Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Entäs niillä jotka eivät tuo sisältöä itse, mutta aktiivisesti liputtavat ja myös sabotoivat keskustelua. Ja missä lie menee veteen piirretty viiva. :heart:

Ei kai kellään pitäisi olla pelon ilmapiiriä @Verneri_Pulkkinen … Jos jotenkin haluaisi toteuttaa, niin ehkä site, että profiilissa näkyisi liputusten yhteismäärä, mutta yksittäiset anonyymisti.

Suosittelisin ensisijaisesti jokaista keskittymään enemmän omaan suoritukseen, kuin muiden.

2 tykkäystä

Itselle on aika hankala lähteä katsomaan peiliin kun tulee liputetuksi sen takia, että on vastustanut toisen rasistissävytteistä viestiä…

2 tykkäystä

Myös passiiviset lukijat ovat osa foorumia. Liputusoikeudet jäisi aika pienelle joukolle jos ne rajattaisiin vain aktiivisille.

Liputukset eivät sabotoi keskustelua, nehän katsotaan suht vikkelään koska emme Inderesillä tunne työaikoja.

Edelleen, enemmistö liputuksista on aiheellisia.

11 tykkäystä

Välillä täällä on toki täysin aiheettomia liputuksia, eikä ylläpitokaan tee 100 % oikeita ratkaisuja.

1 tykkäys

Voisiko foorumilla olla erillisenä toimintana off-topic merkintä ja liputus oikeasti haitalliselle kirjoittelulle? Molemmat häviäisi feedistä, mutta asetuksista saisi off-topicit näkyviin, kuten ne olisivat osa keskustelua, eikä piilotettuja. Kirjoittaja voisi myös itse merkitä oman kirjoituksensa off-topiciksi valmiiksi, jotta se ei häiritse niitä jotka haluavat keskittyä vain asiaan.

2 tykkäystä

@Verneri_Pulkkinen @Yu_Gong Tähän oma ehdotukseni olisi, että esim. värikoodein voisi merkkailla off-topiciksi. Tai sitten voisi lisätä Facebook-tyylisen kommentoiti tilan jokaisen asiallisen vastauksen alle, jossa voisi olla vähän vapaampaa keskustelua.

1 tykkäys

Olisiko semmoinen muutos mahdollinen, että viesti piilottamisen sijaan yksiselitteisesti poistettaisiin? Liputustoiminta muuttuisi asiamattomien viestien ilmoituskanavaksi.

Mutulla heitän, että viestin poistamisen kynnys on suurempi kuin piilottaminen. Tällä muutoksella edelleen ne räikeät ylilyönnit saataisiin siivottua, mutta eri mieltä olevat kirjoitukset jäisivät. Tämä myös helpottaisi moden työtä. Nykyään vaikuttaa, että moden työ on verrattavissa jääkiekkotuomarin toimenkuvaan. Välillä tulee vääriä vihellyksiä. Toisinaan myös jokunen koukku tai kampitus jää dumarilta huomaamatta. Ja kuten aina, niin yleisö valittaa aina tuomareista. Josko sen sijaan kokeiltaisiin tehdä moden työstä helpompaa?

1 tykkäys

Tällaista tällä kertaa NEL-ketjussa. Kertoo kaiken oleellisen tuosta lapsellisesta meiningistä, jota vetyketjuissa on nähty.

2 tykkäystä

Ja tämähän ei millään tavalla liity NELliin, joten ei ole ihme että liputettiin pois :man_shrugging:

3 tykkäystä

Minusta tämä homma lähti siitä, että kun valiteltiin, että ei löydy liputtajia tarpeeksi joka ketjussa. Tähän aikaan ainoat liputtajat olivat " Mestari - tittelillä " olevat. Tämän asian tiimoilta, liputus ominaisuus annettiin myös " Konkareille ".


En ymmärrä, mikä tässä asiassa vielä kiikastaa. ( Itse en toki seuraa kuin murto-osaa ketjuista, niitä syntyy lisää kuin sieniä sateella… lieneeköhän kaikki edes tarpeellisia ) Jos liputat jonkun ‘suositun’ postaajan viestin, siitä alkaa hirveä hyökkäys liputtajaa kohtaan. Onneksi liputtajaa ei näytetä, sillä en haluaisi edes kuvitella sitä postin määrää privana.

Kaikkien pitäisi sisäistää, ettei tämä ole mikään " seuranhaku palsta"/ " Discord "/ " Whatsapp - ryhmä ". Keskustelun pitäisi olla sisällöltään asiallista ja tuovan erinlaisia näkökulmia asioihin sekä liittyä asiaan. Ne kaikki hätäiset viestit saisi kyllä jättää välistä.

Vähän itsekriittisyyttä & maalaisjärkeä pitäisi löytyä jokaiselta. Kysykää itseltänne, " tuoko tämä viesti mitään lisää kenellekkään? " Jos ketju on 10pv koskematon, ei se tarkoita että pitäisi jollain meemillä tämä elvyttää. Onhan yhtiöillä Silent periodejakin… ei uutisia tule koko aikaa joka tuutista. En sano, etteikö huumoria saisi olla, mutta pelkkä huumorikaan ei tuo mitään lisäarvoa :man_shrugging: ( Onneksi tässä onkin suurimmilta osin siirrytty kahvi ketjuun… )

Edelleenkin, Verneri sanoo 90% liputuksista hyödyllisiä. Jos joku käyttää liputtamista väärin, Valvojat kyllä näkee sen ja hoitavat tapauksen, meidän ei tarvitse sitä nähdä.

45 tykkäystä

Hyvin paketoitu, samaa mieltä :+1:

2 tykkäystä

Tuon näköjään omankin näkemykseni tähän aiheeseen.

Tämä foorumi on parasta mitä suomalaiselle piensijoittajalle on koskaan tarjottu ja vieläpä ilmaiseksi. Jokainen meistä vähänkään pidempään foorumia seurannut voinee allekirjoittaa foorumin tuoman hyödyn sekä sen tarjoaman erinomaisen kanavan, josta yhdessä asioista keskustelemalla ja mielipiteitä haastamalla ymmärrys firmoista on kollektiivisesti noussut aivan uudelle tasolle. Kenenkään aika ei riitä omatoimisesti etsimään sitä tietomäärää, mitä tämä foorumi tarjoaa. Tämän foorumin käyttäjät ovat tietyistä yrityksistä huomattavasti paremmin perillä kuin monet suuret instituutiosijoittajat ja tänne osallistuvan sijoittajan salkun tuotto-odotus paranee, varsinkin jos mielipiteitä hyödyntää kriittisesti. Hyöty muodostuu kaikista kirjoittajista (ja Inderesin analyytikoista) ja jokaisella on annettavaa foorumille.

Varsinkin treidaaminen on parhaimmillaan sekuntipeliä, jossa päätökset ja tieto täytyy löytää nopeasti. Pitkään hiljaiseloa viettäneen osakkeen kanssa, jossa yhtäkkiä alkaa tapahtua, ainakin itse toivoisin, että tieto löytyisi nopeasti juuri tältä foorumilta. Hurmos ja euforia vie helposti voiton, kun omassa salkussa tai seurantalistalla majaileva yhtiö alkaa raketoimaan. Jos joku siinä vaiheessa jaksaa/ehtii nähdä vaivan ja vaikka yhdellä lauseella vinkata mistä voisi olla kyse, niin hän ei lippua mielestäni ansaitse. Jos ei ole firmasta kiinnostunut vuorovaikutus näyttää hypetykseltä ja asiasisällöltään täysin puutteelliselta. Ketjua aktiivisesti seuraavalle tietyn kirjoittajan viesti voi olla lyhyeenäkin todella merkityksellinen ja peilautua aiempiin ketjun keskusteluihin tai vaikkapa kauan odotettuun uutiseen. Suurin osa sijoittajista ei treidaa, joten ymmärrän täysin myös liputtajien kannan ja tiedostan riskin, että pikaviestittely karkaa käsistä ja ns. oikeaa tietoa ei löydä. Näkemysero on siten väistämätön tiettyjen viestien hyödyllisyydestä. Oma kynnys liputtaa kenenkään viestejä on todella korkealla.

Henkilökohtaisesti pyrin kirjoittamaan viestejä joissa olisi edes jotain asiaa ja näkökulma mitä esimerkiksi vasta-aloittanut (tai kokenut) sijoittaja ei ehkä ole tullut ajatelleeksi. Eli jaan sellaista tietoa mistä näkisin hyötyväni myös itse. Usein ne ovat vain omaa ajatusta selkeyttäviä, pitkiä sekä itseään toistavia. Nytkin tuntuu, että voisin saman tien liputtaa tämänkin.

Keskustelujen laatu on alkanut välillä ailahdella ja samojen kysymysten kyselyt ovat jonkin verran lisääntyneet, kun käyttäjien ja viestien määrät kasvavat huomattavasti. ATH lukemissa kiitävä pörssi ja historiallinen nousu saa uusien sijoittajien mielenkiinnon heräämään myös foorumilla. Suuri osa maailman keskustelupalstoista on täynnä sekasortoa, turhaa väittelyä ja twitterin kaltaista kilpailua siitä kuka keksii nokkelimman sutkautuksen. Huumori on mielestäni täällä arvolleen sopivaaa ja tekee foorumista entistäkin paremman.

Loppujen lopuksi olen erittäin kiitollinen siitä, että äärimmäisen fiksut, omaan asiaansa/alaansa perehtyneet kriittiset ihmiset käyttävät edes hetken tai sitten huomattavan määrän aikaa ja vaivaa tänne kirjoittamiseen ja saavat siitä toivottavasti silloin tällöin palkaksi tykkäyksen liputuksen sijaan. Jokainen kirjoittakoon tyylillään, mutta nyrkkisääntönä meidän kaikkien kannattaa silti vilkaista peiliin ennen kuin ilmaantuu ihmisten ilmoille. Yritetään kaikki muistaa, että tämä foorumi ei todellakaan ole itsestäänselvyys. Sitä ei myöskään ole kirjoittajien viesteihin uhraama ajankäyttö.

34 tykkäystä

Yleensä oikeustoimissa lähdetään siitä, että syytettyä on kohdeltava syyttömänä, kunnes toisin todistetaan. Liputuksen suurin ongelma tällä foorumilla on mielestäni se, että syyttäjä ja tuomari ovat sama henkilö. Kirjoittaja kirjoittaa kaksi tuntia viestiä ja sitten joku ei viestistä tykkää ja liputtaa viestin piiloon yhdellä napin painalluksella. “Parempi on kymmenen syyllisen säästyä rangaistukselta kuin yhden syyttömän kärsiä”. Liputus todettiin aiheettomaksi, liputtaja ei perääntynyt kannassaan ja hänet ylennettiin valvojaksi. Sen ei pitäisi riittää, että on useimmiten oikeassa, vaan väärässä olemisen painokerroin on paljon korkeampi. Valitsisin tuomareiksi oikeudenmukaisuudestaan tunnettuja, vakaita ja kunnioitettuja hahmoja, eikä niitä jotka kaikkein innokkaimmin ovat liputtamassa ja rankaisemassa muita.

6 tykkäystä

Olen @Juippi samaa mieltä oikeustoimien käytännöstä, jonka tuossa mainitsit. Oletettavasti tämä kohta oli ajateltu esimerkinomaiseksi havainnollistukseksi (?), eikä ollut esimerkki jostain konkreettisesta tapahtuneesta tilanteesta:

Tässä sen sijaan haluaisin kuulla, että mistä liputuksesta puhut, koska inhimillisiä virheitä tulee aina, ja niistä on opittava.

Tähän kommentoisin sen verran, että myös Sijoitusfoorumin ulkopuolella olen henkilökohtaisesti aina vihannut oikeudenmukaisuuden puuttumista. Sen vuoksi itse omissa toimissani paikasta ja tilanteesta riippumatta pyrin aina toimimaan oikeudenmukaisesti. Tästä minun on tietenkin lähes mahdoton antaa konkreettista evidenssiä tähän viestin oheen, mutta kaikki minun lähimmät ystävät (ja muutenkin muu lähipiiri) tietää tämän olevan yksi minun perustavanlaatuisista kulmakivistä omassa ajattelussani ja toiminnassani. Sen mitä kysyisin sinulta on se, että millä perusteella minä en mielestäsi täytä vakaan ja kunnioitetun ihmisen kriteeriä? Se minulla on hiukan pimennossa.

On aivan päivänselvää, että jokainen ihminen tekee virheitä, ja niitä tapahtuu myös täällä Sijoitusfoorumilla liputuksien yhteydessä. Mutta uskallan väittää, että itse olen hyvin harvoin (jos ollenkaan) Sijoitusfoorumin historiassa (siltä ajalta kun itse olen ollut paikalla, eli marraskuusta 2018) liputtanut selkeästi sääntöjen puitteissa väärin tai ilman syytä - pikemminkin toisin päin, minulla on ollut jokaisessa tekemässäni liputuksessa jokin selkeä syy ja kohta säännöistä, johon olen liputuksen yhteydessä vedonnut (oikeudenmukaisuusperiaate), kun olen itselleni perustellut miksi jokin viesti ansaitsee liputuksen. Tämä jos jokin on minun mielestäni sitä, miten moderoinnin pitäisi toimia. On säännöt joita noudatetaan, ja jos niiden mukaan ei toimita, ansaitsee käyttäjä silloin liputuksen, varoituksen, tai pahimmissa tapauksissa hyllytyksen (viimeisenä mainittu usein tapahtuu silloin jos sääntörikkomukset ovat toistuvia).

Jos en oikeasti välittäisi todella paljon foorumin keskusteluiden laadusta ja moderoinnista (ja jos muutenkin tekisin jatkuvasti vääriä päätöksiä), niin aivan varmasti minua ei olisi tähän pestiin valittu.

23 tykkäystä

Yleisesti, kiva, että liputus oikeus poistettiin tasolta 3! Ja ne jotka nyt liputtaa, niin koittakaa kuitenkin vähän pelisiltää kayttää ja nähdä laajempi konteksti joissain viesteissä, sillä ne saattavat nivoitua paljon aikaisempaan keskusteluun.

Koitamma käyttäjät varmasti myös kehittää itseämme. Johannekselle terveiset, että onnea matkaan ja toivomme, että me käyttäjät emme sitten ota henkilökohtaisesti fiksua liputtamista.

Välillä pitää ehkä miettiä, että mennäänkö lain kirjaimen vai hengen mukaisesti.

Tsemppiä matkaan.

5 tykkäystä

Puhun tuosta Macy’s-ketjussa liputtamastasi viestistä, niiden jatkokeskustelusta ja omasta linjauksestasi. Uskon kyllä että omasta mielestäsi olet oikeudenmukainen, rankaiset kaikkia sääntöjä rikkovia trolleja ja osaat viitata sääntöjen kohtaan jonka perusteella liputat. En usko että huvikseen liputat. Palstan sääntöjen yleisperiaatteet ovat hyviä, mutta mahdollistavat laajoja tulkintoja esimerkiksi siitä, mikä viesti tuo keskusteluun jotain uutta sisältöä.

Nuori ikäsi tuo sinulle itsevarmuutta. Elämänkokemus tuo mukanaan näkemyksen siitä, mikä on normaalia keskustelua ja mikä moderoinnin arvoista sääntöjen rikkomista. Yhteiskunnassa on lain sanamuotojen lisäksi lähes yhtä tärkeää lain tulkinta ja näiden perusteella muodostuneet ennakkotapaukset. Yhteiskunnassa tapahtuu paljon rikoksia päivittäin ja vain pienen pieni osa päätyy lopulta käräjille. Ihmiset ovat ylipäätään sopuisia, haluavat unohtaa vääryydet ja antaa anteeksi. Harmillista, että foorumisofta ei tällaista mahdollista.

Tämä on ainoa tietämäni foorumisofta jossa rivikäyttäjille annetaan valtavasti oikeuksia toisten viesteihin. Liputuksella saa viestin välittömästi piiloon ja sitten otsikoiden ja viestien sisältöjä voi myöhemmin muokata mielin määrin. Aloitin taannoin ketjun yhdestä osakkeiden myymistä käsittelevästä Heikkilä & Vilén -jaksosta. Joku koki tarpeelliseksi poistaa otsikosta jakson numeron, eikä jaksoon viittaava aloitusviesti ole muokkauksen jälkeen yhtä mielekäs. Ilmeisesti täällä mennään aika pitkälti oletusasetuksilla. Toivon että foorumin ylläpidosta vastaava @Yu_Gong kävisi jossain vaiheessa nämä asetukset ajatuksen kanssa läpi niin me kaikki säästyisimme suurimmilta harmeilta.

7 tykkäystä

Nyt on selvästi jäänyt asioita vuosiksi hampaankoloon. Ehkä tälle keskusteluketjulle olisi ollut tilausta jo 2018 :sweat:. Toivoisin että et tuomitsisi @Johannes_Sippola :aa loppuiäkseen yhdestä virheellisestä(?) liputusratkaisusta ja löytäisit sydämessäsi rohkeuden nähdä että mies kuitenkin pyrkii jatkuvasti viemään foorumia eteenpäin. Se lienee syynä miksi Inderesin porukka hänelle ylennyksen myönsikin.

Tässä kohtaa lienee reilua pingata joku paikalle ettei puhuta selän takana ( @Astrix ). Vaikea uskoa että muistaa noin vanhoja editointipäätöksiä, mutta onhan se aina mahdollisia :cowboy_hat_face:

5 tykkäystä

Kiitos, nyt muistan mistä casesta on kyse! Myönnän kyllä, että tuo liputus jälkeenpäin katsottuna oli ylilyönti - tuosta olisi luultavasti selvinnyt ehkä privaviestillä, mutta tuota en silloin tullut ajatelleeksi. Sen näkemyksen takana edelleen seison tosin, että tiukempi moderointi on järkevämpää kuin liian löysä moderointi.

Tämän allekirjoitan elämänkokemuksen osalta, täytyy tosin muistaa, että elämänkokemuksen tuomat näkemykset eivät aina välttämättä ole niitä parhaita, koska aspekteja on lukuisia (elämänkokemushan ei tuo kaikille ihmisille samoja näkemyksiä/tunteita yms. mukanaan)! :slight_smile: Tuosta itsevarmuudesta voin sen verran kommentoida, että minähän olen historiassa ollut pitkäänkin erittäin epäitsevarma kaikin puolin elämässä lukuisista henkilökohtaisista tapahtumista johtuen. Sanoisin, että tässä tiukka linjaukseni sääntöjen noudattamisen suhteen saattaa vaikuttaa itsevarmuudelta, mutta esitän tähän toisen näkökulman: se miksi minulla on hyvin tiukasti valittu tietty linja liittyy sekä konsistenttiuden ylläpitämiseen (toiminnassa) sekä siihen ettei omat tunteet yms. aika ajoin haittaisi moderointia - sen sijaan kun asioita tarkastellaan aina tietyn seulan läpi, niin moderointi säilyy ideaalitilanteessa konsistenttina, ja tunteita (jotka johtaisi esim. käyttäjien keskinäiseen suosimiseen liputustilanteita tarkastellessa) ei ole toiminnassa mukana.

2 tykkäystä

Komppaan tässä asiassa Viljoa ja laitan otteen futisfoorumilta :smirk:

Pelin henki on yksi jalkapallon elementeistä, joka on mainittu säännöissäkin saakka. Jalkapallon suomenkielisten sääntöjen kohta 05 käsittelee erotuomaria ja sen sääntökohdan toisessa pykälässä mainitaan näin:

Lainaus

  1. Erotuomarin päätökset

Erotuomari tekee omaan näkemykseensä perustuvat päätöksensä parhaan kykynsä mukaan jalkapallosääntöjen ja pelin hengen mukaisesti. Hänen harkinnassaan on ryhtyä tarkoituksenmukaisiin toimiin jalkapallosääntöjä noudattaen.

Tuon tarkemmin pelin henkeä ei säännöissäkään määritellä.

Itse koen että pelin henki on lajin tärkeä osa-alue, jonka vaaliminen on tärkeää… myös täällä :upside_down_face:

7 tykkäystä

Kiitos pingauksesta! :slightly_smiling_face: enpä ole tätä ketjua ehtinyt juuri seurata. Saanen sanoa oman asiani kun kerta minusta puhuttiin?

Muistankin tuon otsikon muokkauksen. Ketjussa alettiin käymään myöhemmin yleisesti hyvää keskustelua osakkeiden myymisestä, mikä ei liittynyt ketjun otsikossa olevaan loppuosaan; Osakkeiden myyminen (heikkilä&vilen jotain jotain). Muokkasin otsikon jättämällä loppuosan pois.

Olisin toki voinut kysyä kohteliaasti @Juippi lta onko otsikon muokkaus Ok. Mutta toisaalta ehkä en vaan muokkaile toisten otsikoita enää. Pitäisikö jokaisen ketjun aloittajan hyväksyä ehto että otsikkoa saatetaan muokata? Vai pitäisikö vain ylläpitäjillä olla oikeus muokata toisten otsikoita? En minä tiedä. En jaksa ajatella.

4 tykkäystä