Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Jep, toistan itseäni mutta edelleen iso enemmistö liputuksista on aiheellisia ja ihmiset ottavat niistä turhan paljon nokkiinsa. Ei nyt aina mutta useinhan ylläpito tekee ”oikean tuomion” (toisin kuin aamulla😅) ja sit hyväksyy tai hylkää liputuksen.

5 tykkäystä

Moi,

Mä liputin tuon @Junkbondking:n viestin (ja myös sinun viestisi), koska se ei liity kyllä millään tavalla ketjun aiheeseen eli Orocoon. Tuo Orocon vertaaminen Leijonaan oli täysin ilmiselvä provo ja kyllä mielestäni kanssakeskustelijoilta saa odottaa sen verran spelögaa ettei jokaista syöttiä ahmaise koukkuineen. Meni muuten tuo trollailu sikäli ohi, että allekirjoittanut ei omista Leijonaa osakkeen osaketta ja olen jossain määrin kanssasi samaa mieltä.

Modet ilmeisesti jostain syystä pitivät kuitenkin liputusta asiattomana (@Verneri_Pulkkinen @Johannes_Sippola ???) eli Leijonasta saa kai nyt sitten vapaasti puhua Orocoketjussa :joy:

6 tykkäystä

Kiitos suoraselkäisestä ilmoituksesta @Pohjolan_Eka , minusta riskitasoja voi käsitellä myös vertailemalla toisiin osakkeisiin jos keskustelu muuten pysyy kontekstissa.

Vertausta ei ollut tarkoitettu provoksi - joskin ymmärrän miksi se sellaiseksi voidaan tulkita - vaan ihan kyseisen lapun riskitason hahmottamiseen vertaamalla sitä muihin ns. kuumiin osakkeisiin. Itsekkin olin Leijonan kyydissä jossain kohtaa mutta hyppäsin pois jo talvella. Hieman hämmästelin kun sanoit Orocon riskitason olevan liian korkea sinulle mutta käsittääkseni sinulla on paljon riskisempiäkin lappuja ollut?

4 tykkäystä

Hyvä homma :+1: Olin satavarma että tuosta tuo keskustelu lähtee rönsyämään aiheesta poikkeavaksi (ja näinhän siinä kävi), mutta tärkeätä ettei tässä jäänyt mitään hampaankoloon. Me kaikki toki arvostamme kontribuutioitasi Oroco-ketjuun ja minun mielestäni tämä liputusasia voi olla loppuun käsitelty.

Tätä omaa sijoitusstrategiaani lienee parempi käsitellä jossain toisessa ketjussa, mutta sanottaankoon nyt että salkussani on ollut ja on nyt vieläkin paljon riskisempiäkin osakkeita. Kyse on enemmänkin siitä että nykyiset ottamani riskit perustuvat tekijöihin, joiden osalta on helppo määrätä exit-ehdot etukäteen ja rajata riskeille altistuminen myös ajallisesti. Orocon osalta tämä ei mielestäni onnistu ennen kuin porausluvat tulevat (Huomenna? 2022?), joten riskin määrää ja sijoituksen kestoa on vaikea etukäteen arvioida, jonka vuoksi risk/reward-ration arvioiminen muuttuu myöskin hankalaksi. Yhtiön arvostus riippuu mielestäni tällä hetkellä täysin useista ulkoisista tekijöistä, eikä firman omalla tekemisellä ole sinänsä mitään merkitystä kurssin nousuun tai laskemiseen. En ylipäätään muutenkaan hirmuisesti tykkää puhtaasta asset playsta :slight_smile:

9 tykkäystä

Mietin tätä viestiä Qt Group - eeppinen matka teknojätiksi - #4963 by James kirjoittaessa että onko ok laittaa linkkiä tuohon twiittiin. Että todennäköisesti ei oteta hyvin vastaan.

Jotenkin mielessäni kuitenkin ajattelin että ei toi mitenkään asiaton ole ton ketjun kontekstissa ja verrattuna moniin muihin viesteihin. Mutta ei ilmeisesti saa keskustella siitä onko Qt:n visio näyttöjen määrän kasvusta autoissa oikea?

Mielestäni suht relevantti aihe kun puhutaan Qt:sta?

6 tykkäystä

Mä tulkitsin myös noin että hauska tviitti plus ihan relevanttia miettiä valtaako useat näytöt autoja oikeasti. :smiley:

Vaikka autoala on tietysti vain yksi Qt:n kymmenistä toimialoista…

Joten liputus hylätty.

9 tykkäystä

Uutena foorumin jäsenenä ihmettelen mikä tässä nyt meni pieleen, että viesti piti liputtaa?

Marimekon keskustelussa ideana oli tuoda ilmi että on ihan järkevä position sijoitettuna, ja että luotan nykyiseen toimariin.

“Omat 1200 osaketta hankittu vajaan 30 euron keskihankintahintaan. Ajattelin pitää kiinni ainakin niin kauan kuin Tiina on puikoissa. :slight_smile:

https://keskustelut.inderes.fi/t/marimekko-sijoituskohteena/1374/474?u=mikki3

Konkreettista palautetta otan miellelläni vastaan, ja pahoittelut jos tämä meni pieleen.

3 tykkäystä

Yleisesti ”Mulla keskihinta X, kyllä kelpaa” viestit helposti saavat lippuja koska ne eivät sinänsä tuo mitään uutta tietoa keskusteluun.

Tosin tuossa ketjussa on tänään ollut paljon samanlaisia ”Go Tiina” viestejä, eli en osaa sanoa miksi juuri sinun viestisi sai jonkun pahoittamaan mielessä. Hyvä perussääntö kuitenkin on, että viestillä pitäisi tuoda jotain uutta ketjuun (kiitokset analyytikolle tai muille hyvistä viesteistä jne ovat toki usein myös yhteisön hyväksymiä poikkeuksia).

Ei kannata ottaa tuota henkilökohtaisesti, näitä lippuja heiluu silloin tällöin vähän löysemminkin perustein eikä linja ole mitenkään 100% tieteellinen.

7 tykkäystä

Kiitokset Musti vastauksesta. Pitää varmaan katsoa tulevien viikkojen aikana haluanko jatkaa foorumilla (tai halutaanko minun jatkavan). Keskustelun pitäminen relevanttina on toki hyvä tavoite.

3 tykkäystä

Minä olin ainakin yksi liputtajista ja nimenomaan tuon takia. Kahvihuone-ketjussa voi jutella montako osaketta omistaa ja kauanko meinaa niitä pitää. Toki nuo “Tiina rokkaa”- jutut on vielä turhempia.

1 tykkäys

Halutaan sun jatkavan. Toi viesti olisi sopinut paremmin ostot/myynnit palstalle. Sinne ilmoitellaan välillä vanhempiakin ostoksia, joiden kurssit ovat jo nousseet reilusti, eikä niitä ole mielestäni pahemmin liputeltu.

5 tykkäystä

Ilman muuta kannattaa jatkaa. Jatkuvasti täällä menee viestejä vääriin ketjuihin. Ei noista kannata liikaa stressata. Osto-/myynti ja kurssitaivasteluketjuihin kannattaa tutustua. Niihin kuuluu otsikoidensa mukaiset tekstit. Jos tuntuu, ettei oma kirjoitus kuulu mihinkään, mutta haluaa sen jostain syystä julkaista niin kahvihuone on oikea paikka. Yhtiökohtaiset ketjut olis tarkoitus pitää asiallisina.

1 tykkäys

Ostin/myin-ketjun otsikossa kyllä lukee “juuri äsken”. Jotkut saattaa niputtaa eilisen päivän tai viikon ostoksia mutta äärimmäisen harvoin. Eli kahvihuone olisi paikka alkuperäiselle viestille.

3 tykkäystä

Siellä on taas pari Tiina rokkaa viestiä, jotka eivät kyllä itseäni ainakaan häiritse, vaan enemmän sapettaa nuo liputetut viestit, sillä itse en ole koskaan vielä nähnyt viestin avattuani mitään, mitä pitäisi moderoida.

Itse repesin enemmänkin sille, että nämä oman elämänsä moderaattorit ovat päättäneet laittaa sitruunan viestisi takia koloon, johon se ei kuulu ja nyt täällä eivät pysty edes päättämään, että mihin topikkiin se kuuluisi. Ilmeisesti Orwellin totuusministeriö ei toimi ihan aukottomasti juuri tästä syystä hajautettuna jokaiselle oman elämänsä mode wannabeelle vai mitä Verneri?

@Verneri_Pulkkinen & co on valinnut linjan jossa vastuuta ei haluta ottaa itse, vaan valta on jaettu näille korttelipoliiseille, joilla tod. näk. kasvaa valmiiksi jo jotain ylimääräistä otsassa.

Eka viesti ja heti ollaan pamputtamassa. :pleading_face: Omat sympatiani ovat Mikin puolella ja mielestäni innostustakin saa näyttää ja tukea mm. Tiinalle tietyssä määrin.

Onhan täällä esim. muutamia floodaajia, jotka saavat toimintaansa jatkaa, mutta ne viestit pystyn skippaamaan ihan oma-aloitteisesti, kuten Mikinkin viestit, jos taso sattuisi tippumaan.

Ihan varma en ole tästä nykyisestä moderointilinjasta. :-1:

3 tykkäystä

Tässä tulee ne näkemyserot. Itse taas olen täysin toista mieltä, ja yhteisöllinen moderointi on siksi juuri hyväksi, ettei tarvitse olla yhtä diktaattoria määrittämässä mitä saa kirjoittaa, mitä ei. Jos väärinkäytöksiä syntyy, onneksi siihen löytyy se diktaattori, joka rangaistusta jakaa.

Tuo on vähän ainainen kysymys, että miksi liputetaan, eikä voida vain sivuuttaa. Jos mietit asian siten, että olet 20 henkilön kokouksessa, jossa pitäisi luoda/ rakentaa jotain järkevää (ei siis kunnan hommissa, tsk tsk). Kokouksessa 10 ottaa rakentavia puheenvuoroja, esittää asiaa ja pyrkii viemään itse asiaa eteenpäin. Loput 10 huutavat väleihin “Joo hyvin sanottu”, “VItsi on kyllä mahti äijä/emäntä”, “Mä kerään vanhoja markkoja, niiden arvo on nyt 5, ja mulla on niitä 2” tai jollain muulla tavalla simuloivat rakettiemojia. Pystynkö skippaamaan nämä? Pystyn. Häiritseekö se asiaa/tiedonsaantia/pitkittää koukousta? Kyllä.

Esimerkki ei mene 1:1, mutta on varmaankin juuri se pointti, mitä näillä säännöillä ajetaan takaa. Sisältö edellä sisältö ketjuissa, ja hurmokselle ja hypetykselle (ja nyt myös v*tutukselle) on omat ketjunsa.

Minä liputan, minulla ei ole otsalla mitään, eikä muutenkaan mitään ketään vastaa. Asiasisällöllisiä kommentteja en (toivottavasti) ole liputtanut, tai minut vankilaan vietäköön.

25 tykkäystä

Jep, ja muistutan vielä että vaikka liputusta voi tehdä foorumilla muistaakseni luottamustasosta 2 ylöspäin kaikki, niin ylläpito hyväksyy tai hylkää liputukset. Eli vastuuta ei olla ulkoistettu, se on viime kädessä edelleen ylläpitäjillä kuten minä. :slight_smile:

3 tykkäystä

Montako liputusta tarvitaan, että se menee piiloon?

Viesti menee piiloon, jos ylläpito hyväksyy lipun ja piilottaa viestin. :slight_smile:

2 tykkäystä

Lähinnä tulee liputeltua turhaa ininää ja avautumisia jotka eivät liity ketjun aiheeseen tai sijoittamiseen millään tavalla. Myös liiallinen ylimielisyys ja muiden dissaaminen saavat lipun.

Mielestäni tämä lippusysteemi on oikein toimiva, sillä siitä ylläpito näkee helposti millaista keskustelua foorumilla ei käyttäjien mielestä suvaita.

9 tykkäystä

Tuossa liputin jokin aika sitten viestin, jonka saattoi tulkita kiusaamiseksi ja/tai ilkeäksi provosoimiseksi.

Joskus en ole varma, että pitääkö liputtaa, eli joskus joidenkin kirjoitustyyli on ehkä suora, minkä voin tulkita väärin, eli provosoimiseksi tai tylyydeksi, vaikka kirjoitusasu on vain ja ainoastaan suora. Tällaisessa tapauksessa en liputa.

Mielipidejuttuja nämä osin, mutta hyvällä käytöksellä varmaan pääsee pitkälle ja jos muistaa katsoa itseään vielä peilistä. Uusien kohdalla suosisin armeliaisuutta tai/ja ystävällismielistä opastusta. :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä