Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Ei ole tullut tutustuttua yksityisviestintään. Jos jaetaan väärää tietoa, on korjauksen tapahduttava samalla alustalla. Silloin väärää tietoa saaneet voivat hyvällä tuurilla saada tietoonsa, että kyse oli väärästä tiedosta.

Ehkä olisi hyvä idea pävittää Osta-ja-Myy ketjun ohjeita niin että ko. ketjussa sallitaan myös oikaisut havaittuihin virheisiin. Ei siis edelleenkään keskustelua tai kommentointia, mutta nimenomaan toisen viestissä havaitun virheen (esim. selvästi väärä hinta) oikaisut olisivat OK eikä niitä tulisi liputtaa. Oikaisun tehnyt voi sitten poistaa oikaisunsa jos alkup viesti korjataan.

3 tykkäystä

Eiköhän jokainen tajua jos joku ilmoitti ostaneensa Harviaa 10.96e per kappale että hinnan pitäisikin olla oikeasti 20.96e :thinking:? Itse ainakin näen sen long/short näkemyksen tärkeämpänä kuin ostohinnan (tosin harvoin tuota ketjua tulee seurattu tai sinne kirjoiteltua).

Toisaalta ihmisillä on Internetissä kummallinen tarve päteä ja lähteä korjaamaan virheitä, eli eiköhän tämäkin mene sen piikkiin Cunningham's Law - Meta.

3 tykkäystä

Näinhän se menee ja hinnan lisäksi korjailtaisiin sitten paljon muitakin virheitä perusteluissa yms. Mielestäni ketju on parempi pitää nykyisellään eli raportoidaan mitä ollaan ostettu tai myyty juuri äsken. Se on hyvin selkeää ja otsikon mukaista toimintaa. Sääntöä on silloin helppo noudattaa ja se on sama kaikille. Jos on tarvetta puuttua asiavirheisiin niin sen voi tehdä YV:llä tai Kahvihuoneessa. Korjatkoon kirjoittaja sitten viestiään.

3 tykkäystä

Kun hinta oli todellisuudessa 28,60 € eikä 26,80 €, on siinä noin 6,4 %:n ero. Suomessa on ulkomuistista vajaat 10 000 Ålandsbankenin omistajaa, joista varmasti osa seuraa Inderesin foorumin keskustelua. Väärän tiedon korjaamiseen oli kyllä hyvät perustelut.

Ainakin Juurikki piti 6,4% romahdusta odottamattomana, mutta mahdollisena. Ei päässyt ostoksille tällä kertaa. Harmi.

On aika outoa vähätellä asiaa esimerkillä, jossa ero on lähes 50 %. Se olisi aivan eri tilanne ja silloin lukija kyllä ymmärtäisi, että nyt taitaa olla kyseessä näppäilyvirhe - paitsi jos kyseessä olisi Fortum tai joku muu lottopaperi.

Voisi ylläpito puuttua tällaisiin kommentteihin, joiden kohteena on joku muu foorumin jäsen. Yleisellä tasolla kirjoitettuna ok mielipide, mutta liitettynä tähän asiayhteyteen suoraa v*ttuilua ja viestin mitätöintiä epäasiallisella argumentilla.

4 tykkäystä

Eipä tämä kommentti liittynyt millään tavalla sinuun, usko tai älä. Se viittasi enemmänkin tuohon ostin/myin-ketjun sääntömuutosehdoitukseen. Mutta jos siitä mielesi pahoitit, niin pahoittelut asiasta.

Olen silti sitä mieltä, että foorumilta löytyy henkilöitä, joiden päätarkoituksena vaikuttaa olevan päteminen jokaisessa ketjussa jos vain mahdollista.

3 tykkäystä

Ja viittauksella ylläpitoon Juurikki tarkoitti, että tämä nyt ok, mutta joillekin herkkähipiäisimmälle voisi olla paha paikka. Siksi jo foorumin tulevaisuuden takia tulisi henkilöön kohdistuvat heitot jättää pois.

Mielestäni hintakorjausviesti ketjussa on täysin perusteltu, koska silloin muut näkevät, että poikkeava hinta saattaa olla virheellinen. Yksityisviestissä tämä info jää muilta saamatta ja jos korjakseen menee pitkään sen arvokin vähenee.
Mikäli sellainen viesti ketjussa kovasti häiritsee voisi sen poistaa esimerkiksi korjauksen tapahduttua.
@Juurikki laitoin seuraavan viestin, joka oli selkeän informatiivinen ja asiallinen.
“Tarkoittanet Ålandsbankenin B-osaketta @28,6 €? Alin hinta oli ollut 28,4 € ja myös ylin alle 29 €, joka jäi A-osakkeen viimeiseksi hinnaksi. 6 ja 8 vaihtaneet paikkaa keskenään? Hyvä ostos joka tapauksessa.”
Mielestäni tällaiset viestit eivät heikennä tai puurouta ketjua. Käsittääkseni niitä ei kuitenkaan kauheasti tule. Toinen vaihtoehto olisi liputtaa ja poistaa virheellistä tietoa sisältävät viestit, mutta en näkisi tätä parhaana ratkaisuna.

5 tykkäystä

Mikä oli vikana viestissäni Kamux ketjuun, jossa kritisoin näköalattomuutta dieseleiden suhteessa Kamuxin negariin?

Moikka Enska,

Kiitos viestistäsi!

Välillä ketjuihin tulee paljon heittoja, jotka eivät kauheasti tuo lisäarvoa keskusteluun ja lisäksi Kamuxin ketjuun tulee muutenkin erityisen paljon viestejä. Kommenttisi näköalattomuuteen ei ollut asiaton, mutta ei tuonut varsinaisesti ketjuun mitään uutta. Siksi se liputettiin meille tiedoksi ja samasta syystä poistin sen. :slight_smile:

9 tykkäystä

Liputetaan sen vuoksi kun ovat väärässä ketjussa, mutta minusta sinulla pointti hyvä.

4 tykkäystä

Suhteellisen hupaisaa kun Solteq-ketjuun kelpaa ‘no nyt kuulostaa että on oikea mies ruorissa’ - viestit mutta mä joudun edelleen viemään kaikki yhtiöketjujen vastaukset kahvihuoneeseen tai ne katoaa :grinning:

Ei siinä mitään, pysytään meemiketjuissa niin ei tule mielipahaa kenellekään :sparkling_heart:

Rasittavaa vaan kopsailla linkkejä että pystyy vastaamaan…

4 tykkäystä

Itse liputin @Deep_Value:n viestin, koska siinä virheellisesti väitetään allekirjoittaneen omistaneen Inderesin osta-suosituksen lappuja ja negailevan koska omat omistukset ovat laskeneet. En ole ikinä omistanut Kamuxia, Kuuttia, Reveniota tai Remedyä. Lisäksi olen reilusti voitolla myös tältä vuodella koska :frog: on ollut uskomattoman hyvä poiminta, eli mitään tuottopohjaista syytä katkeruuteen ei ole. Olen myös aika näkyvästi karhuillut viime vuoden analyysejä, tavoitehintoja ja suosituksia :sweat_smile:

18 tykkäystä

Osta suosituksia on tällähetkellä 24 ja tarkennat jostain syystä, että et omista niistä neljää. Minä en, mutta joku toinen voisi tulkita niin, että olet omistajana näissä kahdessakymmenessä muussa.

En omista tai ole omistanut yli vuoteen yhtään Inderesin Groupin suositusten piirissä olevaa yhtiötä (pl. Inderes Oyj). Kirjoituksistani tai minusta voi olla montaa mieltä, mutta pyytäisin välttämään tämmöisiä perättömiä väitteitä tai kommentteja että niiden takana olisi jokin osakeomistukseen tai omistusten kurssimuutoksiin liittyvä agenda.

36 tykkäystä

Toivon sydämestäni, että tämä liputus @DarkRoast in erinomaisesta laskelmasta saunan lämmitskustannuksista Haarumissa todetaan aiheettomaksi. Opin siitä todella paljon ja se on mielestäni juuri oikeassa paikassa antamaan kuvaa yhtiön tuotteiden kustannuksista.

Muutenkin viesti on erinomaisesti kirjoitettu viitteineen.

https://keskustelut.inderes.fi/t/harvia-foorumi-eli-haarumi-kansainvalista-kasvua-ja-hyvinvoinnin-megatrendeja/471/6486?u=_teemuhinkula

9 tykkäystä

Kiitokset Teemu tuesta ja kehuista, mutta liputin itse varustettuna toiveella siirrosta Kahvihuoneeseen! :blush: :pray:

Eipä tuo minun laskelmani oikeasti mitään konkreettista tuonut Harviaan yhtiönä. Ainoana johtopäätöksenä ehkä, että puukiuas tulee halvemmaksi jo yllättävän matalillakin sähköhinnoilla, mutta eiköhän suurimman osan kiuasvalintaan vaikuta kuitenkin muut tekijät.

Sen verran puutteelliselta tuo aiempi laskelma vaikutti, etten voinut vastustaa kiusausta täydentää sitä. :sweat_smile:

3 tykkäystä

No sitten protestoin sinun toimintaasi! :grin:

8 tykkäystä

Ongelma on se, että ilman mitään saatetekstiä nuo viestit ovat pelkkää roskapostia ja spämmiä.

Olisi hyvä avata, mistä niissä linkeissä on kyse, miten ne liittyvät yhtiöön ja niin edelleen, ettei jokainen foorumilainen joudu itse avaamaan niitä sokkona.

17 tykkäystä

Kahvihuone on paikka, jonne monet ketjun firmalle hyödylliset infot menevät kuolemaan.

2 tykkäystä