Omat kokemukset yhtiöistä

Huomasin täällä eilen Tokmannissa käydessäni, että ainakin yhden myymälän layout oli muutettu ns. IKEA-tyyppiseksi, kun se aikaisemmin oli normaalin ruokakaupan tyyppinen. Nyt siis pitää kävellä käytännössä koko liikkeen läpi, päästäkseen kassoille. Ainakin tässä kyseissä myymälässä tuo ratkaisu oli mielestäni todella epäonnistunut - myymälän tilat ovat muutenkin ahtaat ja nyt ahtaus korostuu entisestään.

Pienillä asioilla on yllättävän suuri merkitys yksittäisten asiakkaiden käyttäytymiseen: jos jatkossa pitäisi mennä esim. nopealle jäätelö/limsa/paristo/tms. ostoksille, niin valitsen mielummin alakerran K-Supermarketin kun tämän Tokmannin.

4 tykkäystä

Normal, Rusta, Motonet, XXL ja Lager 157 nyt alkuun missä olen käynyt ja layout on sokkelo minkä läpi pitää kävellä päästäkseen kassoille. Jonkinlainen trendi ilmeisesti ja Ikeasta kertovassa jutussa oli tuosta psykologiaa tukevia asioita luoda epävarmuutta ja mitä pidempään viivyt myymälässä ja sen todennäköisempään teet heräteostoksia.

2 tykkäystä

Itse olen ollut Motonettiin sekä tyytyväinen että varsin harmistunut. OEM-osaa löytyy nykyään vähän harvinaisempaankin moottorilaitteeseen, mutta joku tollo on suunnitellut hyllyjärjestyksen uudelleen noin ehkä vuoden-kahden sisällä jollain täysin järjettömällä logiikalla. Esimerkiksi pienmoottoriin sopiva bensiiniletku löytyy puutarhaosastolta missä on kasteluletkuja ja haravoita yms. Kyllä, en olisi koskaan sitä itse löytänyt, ja myymälässäkin väitin olevan virhe hyllynumerossa.

5 tykkäystä

Oli muuten tänään piha aivan turvoksissa ja Tokmannin kassalla sai jonottaa tosissaan. :smile:

4 tykkäystä

Pari kertaa käynyt Raision Puuilossa ja on kyllä jollain tapaa järkyttävä paikka. Sotkuinen vanha halli. Jotain hiekkaa ostin niin ohjattiin kysymään pihan apulaiselta. Siellä oli tyyppi röökillä ja huikkasi vaan että käy hakemassa tuolta.

1 tykkäys

Siirretääs tää keskustelu tänne.

Omassa tuttavapiirissä useilla Harvian kiuas, eikä kenelläkään tuosta ole moitittavaa. Ylipäätään haluaisin kuulla, mikä firma on sellainen jonka mikään tuote ei keräisi mitään paskaa sanottavaa keneltäkään?

Soraäänet/negaatiot saavat huomiota ja tykkäyksiä somessa, riippumatta siitä pitävätkö ne paikkansa vai ei. Näin me ihmiset vain toimitaan, valitettavasti.

10 tykkäystä

Harvian brändin laadusta on alettu kurssilaskun myötä olemaan skeptisiä kun on luettu huonoja arvosteluja ja kuulemma tuotteiden kestävyyttä heikennetty

Trustpilotista löytyi tämmöisestä amerikkalaisesta yhtiöstä kun Apple 6262 arvostelua, joista 69% on saanut huonoimman arvosanan. Vissiin tuokin on silti ihan ok pärjännyt vaikka lokaa tulee ajoittain niskaan asiakkailta

9 tykkäystä

Joskus laittanutkin tuonne Harvian ketjuun asiasta. Rautakaupan myyjänä ollessa törmäsin usean asiakkaan kohdalla, että olivat saunoneet Harvian puukiukaan puhki. Jos aina lämmittää punahehkuun asti niin ei kai se ihme jos ei kestä.

Itsellä ei kokemusta, mutta Miele taitaa olla laatumerkin maineessa. Ostin juuri Samsungin Fold 4, saa nähdä millainen hinta/laatu/kestävyys näinkin kalliissa luurissa on.

2 tykkäystä

Tämähän se on kun se perusuomalainen “insinööri” kantaa kotiin kiukaan(tai hilavitkuttimen), niin ensimmäinen toimenpide on heittää käyttöohje roskiin tai sytykkeeksi. Lopputuloksena saattaa olla tuotteen elinkaaren huomattava lyhentyminen.

Ja kokemuksia: Tokmannin verkkokaupassa useamman kerran jäänyt tilaus menemättä läpi, kun muilla toimijoilla taas menee heittemällä. Saattaa vika toki olla vaikka omissa selain-/yms.asetuksissa, mutta kun koskee vain Tokmannia,niin ehkä voi jossain muuallakin olla vikaa.

1 tykkäys

Itse olen huomannut myös ettei tokmannin verkkosivut oikein ota toimiakseen🤔

1 tykkäys

Kävin erään kaupungin Tokmannilla kesän aikana pariin otteeseen. Alkukesällä oli silmiinpistävän hujanhajan tavarat, sekä hyllyt ammotti tyhjyyttään mm. karamelli osastolla. Ajattelin juuri olleen inventaarion. Noh poikkesin Tokmannille keskikesällä uudelleen. Edelleen sekaisin tuotteita ja vajavaisia hyllyjä, mutta huomattavasti siistimpää kuin alkukesällä. Tänään tuolla Tokmannilla oli taas keskikesän meininki. Toisaalta naapurikaupungin Tokmannilla ollut aina siistimpää ja tavaraa erilailla, joten lienee osassa Tokmannia jotain johtamiseroakin näin havainnoituna.

Toisekseen tuohon Harvian laatuun. Luulempa, että Harvian laatu olisi heikentynyt huutelua tulee olemaan lähivuosina enemmänkin sijoittajien suusta, ketkä osti kalliilla ja nyt kurssin pudotessa koetaan myös laadun heikkeneen. Tai vaikkei olisi osaketta omistanutkaan, niin “sunnuntai-sijoittaja” voi ajatella kurssin laskeneen laadun kanssa käsikädessä. Psykologiaa, joka menee ihmiselle tunteisiin.

Kolmannekseen, Marimekolla on sitä hinnoitteluvoimaa :star_struck: 260 euroa, ja tätä paitaa tulee menemään kaupaksi paljon.

3 tykkäystä

Annetaan nyt oma arvion hyppysellinen pohjoismaiden kiistellyimmästä pörssiyrityksestä eli Xplorasta. Tästä löytyy muuten myös ketju täältä foorumilta.

Oli vähän hassua kun irtisanoin liittymän laatikkoon pölyttymään jääneestä kellosta, niin ei ollut mitään varsinaista napin painallusta niiden sivuilla ”irtisano”, vaan piti ohjeiden mukaan lähettää itse muotoilema sähköposti aspaan ja sitten ne päättää sopparin parin päivän päästä. Lisäksi laskuissa ei lukenut vastaanottajan nimeä, joten kirjoitin kenttään aina ”Xplora” vaikka siihen olis voinut kirjoittaa vaik hevonperse. Mut kuitenkin, irtisanoutuminen onnistui yllättävän hienosti ja asiakasneuvoja antoi vielä ohjeet miten laitteen voi tyhjentää jos sen haluaa myydä. Siitä rispekti. Samaten vaikka irtisanoin sopparin kuun toka vika päivä, niin maksettu sopimus ei ollut oman veikkauksen mukaan kuun loppuun asti voimassa vaan jopa ens (tämän) kuun puoleen väliin. Ihan reiluja.

Tavallaan ihan toimiva peli ja systeemi vaikka olikin arveluttavia noi irtisanomiset ja laskutustiedot. @timontti onko sulla mikä fiilis yhtiöstä?

En ole nyt seurannut tarkemmin, mutta esim omassa perheessä pohdittiin tätäkin vaihtoehtoa. Todettiin, että meidän asuinympäristössä (maaseutu) ei liene tarvetta tälle laitteelle kun koululaiselle tulee sitten tulevaisuudessa hommattua oikea puhelin. Niinpä ehkä laitteen käyttöaika on tyyliin ikävuodet 5-6 v. ennen kouluun menoa, jos sellaisen haluaa laittaa. Eli sangen lyhyt käyttötarve.

2 tykkäystä

Vanhasta sähkökiukaasta meni vastus ja tuli uusi Harvia tilalle. Miksi Harvia? Suuressa paikallisessa päivittäistavarakaupassa ei ollut oikeastaan muita vaihtoehtoja saunan kokoluokkaan kuin Harvian, joten valinta oli helppo. Olivat näin osakkeenomistajan näkökulmsta myös parhaan näköisiä :+1:. Kun kysyin asentajalta, että onko sähkön hinnan nousu näkynyt asennuskeikkojen määrässä, hän sanoi, että eipä ole oikeastaa huomannut, kiukaat tuppaavat olemaan sellaisia, että kun se menee rikki niin se vaihetaan. Pitää siis toivoa, että suomen markkinalla korvauskysyntä vielä rullaa. :smiley:

13 tykkäystä

Kiukaisiin liittyen itse tutustunut nyt Stoveman (viro) ja Mondex (kotimainen) tuotteisiin. Ostettu pihaan toimituksella taloon.com ja Bauhaus. Täytyy kehua ensin toimittajia, Stoveman kiuas tuli alle viikossa pihaan mukanaan ilmaiset 160kg kiuaskiviä, toimituksen hinnalla ei olisi itse kannattanut lähteä hakemaan näillä polttoaineen hinnoilla - eli säästöä ajassa ja rahassa. Lisäksi huiput löylyt. Mondex Tahko mustana tuli sitten bauhausilta - tehdastoimitus viikkoon, eli myös nopeasti. Oli vieras ja uusi merkki itselle. 80kg ottaa kiviä sisään edulliseksi sähkökiukaaksi. Löylyjä vielä odotellessa, koska remontti. Mutta pointtina, että on niitä muitakin merkkejä. Ei tule mieleen lähteä enää kyllä isoa tavaraa hakemaan, kun niin nopeat toimitukset ja hinta siihen että itse lähtee ajelemaan 100-200kg kuormia.

2 tykkäystä

Tuttavapiirissä / suvussa on pidetään IKI - kiuasta suosiossa. Jos siis halutaan, että sauna on ”laadukas”. Harvia on hyvä, mutta saunojen tusina Toyota

Tiedän, että tämä luultavasti on telemarkkinoiden yleinen piirre enemmän kuin yksittäisen toimijan piirre. Olo on silti huijattu.

Minulla on ollut Elisan liittymä yli 20 vuotta. Oliko se nyt Saunalahti ensin. Yhtä kaikki, en ole vaihtanut koskaan liittymää. Olen ostanut Elisalta televisiot ja puhelimet ja makkaranpaistogrilliä myöden kaiken mahdollisen ja emännällekin siinä ohessa kaikki Elisalta.

Yksi päivä sitten havahduin, että liittymäni on kalliin puoleinen. Soitan aspaan, että parantakaa liittymääni, niin ei tarvitse vaihtaa. Sain muistaakseni 50mb nettinopeutta lisää samaan rahaan. Jatkoin liittymällä. Nyt vaihdoin 30€/kk maksaneen 150mb liittymän Telialle 200mb ja 20€. Elisalta alkaa sataa tarjouksia, ensin samaan hintaan, sitten 19€/kk, sitten 17€/kk. Siis liittymässäni on ollut ilmaa 13€/kk eikä viimeistä tarjousta ole edes nähty vielä.

Pitäkööt Elisa pumppunsa, olen maksanut ylihintaa vuosia, luultavasti vuosikymmeniä.

Tämä voi tietysti olla osakkeen omistajan kannalta hyväkin uutinen? Itse olen nyt sekä Telian liittymäasiakas että osakkeen omistaja.

11 tykkäystä

Liittymähinnoista saa lähes aina paremman tarjouksen, kun kysyy asiasta. Kannattaa siis tällä tavalla kilpailuttaa liittymät.

1 tykkäys

Itsekin sain kysymällä 50/mb lisänopeutta, mutta en hintaa alas. Tämä oli tietysti silkkaa vittuilua Elisalta. Olisin ehkä voinut kysyä painokkaamminkin, mutta arvelin että kun olen rekkakuormallisen rahaa yritykseen kantanut kahdenkymmenen vuoden ajan, minun ei tarvitsisi enää uhkailla asiakaspalvelijaa saadakseni rehellisen hinnantarkistuksen.

Tässä on jotain samaa kuin palkoissa, että et saa lisää palkkaa nätisti kysymällä ja asiasi hyvin perustelemalla, vaan kylmän viileästi lähtemällä talosta.

1 tykkäys

Taannoin kun olin yhteydessä Elisan asiakaspalveluun, laskivat vähän hintaa mutta myönsivät kysyttäessä, että yrittämällä kilpailuttaa saan vielä paremman tarjouksen. Eivät kuitenkaan voineet siinä laskea hintaa enempää.

Niinpä yritin vaihtaa liittymät muualle ja parempi ns. winback-tarjous tuli hetken perästä, jonka sitten otin.

Kaikilla operaattoreilla on sama systeemi. Saat parhaat hinnat vasta, jos yrität vaihtaa jonnekin muualle. Uhkailu ei riitä vaan liittymät pitää oikeasti tilata jostain muualta. Yleensä olen saanut jo SIM-kortitkin kun sitten lopulta tulee loistava tarjous alkuperäiseltä operaattorilta.

Täysin typerää kaikkien kannalta ja aikaavievää mutta niin tämä nyt vaan toistaiseksi on. Luulisi, että operaattoreidenkin etu olisi antaa nimenomaan pitkäaikaisille asiakkaille parhaat alennukset. Uusasiakashankinta on kaikista kalleinta yrityksille, joten vanhoista asiakasta kannattaisi pitää kiinni.

3 tykkäystä