Palkkakeskustelu

En minä valita,pää olisi aikanaan sallinut opiskelun melkein mihin vain,mutta itse ihan urani valitsin omasta halusta ja tietyistä syistä johtuen.Onhan tuota saanut kerättyä omiin,vaimon ja lasten rahastoihin ja osakesalkkuihin yhteensä yli 70 000€ edestä kamaa joihin ei kyllä koskettu kuin pakon edestä.Linttapaskoja autoja on 3,kaksi taloa joista toinen vaimolle lahjana isältään,siitä ei kyllä ollut muuta kuin menoja tähän asti,pörssisähköä käytetään.Kertaakaan elämässäni ei verotettavat tulot ole nousseet yli 30 000€ vuodessa,vaimon tilit pyörii nettona jossain 1700 € kahta puolta.Taloudessa olen aina pitänyt ohjenuorana että sillä tullaan toimeen mitä tienataan,aina olen kyllä suurinpiirtein kyennyt sen ostamaan mitä halunnutkin,onneksi on vähään tyytyväinen,elämän arvot ei voisi vähempää pyöriä rahan ympärillä,toki ilmankaan on vaikea tulla toimeen.Kuten aiemmin olen todennut niin joku tulee toimeen kohtuu pienilläkin tuloilla,toiset saavat elämänsä sekaisin kymppitonninkin kuukausituloilla.Tyytyväinen olen tähän asti elettyyn elämään,yli 26 vuotta naimisissa ihkun vaimon kanssa ja kolme lasta,sanotaanko että noissa neljässä ihmisessä elämäni paras sijoitus.

80 tykkäystä

80k€ menee tänä vuonna rikki, tällä menolla nelikymppisenä 100k€. Itse olen sitä mallia, että nälkä kasvaa syödessä eikä ylimääräinen raha tuota suurta lämpöä vaan seuraava tavoite on jo mielessä. Olen toki hyvässä asemassa ja elämä on vapaata tietyissä rajoissa.

15 tykkäystä

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot, on oma mottoni. Olemme 30-40v lapseton ja autoton pariskunta, taustakoulutustaso yht. kolme kandia ja yksi maisteri. Sotealalla ja kemianteollisuudessa töissä. Ansiotasomme keskenään hyvin samaa tasoa. Nettona säännöllisen työajan palkka ilman lomapalkkoja yht. 4300e/kk, 100+80% työajat. Olemme onnistuneet elämään toisen palkalla toisen vielä opiskellessa, joten kun molemmat ovat töissä niin tulot tuplaantuivat (joskin samoihin aikoihin inflaatio alkoi jylläämään). Pääomatuloja lisäksi yht. vajaa 1000e / v.

Lainaa ruuhkasuomen ulkopuolisessa suurkaupungissa keskustan sijainnilla olevasta uudehkosta kt-omistusasunnosta (ei remppahuolia pitkään aikaan, riittävän väljä/iso) ja opintolainoista on yht. 170 ke (12kk euribor). Velkaantuneisuusaste prosenteissa nettotuloihin verrattuna on kova (~316%), mutta en ole juurikaan huolissani, koska elämisen kulut muuten niin pienet ja palkkatasoa voisi hieman nostaakin. Ja toisaalta molempienkin yhtäaikainen työttömyys ei kaataisi venettä (ansiosidonnaisten jälkeen kyllä hikikarpaloita jo tulisi).

Vastikkeisiin ja lainanhoitoihin menee nyt 850e / kk, ja ensi vuonna kaikkien lainojen viitekorkojen ollessa tämän hetken ~3% tasolle n. 1100e / kk. Vastikkeissa ei tule lähitulevaisuudessa merkittävää nousua (hyvä taloyhtiö, hyvä kassa, edullinen kaukolämpö). Vuokrakulut vastaavanlaisesta asunnosta olisivat 950e/kk. Ruokaan menee 500-700e. Kalliita harrastuksia / elämäntyyliä ei ole, palveluja käytämme jonkin verran, ja mielellämme sen teemmekin - niitä jotka tulevat henkistä ja fyysistä hyvinvointia sekä työ- ja toimintakykyä.

Käytännössä liki pari tonnia jää ylimääräistä joka kk, pari satkua enemmänkin jos hieman pihistelisi ruoka- tai vaateostoksista. Muuta nettovarallisuutta ei ole kuin asunnossa kiinni oleva laskennallinen n. 60ke nettovarallisuus, jota kertyy asuntolainan vähimmäislyhennyksillä nykytasolla vuosittain +4.5 ke lisää (joskin olen lyhentänyt ylimääräisinä lyhennyksinä saman verran lisää).

Miltäs tämä paletti kuulostaa?

18 tykkäystä

Minun elämä on aika yksinkertaista. Nautin elämästä, harrastuksista, kulttuurista, liikunnasta, lemmikkieläimistä. Olen kova penkkiurheilija. Kirjallisuudesta nauttiminen vaati tiettyä elämän hitautta ja rauhaa. Panostan aina terveyteen prioriteettina ennen taloudellisia asioita. En kaipaa stressiä, soivaa puhelinta, töiden tunkeutumista yksityisen alueelle, lomien puutetta tai niiden peruuntumista. Monet luulevat olevansa tärkeitä puhelimen alati soidessa ja menettävät läsnäolon taidon huomaamatta sitä itse.

Palkkani on 40k€ brutto/vuosi ja autoetu. Varma työpaikka kaikissa maailman käänteissä. Ei velkoja ja kohtuulliset kulut. Sijoitettavaa nettovarallisuutta kertyy 10k€ joka vuosi. Olen laskenut, että se johtaa kannaltani hyväksyttävään ja riittävään lopputulokseen. Onhan tässä toki tulossa perintökin sun muuta, joiden varaan en kuitenkaan ole laskenut mitään. Elämä näyttää tällaiselle vaatimattomalle miehelle turvatulle, joten en kaipaa mitään muutoksia, mitään lisää.

73 tykkäystä

Näin se isoilla asiakkailla työskennellessä toimii. Kannattaa kuitenkin muistaa, että hyöty on molemmin puolista. Jos teen enemän tunteja, tienaan enemmän. Samalla kuitenkin asiakkaan projekti etenevät nopeammin.

Tässä maailmantilanteessa arvostan sitä, että omalla tekemisellä on suora vaikutus omiin tulohin. Samalla tavalla omakotitalossa asuen kuluttamisen (lämmitys, sähkö vesi jne) muutokset vaikuttavat suoraan laskujen suuruuteen. Rivarissa asuessani häiritsi suuresti se, että en omilla kulutustottumuksillani millään tavalla voinut vaikuttaa hoitovastikkeen suuruuteen.

8 tykkäystä

Terve kaikille, olen lukenut tätä palstaa pitkään. Lähinnä sijoitus vinkkejä täältä poiminut. Palkka keskustelua myös itse toimin lääkärinä ja hoidan perheen sijotuksia. Yrittäjänä palkka vaihtelee kuukausittain.

Harrastan metsästystä, perhokalastusta ja koiria ensimmäiseen liittyen. Sijoittamaan aloin aivan liian myöhään vaikka 3 hengen perheen osakkeissa on yhteensä reilu 200ke. Harrustukset ovat elämän suola, myös sijoittaminen. Yritän jättää kurssien seuraamisen metässä pois. Lähinnä neuvo on että ennen eläkettäkin kannattaa nauttia työn tuloksista. Eli itsellä rahaa syö keväällä hankittu mökki ja harrastukset. Palkka vaihtelee hyvin paljon pidetyn vapaa-ajan mukaan. Ensi vuodelle on bookattu varmaan jo 10vko harrastuksiin liittyen menoa.

23 tykkäystä

Bruttopalkka toimihenkilönä 2550e/kk sis. kaikki toimistossa kuviteltavat työt. Aiemmin hommaan kuului myös toimarin työt, mutta henkilön nyt vaihtuessa ehkä tämä uusi viitsisi niitä töitäkin joskus tehdä.
Palkka on korkein mitä tähän asti koskaan saanut (6v työelämässä) ja voisin jo tälläkin palkalla ostella kaiken mitä mieleen tulee, mutta eipä se tavara onnea tuo. Työilmapiiri niin huono, että eiköhän se irtisanoutuminen ole piakkoin edessä.

21 tykkäystä

Onko tuo 12k laskutus firmaan vai palkka jonka aiot maksaa ulos? Yrittämisen parhaita puolia mielestäni olisi verotehokkaampi sijoittaminen yms.

Näitä palkkakeskusteluja on mukava lukea, olen itse innokas veropäiväseuraaja ja laajemmassa mittakaavassa yhteiskuntaa seurailen.

Oma tilanne on hyvä, tulot olen tähän asti saanut aika lailla itse päättää. Raha ei ole koskaan ollut kovinkaan iso motivaation lähde ja työhistoriaa 34-vuotiaana 20 vuotta ja johtavassa asemassa liki vuosikymmen.

Koulutus toistaiseksi kasvatustieteiden yo., mutta aikomuksena tehdä tutkinto loppuun, kunhan työmaalla kevennän lastia.

Nykytuloilla mennään 9. / 10. desiilin rajalle.

Tulojakauma:
Palkkatyö 60+%
Luottamustoimet & hallituspaikat n. 15%
Pääomatulot 20+%

Alkuun tämä keskustelu tuntui siltä, että jokainen tienaa 80t€+, mutta mukava nähdä, että myös pienemmissä tuloluokissa seurataan Inden keskusteluja ja sijoittamista.

Alla NETTOtulotaulukko Yleltä, mukana n. 4,5 miljoonaa suomalaista tulonsaajaa (huom! kaikki eivät ole palkansaajia.)

Tilastokeskuksen puolella tilasto näyttää tältä. Mediaanitulo on melko alhaalla, vaan niin vain ihmiset tulevat toimeen.

Omalta osaltani olen ottanut alusta asti tavoitteeksi, että sijoituksiin ei kosketa “pahassa” paikassa, vaan arki rahoitetaan tuloilla.

2009 oli parempi tulovuosi, niin sijoittelin 2009-2011 aktiivisemmin, sen jälkeen vuosien ajan pääasiassa osinkoja ja pieniä siivuja tuloista silloin tällöin. 2018 aloitin tekemään suunnitelmaa työelämäriippuvuuden pienentämiseksi ja vuodesta 2019 olen sijoittanut kuukausittain isompia summia.

Tällä hetkellä lapsiperheessä sijoituksiin menee enemmän rahaa kuin asuntolainaan, sähkölaskuun ja muuhun elämiseen.

Ei aina ne suuret tulot, vaan ne kohtuulliset menot.

Pidetty kuitenkin pääkohtana jo lapsuudesta opittua: “Säästää voi, mutta elämästä pitää nauttia.” Eli mistään oleellisesta ei ole luovuttu.

25 tykkäystä

Tuolla kuviolla ei tule olemaan elämässä mitään hätää. Muutamassa vuodessa palkasta säästetyt ja sijoitetut eurot ylittävät jäljellä olevan lainan. Lapset muuttaisivat tilanteen aika täysin, jos sellaisia on mietitty. Silloin täytyy miettiä isompaa asuntoa ja autoa ja yht äkkiä ollaan tilanteessa, missä ei saakaan juuri mitää palkasta säästöön. Itse on vastaavan huomannut, että entisen elintason ylläpitäminen lasten kanssa syö leijonaosan aiemmin säästöön jääneestä summasta.

Vastikkeet taitavat kuitenkin nousta sen kymmenen pinnaa keväällä hyvissäkin yhtiöissä. Budjetit tehdään yleensä kulujen mukaan ja jätetään kassa rauhaan.

3 tykkäystä

Laskutus firmalle. Palkan kotiuttaminen on toki tarkoitus tehdä mahdollisimman vero-optimistisesti. Tällä hetkellä palkkaa on pakko nostaa suhteellisen paljon, koska uusi asuntolaina ja puoliso lasten kanssa kotona. Tulevaisuudessa tätä voi sitten säätää elämäntilanteen mukaan, mikä on yrittäjyyden parhaita puolia.

1 tykkäys

Kiitos! Jep. Lapset, autot eikä hevoselliset naiset kuulu tähän elämänkatsomukseen ja -tyyliin tai toiveisiin. :grinning: lapsia toki tekisin jos sellainen tunne ja halu olisi, vaikka 18-ikävuoteen mennessä oli joku talouselämäm artikkeli laskenut sen kustantavan n. 200 ke. Auto pahimmillaan kustantaa yhden asunnon verran (kokonaiskulut), ja Suomessa se (ja kaikki ”mikä liikkuu”) on yksi verotetuimpia asioita.

Kaukolämmön osalta hinta nousee reilun 10% ensi vuodelle eli n. 5-6e vaikutus vastikkeessa, mutta toki taloyhtiön sähkö, vesi ja isännöintikulutkin ovat nousupaineessa. Nykyisellään vastike on 2.75 e / m2, edullinen.

Aika paljon on tullut sijoiteltuakin (10v altiivihistoria), mutta nykyisellään kaikki on kiinni asunnossa ja uusi säästämisproggis vasta käynnistymässä. Enteilen kuitenkin vielä ensi vuoden kesä/heinä, viimeistään loka/marraskuulle, n. 40% tiputusta indekseihin (SP500 n. 2200 pts), joten nyt ajatuksissa on vain käteiskassan kasvatus ja iskeä kaikella kiinni pohjakosketuksen ollessa käsillä (velkavipua hyödyntäen).

4 tykkäystä

10v liikennemyymälätyöntekijänä. Palkka keskimäärin 1650-2000/kk ennen veroja. Lähemmäs 2k saa, jos kaikki su sekä pyhäpäivät töissä (koska tuplapalkka). Töitä noin +30h/vk, 11h pitäisi ollaa vuorojen välissä eikä vuorot saa olla yli 10h putkeen. Ala lähtee heti vaihtoon, kun löytyy sopivaa työ. Ei vastuu lisiä.

25 tykkäystä

4v tekniikan yliopisto-opiskeluja takana ja nyt opintojen ohessa oman alan töissä kunnallisella verkkoyhtiöllä, 14,90e/h eli noin 2350€/kk. Ensivuoden puolelta täyspäiseksi tekijäksi ja aloituspalkka noin 3200€/kk.
Ihan tyytyväinen tulotasoon vaikka ei tässä mihinkään TEK:n hehkuttamiin aloituspalkkoihin ylletä. Työ on vastuullista ja mielekästä niin riittää tässä vaiheessa oikein hyvin itselle :slight_smile:

18 tykkäystä

Vähän reilu 68 500€ pitäisi ansiotuloja tältä vuodelta tulla sairaanhoitajana, tähän päälle osinkotuloja reipas 3000€ bruttona. Kokonaistuloiksi muodostuu siis +71 000€/v brutto.

Yli- ja lisätyötä kaikkinensa ~550h tänävuonna (päätyö + sivutyö hoitajarekryfirmassa). Ylitöitä nyt tullut syksyn aikana vähemmän tehtyä yliopisto-opintojen takia. Kohtuullisen paljon kuitenkin töissä tullut tämän vuoden aikana oltua.

Ensivuonna tulot tulevat merkittävästi laskemaan heittäytyessäni opintovapaalle nauttimaan aikuiskoulutustuen autuudesta. Vähän yli 2000€/kk bruttona pitäisi tukea tulla + osingot. Tällä elelee jo oikein mainiosti. Todennäköisesti tulen tukea käyttämään maksimit, eli yht. 15kk v. 2023, 2024 ja 2025 aikana.

Yllättävän paljon ollut kaikenlaisia menoja kuluvana vuonna, ja progressiivisen verokiilan takia jäänyt sijoituksiin suunnilleen saman verran rahaa tai jopa vähemmän kuin viimevuonna, vaikka ansiotulot ~8000€ enemmän. Tämähän onkin nettona alle 4000€ enemmän marginaaliveroprosentin ollessa 52%. Järjellä ajateltuna ei kauhean mielekästä myydä vapaa-aikaansa, kun tilille saa alle puolet lisätuloista…

Salkkukin on euromääräisesti pienempi kuin vuosi sitten pääoman lisäämisestä huolimatta. Noh, jatketaan harjoituksia.

68 tykkäystä

Jep, ei kannata työpäivää pidentää.

5 tykkäystä

Jos työ on mielekästä, niin miksipä ei.

Itsellä menee tunnit samoissa luokissa. Lomia perinteiseen tyyliin kolmannes vasta pidetty ja kassaan kilisee. Kyllä salkku saa olla aika iso, että vuotuinen osinkotuotto vetäisi vertoja. Niin kauan meinasin näin jatkaa, kun työ maistuu tai elämän tilanne sallii.

Mutta kukin tyylillään. Enemmän olen huolissaan ihmisistä, jotka alkaa 25vuotiaana puhumaan oravanpyörästä… on pitkä tie edessä veren maku suussa.

15 tykkäystä

Kyllä vain, ja niin minäkin. Salkun kasvaessa kuitenkin uuden pääoman lisäämisen merkitys vähenee. 10ke salkussa uuden 1500€ lisääminen on 15% lisäys ja varsin merkityksellinen vs. 200ke salkkuun 1500€ lisäys onkin enää 0,75% lisäys - joka sulaa helposti jo salkun arvon päivävaihteluna. Puhumattakaan vielä isommista osakesalkuista…

20 tykkäystä

Työskentelen sosionomi (AMK):n koulutuksella ohjaajana lastensuojelulaitoksessa. Lisäksi teen sivutyönä perhetyö- ja tukihenkilöhommia yht. n. 28 tuntia kuukaudessa. Vakityö on vuorotyötä ja ylityöt käytännössä mahdottomia, joskus harvoin kunnallisella puolella saa niitä tehdä. Silloin saa tietysti myös asianmukaiset korvaukset. Teen siis lisätöitä yksityisellä puolella ja avotyön lisäksi muutama yövuoro toisessa lastensuojelulaitoksessa ollut alkuvuonna. Veroprosentti noussut 25:een ja nippanappa riittää tälle vuodelle. En ole laskenut aiemmilta vuosilta tuloja mutta vähitellen ovat nousseet omassa työssä sekä lisätöiden takia. Lisätöitä marraskuuhun mennessä tänä vuonna bruttona n. 7800€. Verokortti on laskettu 60k€:lle. Vähennyksiä en juuri saa, joten vakiovähennyksillä mennään. Kuluja 2 teinin perheessä riittää ja sijoituksiin saanut lisättyä pääomaa tänä vuonna 3800€ tähän mennessä. Uuden fillarin ostin ja siihen meni osa sijoitusrahoista. Kuitenkin tavoitteena joka kk laittaa 300-400e, joten tavoitteeseen oon päässyt.

Joskus voisi laskea osinkotuoton, jotenkin vielä jäänyt vaiheeseen, koska niin pieniä summia ollut. Salkku nyt n. 20k€. Vähitellen matka etenee. Kuten @Ensihoitsu totesi, pääoman lisäys ei vielä korvaa salkun laskua vuoden takaiseen tilanteeseen minullakaan. Silti katse on kauempana. Olisihan tuollainen 3000€ vuotuinen osinkosumma aivan upeaa katseltavaa ja toisi mukavasti lisää sijoitusrahaa. Ehkäpä tässä sellainenkin ihme joskus vielä nähdään. Tavoitteena 100k€ salkku vuoteen 2034 mennessä.

44 tykkäystä

Varhaiskasvatuksen opettaja kunnallisella puolella, palkka ennen kevään lakkoilua 2462€. Lakkojen myötä palkka nousi 2511€ ja nyt marraskuussa nousi lakossa sovittujen järjestelyerien myötä 2586€ (työnantajani maksaa alinta mahdollista taulukkopalkkaa, toisin kuin monet muut kunnat). Kokemuslisiä täydet kaksi, yli 10 vuotta alalla, lisää palkkaa 200€.

Tämä ketju on minusta hyvä ja realistinen, toisin kuin iltapäivälehtien “Katso paljonko eri ammateissa tienataan”-jutut, joissa ainakin omaan silmään palkat ovat reilusti yläkanttiin.

56 tykkäystä