Mitä sinulla on salkussa?

Se riippuu hyvin paljolti siitä kestääkö pääsi salkkuarvojen sulamista vai ei.
Jos ei kestä, sijoittaminen mahdollisessa laskumarkkinassa ei ole sinun juttusi ja silloin kannattaa myydä. Palaa sitten markkinoille kun alkaa näyttää turvalliselta. Tämä on pään kannalta parempi vaihtoehto kuin myydä pohjilla ja unohtaa käärmeissään sijoittaminen iäksi.

Jos pää kestää, niin miksi myydä. Jatkaa sitä mitä on jo vuosia tehnyt, eli ostelee lisää.

Välimuoto noista on myydä osa.

6 tykkäystä

giphy

1 tykkäys

image

Näitä osteltu periaatteella, että nykyisen liiketoiminnan pitää olla jollakin perusteella halpaa ja sen pitää kasvaa ainakin vähän. Kasvusta en silti maksa ylimääräistä. Tyypillinen peruste halvalle on matalahko p/e, matalahko velkaantumisaste ja sellaiseen n. 13% ylöspäin oleva ROE sekä hyvät tai kohtalaiset näkymät näiden pysymiselle.

Kokonaisuudessaan salkku on mitäänsanomaton. Mitään pikapomppuja täältä ei todennäköisesti tule saamaan, koska osakkeiden halpuus muodostuu kannattavasta liiketoiminnasta yhdistettynä kurssikäyrän vaakatasoiseen liikeeseen ajan yli. Monet näistä menneet vaakatasoa useamman vuoden liiketoiminnan tuodessa rahaa sisään ja kasvaessa. Pitkällä aikavälillä voisi ajatella, että kurssikäyrä seuraa fundamentteja. Toivotaan.

Poikkeuksena on Fellow Finance, jonka tulevaa potentiaalia pidän itsestään selvänä nykyarvostukseen nähden. Se saa anteeksi heikon tuloskunnon ja 100% net gearing -lukemat. Position koko portfoliossa kuitenkin vajaa 7%.

Viime aikoina olen myös keventänyt. Tai oikeastaan tiivistänyt portfoliota yli 10 omistuksesta kahdeksaan parhaana pitämääni.

NoHo lähti johtuen riskien kasvamisesta lähitulevaisuudessa ja kuitenkin suhteellisen painavasta velkataakasta. Kumuloitumista ei ehtinyt tapahtua ja samalla toisessa omistuksessani aukesi vahva ostopaikka.

Vostok New Ventures lähti, koska nousumarkkinassa saavutetusta NAV:n kasvusta huolimatta sillä on portfoliossaan enimmäkseen valtaviin mittoihin arvostettuja startuppeja pienellä liikevaihdolla. Nykytilanteessa riski ei maistunut, enkä nähnyt nimellistä NAV:n kasvua todellisena.

3 tykkäystä

Mulla on 65% käteispaino. Tekisi mieli kyllä nostaa sitä hieman kun oma näkemys on kuitenkin bearish. Katsotaan nyt ensin mitä markkinoilla on sanottavaa.

Irtauduinkin sitten parista osakkeesta, joiden yhtiöiden kassa ei mielestäni kestä taantumaa ja velkaisuusaste on isohko, tai sitten investointien puute toimeliaisuuden mahdollisesti taittuessa taloudessa aiheuttaa kunnon kolauksen. Ostin vähän kultaa.
Nyt kukkaron nyörit kiinni!
Katsotaan parin kuukauden päästä tilannetta.
EDIT: salkku 40%, cash 60%.

5 tykkäystä

Salkkurapsa 10/2020

Päivitystä viikon takaiseen.

Näköjään huomattavasti helpompi pysyä suunnitelmassa tämmöisessä markkinamyllerryksessä, kuin vahvassa härkämarkkinassa. Vai johtuisko se vain siitä, että ei ollut suunnitelmaa nousumarkkinalle ja tuli oltua ihan Bullerona. Tai en ehkä ihan 100% ollut bullero, kun koko ajan on ollut jonkinmoinen osuus käteisenä.

Tämän viikon kaikki liikkeet suunnitelman mukaisia. Käteisen osuus lisääntyi siitä syystä, että nuo pettymykseksi osoittautuneet Nordnet Smart 15 ja Franklin Gold & Prec Mtl lähtivät salkusta. Myöskin lisäkäteistä kaivoin patjanvälistä ja tästä syystä salkun arvo kehittyi indeksiä paremmin.

Viikon tapahtumat:

  • Myyty Nordnet Smart 15 (rahasto)
  • Myyty Franklin Gold & Prec Mtls A (rahasto)
  • Ostettu ABN AMRO Group NV
  • Ostettu Digital Realty Trust Inc
  • Ostettu Main Street Capital Corporation
  • Ostettu Cisco Systems Inc
  • Ostettu AT&T Inc
  • Lisätty Iron Mountain Incorporated
  • Lisätty Altria Group
  • Lisätty PPL Corporation
  • Lisätty Unum Group
  • Lisätty AbbVie Inc
  • Ostettu Core Ny Teknik A (rahasto)
  • Ostettu iShares Global Water UCITS (ETF)
  • Ostettu UBS - MSCI World Socially Responsible UCITS (ETF)
  • Veivailtu eläkevakuutussalkussa 19% koroista osakkeisiin

Salkun tilanne:


4 tykkäystä

Kahdessa viikossa on käynyt niin paljon muutoksia salkussa, että tältä näyttää tämän hetkinen salkku:

  • QT Group 21 %
  • Fortum 17 %
  • Sanoma 17 %
  • Kamux 13 %
  • Loput Glastonia, Harviaa, Nokiaa, Sampoa ja Wärtsilää.

Tuli siis kevenettyä runsaasti, ja ostettua tilalle pienempiä määriä itselle uusia osakkeita. QT:ta ja Sanomaa ei myynyt juuri ollenkaan. Jos koko osakepottia vertaa esim. 3 viikon takaiseen, niin nyt osakkeissa on n. 40 % sinne verrattuna. Käteistä on siis varattu tuleviin ostoihin.

Tulevina viikkoina tarkkailen erityisesti Sammon, Nordean, Kamuxin, Capmannin, QT:n ja Siilin markkinakehitystä. Tavoitteena on taas tehdä hajautus 10-15 yhtiölle varovaisella ostosuunnitelmalla.

2 tykkäystä

Oma salkku 85% käteistä, 5% AMD, 5% QT, 5% Remedy. Ja suoraan sanoen tämän viikonlopun uutisten jälkeen jo hieman kaduttaa että tuli kalastettua pari spekulatiivista siivua koska loppuviikosta oli merkkejä että ehkä tämä taso jotenkin kestäisi eikä luisu jatkuisi. Olisi pitänyt olla kärsivällisempi. Ainoa lohtu on että siivut ovat niin pieniä että kokonaissalku on silti edelleen ihan hyvässä tilanteessa. Päälle jonkin verran päivänsisäistä veivaamista jolla yritän pitää kokonaissalkun edes nollilla.

2 tykkäystä

Käteinen 100%

Ja sitten hieman tarinaa taustalta, ne lukee joita kiinnostaa, kirjoitan siksi että tarkoitus on ottaa itseä niskasta kiinni näiden sijoitustouhujen suhteen, ja asioiden esille kirjoittaminen saattaa siinä auttaa.

Aloitin sijoittamisen 2017 keväällä kun sain kerralla hieman enemmän rahaa. Siitä eteenpäin sijoitukset meni pääasiassa syklisiin (huipulla), Nordeaan (lähes huipulla) sekä ”käänneyhtiöihin” jotka eivät olleet lähelläkään käännettä (Loudspring, Innofactor, Martela). En siis ollut ollenkaan sisäistänyt miten syklit toimivat, miten korot vaikuttavat pankkeihin, tai sitä että kun negatiivinen tulosvaroitus on laskenut kurssia, se ei todellakaan tarkoita että seuraavaksi noustaan entiselle tasolle. Sitten päälle vähän öljy ja indeksi sertifikaatteja ilman stop losseja tai ymmärrystä markkinasta sekä jatkuvaa kurssien seuraamista, niin resepti oli valmis.

Onnekas olen, että pääomaa ei ole juurikaan tuhoutunut, koska pikkuhiljaa jotain hyviäkin poimintoja alkoi tulemaan kuten Hoivatilat, Technopolis, Remedy 6€ jne.

Mutta se paras asia tältä ajalta: vaikka työtilanteeni on ollut tasan sama kuin ennenkin, olen onnistunut enemmän kuin tuplaamaan tuon aloitusposition säästämällä palkastani, josta ennen ei jäänyt oikein mitään käteen!! Eli, periaatteessa olen hävinnyt indekseille, mutta toisaalta olen enemmän kuin tuplannut sijoitusvarallisuuteeni sekä oppinut huimasti maailman politiikasta että markkinoista, joten koen siis onnistuneeni erittäin hyvin.

Sitten siihen käteispainoon. Koska alkuvuodesta kaiken myymällä ei veroja langennut, siirsin varat OST:lle. Samalla täytenä bullerona lähdin hyppimään vetysektorille ja ties minne vain kuuman markkinan ajamana. 2.5 viikkoa sitten tuli se fiilis että nyt lasketaan, ja onnekkaasti myin 25% maanantaina 24.2, 60% keskiviikkona 26.2 ja loput 15% salkusta torstaina 27.2, tehden vain ~6% loven OST:hen.

Siinä vaiheessa tein päätöksen että nyt tilanteen pitää muuttua. Olen laatinut ensimmäistä kunnon sijoitussuunnitelmaani tässä viime päivät, lopettanut ensimmäisen OST:n tappiovähennyksen vuoksi ja nyt toivon ettei nousu ala ennen kuin olen ehtinyt laatia itselleni listan potentiaalisista yrityksistä. Sitten aloitetaan homma uudestaan, toivottavasti vankemmalta pohjalta. Laittelen suunnittelmaani tuohon sijoitusstrategia-ketjuun jahka olen valmis.

33 tykkäystä

Avasin osakesäästötilin kun Koronan liikkeelle sysäämä vesiputous markkinoilla alkoi konkretisoitua.

Ensimmäiset hankinnat salkkuun on tehty.

13 tykkäystä

image

Onko muita Iso-Karhuja, jotka ei osaa eikä ehdi päivätreidailla, mutta tekee mieli shorttailla nykytilanteessa?

Mä olen pala palalta myynyt long-ETF:iä ja hankkinut inverseä tilalle.

Edit. Jos jollain on huonoja kokemuksia ja pahoja ennusteita tällaisesta, niin huutaa hep!

Tässä OST-tilini sisältö tällä hetkellä. Kappalemääristä huomaa, että olen sen käytännössä tyhjentänyt. Nuo firmat on sellaisia, joita aion ostaa takas, kunhan mun mielestä on taas ostopaikka. Tuossa lisäksi nykyisillä tavoitehinnoilla nousupotentiaalit 10.3 pörssin sulkeuduttua (toki tavoitehinnat voi hyvin laskea ainakin tän vuoden osalta).OST-tilin osakkeet 11.3.2020 OST-salkun nousupotentiaali 10.3.2020

4 tykkäystä

Pieni salkkupäivitys.

Ilokseni kaikki osakkeet salkussa ovat laskeneet lähes yhtä tasaisen paljon, jolloin kokonaisuus on pysynyt suht samanlaisena. :smiley:

Olen tarttunut putoaviin puukkoihin aivan liian innokkaasti. Olen pyrkinyt lisämään laadukkaiden, vaikeitakin aikoja kestäviä firmoja, joiden tuloskasvu on vahvalla uralla heikommassakin suhdanteessa. Näitä on saanut mielestäni jo edullisesti, mutta muut sijoittajat ovat olleet eri mieltä. En usko koronaviruksen helpottavan nopeasti, mutta en usko maailmanloppuunkaan (tässä vaiheessa). Katselen omia sijoituksia 3–5 vuoden horisontissa, mikä saa minut kenties aliarvioimaan lyhyen välin riskejä. Yleensä pitkälle katsominen on ollut hyve, uskon että se toimii vastakin. Lyhyellä välillä omista salkkufirmoista erityisesti NoHo voi otta hudaa, samoin Axos pankkina (osake laskenut -30 % bullero-ostostani, nyt on “halpaa” :smiley: )

Lisätty viime aikoina mm. Reveniota, Qt:ta ja INS:ää. Uutena tulokkaana salkkuun tupsahti Paradox josta olen pitkään haaveillut. Toivottavasti putoaa lisää.

Käteinen sijoitettavista varoista salkussa on ostojen myötä huvennut alle 5 %:iin mutta PLAN B löytyy luonnollisesti takataskusta eli reservien allokointi muualta salkkuun, plus pitkästä aikaa voisi alkaa säästämään palkasta taas osakkeisiin (olen säästänyt osakkuuslainan takaisinmaksua varten, eikä markkinalla tätä aiemmin överisti tilaisuuksia ole ollut, joten salkkuun en ole uutta rahaa toviin heitellyt).

Olen höpsö enkä käytä limiittiä, mutta sekin löytyy jos nyt paha päivä iskee päälle. Silti, vakuusarvot sulaa nopeasti, ja en olisi yllättynyt, jos pörssi laskisi reippaasti lisääkin jolloin tuo voi tulla nopeasti näpeille.

40 tykkäystä

Karhujen kokoontumisajot + vipu on tehokas tapa päästä myymään salkkua kaiken rytinän pohjalla kun herra Margin Call soittaa… joten varmaan ihan hyvä idea pysyä siitä erossa. Nousussa tilanne on sitten toinen.

3 tykkäystä

Jep. Kun sijoittaa omalla rahalla, pysyy tilanteen herrana (ellei omat hermot petä). Vieraalla rahalla vieraan säännöt.

Mitä olen itseäni sijoittajana oppinut tuntemaan niin pieni käteispossa ollut hyvä psykologinen tuki, harvoin olen ollut ns. ”all in”. Aina pitää varmistaa, että putoaa jaloilleen. Silloin jää mahikset uuteen yritykseen.

8 tykkäystä

Itse olen edelleen 100% käteisessä, en aio hätäillä ostojen aloituksen kanssa. Antaa lasketella vielä…

13 tykkäystä

Salkkurapsa 11/2020

Päivitystä viikon takaiseen.

Pienimuotoisia peliliikkeitä on taas viikon aikana tullut tehtyä. Isoimpana ehkä sellainen liike, että alku viikosta möin lasten OST:t tyhjäksi noin 10% tappiolla. Siirsin myynnistä tulleet rahat suoraan lasten AOT:lle ja ostin koko rahalla Core Ny Teknik A rahastoa. Ei tuntunut mielekkäältä alkaa OST:lle ostelemaan laskevia kursseja varsinkin, kun kaupankäyntikulut huhtikuussa lähtevät nousuun. Ostellaan tuonne AOT:lle pikkuhiljaa tuota samaa rahastoa, jos ei jotain toista rahastoa kaveriksi keksi. Nyt mietinnässä, että lakkautanko kokonaan nuo OST:t ja otan näistä verohyödyt tuleville vuosille. Ja ei kai mikään estä sitten avaamasta uutta OST-tiliä toiselle palveluntarjoajalle halvempien kaupankäyntikulujen perässä. No, tätä pitää vielä pohtia. Saipahan tällä veivauksella myös pikkasen lisää hajontaa omistuksiin.

Muut viikon liikkeet suunnitelman mukaisia pieniä lisäyksiä tai veivauksia. Veivatessa siirsin myös kaikki omat osake-omistukset Nordnetilta Degirolle. Näissä veivauksissa samalla myös pienet lisäykset suoritettu. Salkun arvo liikkuu nyt sitä tahtia alaspäin, että salkun kehityskuvaan lisäsin pari vertailuindeksiä kertomaan miten oma salkku etenee suhteessa vertailuindekseihin. Kai tuostakin pitäisi olla tyytyväinen, jos oman salkun arvo laskee vähemmän, kuin verrokit. :slight_smile:

Viikon tapahtumat:

  • Veivattu (myynti+osto) Remedy Entertainment Oyj
  • Veivattu (myynti+osto) Genovis AB
  • Veivattu (myynti+osto) Pricer AB
  • Veivattu (myynti+osto) Qt Group Oyj
  • Veivattu (myynti+osto) ABN AMRO Group NV
  • Lisätty AbbVie Inc
  • Lisätty Altria Group
  • Lisätty AT&T Inc
  • Lisätty Cisco Systems Inc
  • Lisätty Digital Realty Trust Inc
  • Lisätty Enbridge Inc
  • Lisätty Iron Mountain Incorporated
  • Lisätty Main Street Capital Corporation
  • Lisätty PPL Corporation
  • Lisätty Unum Group
  • Lisätty Core Ny Teknik A (rahasto)
  • Veivailtu eläkevakuutussalkussa 44% (aikaisemmin 19%) koroista osakkeisiin

Salkun tilanne:


1 tykkäys

Lienee sopiva hetki päivitellä omaakin salkun tilannetta ja kehitystä. Yli 100 % osakepainosta on vähän tultu alas. Tällä hetkellä osakkemarkkinoilla on rahastojen kautta kiinni alle 4%.

Sijoitussuunnitelma on sikäli pitänyt, että tiesin oman markkinoille tuloni olevan erittäin huonosti ajoitettu. Päätin myös että reagoidaan sitten kun sen aika on. Verovelkaa ei sijoituksiin ehtinyt syntyä, joten myyntinappi oli aika herkässä.

Helmikuun lopulla oli muita kiireitä, enkä ehtinyt seuraamaan markinoita. Tarkoitus oli käydä salkun tilanne läpi ennen Helmikuun 24. päivää, mutta viikonloppuna oli muuta hommaa ja jäi tekemättä. Maanantaina sitten paukkui sekä stop & losseja että ostotoimareita, joten tappiota tuli reilusti indeksejäkin enemmän. Kävin sitten viikolla tilannetta läpi ja vaihdoin näkemyksen shortiksi: kaikki osakkeet ja ETF:t myyntiin ja sen jälkeen lähinnä pelaillut minifutuureilla.

Tuotto vuoden alusta +1,81% eli ns. nenä pinnalla niukasti :sweat_smile:

Salkun sisältö:

Nordnet Markets -krääsää:
DAX Short
S&P 500 Short
Gold Long

Nortnet Smart 15 -rahastoa
Seligson Global Brands

84% käteistä

Kaikki markkinakrääsä on ostettu perjantaina, eli mielenkiinnolla odottelen ensi viikkoa. Voi olla että otin vähän etukenoa, mutta worst case -skenaario näissä on, että viime viikon tuotot sulaa pois.

Eiköhän se parempi entry oikeisiin osakesijoituksiin vielä tämän vuoden puolella löydy. Eli seuraava salkkupäivitys varmaan sitten, kun olen palannu osakepoimintaan :laughing:

1 tykkäys

Itselläni on tällä hetkellä omistuksessa markkina-arvossa mitaten enemmän vessapaperia kuin osakkeita

9 tykkäystä

Nostin käteisen määrää salkussa.
Tällä mennään kohti tyrskyjä ja tuiverrusta.
Ei aivan hirveästi pelota.

9 tykkäystä