Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

On surkeaa ja naiivia silmien ummistamista ylläpidolta rajoittaa vapaan tiedon levitystä, ketjusta on hyötyä niille jotka haluavat tapahtumia seurata. Mikäli tapahtumat ovat joillekkin liian rajuja niin silmät kiinni ja toiseen ketjuun.

4 tykkäystä

Minulla ei taida olla aikaa seurata tätä äänestystä tänään loppuun, joten tehdään välitilinpäätös vain puolentoista tunnin äänestämisen jälkeen. Äänestäjiä on jo 105, joten otos ketjun lukijoista on jo nyt varmasti riittävä.

95% vastaaajista on sitä mieltä, että nimimerkin @niko_naakka siirtäminen jäähylle oli väärin. Viisi äänestänyttä piti bänniä oikeutettuna. 100 vastaajaa piti päätöstä vääränä. Nämä luvut siis tähän mennessä.

Inderesin foorumilla on kunnioitettu käyttäjädemokratiaa aiemminkin, mutta Inderes on pörssiyhtiö, joka ei ole demokratia eikä demokratiaa voi kai vaatia Inderesin keskustelupalstaltakaan. Mutta ei Inderes sentään Kiina ole, sillä kyseisen valtion perustuslaissa lukee kansan demokraattinen diktatuuri. Mitä ikinä tarkoittaakaan. Taisin eksyä aiheesta…

Eli, foorumin lukijat ovat ilmaisseet kristallinkirkkaan mielipiteensä siitä, haluavatko nimimerkin niko_naakka viestejä nähdä. Ja vastaus on, että haluavat.

Mitä mieltä olette @Sijoittaja-alokas , @Verneri_Pulkkinen ?

18 tykkäystä

Itse en halua koskaan vaimentaa ketään keskustelijaa, vaikka se mahdollista olisikin. Minulla ei ole minkäänlaisia poliittisia vakaumuksia, vaan ehkä enemmän peruseurooppalaiset arvot: Vapaus, Veljeys, Tasa-arvo, Sananvapaus, Monimuotoisuus ja Oikeudenmukaisuus. Mielestäni nuo arvot ovat myös pragmaattisesti ajatellen kansakunnalle hyväksi. Kehitys vaatii vapautta. Jokainen kehitystyötä tehnyt tietää, ettei pakolla tai väkisin tai huonolla fiiliksellä synny mitään. Se mitä Venäjä nyt Ukrainassa tekee ja mitä se tekee omille kansalaisilleen ja miten ihmishenki ei ole minkään arvoinen loukkaa noita perusarvoja ja siksi suhtaudun Venäjän toimiin negatiivisesti ja vastustan kaikkea mikä on Venäjältä, koska en halua tuollaisten arvojen leviävän meille.

ProPutinistillakin jolla on päinvastaiset arvot voi olla kuitenkin jossain asiayhteydessä ihan validi pointti ja itse muutan kantaani tarpeen mukaan. Eräänlainen tieteellinen näkökulma. Absoluuttista totuutta ei ole olemassa, vaan totuus on totuus vain viikehyksessään ja samasta asiasta voi olla viitekehystä vaihtamalla useita totuuksia samaan aikaan.

En siis halua vaimentaa ProPutinisteja, he voivat jossain asiayhteydessä olla oikeassa ja tuoda uuden näkökulman, joka voi poikia uusia ratkaisuja ja saada uusi ajatuksia aikaan. Kahvin suodatinpussin kehitti Amalie Melitta Bentz, joka oli kotiäiti, ei tuotekehittäjä tai insinööri. Onneksi häntä kunneltiin. Kaikkia kannattaa kuunnella, sillä muutoksen tekevä idea ja innovaatio voi tulla mistä vain. Se on sananvapauden voima ja Venäjän kaltaisten valtoiden heikkous. Venäjä ei koskaan tule kehittymään ja on aina kehityksessä länsimaita kymmeniä vuosia jäljessä ilman poliittista murrosta, joka toisi mukanaan ajatusten monimuotoisuuden sallimisen.

Enemmän olen tieteeseen ja tilanneharkintaan pohjautuva, kuin jonkun esim. poliittisen puolueen kannattaja. Tässä syitä miksi itse en halua koskaan ketään vaientaa, vaikka hän olisi täysin eri ääripäästä kuin minä. Tieteen nimissä sitä kestää vasta-argumentaatiota, vaikka välillä kipeää tekeekin :slight_smile:

3 tykkäystä

Wau. Mulla ei ole mitään tietoa kuka on Niko_naakka, en ole ainoaankaan hänen viestiin törmännyt, joten minulla ei ole mielipidettä hänen viesteistään.

Mutta olipa hyödyllinen tieto, että olen käyttänyt valtavasti aikaa foorumilla täysin turhien ja mielenkiinnottomien aiheiden parissa - tai ainakin olen siis missannut 80 % mielenkiintoisesta sisällöstä.

2 tykkäystä

Minä pistin Nikon jäähylle toistuvien liputusten takia. Olen itse foorumilainen, joka tykkää enemmän pureskellusta sisällöstä kuin hetken uutisvirrasta. Mutta, tämähän on makuasia ja selkeästi tulkitsin väärin ketjun yleisen sentimentin.

Poistin @niko_naakka jäähyn. :slight_smile:

55 tykkäystä

Vive la démocratie!

Kiitos, että kuuntelit foorumin käyttäjiä.

34 tykkäystä

its good to be back! kiitos kaikille tuesta!

60 tykkäystä

8 tykkäystä

Olen tässä kaikkea nähtnyt, mutta en vielä tällaista. Nyt äänestetään siitä, onko palstan sääntöjä rikottu vai ei😀 Suhtautumisemme toisten kirjoituksiin on AINA subjektiivistä, halusimmepa taikka emme, ja siksi sääntöjen pitäisikin olka selkeästi tarkemmin rajattuja,ja samalla sallivampia. Tämä nykyinen käytäntö on mielestäni täyttä pelleilyä. Se tappaa elävän keskustelun. Toiset luputtaa pois, ja sitten toiset taas takaisin. Olen tästä aiemminkin ylläpidolle palautetta antanut.
Jälleen kerran,haloo ylläpito! Olisko tässä nyt vihdoin mietinnän paikka?

2 tykkäystä

Olen kaksi ja puoli vuotta foorumia selaillut, ja tämä on ensimmäinen “oudompi” keissi, joka myös mielestäni menee täysin inhimillisen virheen piikkiin: tilanne tulkittu väärin. Käsi pystyyn virheen merkiksi, jäähy pois, ja homma jatkuu - ei mielipahaa. Olen tästä aiemminkin ylläpidolle palautetta antanut, että miksi korjata jotain toimivaa, jos homma selkäesti toimii? :wink:

20 tykkäystä

Olen samaa mieltä.

Ylläpito tekee mielestäni hyvää työtä ja onhan foorumi muutenkin siisti lähes mihin tahansa muuhun keskustelupalstaan verrattuna.

Välillä kuohuu ja saakin kuohua. Tiukan rajan asettaisin ainoastaan negatiivisiin henkilökohtaisuuksiin menevissä kommenteissa – lähes missä tahansa muodossa. Jos joku ei ole vielä oppinut, että ihmiset voivat sovussa ja solvauksitta olla eri mieltä, saattaisi sellaiselle kehittymiselle olla hyvä aika ja paikka.

Tekevälle sattuu ja virheet korjataan, kuten tässäkin tapauksessa.

26 tykkäystä

Ihan vastaavan sellikomennuksen käyneenä sanon että ei ole ensimmäinen kerta. Ja silloinkin syynä oli liputusvolyymi ihan samaan tapaan. Eniten söi miestä se että se tuli täysin puskista, ilman varoituksia tai mitään palautetta siitä että mitä ihmettä nyt oikeasti muka oli sopimatonta. Ts. tarpeeksi mielensäpahoittajia hakkasi lippua ja se siitä sitten.

13 tykkäystä

@niko_naakka Laitat erittäin hyviä päivityksiä (twiittiketjuja) erityisesti Venäjän aggressiot -ketjuun. :+1:Ehdottaisin, että voisit laittaa niihin omia kommentteja tai yhteenvetoja muutamalla virkkeellä, niin ne olisivat lukijoiden mukavuudeksi, niin postauksistasi saisivat kaikki jäsenet hyvin kiinni heti, mistä on kyse. Samalla tulisit tutuksi foorumin lukijoille omana itsenäsi ja ottaisit oman - ansaitun - paikkasi foorumin keskustelijana. Yhteisön suola kun on se oma anti sen lisäksi, mitä tarjoat linkkejä yhteiseen hyvään. Tämä ei ole kritiikki, mutta vieno ehdotus. :slight_smile: Teet hyvää työtä jakamalla informaatiota! Luen myös jatkossa hyvällä ruokahalulla postauksesi! Kiitos niistä! :grinning:

23 tykkäystä

Huomasin liian myöhään äänestyksen enkä kerennyt mukaan mutta onneksi oikeus tapahtui.Seuraan aktiivisesti niko naakan viestejä.

2 tykkäystä

yleensä kun noita twitterviestejä postaan, teen samalla omaa leipätyötäni. eli pääasiassa klo 20-05. twiittien lukeminen ja kopioiminen tuohon ketjuun, menee siinä samalla, ilman vaivaa tai ylimääräistä työtä. (ja ennen kuin joku mielensäpahoittaja ehtii kommentoimaan, että teen siis sitä työnantajan ajalla, niin vastaus on “olet väärässä”.) jos alkaisin jokaista twiittiä erikseen kommentoimaan omilla mielipiteilläni niin homma kaatuisi omaan mahdottomuuteensa hetkessä.

tämä on siitä hieno foorumi että tuo twiittien preview toimii loistavasti. olen yrittänyt valita sellaisia twiittejä, joissa on jonkun pointin lisäksi twiitin kirjoittajan previewissä näkyvä kommentti joka yleensä antaa jonkinlaisen kuvan mitä twiitissä (esim videossa) on .
Jos postaan jonkin twiitin ja siinä jo on twiittaajaan selitys/kommentti, en ymmärrä mitä lisäarvoa antaisin twiitille vielä lisäämällä omat kommenttini suomeksi foorumille. Se, että postaan kyseisen twiitin, kertoo sen että mielestäni twiittaajalla on joku hyvä pointti tai että twiitissä on mielestäni jotain mielenkiintoista. Mitä vähemmän laitan siihen väliin omia mielipiteitäni, sen paremmin twiitin viesti välittyy muille. Postaan uutisen tai viestin asiasta jonka haluan saavan näkyvyyttä, ei sillä pitäisi olla merkitystä mitä mieltä minä siitä asiasta olen. Tottakai jaan pääasiassa twiittejä jotka sopivat omaan ajatusmaailmaan ja siksi niitä (kuten kaikkia muitakin twiittejä) pitää lukea terve järki ja epäluulo päässä. Siksi esim päätin etten kirjoita enää poliitikkaketjuun koska siitä tulee vain riita kun ollaan niin eri mieltä asioista.
Venäjän aggressioketju on siitä hyvä että harvoin asiat ovat niin mustavalkoisia kuin ne siellä ovat. Tässä kriisissä Venäjä on paha ja Ukraina on hyvä. joka muuta väittää, on väärässä.
Vaikka postaankin isoja määriä twiittejä tuonne ketjuun, niin kyllä ne twiitit ovat aika kovan seulan silti käyneet läpi täällä omalla ruudullani. Hyvin usein myös käyn päivittämässä postauksiani jälkeenpäin, kun löydän esim jostain videosta paremman version/ twiittaajan paremmilla kommenteilla/ luotettavamman kuuloisen twiittaajan.

ymmärrän kyllä hyvin miksi viestejäni liputetaan eikä se minua häiritse millään tavalla. Siinä vaiheessa kun liputukset loppuu, on varmaan myös postaukset muuttuneet aika turhiksi.

30 tykkäystä

Seuraan Inderesillä oikeastaan vain tuota ketjua “Euroopan turvallisuustilanne ja Venäjän aggressiot (Osa 2)”. Salkussa markkinatilanteesta johtuen status quo, eivätkä käyttämäni indikaattorit ole kääntyneet siihen asentoon, että olisi tarvetta juuri nyt ostella lisää, ehkä ETF:ää silloin tällöin muodon vuoksi lapsille. Tuo palsta on niin hyvä, että yksi kriteeri tilauksen uusimiseen oli juurikin tuo palsta, vaikka sijoittamisen osalta olisikin voinut käyttäen tuttua sijoittamisen anomaliaa lainaten vain “lähteä kalaan”. Toki Inderes on muutenkin paras portaali fundamenttien seuraamiseen, mutta vaikutusta tuolla palstalla Inderesin palvelun kokonaisarvioinnissa on.

Kyseinen ketju on ollut sodan alusta asti minulle se tärkein ja paras kanava seurata sotaa. Alussa pelkäsin kuollakseni, että valtava Venäjä vyöryy kohta Suomeen. Käteisvarat olivat Norjalaisilla tileillä ja perheen evakuointisuunitelma valmiina (sukulaisia pohjois-Ruotsissa) Toisaalta pelkäsin myös rintamalle joutumista, sillä ajatus oli ihan uusi silloin. Sitten Putin laittoi ydinasejoukot valmiuteen ja totesin puolisolle, että taitaa maailmanloppu olla lähellä, eiköhän vielä kerran, ennenkuin maailma tuhoutuu.

Tähän kaikkeen on auttanut ko. palsta. Antanut realistista kuvaa tilanteesta, auttanut rauhoittumaan ja välillä saanut nauraa vedet silmillä tietyille palstan humoristien letkautuksille. Seuraan siis vain Inderesin palstaa. Sijoittajana samaistun sijoittajiin, he ymmärtävät minua ja minä heitä. Kun kuulin banneistasi, olin jo pohtimassa palstan vaihtoa, koska koin että palstalla olevat ProPutinistit ovat lippukampanjansa avulla vallanneet palstan. Vaihtoehdot vaan ovat vähissä ja paljon Inderesiä huonompia.

Niko. tuotat 80 % palstan mielenkiintoisesta sisällöstä eri julkisia lähteitä yhdistelemällä. Postauksesi saavat aikaan keskustelua ja mielipiteenvaihtoa ja se kai on tarkoituskin. Toivotaan, etteivät nämä ProPutin liputtajat pääse pilaamaan hyvää palstaa. Liputtelevat ahkerasti, mutta eivät tuota mitään sisältöä, haluavat tuhota ja näivettää koko palstan. Toivottavasti ylläpito osaa arvioida tämän, että jotkut tahot liputtavat paljon ja tuottavat vähän sisältöä. Kehityspäällikkönä sitä tietenkin ideoi heti, että otetaan muutama pitkän linjan hyvämaineinen postaaja ja ajetaan heidän profiilistaan suhdeluku postauksien ja liputusten välillä ja se voisi olla normaali suhde liputusten ja sisällöntuottamisen välillä, jotta nämä tahot, jotka eivät tuota mitään, mutta liputtavat paljon, voidaan jättää huomiotta.

Itse käytän työnantajani aikaa ja jopa asiakkaitten aikaa palstan seuraamiseen, mutta sen minkä ajassa häviää, sen tehossa/tuottavuudessa voittaa. Palstan hyviä juttuja lukeneena voi taas tehdä hyvällä mielellä töitä ja hyvällä fiiliksellä työteho on jotain ihan muuta , kuin huonolla fiiliksellä.

Jatka samaan malliin, oot ihan huippu !

14 tykkäystä

Pitäiskö tähän liputushommaan saada jokin muukin linja kuin täysin subjektiivinen tulkinta. Aika hyvä esimerkki siitä kuinka tässä järjestelmässä on melkoisia aukkoja ja kuinka se ohjaa vain tietynlaisen sisällön tuottamiseen, tässä tapauksessa sellaisen joka miellyttää Verneri Pulkkisen taiteellista silmää ja hänen suosimaansa viestinnän tyylilajia.

Välillä viestejä poistetaan ihan käsittämättömissä tapauksissa ja poistettua viestiä tavatessa ei edes saa kiinni että miksi viesti on poistettu. Ollaan mielestäni isosti väärässä suunnassa jos yhden ihmisen makuasia vaikuttaa siihen kuka kirjoittajista laitetaan jäähylle, selkeät sääntörikkomukset sitten erikseen. Varmaan tämäkin viesti liputetaan.

Yksi selkeä heikkois tässä liputusjärjestelmässä on että jos firmalla x on 100 fania ja firman ketjussa kirjoitetaan firmasta negatiivista, liputukset ovat täysin varmoja. Sen sijaan fanitusviestejä saa kirjoittaa vaikka tuhansia. Lopputuloksena on yhtiöketju jossa on positiivista fanitusta mutta ei sitten mitään muuta.

1 tykkäys

Kaiken takana on aina ihminen (foorumilla) eikä ihminen ole koskaan täydellinen.

Tottakai moderoijien subjektiivisuus painaa, vaikka siitä yritetään olla tietoisia.

Sanoisin että kritiikkiä kyllä hyväksytään, ainakin omaan silmään. Monesti vain vastakkaiset heitot ovat tyyliä ”minusta tämä on 5 euron lappu” mikä ei ole rakentavaa keskustelua.

Eihän Qt, Harvia yms. enää kohta muuta olekaan kuin reikien etsimistä firmoista. :sweat_smile:

Jos näkee että hyvin argumentoitu, eri mieltä oleva postaus liputetaan aiheetta niin tähän ketjuun vaan postausta tai pingaa minua tai muita modeja.

12 tykkäystä

Suurin osa liputuksista lienee aivan ilmeisiä tapauksia, modet varmaan tietävät kuinka paljon niitä tulee päivittäin/viikoittain ja olisi täysin mieletöntä laittaa niiden jatkotoimenpiteitä moderaadin pohdittaviksi. Aina on jonkin verran tulkinnanvaraisia hommia, esimerkiksi musta huumori tai sarkasmi voivat olla sellaisia että ne menevät moderaattorin mielestä turhan pitkälle ja se on sinänsä aivan ymmärrettävää.

Toisaalta mikäli joku nimimerkki saa jossakin/joissakin ketjussa reippaasti lippuja, mutta muissa ei, niin silloin modet voisivat (tietysti resurssien mukaisesti) tarkastella liputtajia ja heidän mahdollisia motiivejaan on sitten kyse yleisemmästä tai yhtiöketjusta. Ei se moderointi missään helppoa ole ja siitä kiitollinen homma ettei kaikki ole koskaan tyytyväisiä.

Liputtajissa on varmasti huomattavia eroja, ehkä modet voisivat välillä tarkkailla heidän panos/tuotos suhdettaan ja kysäistä esimerkiksi privalla heiltä tarkempia perusteluja,

7 tykkäystä

Pörssiyrityksen julkaisualustalla, jossa vaalitaan viestinnän laatua, täytyy olla ihminen, joka lopulta päättää politiikasta, johtaako liputukset mihinkään ja onko viestintä firman arvojen mukaista. Keskustelu on vilkasta ja huteja kaikille tulee. Parviäly tarkoittaa sitä, että kukin tuo oman panoksensa, joku bongaa nopeimman uutisvirran, jota joku toinen märehtii ja antaa pureskellun tuotoksensa.

Liputusten määrä koneellisesti ei voi olla ohjaava, koska muuten riittävä määrä esim. Z-ihmisiä voisi päättää, mitä saa vaikkapa Venäjästä kirjoittaa. Ivallisuus henkilöä kohtaan on yksi liputuksen aihe esim. miksi puhua ”taiteellisesta silmästä”? Ketjuissa, esim. Suomi24 on useimmiten lopulta tappelu ja nimittely, vaikka asiasta aloitettiin. Inden foorumilla tätä harvemmin näkee ja jos, niin viestit siivotaan.

Liputus-valikossa on ainoastaan ”jotakin muuta”-kohta, johon voi kirjoittaa, mikä viestissä on ongelma. Se pitäisi olla jokaisessa muussakin kohdassa, jotta joutuu pureskellusti perustelemaan, mikä viestissä on ongelma. Vähentäisi liputussormen herkkyyttä ja ns. bottimaisuutta.

10 tykkäystä