Lion E-Mobility AG - Huippuakkuja Saksan autovalmistajille

LION E-Mobility AG on vuonna 2011 perustettu sveitsiläinen pörssiyhtiö, jolla on erittäin lupaavia strategisia investointeja sähköisen liikkuvuuden alaan, erityisesti sähköenergian varastointiin ja litiumioniakkutekniikkaan. Yritys omistaa 100% saksalaisesta LION Smart GmbH: sta, joka on erikoistunut räätälöityihin akkuihin ja akunhallintajärjestelmiin. LION Smart GmbH omistaa lisäksi 30 prosentin osuuden TÜV SÜD Battery Testing GmbH: sta, joka on dynaamisesti kasvava yhteisyritys TÜV SÜD AG: n kanssa:

Yhtiön viimeaikaisista toimista suurinta mielenkiintoa on kohdannut oma LIGHT -akku. Kyseistä akkua on kehitetty vuosia BMW:n akkuteknologian pohjalta ja sen osalta on juuri siirrytty pienimuotoiseen tuotantoon. Yhtiöm johto näkee akussa paljon myyntipotentiaalia maapallon liikkuvuuden sähköistyessä ja uskookin että nyt kun koronaepidemia on laantumassa akulle löytyy paljon ostajia:

Akkujen myynnissä on tarkoitus käyttää Sofegin osaamista ja myyntiverkostoa, erityisesti autoalan osalta:

LIGHT-akun potentiaali ei rajoitu vain autoalaan vaan yhtiö kaavailee sille myyntiä myös pienlentokoneisiin:

Sekä laivoihin:

Viime aikainen tulos on kuitenkin muodostunut pitkälti akkuintegraattorina toimimisesta. Yhtiön tärkein asiakas on hyvin sekavasti nimetty kanadalainen Lion Electric (eri yhtiö!), jonka busseihin ja rekkoihin Lion E-Mobility integroi BMW:n akkuja. Lion Electricillä on valtavat tilaukset putkessa ja osa tilauksista väkisinkin valuu myös Lion E-Mobilityn pussiin. Esimerkiksi Amazon on tilannut rekkoja Lion Electriciltä:

Lion Electric on myös iso toimija sähköbussipuolella, jossa on erittäin hyvät markkinanäkymät:

LionElectricBiden

Tämä kaikki on valunut Lion E-Mobilityn laariin ja yhtiö on kasvanut huimaa vauhtia vuonna 2020:

Tammikuussa Lion Electric teki 26 M € tilauksen, joten vuosi jouduttiin aloittamaan positiivisella tulosvaroituksella:

Johdolla on vahva omistus yhtiössä ja vaikka kassavirta ja liiketulos ovat 2021 positiiviset, niin yhtiön johto vakuutti Q320 sijoittajakonferenssissa tarvittaessa investoivansa Lion E-Mobilityyn lisää, jos tarvetta syntyy:

105 tykkäystä

Vakuuttavia ovat kasvuluvut ja seurantapositio avattu. Mikäs tässä firmassa voisi olla kilpailuvaltti vai onko nämä akut patentoitu jotenkin ja missasin sen vain? Onko takuita, että kiinanpoika ei tule ja tee samaa puolet halvemmalla? Täältä varmaan löytyy porukkaa, jotka enemmän ovat tutustuneet akkuteknologiaan, niin löytyy varmaan näkemystä.

2 tykkäystä

Vaikuttaa kyllä hyvältä. Ei vain ole käteistä hypätä mukaan. Kiitos taas hyvästä avauksesta :slight_smile:

3 tykkäystä

On kyllä mielenkiintoinen keissi, kiitos avauksesta. Seurantapositio hankittu tännekin. Täytyy tutustua tähän tarkemmin ajan kanssa; nyt kun on rahaa kiinni, niin löytyy myös motivaatiota :slight_smile:

3 tykkäystä

Laitoin seurantaan. Pitää odottaa, että Inderes-kiima laantuu? :smile: Lion Electric näytti olevan pre-marketissa lievässä laskussa. Josko jotain jenkkirahastoja tulisi myymään tätä sen myötä (hieman korrelaatiota näkyi kurssigraafissa).

1 tykkäys

Saksan boerse-onlinen keskustelupalstalla mainittiin muutamia asioita mitkä yhtiöllä on putkessa:

  • Sales forecast from the new business with Grande West (after successful completion of the development work there is the possibility of follow-up orders for the delivery of battery packs in significant numbers for 2021)

  • Information about the negotiations with EAS Batteries GmbH: in the new flexible marine modules developed by LION Smart) from EAS, the BMS from LION Smart could be used

  • Information about the cooperation with Analog Devices (the wireless wBMS LMM18 from Lion Smart with the LTC6813 chip from Analog Devices could be used for the Ultium battery platform from General Motors)

  • Update on the cooperation with one of the world’s leading TIER1- Supplier (he invests several million euros in the further development of the LIGHT-Battery)

  • Information about the JV TÜV Süd Battery Testing (figures for 2020, hopefully one day with profit statement)

  • Update on the cooperation with SOGEFI

11 tykkäystä

Kieltämättä mielenkiintoisen oloinen keissi tulevaisuuden suhteen, johon täytyy myös harkita avauspositiota. Äkkiseltään q3-lukuja katsellessa heräsi kysymys yrityksen rahoituksellisesta tilanteesta etenkin lyhyellä aikavälillä. Ostovelat/lyhytaikaiset varat suhde näyttäisi olevan noin 0,9, jonka lisäksi myös hieman muuta lyhytaikaista velkaa. Osaako valistuneempi väki foorumilta sanoa, voiko tästä olla suurempia ongelmia lyhyellä aikavälillä esimerkiksi myynnin suhteen kassavirran (käsittääkseni) ollessa lähikvartaaleina vain lievästi positiivinen? :thinking:

6 tykkäystä

Kiitos avauksesta @Pohjolan_Eka! Yhtiön markkina-arvo on 49 Me. Saatu tilaus oli 26 Me. Tällaiset tilaukset painavat P/S:n pian 1-2 väliin. Kalliilta tämä ei siis vaikuttaisi jos kehitys tällaisena jatkuu.

Seuraavaksi voisikin mallintaa minkälaista tulosta tämä voisi tehdä jos lv:n kasvu etenee näin vahvasti. Tulos nollan pinnassa ilmeisesti nyt.

15 tykkäystä

2019 teki yhtä paljon tappiota kuin liikevaihtoa. Onko tässä oikeasti jotain potentiaalia jota en vain ymmärrä?

2 tykkäystä

Kertoivat eilen tällaisen uutisen: https://www.lionemobility.de/en/news/positive-outlook-for-lion-e-mobility-ag-for-the-financial-year-2021

Ihan kiva alku vuodelle, kun myynti pommppaa heti noin paljon.

4 tykkäystä

Tuosta uutisesta poimittua:
"Together with other expected orders that are still being negotiated, LION Smart is expecting a positive financial year. "
Eli vielä on neuvotteluja käynnissä muista tilauksistakin, vaikka ei tuo takaa, että neuvottelut kääntyvät myynniksi.

SitaattiAlkuvuosi tiukempi:
The sales revenues and the positive EBIT from this major order will not be evenly distributed over the quarters," says Thomas Hetmann, CEO of LION Smart. "While we expect the lowest revenues and a negative EBIT related to the financial year in the first quarter, we will increase revenues and also our EBIT as the year progresses in line with further deliveries to the Canadian customer.”
Ehkä q1-q2 tarjoaa vielä tankkauspaikan?

Tai sitten tulee lisää tilauksia maaliin, mistä näitä tietää.

2 tykkäystä

Alkuvuosi tiukempi:
The sales revenues and the positive EBIT from this major order will not be evenly distributed over the quarters," says Thomas Hetmann, CEO of LION Smart. "While we expect the lowest revenues and a negative EBIT related to the financial year in the first quarter, we will increase revenues and also our EBIT as the year progresses in line with further deliveries to the Canadian customer.”

Ehkä q1-q2 tarjoaa vielä tankkauspaikan?

2 tykkäystä

Pieni korjaus: kyseessä on rekka-autoja, ei trukkeja (Trukki on forklift englanniksi).

4 tykkäystä

Kiitos, korjattu! Tuo kämmi käy useasti kun kiireessä suomentaa.

5 tykkäystä

Mielenkiintoinen keissi kasvua peilaten ja etenkin todellisen microcap kokoluokan takia!

Ala lienee kuitenkin tulevaisuudessa verisesti kilpailtu enkä löytänyt yhtiön materiaaleista mitään varsinaista vallihautaa tai tuotteen ominaisuuksia joilla erottuvat kilpailijoista.

2 tykkäystä

Tässä on kyllä suuri raketointimahdollisuus. Seksikäs ala, matalat kertoimet ja kova kasvu. Jokos porukka sai kauhottua omansa, että voidaan lähteä muille foorumeille hypettämään😁

Edit. Myös puljun pieni koko ja kurssikäppyrästä pääteltävissä oleva käänneyhtiön leima auttavat asiassa.

14 tykkäystä

Ei vielä. Laitettu iso ratas liikkeelle. Laitettu pyyntö Nordeaan tänään, että lisäävät kaupankäynnin kohteeksi. Käsittelyaika noin 1-2 pankkipäivää. Eli aikaisintaan tiistaina saa mennä foorumin ulkopuolelle hehkuttelemaan.

Toisin sanoen, nyt twitterit, läppärit ja muut viikonlopuksi kiinni. Palataan asiaan ensi viikolla. :sunglasses:

11 tykkäystä

Kirjottakaa tänne sitten niin huonoa Suomea ettei Google osaa kääntää.

16 tykkäystä

Näkeekö joku jostain kunnollisia välittäjätilastoja ja päivävaihtoja? Mistä on tämän päivän kurssinousu koostunut? Suurimmaksi osaksi Inderes efektiä?

Päivävaihto on todella pientä. Pohdin positiota, mutta ollaan karattu kolmen viime päivän aikana kauas liukuvista keskiarvoista daily chartilla. RSI huitelee 80+ ja huutaa viime päivien jälkeen yliostettua.

Joulukuun alun edellisen ison volyymin ja nousun jälkeen jäähdyteltiin takaisin kohti MA50. Ei toki tae että näin tapahtuu, mutta teknisesti kaipaisi pientä korjausta :woman_shrugging: Kuukaudessa kuitenkin jo +70% nousua.

4 tykkäystä