Microvast on perustettu vuonna 2006 sähköajoneuvomarkkinoita (EV) silmälläpitäen, eli sen “peruskaura” on kehittää High-Tech-akkuja sähköautomarkkinoille. Microvast suunnittelee, kehittää ja valmistaa alusta loppuun ratkaisunsa. Sillä on tänäpäivänä jo yli 28 000 akkua operatiivisessa käytössä ympäri maailman (19 maassa). Ensimmäisiä akkuja valmistui vuonna 2009 ja sen jälkeen akkuteknologiaa on kehitelty hyvää tahtia.
Tällä hetkellä yhtiöllä on akkuratkaisuja etenkin kaupallisen puolen sähköajoneuvoihin kuten bussit, kuorma-autot/rekat, lähijunat, satamakuormaajat ja kaivosalan “heavy duty tuck”-vehkeisiin. Yhtiö on kuitenkin laajentamassa ja kehittää henkilöautoalan akkuteknologiaa, sekä energian varastointiin tarkoitettua akustoteknologiaratkaisuja.
Yhtiön teknologia tähtää korkean suorituskyvyn akustoihin ja akkuteknologiaan, jossa akuston latausnopeus ja energiatiheys painonhallinan kera on yksi pääkehityskohteista, unohtamatta lataaussyklejä ja turvallisuutta. Sillä on yli 550 patenttia liittyen tähän teknologiaan.
Portfolioon kuuluu tällä hetkellä kennoratkaisuja, moduuleja ja akkupaketteja (kokonaisuus). Käytettyjä akkuteknologioita on Litium titanaatti (LTO), Litium-rautafosfaatti (LFP) ja Nikkelimangaanikobolttioksidi (NMC-1 ja 2).
Unlike competitors who redesign existing batteries to fit them in EVs, Microvast has designed its batteries from the ground up specifically to address the problems facing EV batteries. Every step of the manufacturing process is controlled by Microvast, leading to higher quality and lower-cost products.
Yhtiöllä on 5,9B$ pipeline ja osakkeet (300,5M) jakautuu 70% nykyiset Microvast osakkaat, 18% PIPE, 9% SPAC osakkeet ja 3% SPAC perustajat.
Yhtiö on menossa pörssiin SPAC-mergen kautta, THCB (Tuscan Holdings Corp I), mutta mergepäivä ei ole minulla ainakaan vielä tiedossa.
Alla yhteistyökuvioista ja projekteista otettu heidän esityksestä, lisäksi muutama mielenkiintoinen kuva kalvoista:
Olen itse vahvasti kiinnostunut akustoteknologian kehityksestä markkinoilla. Akut ovat keskeisessä roolissa fossiilisista polttoaineista siirryttäessä kohti kestävämpää ja uusiutuvaa energiantuotantoa. Akkujen suurimmille sovellusalueille, eli sähköiselle liikenteelle ja energian varastoinnille, ennustetaan yli 30 %:n vuotuista kasvua. Raskaaseen käyttöön tarkoitettujen ajoneuvojen (rekkojen, bussien, laivojen ja liikkuvien työkoneiden) sähköistyminen tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia, jonka lisäksi tulevat varastointiratkaisut.
http://www.microvast.com/index.php/about
http://www.microvast.com/upload/2021/01/31/161215244093615yvm5.pdf