Quantafuel - muovinkierrätystä Norjasta

Kuinkahan pitkällä Neste on tuon oman teknologiansa kanssa? Joko on viisasten kivi aka. toimiva katalyytti löytynyt? Shell näyttää tiedotelleen läpimurroista jo viime vuonna. Heidän partnerillaan Nexus Fuelsilla on ilmeisesti toimiva teknologia, mutta siinä hyödynnettävissä muovilaaduissa rajoituksia.

https://www.shell.com/business-customers/chemicals/media-releases/2019-media-releases/shell-uses-plastic-waste-to-produce-chemicals.html

https://www.nexusfuels.com/#aboutus

“Nexus can dispose of clean plastics numbered 2 ♴(HDPE), 4 ♶(LDPE), 5 ♷(PP) and 6 ♸(PS).”

1 tykkäys

Eipä tuo Quantankaan preferred feedstock näytä sen laajempi olevan.

3 tykkäystä

Löytyisikö joltain tunnareita ja saisi tiivistelmän foorumille? Norjalaisten foorumeiltakaan en äkkiseltään löytänyt.

5 tykkäystä
6 tykkäystä

Tässä casessa itseäni mietityttää nimenomaan se, että mihin käyttöön yhtiön lopputuote lopulta ohjautuu? Mikäli kävisi ilmi, että tulevaisuuden Legot todellakin tehtäisiin yhtiön lopputuotteesta niin se olisi aika no brainer siinä vaiheessa ostaa osakkeita, mutta edelleen esille nousee myös polttoainekäyttöön liittyvät tavoitteet. Onko lainsäädäntö sitten niin suuri ongelma, että esimerkiksi End of Waste -statuksen saamisen edellytykset ei tällä pyrolyysitekniikalla täyty? Outo juttu.

Aloitin ketjun aiemmin Carbiosista, joka on vähän samalla asialla: Carbios S.A. - ranskalaisia entsyymejä muovin biokierrätykseen

2 tykkäystä

En näe tuota ongelmana, jos homma toimii ninkuin luvataan niin lopputuotteella on paljon kysyntää polttoaineiden ulkopuolella, mielestäni lisäarvo polttoaineena on aika pieni.

2 tykkäystä

Uskoisin, että juuri tämän takia KIRKBY on tässä mukana.

Pari lainausta muuten jutulla kääntäjän kautta.

“The oil you get when you melt plastic is very dirty. We have built a refinery to clean and upgrade the oil. We clean while the oil is still in gaseous form. No one else does, says Bøhn.”

“This means that Quantafuel saves time and energy by not having to heat the product twice. The end product of the pyrolysis is naphtha, a liquid oil, which can be refined into fuel, plastic or other petrochemical products”

Btw mitenköhän Legojen toimitusketjut/tehtaat jne mahtaa mennä. Onko yksi syy tässä tehtaan sijainnille? :thinking:

5 tykkäystä

Onko kenenkään korviin kantautunut uutisia, itse en löytänyt? Julmaa menoa tänään.

1 tykkäys

Norjan foorumeilla puhuivat vain ylimääräisten paineiden päästämisestä nopean nousun jälkeen, QF yhtä hyvässä/huonossa hapessa kuin ennenkin ja projektit etenee suunnitellusti. Positiivinen pyrähdys tullaan näkemään viimeistään vuoden vaihteessa kun EU iskee korotetut muoviverot pöytään.

Täältä voi seurailla tämän ja muidenkin Norski-firmojen käänteitä, https://finansavisen.no/forum/ticker/QFUEL

2 tykkäystä

Quantafuel teknisen analyysin kannalta, postaus eiliseltä.

100 päivän liukuvalta (38 NOK) voisi hakea seuraavaksi tukea, kun fibonaccit eivät ole pitäneet tai vastaavasti tuosta EMA100 (42 NOK) tasolta. RSI:kään ei ole vielä ylimyydyn puolella. 200 liukuva on vasta 27 NOK tasoilla.

2 tykkäystä

Samaa tässä itse pohdin. Pikaisella haulla löytyi viime viikolta negatiivinen uutinen, joka ei nyt sinänsä liity Quantafueliin, kuin välillisesti: https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/10/14/7576650/analysesjef-morten-nystrom-i-arctic-securities-hamstret-quantafuel-aksjer-og-tjente-50-prosent.-sa-startet-han-analysedekning-av-selskapet-og-hylte-kjop-til-kundene

Ikävästi on miinuksella tällä hetkellä ja nyt ei oikein viitsi ostaa lisääkään, koska positio on tällä hetkellä riittävä. Eiköhän nousu ala viimeistään sitten kun kuullaan uuden tehtaan laajemmasta käyttöönotosta.

Tais alkaa romahdus tosta Hindenburgin shortti rapsasta Loopista. En jaksa stressailla. Loppukesästä taidettiin puhua parista kuukaudesta että Skive pyörii täydellä teholla että eiköhän sieltä saada jossain vaiheessa kuulla onko kaikki mennyt putkeen.

1 tykkäys

Pidemmällä aikavälillä tätäkin osaketta pitäisi katsoa. Takana on kuitenkin jäätävä kurssinousu, joka ei täysin fundaan perustunut. Jos Eurooppa haluaa haluaa 50% käytetystä muovista kierrätettäväksi vuoteen 2025 mennessä (kun taso on nyt 11-12%), niin onhan tässä aivan käsittämättömästi potentiaalia olemassa. Tulevaisuuden laitosten perustaminen ja nykyisten käyntiin saaminen muodostavat kuitenkin selkeän polun tuotolle. Tekniikka voidaan kopioida, eikä se ole uusi mullistava löyty. Silti kukaan muu ei sitä hyödynnä. Ja toisaalta, vaikka hyödyntäisi, on markkinoilla selkeästi tilaa monille toimijoille, kuten Quantafuelin presentaatiossakin sanotaan.

6 tykkäystä

Muistutan tässä vaiheessa edelleen, että mikäli Quantafuel valmistaa muoveista pelkästään polttoainetta niin se ei tue millään tavoin tuota 50 prosentin kierrätystavoitteen saavuttamista. Olen yrittänyt löytää suhdelukua sille, että kuinka suuri osuus heidän lopputuotteestansa päätyy polttoaineeksi ja muoviteollisuuden käyttöön, mutta en ole sitä mistään löytänyt. Olisiko joku tällaisia lukuja löytänyt jostain?

1 tykkäys

En ole löytänyt myöskään mistään, enkä ole missään esityksestäkään sellaista bongannut. Tosin Norja ei kyllä taivu. Pitänee tonkia

@lekkert Jep! Tosin mielenkiintoista nähdä mitä 4 vuoden jälkeen tapahtuu. BASF:llehan on se “megatehdas” suunnitteilla, jos homma toimii kuten pitää.

Ei varmaan suhdelukua ole julkaistu, mutta Basfille menee kaikki tuotanto?

As part of the investment agreement, for a minimum of 4 years after the start-up of production of Quantafuel’s Skive plant, BASF will have a right of first refusal to all pyrolysis oil and purified hydrocarbons from this plant. BASF will use these secondary raw materials in its ChemCyclingTM project to develop the market for chemically recycled plastics with selected customers. At BASF’s Ludwigshafen site, the recycled raw materials will be fed into the production Verbund, thereby partially replacing fossil resources. Once the Quantafuel plant in Denmark reaches full capacity, BASF aims to deliver first commercial supply volumes of CcycledTM products, meaning products based on chemically recycled plastic waste, to selected customers.

2 tykkäystä

Mikä tästä tekee niin merkittävän jos/kun ostaja on selvillä? Tai siis siitä, käytetäänkö lopputuote polttoaineena vai uudelleen muovissa.

Edit: kiitokset selvennyksestä!

1 tykkäys

Kierrätysprosenttia nostaa vain ne jätejakeet, jotka päätyvät jatkojalostuksen myötä käytettäväksi uusien tuotteiden valmistuksessa. Tähän tavoitteeseen päästään tällä hetkellä käytännössä muovijätteiden granuloinnin myötä, jota mm. Fortumin muovijalostamo tuottaa lopputuotteena. Polttoaineeksi ohjautuvat jätejakeet eivät taas nosta kierrätysprosenttia. Tämä johtaa helposti siihen, että jätteen kerääjät / käsittelijät joutuvat siis valitsemaan ensisijaisesti sellaisia jatkojalostusvaihtoehtoja, joista syntyy uusia tuotteita, ei polttoainetta, jotta asetettuihin kierrätystavoitteisiin voitaisiin päästä alueellisesti.

Mikäli kuitenkin Quantafuelin lopputuote käytetään pääsääntöisesti uusien tuotteiden valmistukseen niin tämä ongelma tietenkin häviää ja jäljelle jää ratkottavaksi enää gate fee hintakilpailullisessa mielessä ja se kuinka laadukasta muovia heidän prosessiinsa huolitaan sellaisenaan. Jos muovijätteitä täytyy esimerkiksi murskata niin tämä lisää jätteen kerääjien / käsittelijöiden kustannuksia, joka taasen tietenkin vaikuttaa vahvasti siihen kuinka innokkaasti muovijätteitä juuri Quantafuelin jalostomoihin ohjautuu.

edit. Lisätään tähän viel sen verran, että Suomessa energiatuotantoon (poltto/-kaasutuslaitokset) ohjautuvista muovijätteistä sai vielä muutama vuosi takaperin rahaa, mutta tällä hetkellä tilanne on muuttunut Kiinan muovisulun myötä siihen, että näillekin laitoksille on tullut gate fee. Hinta ei kuitenkaan ole lähellekään tuota 80 USD/tonni, joten en näe syytä minkä takia esimerkiksi Suomessa kannattaisi tällaiseen jalostusvaihtoehtoon siirtyä varsinkaan silloin jos lopputuotteena syntyy polttoainetta.

13 tykkäystä

NewsWeb Tänään julkaistu suht ympäripyöreä pörssitiedote. Syvemmin tietoa Skivestä luvassa odotetusti tossa Q3 rapsalla 13.11.

6 tykkäystä