Tekninen analyysi ja treidaus -opiskeluketju

Hei, Kiitoksia vastauksista. Nämä selvensivät asiaa. Esim. Nordnetissä, kun teknisestä analyysistä lisää 200 SMA, niin siinä ei taida voida pystyä valitsemaan, että mitä timeframea käyttää. Tämä taitaa skaalautua jotenkin sen mukaan, että mitä aikajaksoa tarkastelee.

Mistä olette katsoneet näitä 200 päivän liukuvia arvoja? Eli, missä näitä pystyy säätämään esim. siten, että haluaa käyttää tuota 1 vrk:tta yksikkönä?

Trandingview taitaapi olla suosituin äppi.
Ilmaisversiokin on saatavilla, mutta kiten kaikki hyvä maailmassa on maksun takana. (Toistaiseksi ilmakehä on maksutonta, mutta kait joku siitäkin kohta alkaa vaatimaan kk-maksua hengityämisestä)

pro ihan ok mulla on pro+ annually 25$ muutama taala halvempi kuin kk tilaus tosin näissä ok tarjouksia vuositilauksiin tuo pro 12-14$ ja premium 50-60$ siinä on sekuntti tarkkuus.
Tili liitettävyys ok .
Visuaalisesti selkeä.

1 tykkäys

17.-23.7.2023 TradingView Pro+ ale 45%. Muistaakseni black fiday ale ollut 50% pari viime vuotta.

5 tykkäystä

Minäkin nostan täältä kättäni! :wink: Luen jokaisen ketjun viestin, vaikka vielä ne ovat minulle lähinnä hepreaa. Olen melko tuore osakesijoittaja ja aiheesta innostunut. Olen yrittänyt lyhyessä ajassa sisäistä osake- ja pörssimaailman ihmeellisyyksiä. Välillä tuntuu siltä, että viisailta tulee ihan päinvastaisia ohjeita. Ota sitten selvää, mitä niillä tarkoitettiin ja mikä oli niiden konteksti. Minusta tuntuu siltä, että ainakin jonkinlaiset ratkaisun avaimet ja lisähallinta voisi löytyä TAsta. Joten iso kiitos teille, jotka sitä avaatte. :smiling_face: @DayTraderXL

Ja kun nyt lähdin kirjoittamaan, niin pyydänpä tässä vinkkejä parhaimpiin (miel suomeksi) TA- (alkeis)ohjeisiin. :face_with_hand_over_mouth:

6 tykkäystä

Moi!
Joskus tuo keskustelu vähän lähtee varsinaisessa TA-ketjussa ohi aiheen. Tämä ketju olisi varmaan paras paikka yleisemmälle höpinälle ja vinkkien tiedusteluun, joten vastaan tänne.

En tiedä parhaudesta mutta pääset ainakin alkuun kun vilkaiset meikän blogin ekaa viestiä. Linkkailin siihen tämän foorumin TA-ketjut joita voi lueskella. Mutta opiskelun voi aloittaa lukemalla vaikka @Jukka_Lepikko kirjoittaman treidauskirjan (linkki blogissa) ja tietty ne mun muutama blogikirjoitus missä oon koittanu alkeista lähteä TA:ta opettamaan. Ja vaikka postauksien määrä on aika pieni, niin tähänastisen matskun jos todella sisäistät, niin lyön pääni pantiksi että osaat jo TA:n avulla ajoittaa ostoja ja myyntejä edes hiukan paremmin. (Kirjoittaminem on tauolla mutta joskus olisi taas tarkoitus jatkaa.)

7 tykkäystä

Tutustupa Jukka Lepikön Treidaa kuin ammattilainen kirjaan. Saa ilmaisena e-kirjana ja on suomeksi.

1 tykkäys

Kiitos! Tämä on luettu! :grinning:

Luulen että olen rakastunut - uuteen työkaluun jonka olen löytänyt. On nimittäin aika harvinaista löytää vielä jotain uutta joka myös tuntuu toimivan, joten tunne on aika positiivinen. En ainakaan muista että täällä foorumilla olisi tätä koskaan mainittu, tai ainakin hyvin vähälle huomiolle jäänyt.

CDV - Cumulative Delta Volume
Työkalu auttaa hahmottamaan hintaliikkeen vahvuutta ja auttaa erityisesti etsimään käännekohtia.

Tarkempi info löytyy googlesta mutta tässä pari hyvin pikaista esimerkkiä. Etsitään käytännössä divergenssejä ja muita eroavaisuuksia käyttäytymisessä kurssin (yllä) ja CDV (alla) välillä

  1. Delta tekee LL eli myyjiä selvästi enemmän kuin ostajia. Hinta tekee kuitenkin HL → myyntipaine absorboituu kun myytävä tavara ostetaankin pois markkinalta eikä hinta pääse putoamaan. → merkki käänteestä

  2. Hinta tekee uuden selkeän HH mutta deltan mukaan erityistä ostopainetta ei ole ja ostajat & myyjät tasapainossa. Lisäksi ennen huippua hinta nousee kovasti mutta delta ei seuraa yhtä voimakkaasti. Tässä on kyseessä exhaustion, joka myös ennustaa käännettä

Kannattaa tutustua!

24 tykkäystä

Kiitos, pitääpä seurata. Näistä pitää saada aina todisteita pitkältä aikaväliltä, että uskaltaa luottaa.
Mistä kohtaa tuossa otit shortin?

4 tykkäystä

Tämä ei ole tuore esimerkki joten en ole ottanut näkemystä tässä. Mutta olen riittävästi käyttänyt aikaa tutkiessani historiadataa jotta alan nyt testaamaan oikeasti.

Ykkös kohdassa aggressiivinen osto tapahtuisi heti ES kynttilän värin vaihtuessa keltaisen viivan kohdalla. Mutta kakkonen on hankalampi. Optimi olisi tietty deltan tuplahuipussa kun ES kynttilän väri vaihtuu (keltainen viiva) mutta en osaa sanoa olisinko tosielämässä osannut tarttua tuohon. Todennäköisempi paikka shortille kakkosessa olisi ehkä kumminkin ollut kohta jossa selkeästi exhausted hinta alkaa taas seurata deltaa, eli vasta toisen tai kolmannen punaisen kynttilän kohdalla (kolmas on tässä jo aika kaukana huipusta, joten ei hyvä esimerkki), jossa ekstrana tuo deltan tuplahuippu alkaa olla selkeä. Mutta tosiaan mielestäni exhaustion vaatii enemmän pelisilmää kuin absorption

Varmin molemmissa on silti odottaa trendin vaihtumista, jolloin delta toimii vain lisävarmistuksena. Mutta tulen itse alkuun ainakin kokeilemaan aggressiivisempaakin lähestymistä luottaen enemmän deltaan

8 tykkäystä

Tuossa 2. kohdassa on mielestäni myös havaittavissa pienehkö H&S, että ehkä sen necklinen alle mentäessä olisi voinut olla ns. oikea myyntipaikka. Näin toimiessa myynti olisi ajoittunut samoille paikkeille kuin tuo mainitsemasi kohta, jossa CDV ja hinta alkavat jälleen kulkea käsi kädessä.

Joka tapauksessa, mielenkiintoinen indikaattori eli kiitos jaosta. Meni heti tutkiskeluun.

1 tykkäys

Ok, voin kokemuksesta sanoa, että on hyvin erilainen tilanne aina livenä, kun treidiä ottaa. Tämän vuoksi voi varautua siihen, että tilanne näyttää esimerkin kautta helpommalta kuin sitten oikeasti. Tämän vuoksi todistusaineistoa vaaditaan käytännöstä, jotta näkee, onko tästä oikeasti hyötyä. Laittele omista kokemuksista tänne esimerkkejä.

  • edit: @terva_xyz Ehdottomasti hieno asia, että toit tämän esille. Perehdyn tähän itsekin ja voin laittaa kokemuksia, jos olen hyödyntänyt livenä!
10 tykkäystä

Kyllä, on tiedossa että livenä on täysin eri asia. Tarkoitus oli nyt kuitenkin lähinnä esitellä täällä tuo CDV eikä huutaa graalin maljasta. Antaa kunkin itse tutkia sitä lisää ja todeta kelpuutetaanko käyttöön. Harvemmin tosiaan enää löytyy uusia työkaluja jotka toimii näin hyvin teoriatasolla, niin aattelin tässä olevan mielenkiintoa muillekin tutkia

12 tykkäystä

Joo, ikävä kyllä otin tuollaisen esimerkin jossa pieni H&S. Koitin teoreettista shorttipaikkaa etsiessä sivuuttaa tuon kuvion ja koitin katsoa vain futuurin price actionin ja deltan perusteella mahdollisia paikkoja.

Jokainen tosiaan voi tutkia itse kelpuuttaako tätä työkalupakkiin mutta kiva kuulla että tää aiheuttaa edes lisätutkimuksia sulla.

Jälleen vaan teoriatasolla mutta sellainen havainto jota aion tutkia lisää myös käytännössä, että usein tämän kanssa pelatessa voi käyttää suhteellisen tiukkaa stopparia. Jos stopille antaa ylimääräistä liikkumatilaa vain vähän, niin sen lauettua kurssi sitten usein jatkaakin väärään suuntaan ihan reilummin. Mutta katsotaan nyt käytännössä miten omat säännöt tämän kanssa muotoutuu…

Oon koittanut nyt vähän ihmetellä tuota Cumulative Delta Volumee, mutta pakko kysyä että mitä TradingViewissä tarjolla olevista scripteistä käytät tai suosittelet?

Vastaan vähän pidemmästi:

Tradingview:ssä ei ole tick dataa käytettävissä joten CDV ei siellä ole valitettavasti täysin tarkka. (Paras olisi jos löytäisi jostain muualta esim. IB:stä tick datasta johdetun kuvaajan.) Eri työkalujen antamat käyrät voi olla täysin erilaiset TV:ssä, johtuen isolta osin siitä montaako kynttilän sisällä olevaa “intra kynttilää” käytetään laskentaan.

Käytän itse “CVD Cumulative Volume Delta - Tradingview” työkalua jonka tarkkuus on paras löytämäni. Heti alkuun säädän ainakin itse CVD resets → none ja “intrabar precision” tarkimmalle josta on helpompi lähteä liikkeelle kokeilemaan eri asetuksia.

Maksimi tarkkuus on 250 intrabaria (eli yhden käytössä olevan aikatason kynttilän delta on laskettu 250 pienemmän tason kynttilästä) mutta TV tai ko. työkalu vaikuttaa rajoittavan näytettävää datamäärää, niin suurivaihtoisissa kohteissa esim. Daily tasolla ES Futuurissa delta voi piirtää vain muutaman kynttilän. → silloin tarkkuuden laskeminen jo yhdellä tasolla (250->100) voi tuoda näytille huomattavasti enemmän dataa. Mutta heikentämällä tasoa edelleen alkaa deltan kuvaajan muoto ja suunta vaihtua jopa täysin päinvastaisiksi, eli kannattaa käyttää suurinta tarkkuutta mikä on mahdollista.

Btw. kaksi ensimmäistä treidiä otettu jossa delta ollut mukana päätöksenteossa. Toinen suljettu voitolla ja toinen (voitollinen sekin) rullaa edelleen. Mutta en iloitse vielä liikaa. Näissä kahdessa saattoi olla tuuriakin mukana. Jatketaan testejä…

E: Työkalu vaatii tarkkaa volumedataa, niin pitää tietty huomioida että sellainen on saatavilla tutkittavassa instrumentissa. Ilmaisissa kurssidatoissa ei aina näy koko todellinen kaupankäyntimäärä, ja silloin tämä alkaa tietty näyttää perunoita…

4 tykkäystä

Mitä näkemyksiä OMX25:sta? KK-graafeilla tää fibotaso pitänyt aika hyvin:

Viikkotasolla taas otettu aina vastapalloa 20 emasta siitä asti kun maaliskuun alussa sen alle jouduttiin:

Viikkotason 20 ema siis laskeva ja tarkoittaa varmaan sitä, että ens kuussa sit joko mentävä sen läpi ylös tai sitten mentävä 4300 pisteen alle joka tarkoittaa, että kk-tason fibotukitaso rikottais alaspäin joka on maaliskuusta 2022 asti toiminut viimeisenä tukitasona. Miten gurut näkee tilanteen?

1 tykkäys

Kantsii laittaa myös kuva, josta näkee koko fibon, niin päästään nopeammin lähtökohdista ymmärrykseen.

1 tykkäys

Jes. Lähti koronamontusta.