Tekninen analyysi ja treidaus -opiskeluketju

TA ketjua on tullut lueskeltua, ja suuri kiitos siellä aktiivisesti kirjoitteleville, heräsi minullakin mielenkiinto tekniseen analyysiin sekä Tradingview työkaluun. Ketjun viestien perusteella näkyy olevan muitakin jotka vasta nyt ovat tuota softaa kokeilleet. Näkisinkin tarpeelliseksi erillisen ketjun, jossa voidaan keskustella itse ohjelman käytöstä sekä hyvistä nikseistä. Pysyy itse TA-ketju enemmän asiapitoisena kun amatöörit tykittää tänne vähän epärelevantimpia asioita.

Minä itsekin isona amatöörinä vasta harjoittelen “nopeampaa kaupankäyntiä”, kuten sitä itse välillä kutsun. Kourallisen päivänsisäisiä tai joidenkin päivien yli meneviä kauppoja olen vasta tehnyt mutta kun tuntuu pikkuisen jäävän käteenkin, niin alkaa Tradingview opettelu enemmän kiinnostamaan.

Aloitan ensimmäisellä kysymyksellä:
Tradingview mainostaa jotta sillä voi tehdä “backtestingiä” strategialleen. Olen katsellut opetusvideoita Youtubesta ja näyttää että ohjelmalla voi kelata vanhaa kurssidataa, piirrellä kuvioita ja laittaa sitten playn päälle jolloin aika etenee ja näkee osuiko kuviot kohdilleen. Tämä oli vähän pettymys sillä odotin vähän erityyppistä testimahdollisuutta.

Voiko softaan asettaa sen tekemään kuvitteellisia ostoja/myyntejä kun halutut indikaattorit on tietyissä asemissa? Yksinkertaistaen esim. kun RSI <30, softa “ostaa” määritetyllä summalla haluttua osaketta, ja kun ylittää 70, se tekee myynnin? Tuo sitten ajettaisiin halutun aikaikkunan läpi ja lopputuloksena näkisi montako miljoonaa tuli voittoa? :grin:

Edit 2.12.2019: Ketjun nimeä muokattu jotta kattaisi enemmän kaikenmaailman TA opiskeluun liittyviä asioita, jotta varsinainen tekninen analyysi -ketju pysyisi enemmän “asiapitoisena”. (Ei ole ollut mielestäni ongelmaa mutta ehkä hyvä eriyttää jo tässä vaiheessa.)

14 tykkäystä

Hieman tähän liittyen minulla olisi myös kysymys, että onko jotain missä voisi treidauspuolta harjoitella kuvitteellisella salkulla ja reaaliajassa (tai pienellä viiveellä). Voisi testailla eri strategioita ja opiskella ennen kuin laittaa omia rahojaan kiinni.

7 tykkäystä

Ainaki Lynx Brokerilla on “paper trading” mahdollisuus kun tekee sinne tilin. Toki vaatii luonnollisesti softan asentamisen (ainaki windows ja linux tuettuna) ja sen tilin tekemisen.

Tradingview:lla näyttäisi ainakin olevan jonkinlainen paper trading mahdollisuus.

1 tykkäys

Ei tuo Tradingview papertrading taida vastata sitä mitä olisin kaivannut mutta hankin nyt silti maksullisen Tradinview pro + omx datan. Mietin pro vs. pro+ mutta kuten @johannes_sippola TA-ketjussa aiemmin kommentoi, niin huomasin myös että Pro-version 5 indikaattoria riittää aika hyvin, varsinkin kun vähän kikkailee niiden kanssa. Helposti löytää indikaattoreita joihin voi olla upotettuna useampia samaan, ettei tarvitse jokaista avata erikseen.

2 tykkäystä

Muutin ketjun nimeä, koska halusin enemmän suunnata tämän ketjun ns. “amatöörien” kysymyksille tai muulle opiskelulle tekniseen analyysiin tai työkaluihin kuten Tradingview liittyen. Tarkoitus enemmän eriyttää “Tekninen Analyysi” -ketjusta.
Vaikka itse tosiaan vasta aloittelemassa tätä touhua, niin kyllä se helpottaa kun on yksi ketju kaikenmaailman kysymyksille & opettelulle ja toinen jossa enemmän hyvien sijoitusmahdollisuuksien perkaamista.

Idea eriyttämisestä esitetty jo aiemmin TA ketjussa, ja ajattelin tämän nyt toteuttaa koska mielestäni hyvä idea. Ongelmaa ei varmaankaan ole vielä ollut teknisen analyysin ketjussa mutta ehkä ennakoivana toimenpiteenä kannattaa mielestäni tehdä.

6 tykkäystä

Liittyen riskinarviointityökaluun:
Ei ilmeisesti ole mahdollista ollenkaan itse säätää osakkeeiden määrää tuossa? No problem mutta ihmettelen minkä mukaan ohjelma laskee tuon osakemäärän “Qty”? Kuten kuvasta näkyy laitoin että tilillä olisi 100 € mutta tuo suosittaa ostamaan 62 kpl johon ei varat riittäisi. Laskeeko tuo että pitäisi sijoittaa velalla ja saako sitä osiota muokattua mitenkään? (Velan määrä eri tai pois kokonaan.)

1 tykkäys

Asian vierestä. Hommasin Displayfusion-softan, jolla saa näytön jaettua vaikkapa kolmeen pystylohkoon. Jokainen lohko on ikäänkuin oma monitorinsa. Tradingview oikealla, vasemmalla kaupankäyntisovellus (TWS) ja keskellä selainikkuna lukemista ja kirjoittamista varten. 27 tuuman näytöllä menee hyvin. Maksoi $14,50. Suosittelen kokeilemaan, ellei ole jotain parempaa jo käytössä. Siellä on muutakin kivaa, mutta tämä ominaisuus on minulle tärkein. Windows10 ruduun jako kahteen/neljään osaan on jotenkin hankala, kun aina joutuu katselmaan vinoon.

1 tykkäys

Tämä on suositeltava lähestymistapa. Kannattaa tutustua valmiiksi siihen brokeriin, jolle rekisteröityy, koska kun heidän softaansa oppii käyttämään paper-trading puolella, on sitten helppo siirtyä oikealle puolelle. Itse treidaan IB:llä, jossa tämä ominaisuus löytyy.
Treidausyhteisöni jäsenten kommenttien perusteella kaikilla isommilla jenkkibrokereilla on tämä ominaisuus.
Tässäkin näkee sen, miten väheksyttyä treidaaminen on Suomessa/Euroopassa, ettei tällaista ominaisuutta löydy.

1 tykkäys

Tähän sellainen pikakommentti lomilta, että TA:ta ei pidä ajatella pelkästään lyhyen aikavälin juttuna. Se antaa tukea sijoittamiseen, oli sitten kyse 15s tai 15 vuoden aikajänteestä.
Riippuen aikajänteestä, pitää vaan TA:n indikaattoreista osata katsoa eri asioita.
Tämä on iso ja yleinen virhekäsitys. Jos katsotte vaikka muutaman kerran CNBC:n päivälähetyksen läpi, niin siellä on mukana todella isojen rahastojen ammattilaisia, jotka kaikki käyttää TA:ta jossain muodossa. Toiset enemmän ja toiset vähemmän - fundamenttien lisäksi.

Tietysti treidaajien joukossa on todella paljon ihmisiä, jotka ei tutustu yrityksiin yleistietoja enempää eli he uskovat, että charteista löytyy kaikki tarvittava tieto, mutta heilläkin treidaus käsittää erilaisia aikajänteitä yksittäisten kohteiden osalta. “Treidaajat” ja “arvosijoittajat” erottaa toisistaan se, että treidaajat määrittelee tarkemmin Risk&Rewardin etukäteen. Eli osta -ja-pidä ajattelumalli on poissuljettu.

9 tykkäystä

Microsoft muuten julkaisi nyt syksyllä uusia ominaisuuksia, joilla tuota ruutujakoa voi (ilmaiseksi) säätää huomattavasti paremmin: How to use FancyZones, Windows 10's new tiling window manager - OnMSFT.com

En tunne tuota Displayfusion-softaa, niin en osaa siihen kyllä verrata mutta perus-windows jakoon verrattuna tämä uusi on paljon monikäyttöisempi

2 tykkäystä

Mitä kirjallisuutta suosittelisitte aiheeseen?
Suomeksi&/enkuksi?

Muutaman kerran nähnyt eri ketjuissa perusttena myynneille / oston jättämisellä väliin esim yliostetun indikaattorin vuoksi (esim RSI). Nordnetin pojat kävi tätä läpi Traders Clubissa.

Lyhyesti referoiden nousumarkkinassa ollaan pakostakin aika paljon teknisesti yliostetun puolella, koska mennään ylöspäin.

Indikaattori on varsinkin yliostettuna parempi jos siihen voi yhdistää muita ajatuksia / indikaattoreita (esimerkiksi kääntyneen trendin tmv.). Ylimyytynä taas näyttäisi ennustavan kohtuullisen hyvin ostopaikkoja.

19:51 alkaen

Osakkeiden kanssa tullu nyt muutamia vuosia puljailtua joista viimeisen vuoden yrittäny sisäistää myös tätä TA:ta. Nyt hommasin tarjouksesta trading view ja tarkoitus olisi varovaisesti aloitella päivä treidaamistakin. Mutta kun kauppoja lähinnä tehnyt tuon Nordean kanssa niin nyt tarttis ihan perus neuvoja millä ohjelmilla ja instrumenteilla kannattaisi esim. S&P500 kanssa kokeilla treidausta, myös shorttina? Tai mitä muita kohteita kannattaa kokeilla kuin S&P500? Tähän mennessä harjoitellut taitoja lähinnä nokian ja nokian renkaiden käyrien parissa paperilla ja nyt luulen et voisi jo sijoittaa vähän oikeaa rahaakin.

Degiroon on moni palstalainen ainakin siirtynyt. Halvat hinnat mutta joutuu itse hoitamaan verojutut. Tuolla “keskustelua välittäjistä” -ketjussa siitä on puheltu.

1 tykkäys

Katsoin tuon videon linkkaamastasi kohdasta ja nuo esitetyt ajatukset antaa hieman pelkistetyn perspektiivin, ellei pelkästään katso asiaa koko markkinoiden tilasta.

On totta, että esim. SPY ETF treideissä pitää olla paljon varovaisempi sen suhteen, onko voimassa esim. viikko- ja päivätason nousutrendi vai pelkästään viikkotason nousutrendi.
Tai tilanne, jossa ollaan tehty huiput ja sen jälkeen tehdään korjausliikettä ja seurataan tilannetta esim. 1H tai 5min tasolla.

Oletan, että Oksaharju on kokenut treidaaja, itselläni ei ole hänestä mitään taustatietoa. Ja sen vuoksi hän puhuu tuossa vain ja pelkästään sentimentistä ja sen huomioon ottamisesta.
Ja siitä, että yleisesti ottaen nousuputkessa on järkevämpää treidata longeja kuin shortteja, mistä täysin samaa mieltä.

Mutta jos puhutaan osakekohtaisesta tai vaikka SPY ETF-treidaamisesta (joka on huippu volatiivinen), kyllä ammattitreidaajat hakee koko ajan myös shorttipaikkoja, vaikka oltaisiin tämän päivän kaltaisessa pitkässä nousuputkessa. Pitäisi paljon tarkemmin yksiköidä, mikä on se treidin aikajännetavoite - yleensä treidaaja miettii lähtökohtaisesti myös target pricen lisäksi aikajännettä arvioidakseen, miten pitkään kyseinen nousu tai lasku voi jatkua.

SPY kävi päivätasolla yliostettuna edellisen huipun yhteydessä 27.11. (RSI nousee korkealle tyypillisesti, kun nousuputki on näin pitkä, RSI 76.5). Kolmen päivän laskun jälkeen eilinen close, RSI näyttäisi olleen 53. Tuossa oli ihan selkeä shorttauspaikka ja näitä bear-moodilla liikkuva nimenomaan hakee. Sitten jos asiaa tarkastelee esim. 1H aikajänteellä, näkee tilanteen ihan eri näkökulmasta. Huippujen jälkeinen päivä mentiin käytännön vaakasuuntaan ja itse haen noissa 1H tason suunnanmuutosta. Tämä tapahtui laskevaksi, kun 314.06 meni rikki. Eli en olisi yrittänytkään arvailla huippuja, vaan hakenut tätä 1H-tason suunnanmuutosta, joka samalla kertoo, että siirryttiin vähintään päivätasolla konsolidoitumiseen ja/tai laskun jatkumiseen.

Yksittäiset osakkeet antavat jo sitten paljon enemmän mahdollisuuksia, joten kyllä lyhyitä shortteja haetaan koko ajan, vaikka päivätasolla SPY olisikin nousutrendissä. Pitää vaan osata tehdä oikea ajoitus ja hakea oikeat osakkeet, millä shortata.

Voi tietysti olla sellaisiakin treidaajia, jotka lähtisivät arvailemaan pitkäaikaista käännettä alaspäin ja heidän shorttauksen aikaikkuna on pitkä. Tyypillisesti nämä on yleensä hedge-tyyppisiä rahastoja, jotka kaikenkukkaraksi saattavat vain turvata omia longejaan, ottamalla kuukauden mittaisia shortteja. Heidän tiedot, taidot ja rahamäärät antaa mahdollisuuksia, joita yksityistreidaajilla ei vain ole.

5 tykkäystä

Jäi se kommentoimatta, että itselleni siis ei ole merkitystä, ollaan nousu- vai laskuputkessa, kun haen treidipaikkoja. Enkä näe eroja, otanko yliostettuja vai ylimyytyjä. Molemmat toimii, kunhan osaa katsoa korrelaatiot (esim. SPY,QQQ,XLF,XBI,DXY,USOIL jne.) ja sen millä aikaikkunalla treidiä haetaan. Päivänsisäisissä katsotaan eri asioita ja indikaattoreita, useamman päivän swingit (puhumattakaan pidemmistä) vaatii paljon enemmän osakekohtaista tilannetajua. Näitä pitkään nousevia ja laskevia osakkeita on NYSE:ssä paljon (eli vaikkapa ROKU tai TSLA .Ne saattaa nousta monta päivää putkeen ja sitten vastaavasti laskea lähes lähtötasoilleen). Näistä otan mielelläni molempiin suuntiin treidejä, yleisestä trendistä riippumatta. Ja ainakin itse käytän siis myös paljon muita indikaattoreita kuin RSI, kun entryä tai exittiä haen.

5 tykkäystä

Nyt menee Nordnetin Jukat sekaisin.
Oksaharju on osakepoimija ja holdaaja.
Jukka Lepikkö taas tämä Traders’ Clubin treidaaja.

3 tykkäystä

Eurooppalaiset ei pysty jenkkibrokereiden kautta treidaamaan jenkki-etf:iä suoraan. Niille pitää hakea eurooppalaiset kauppapaikat, joka sinänsä on kyllä niin syvältä.
En suosittele kuitenkaan leikkimään tulella, esim. SPY on todella volatiivinen ja vivutus vain lisää sitä. Suorat osakkeet tai optiot on turvallisempi maaperä. Mutta jos ei jenkkimarkkinoilla ole operoinut, pitää ehdottomasti paperitreidata niitä esim. Softalla tai ilman.

2 tykkäystä

Katsos! Vaihdetaan oikea kaveri tilalle!