta löytyy valtavasti kasvupotentiaalia Euroopassa ja onhan LD:n tarkoituksena kasvaakin Euroopan suurimmaksi toimijaksi alallaan. Kovasti kasvavalla yhtiöllä on toki aina riskejä, mikäli asiat menevät jatkossa yhtä nappiin kuten ennekin, niin uskon LeadDeskillä olevan iso ja hieno (lähi)tulevaisuus edessä. :slight_smile:

Omistan LeadDeskiä ja olen ollut tässä mukana annista asti sekä olen ostanut tätä lisää. Tämä ei ole mikään pitkä raportti, joten jouduin vetämään vähän mutkia suoraksi sekä yksinkertaistamaan asioita hieman, mutta toivon teidän kuitenkin saavan pointtini irti.

EDIT:
Itse luen ja selvitän aika paljon, mutta yksi paikka unohtuu itseltäni usein, eli firman nettisivut. Olen huomannut etteivät muutkaan muista aina tutkia firmojen kotisivuja tarpeeksi. :wink:Asiaan, eli LeadDesk on monille vieras ja monet eivät tarkalleen ymmärrä, mitä LD tekee. Kannattaa käydä katsomassa LeadDeskin sivuja, siellä kerrotaan, mitä LeadDesk tekee ja onhan siellä kaikkea muutakin kiinnostavaa informaatiota esim. asiakastarinoita, tietoa toimintamalleista etc… Heidän kotisivunsa ovat aika selkeät ja hyvät: Älykäs myynnin ja asiakaspalvelun pilvipalvelu – LeadDesk.

36 tykkäystä

Yrityskauppoja jälleen LeadDeskin sektorilla :+1: Ericssonin ostamalla Vonagella on tarjonnassa viestintäalustaa (CPaaS), asiakasviestinnän ratkaisuja kuten LeadDeskillä (CCaaS) ja yrityksen sisäisen viestinnän ratkaisuja (UCaaS). Kyseessä globaali kilpailija, jolla todennäköisesti erilainen asiakasfocus (globaalit suuryritykset) kuin LeadDeskillä.

21 tykkäystä

LeadDesk on monille yllättävän vieras firma, mutta tästä on tehty hyvät rapsat, eli siitä yhtiörapsoja ja laajoja rapsoja lukemaan. LeadDeskin alakin on monille “tuntematon”, mutta LeadDeskin hyviltä kotisivuilta(kin) tulee firma hyvin tutuksi: Älykäs myynnin ja asiakaspalvelun pilvipalvelu – LeadDesk ja oma tuore katsaukseni on tuossa hieman ylempää.

LeadDeskillä tuntuu menneen erityisesti tämä vuosi putkeen ja se näkyy myös Ollin kasvoilta, ei tarvitse mitään pieniä mikroilmeitä katsella. :upside_down_face: Tässä käydään hyvin ja tiiviisti läpi viime aikojen meiningit + lähikuukausien askelmerkit. Kiitos hyvästä haastattelusta @Antti_Luiro ! :slight_smile:

Leaddeskin arki sujuu tuttuun tapaan yrityskauppojen integraatioiden merkeissä. Toimitusjohtaja Olli Nokso-Koivisto kertoo syksyn kuulumiset analyytikko Antti Luiron haastattelussa.

-Videon aiheet-
00:00 Aloitus
00:12 Syksyn kuulumiset
01:10 Enterprise-myynnin eteneminen
02:26 Asiakasrintaman kuulumiset
04:04 Yrityskauppojen integraatiot
05:57 Lähikuukausien askelmerkit

9 tykkäystä

Suurin ilma Leaddeskin osakkeesta on lähtenyt viimeisen puolen vuoden aikana. Loxysoft kaupan jälkeen osake kävi reilussa 35 eurossa. Kurssi on lähes puolittunut, vaikka integraatio edellisten yritysostojen kanssa on edennyt ja riskit niistä ovat alentuneet. Orgaaninen kasvu oli myös vahvaa ensimmäisellä halffilla, joten kurssin putoaminen tuntuu käsittämättömältä. Toisaalta tämä luo hyviä lisäyspaikkoja, mikäli uskoo positiivisen kehityksen jatkuvan. Inden tavoitehintaan matkaa nyt 35 %.

8 tykkäystä

Toisaalta onhan tuohon markkina-arvoon ladattu myös melko kovat odotukset sisään ja kun kyseessä bumtsibum-kasvu-tekno-saas niin näistä rutistellaan nyt oikealla ja vasemmalla ilmaa pois hurjaa vauhtia. Tarina etenee kyllä mallikkaasti, mutta ei tätä vielä mitenkään halpana voi pitää. Ensi vuoden PE taitaa olla vieläkin luokkaa 50.

LD on kyllä jo melkein huokutteleva kohde, MUTTA pienenä ongelmana näen myös päivittäisen vaihdon. Laput ei oikein tunnu liikkuvan ja vaikka pörssissä olisi rakettipäivä, ei tämä jaksa millään nousta ja puolestaan kun OMX kyykkää pahasti, niin leadin kurssi ei liiku mihinkään.

Huipuista on toki lasketeltu alas ja se puolestaan nostaa veromyyntien riskiä loppuvuodesta. Itsellä suunnitteilla verkkojen laskeminen matalikkoon, mutta turskaa en ole kalastamassa

6 tykkäystä

Isolta vaikuttava diili LeadDeskille.

20 tykkäystä

Tässä vielä Antin kommentit tästä merkittävästä sopparista. :slight_smile:

Sopimuksen kokoluokasta johtuen arvioimme LeadDeskin kilpailleen myös suurempia globaaleja pelureita (esim. Five9, Cisco, Genesys) vastaan. Siten sopimus antaa jälleen yhden viitteen yhtiön ratkaisun kilpailukyvystä myös suuremmissa asiakkaissa. Pidämmekin sopimuksen signaaliarvoa yhtiön kilpailukyvystä sen liikevaihtovaikutusta suurempana. Tiedote tukee näkemystämme yhtiön hyvistä edellytyksistä jatkaa hyvää kansainvälistä kasvuaan pidemmälle tulevaisuuteen.

19 tykkäystä

Ah, mahtava joululahja. Olen edelleen sitä mieltä, että LeadDeskin potentiaali on markkinalla aliarvostettu ja toki rahani on siellä missä suuni on.

LeadDeskin olisi syytä siirtyä kertomaan kvartaaleittain toiminnastaan, jotta näkyvyys piensijoittajalla firman toimintaan paranee. Mutta kuten tiedotteesta ja kommentista käy ilmi, yhtiön tuote on kilpailukykyinen myös isompia ja vakiintuneempia toimijoita vastaan.

Kunpa tätä nyt ei vain ostettaisi pois pörssistä, kun menee isompien kilpailijoiden tontille. Aiemminhan toimintaa oli siinä suurempien globaalien ja pienempien lokaalien toimijoiden välissä.

12 tykkäystä

Ei kauhean iso uutinen, mutta toinen kiva joululahja tähän perään. :slight_smile:

Uuden sopimuksen myötä LeadDeskin käyttäjiksi siirtyvät yhtiön noin 100 asiakaspalvelijaa.
Neljän vuoden sopimuskauden mittaisen sopimuksen kokonaisarvo on noin 750 000 euroa. Sopimuksessa on myös optiot lisävuosista.”

14 tykkäystä

Enterprise-sopimuksia menee nyt mukavasti maaliviivan yli :+1: kaikista sopimuksista ei tiedoteta, eli uskoisin myös pienempiä tai lyhyemmän sopimuskauden Enterprise-sopimuksia etenevän tutkan alla samaan aikaan. Toistaiseksi kaikki tiedotetut on ollut kokonaisarvoltaan vähintään 0,5 MEUR :+1:

  • YTHS (11/21) n. 0,5 MEUR kokonaisarvo (3v)
  • CrossPoint (12/21) 0,8-2,0 MEUR kokonaisarvo (3v)
  • Energiayhtiö (12/21) 0,75 MEUR kokonaisarvo (4v)

Ennusteissa sisällä Enterprise-myynnin kasvu, eli ei aiheuta tämäkään kauppa muutoksia ennusteisiin - viikon takaisen kaupan kommentissä käsiteltiin aihetta tarkemmin :point_down:

Lainajärjestelystä tuli myös pieni tiedote heti kaupan perään. Käytännössä tässä vain uudelleenjärjestellään lainoja ja varaudutaan Loxysoftin lisäkauppahinnan maksuun, joka on meillä jo ennusteissa - ei siis mitään ihmeellisempää tässäkään :point_down:

20 tykkäystä

Loxysoftin lisäkauppahinnan maksusta on huomionarvoista se että se varaudutaan maksamaan täysimääräisenä. Tätä voi pitää lievästi positiivisena uutisena, sillä se tarkoittaa että kaupan taloudelliset tavoitteet ovat täyttyneet.

34 tykkäystä

Eli isoja kauppoja tulee ja integraatiot onnistuvat odotetusti. What is there not to like?! Lyhyellä aikavälillä yhtiön kurssi kärsii puolivuotisraportoinnista, mutta toisaalta yhtiö pysyy pienen piirin tiedossa.

@Antti_Luiro näetkö, että painopisteen siirtyminen kohti suurempia asiakkuuksia muuttaa LeadDeskin houkuttelevuutta yritysostokohteena? Tätä asiaahan pohdit muutama kuukausi takaperin. Onko näin pieni ja ennalta ilmoitettu muutos omiaan muuttamaan yhtiön profiilia?

8 tykkäystä

Moi Niklas92, tämä ei minusta ainakaan välittömästi vaikuta olennaisesti hankinnan todennäköisyyteen :thinking: mutta ajan myötä kasvun jatkuessa (mitä Enterprise-myynti tukee) LeadDesk muuttuu yritysostokohteena houkuttelevammaksi tavaksi laajentua CCaaS (Call Center as a Service) -markkinalle. Tälläisessa ostossa on kuitenkin omat ongelmansa, mitä aiemmassa viestissäni avasin (ostajan strateginen logiikka mielestäni vähän kyseenalainen).

11 tykkäystä

Menin lukemaan Antin syksyllä julkaiseman laajan raportin vasta nyt, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Selailin tässä viime päivien aikana myös hieman edellisiä osareita ja katsoin pintapuolisesti viimeisen osarivideonkin. Lisäksi selailin vähän, että mitäs uutta tuolla verkkosivuilla oikein on.

Tässä huomioita ja kysymyksiä @Antti_Luiro lle satunnaisessa järjestyksessä.

  1. Asiakkaat ja GetJenny-integraati

Osaripuhelussa oli listaa GetJennyn asiakkaista. Siellähän oli aika hyvännäköinen nippu isoja ja laadukkaita asiakkaita, joita voitaisiin varmaan saada nyt laajemmankin LeadDesk-tuoteperheen äärelle. Varmasti osa oli LeadDeskin asiakkaita jo aiemminkin, mutta kenties jonkinlaista ristiinmyyntihyötyä on saatavilla. Kokoonpano tosin kovin kotimainen, joten vastavuoroisesti Jennyä saa sitten painaa KV-rintamalla olemassa olevien asiakkaiden tuotevalikoimaan.

Löytyisiköhän jostakin vastaavia kuvia Nordcomin, Loxysoftin tai Capricoden asiakkaista? Tietääkö Antti tai osaatko kuvata tätä asiakaskattauksen laajentumista yritysostojen seurauksena jotenkin tarkemmin?

Asiakaspaletti oletettavasti koko ajan kuitenkin hajautuu ja asiakasriski pienenee, vaikka varmaan suuria kalojakin saadaan entistä enemmän verkkoihin Enterprise-myynnin avulla.

  1. Myynti- ja markkinointipanostukset

Laajan raportin mukaan jo lähes puolet henkilöstöstä on myynti- ja markkinointihommissa. Kuitenkin mietin, että voisiko myyntiin panostaa entistäkin aggressiivisemmin, koska:

LeadDeskin ohjelmiston käyttöönotto on pohjimmiltaan nopea, eikä se vaadi räätälöintiä tai integrointia. Tämä tekee yhtiön myynti- ja käyttöönottosyklistä huomattavasti kevyemmän ja nopeamman verrattuna moniin muihin yritysohjelmistoihin ja kilpailijoihin. LeadDeskin tuote voidaan myös integroida mm. yleisimpiin CRM-, tiketöinti- tai ERP-järjestelmiin valmiiden rajapintojen kautta. Erityisesti pienasiakkaille ohjelmiston käyttöönotto on tyypillisesti varsin nopea ja asiakas pystyy tekemään tuotteen käyttöönoton täysin itsenäisesti.

Eli jos etenkin pienien asiakkaiden kohdalla LeadDesk myynnin jälkeen siirtyä seuraavaan asiakkaaseen, niin eikö kauppaa kannattaisi luukuttaa tähän kohderyhmään ihan hulluna?

Onkohan muuten tuo helppo käyttöönotto yksi syy sille, että minkäänlaista partneriverkostoa ei ole ainakaan vielä lähdetty kokeilemaan?

  1. Orgaaninen kasvu (historia vs. ennusteet)

Jos katselin oikein, niin 2020-2021 oikaistu liikevaihdon kasvu on puolivuosittain 22,8 %, 35,2 % ja 14,9 %.

Oletko Antti kanssani samaa mieltä luvuista ja mistä on mahtanut johtua tuo alkuvuoden 2021 lässähtäminen? Itse ounastelisin, että useiden yritysostojen integrointi on vienyt hieman panoksia kasvusta. Tämä olisi tietysti ihan perusteltu syy ja painetta voisi sitten laittaa taas tukevammin polkimelle, kun integraatiot ovat edenneet ja päästään tekemään yhdessä ristiinmyyntiä.

Inderesin ennusteissa liikevaihdon kasvu näyttää seuraavalta:

Ei tuo nyt ihan mahdotonta ole tuollaista kasvua saada aikaiseksi ja näen, että hyvässä skenaariossa (integroinnit onnistuvat, KV-avaukset onnistuvat ja esim. etätyön määrä kasvaa) kasvu voisi olla vauhdikkaampaankin.

  1. Ylläpidettävät ja poistuvat ratkaisut

Yksi riski, jota ei kovin paljon raportissa nosteta esiin, on mielestäni yritysostoista kertyvä teknologiakuona ja siihen liittyvä kulttuuririski. Ihminen kun on usein luonteeltaan sellainen, että se haluaa pitää kiinni omastaan ja ajaa sen etua, niin monille asiantuntijoille voi olla vaikeaa päästää irti omasta luomuksestaan ja siirtyä toisen ratkaisun (joka on vieläpä entisen kilpailijan rakentama) kehittäjäksi.

Tarkoitan tässä lähinnä nyt Loxysoft-kauppaa, joka on kaiketi eniten “ostetaan kilpailija pois markkinalta” -tyyppinen yritysosto. Tässä on mielestäni ihan todellinen riski, että integraatio jää jumittamaan ja hyötyjä ei saada ulosmitattua.

Samalla kun kirjoitin tätä, tuli mieleen tuo viimeisin tiedote Loxysoft-lisäkauppahinnan maksamisesta. Eli ehkä edelliset lauseet olivatkin turhaa huolta ja integraatio etenee hyvin. Ehkä se Ollin kiemurtelu ROAST-lähetyksessä tämän asian osalta vain jäi kummittelemaan:

Tässä nyt alkuun pientä pohdiskelua. Pitää kysellä muutama kysymys lisää Antilta ja sijoittajakollegoilta myöhemmin liittyen suurasiakkaisiin, tuleviin yritysostoihin ja kunnianhimoiseen 100M€ liikevaihtotavoitteeseen.

27 tykkäystä

Minua kiinnostaa Leaddesk osalta millaiseksi voidaan arvioida mahdollinen kannattavuus siinä vaiheessa, kun kannattavuutta enemmän optimoitaisiin, eli vähän kypsemmässä vaiheessa.

Oliko @Antti_Luiro sinulla joskus joku 15% ebit ajatus kypsästä vaiheesta, vai muistelenko ihan väärin. Eli millainen kannattavuus Leaddeskin kaltaisella busineksella voisi olla myöhemmin. Kysyin yhtiöltä tätä ja siihen ei haluttu kommentoida, kysyin myös, että jos ei voida kommentoida, niin olisiko jotain verrokkeja joita voisi katsoa ja pari tuli, mutta vielä katsomatta millainen profiili niillä esim. on.

Minua ei kasvun tässä vaiheessa paljoa kannattavuus kiinnosta, kunhan on pallokenttä missä se voisi olla kun ei enää kasveta niin vaihdikkaasti? Ei hyödyllistä katsella tämän hetken p/e lukua, jos kannattavuus yritetään lähinnä pitää n. nollatasolla tai mustilla luvuilla, mutta kasvua painotetaan!?

Käsittääkseni kasvulle on tilaa vielä rutkasti ja eri maihinkin edetään kokoajan (jonkun haastattelun perusteella muistelen, jäi hyvä fiilis).

7 tykkäystä