Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Tässä vähän mietittävää kaikille uusiin uusiutuvien start uppeihin sijoittaville :thinking:.

Itsekin omista, enää ihan pienen siivun…

Valuaatio oli 3,3 miljardia 10 dollarissa ja käytiin 131 dollarissa se ois about 43 miljardia dollaria, vai biljoonaa, masse?

3 tykkäystä

Nikolamaiset fiilikset, voitolliseksi jo 2027 :grinning:.

1 tykkäys

Aina välillä ihmetellään kuka muka häviää indeksille ja ihmetellään osakesijoittamisen helppoutta. Kaivoin listan omistetuimmista suomalaisista osakkeista Nordnetistä. Top10:ssä on kaksi plussalla vuoden ajalta. Neste ja Kone. Muut miinuksella.

40 tykkäystä

Joululahja tyttäreltä.

Hyvää ja rauhallista joulua kaikille! Toivon hyvää vuodelle 2021.

Selviämmä tästä. Katajainen kansa ei katkea. Tehkäämme kaikki parhaamme parempaa huomista varten.

12 tykkäystä

Kiitos sinulle inderesin foorumilainen, joka halusit muistaa allekirjoittanutta ja perhettäni merkittävällä lahjakortilla, pöydän antimilla sekä aivan todella hienolla hupparilla…vaikka emme ole koskaan tavanneet. Toivottavasti tuo tapahtuu vielä joskus, että pääsen kiittämään ihan kasvotusten :blush::pray:

Joskus elämässä tapahtuu sellaisia asioita, jotka jäävät mieleen. Tässä on joulun henkeä parhaimmillaan. Tämä jää pysyvästi mieleen. Kiitos kovasti itseni ja perheeni puolesta!

207 tykkäystä

Sen verran kovasti on Lugerin kyselyt kasvaneet, että sedän on ihan pakko nostaa ensi vuoden alusta vuokrahintaa, ilmeisesti jopa 50%!!

Masse-setä, FA, Vielä v. 2020 pääsee omat pankkiosakkeet lahtaamaan vanhalla hinnalla :slight_smile:

3 tykkäystä

Itse kuuntelin Massen oppeja ja heivasin pankit samana päivänä pois kuin Masse eikä kaduta ollenkaan. :joy:

7 tykkäystä
11 tykkäystä

Hyvää joulua kaikille, vaikka on varmasti ollut vaikea vuosi kaikilla

16 tykkäystä

Tähän viestiin mun pitikin tässä ajan kanssa vastata kun oon asiaa vähän ensin pohtinut. Mutta @Masse sinun helpotukseksi Qt-possasi on täysin turvassa tällaiselta säätämiseltä Astonin hyvässä hoidossa :slight_smile: Voit antaa mun sitten tehdä tällaisia kiisteltyjä valintoja samalla kun opiskellaan preklinikassa G-proteiinien alfa-alayksikköjä ja adenylaattisyklaasin stimuloivaa cAMP:n vapautumista ja PKA:n aktivaatiota :slight_smile:

Mutta asiaan. En itse odottanut ollenkaan, että tämä vuosi kaikista vuosista olisi sellainen, jolloin joudun kynsin ja hampain yrittämään puolustamaan sitä periaatetta, että systemaattiset >+50% vuosituotot osakemarkkinoilla muilta kuin ammattilaisilta ovat täysin poikkeuksellisia pitkässä juoksussa. Jos 2019 pelkäsin jokseenkin sijoittajien sentimenttiä, niin tässä on vähintäänkin samanlaisia aineksia tässä 2020 vuoden lopussa. Mutta tässä sitä ollaan. Toivon todella, että @Verneri_Pulkkinen luet tätä tekstiä, ja mietit - oletko kenties joskus kuullut ja analysoinut samanlaisia juttuja esimerkiksi Melkein Minuutissa -videoilla :slight_smile:

Qt:sta sellainen sananen, että vaikka voidaan piirtää todella hienoja skenaarioita osakkeen suhteen, ja näiden skenaarioiden takana on todella maineikkaita ja hyvin ansioituneita sijoittajia (@Aston_Livingstone nyt varsinkin saat vielä tokat rispektit tähän vuoden loppuun :heart:) , niin en vaan voi auttaa itseäni siinä suhteessa, että jos kaikki ovat veneen samalla puolella, niin se vene jossakin vaiheessa kaatuu. Jotkut varmasti vihaa tällaisia vertauksia, mutta oikeasti: Katsokaa esimerkiksi Admicomin chartia kuukausitasolla. Parabolinen kuukausitason nousu päättyi lopulta käytännössä 50% korjaukseen huipuista pahimmillaan, vaikka sieltä palauduttiinkin nopeasti. Joku nyt varmasti katsoo, että sehän oli toki korona joka sen aiheutti. Joo, mutta kun sillä ei ole väliä mikä sen aiheuttaa. Ainoa tieto, mikä on olemassa, on se, että millään timeframella paraboliset nousut eivät koskaan ole kestäviä, ja päättyvät aina suuriin korjauksiin alas. “Stocks take the stairs up, and the elevator down” (Tim Egart) - näin ei turhaan sanota.

Mulla myös omassa sijoittajaluonteessa on toistaiseksi aina ollut naulautuneena nk. fundamenttiminä. Inderes on siinä suhteessa kait tehnyt tehtävänsä, kun oon sitä mieltä, että osakkeiden nykyisenkin kurssitason on aina pakko perustua sellaisiin fundamentteihin, jotka voidaan realistisesti piirtää nykyhetkessä ilman sellaisia oletuksia tulevaisuudesta, joihin meillä ei nykyhetkessä ole tarpeeksi näkyvyyttä. @Mikael_Rautanen sanoi Qt:n eräällä videolla hyvin, että mielikuvitukselle ei saa antaa liikaa valtaa, ja näinhän se on. Qt:n tapauksessa DCF:n avulla tehty “sanity check” osoittaa, että osakkeeseen hintaan on leivottu jo todella paljon odotuksia lähivuosille. Se kaikista vaikein asia sijoittamisessa on se, että tällaisetkaan johtopäätökset eivät tarjoa mahdollisuutta vetää minkäänlaisia implikaatioita kurssikehitykseen. Kertoimet voivat venyä teoriassa loputtomasti - Qt voi vetäistä kanin hatustaan, jota sijoittajien ei nyt ole mitenkään mahdollista nähdä - tai kenties markkinoiden likviditeettirikkaus voi pitää kurssit elevoituneilla tasoilla vielä pitkään. Mutta koska ainoat jokseenkin “varmat” tiedot, mitä minulla on, chartin parabolisuudesta (monthly-taso) ja DCF:n ja kertoimien (sekä Qt, että erittäin elevoituneella tasoilla olevat verrokit, joista @Mikael_Rautanen on myös useaan kertaan huomauttanut) osoittama osakkeen korkea hinta, osoittavat osakkeen kalliiksi ja tuotto-odotuksen minulle liian heikoksi, niin päätin tästä syystä ottaa tässä vaiheessa exitin.

Oon ehkä tullut markkinoilta yli kolmen vuoden opiskelemisen jälkeen monen monta tiedonjyvästä ja kokemusta rikkaampana, mutta joidenkin mielestä varmasti myös aivan liian fundavetoisena tyyppinä. Tavallaan tieto lisää tuskaa, koska osaan nyt mielestäni jo analysoida monenmoisia tilanteita, nähdä yhtäläisyyksiä tilanteiden välillä historiaan pohjautuen, ja jopa valuaation periaatteista on jäänyt jotain mieleen. Tämä myös auttaa näkemään paljon paremmin sen, miksi teesi “Markets can remain irrational longer than you can remain solvent” (John Maynard Keynes) on niin pätevä. Hinnat DCF:ien ja kerroinvaluaatioiden perusteella voivat irtaantua osakkeissa pitkäksikin aikaa todellisuudesta, eikä tämän tilan purkautumisen tavasta ole mitään takeita suuntaan tai toiseen. Ei siis lähtökohtaisesti voida tietää, että onko juuri nyt esim. Qt:n osakkeen kohdalla tilanne, että fundamentit kurovat kireät arvostukset kiinni ajan kanssa, vai vaatiiko tämä isomman korjauksen (luokkaa 20-30% alaspäin) osakkeen hintaan.

Mutta sitten isompaan, ja mun mielestä tavallaan vakavampaan aiheeseen, johon tuli inspiraatio tästä tuoreesta viestistä Salkkujen tuotto-% -ketjussa:

Se, että alle +40% vuosituotto on kenenkään mielestä “surkea” kertoo nykyisestä markkinasentimentistä paljon. Tuollainen vuosituotto on tuplat siitä, mihin esimerkiksi Warren Buffet on historiassa pystynyt. Ja nyt ei puhuta mistään mitäänsanomattomasta tyypistä sijoitusmaailmassa - ollaan pikemminkin toisessa ääripäässä ainakin jos historiaan nojataan. Tässä vaiheessa mun mielestä alkaa viimeistään olla aika muistuttaa sijoittajia siitä, että tällaiset vuosituotot (luokkaa 50-400%) mitä porukka on tänä vuonna tahkonut, eivät ole millään tavalla normaaleja, eikä niihin pitäisi ankkuroida mitään odotuksia sijoitustoiminnassa, ellette oikeasti usko olevanne tuleva uusi Warren Buffet. Mutta kaikille, jotka ovat tänä vuonna OMXHGI:n, S&P:n tai NASDAQ 100:n voittaneet tänä vuonna, annan vilpittömät onnittelut. Olette pärjänneet tässä markkinassa huikean hyvin, ja monia ammattilaisia paremmin. Se on oikeasti aika huikea suoritus :slight_smile:

Sentimenttiä kuvaavana havainnollistuksena: mulla on mielestäni ihan realistiset tavoitteet Medifilmille moneksi vuodeksi eteenpäin (mm. >+10% ROE p.a. ja vähän salaisena tavoitteena 15% ROCE p.a), jotka nykymarkkina tosin saa näyttämään täysin naurettavalta, kun normaalit yksityissijoittajatkin ovat näyttäneet, että >+50% YTD-tuotot ovat tulleet “helposti”. Mulla on kuitenkin yrityksen toimitusjohtajana velvollisuus (jos ei nyt kenellekkään muulle, niin ainakin itselleni) ankkuroida taloudelliset tavoitteet realistisiksi, ja saavutettavissa oleviksi. Tämä siis pakottaa palaamaan “tylsästi” maan pinnalle, ja muistuttamaan itseään, että pitkässä juoksussa jopa indeksin voittaminen on erittäin haastavaa, ja vaatii oikeasti hyvää suorittamista. Ja muistetaanpa vielä tähän se (Helsingin) pörssin keskimääräinen vuosituotto, joka on alle 10% luokkaa YTD. Ja joo, tiedän ettei Medifilm ole mikään suurluokan yhtiö, eikä minun pitäisi “leikkiä” mitään pörssifirman toimaria, mutta kummasti sijoitusten ollessa yrityksen puolella olen ainakin itse omassa mielessäni pakotettu asettamaan pitkällä aikavälillä realistisia, mutta toki kunnianhimoisia tavoitteita. Väittäisin, että jos sijoitukset olisivat puhtaasti henkilökohtaisen nimen alla, niin itsensä huijaaminen ja vähän ylisuurien tavoitteiden asettaminen olisi helpompaa. Palaan Medifilmin salkun YTD-tuottoon vuoden loputtua myöhemmin, mutta jo nykyinen performanssi on ylittänyt kaikki odotukseni (n. +21,9% YTD tekstin kirjoitushetkellä) - vaikka jotkut varmasti pitävätkin tällaista suoritusta nykymarkkinassa surkeana.

Siitä vaan haluan muistuttaa kaikkia sijoittajia, että pitäkää oikeasti ne jalat maassa, ja muistakaa ne riskit. Ja ennen kaikkea tehkää suunnitelma eri skenaarioille, ettei mikään skenaario yllätä teitä housut kintuissa sen tapahtuessa. Paras olisi toki varmistaa, että salkun nykyisellä kokoonpanolla olet ainakin siten valmistautunut jokaisen skenaarioon, että et minkään skenaarion realisoituessa joudu kohtaamaan useita unettomia öitä oksennuspussin kanssa.

Sehän tässä alassa on aika julmaa, että sekä euforiassa, että ääripelon vallitessa joutuu lähes aina tavalla tai toisella menemään vallitsevaa konsensusta vastaan, jos haluaa voittaa markkinat. Ja jos vielä haluaa muita sijoittajia auttaa, niin todennäköisimmin saat pikemminkin aina vihat niskoillesi, koska olet “väärässä” ja “this time is different” (will it ever be different in reality?). Nykyisessä sentimentissä ja tänä vuonna minusta tällainen on epäsuorasti korostunut, kun lähes kaikki tuntuvat tahkovat >+40% vuosituottoja, ja kaikkea sitä pienempää ei kauheasti ainakaan omien havaintojen mukaan haluta esitellä. Toki mun fiilikset voi vaan johtua siitä, että itse kuulun em. joukkoon, jolla ei ole >+40% vuosituottoa, ja joka on tottunut enemmän ainakin takavuosina häpeämään omaa itseään, omia suorituksiaan ja olemustaan paljonkin (lieneeköhän takavuosien epävarmuus ja häpeä, joka puskee läpi, en sitten tiedä). Ja joo, voin nyt senkin myöntää, että pari viikkoa taaksepäin on nyt ollut jälleen enemmän tai vähemmän suoraan sanottuna p-maisia siviilissä.

Koitan nyt kuitenkin tällä kirjoituksella esittää vastakkaistakin näkemystä tähän sentimenttiin, ja muistutella vähän terveellä tavalla riskeistä ja realiteeteista pitkällä aikavälillä. Mielestäni @Juha_Kinnunen lausahdus (muistaakseni InderesPodista 87) tästä markkinasta liittyen siihen, että sijoittajat tuntuvat liikaa liimautuvan tulevaisuuden tuottopotentiaaliin, eikä siihen, miten siihen konkreettisesti päästään, on aika kuvaavaa nykymarkkinassa ja samalla hyvä päätös tälle tekstille.

162 tykkäystä

Loistava kirjoitus minkä jokaisen pitäisi lukea ajatuksen kanssa :slight_smile: rauhallista joulua @Johannes_Sippola ja erittäin hyvää ja tehokasta tulevaa vuotta 2021! Siinä on kyllä mies, kenen pitäisi kirjoittaa kirja jossain välissä elämäänsä. :slight_smile:

13 tykkäystä

Olen samaa mieltä, että tänä vuonna saadut tuotot ovat hyvin poikkeuksellisia.

Minun mielestä “normaalien yksityissijoittajien” mahdollisuudet ovat parantuneet ryminällä tarjolla olevan sijoitustiedon vuoksi. Monissa menestyneissä salkuissa toistuu samat osakkeet: Revenio, Talenom, Remedy, Harvia, Qt, jne. Se ei ole sattumaa, onhan Inderes tunnistanut näissä potentiaalia jo ennen nousuja ja poiminut monet näistä mallisalkkuun. Isoja tuottoja on tehty toki myös esim. uusiutuvan energian osakkeilla, joista foorumi tarjoaa hyvää tietoa.

Luetun ymmärtäminen ja valmiiksi tuotetun tiedon validointi korostuu eritoten tavallisella sijoittajalla, jonka repussa ei usein ole riittävästi aikaa, tietoa ja taitoa tehdä itse koko analyysiä alusta asti. Kurkistukset Inden sisäpiirin salkkujen osakevalintoihin (esim. Verneri), joissa muhii hyvin todennäköisesti myös Inderesin analyytikkotiimin parviälyn viisautta, eivät myöskään haittaa oman salkun ideoiden kehittelyssä. Ideoita saa myös muiden forkkalaisten salkuista. Eikä tiedon hankinta tarvitse jäädä pelkästään inderes.fihin ja suomipörssiin.

Pointti, mitä tässä viestissä ajan takaa on se, että tiedon äärellä oleminen parantaa sijoitustuottoja ja tavallisella sijoittajalla on minun mielestä nykyisin erinomaisia keinoja päästä siihen kiinni. Vaikka tavallinen sijoittaja ei välttämättä osaa itse tuottaa kummoista analyysiä, hän voi tehdä erinomaisia sijoituksia suodattamalla muiden tuottamaa tietoa ja saada jopa vastaavaa tuottoa kuin ammattilainen.

Perusasiat osakkeen arvonmäärityksestä on toki hyvä osata, jo sijoitustutkimuksen/-keskustelun ymmärtämiseksi ja oman näkemyksen muodostamiseksi.

29 tykkäystä

Varovainen on syytä olla, hyvä kirjoitus Johannes.

Jokainen tyylillään toki sijoittaa ja kannattaa suhteuttaa minusta sitä riskiä etenkin salkun kokoon ja sisältöön nähden, koko salkkua en ehkä maksimaalisella tuotto-odotuksella pyörittäisi.

Järkevästi hinnoitellut kannattavan kasvun Yhtiöt on minusta tuntuneet turvallisimmilta osakkeiltä (vertaa esim. Omx 25 isoihin yhtiöihin, paitsi sampo sopivalla hinnalla :wink:).

Tsemppiä sinne lääkikseen ja etenkin muuhun elämään!

10 tykkäystä

Jos/kun isompi korjausliike joskus tulee, luultavasti paljastuu että monet ovat uiskentelemassa ilman niitä kuuluisia uikkareita. Mutta toinen mitä nykymarkkina saattaa opettaa sijoittajille on liika tarrautuminen “hyviin mutta hyvin ylihintaisiin”-osakkeisiin. Monet ovat sijoitusvirheissä maininneet, että ketuttaa kun myivät kurssinousijan pois, vaikka olisi vielä hurjia tuottoja ollut saatavilla.

Eli omassa sijoitussuunnitelmassa kannattaako varmaan miettiä että ottaako mielummin nokkiinsa jos myy QTt pois kun vaikuttaa ylihintaiselta ja se jatkaakin aina vain ylemmäs. Vai yrittääkö holdailla vaikka miten ylihintaiselta vaikuttaisi (koska kuitenkin huippuyhtiö kyseessä), ja riskeeraa että QTn arvostus tasot tippuisi pysyvästi vaikka 50%?

Jos on yhtään löyhemmin tehty suunnitelma, voi monet ajautua tuonne holdari puolelle (minä mukaan lukien), kun tekisi mieli myydä QTt pois (jo joku 20e sitten), mutta yrittää pakottaa itseänsä roikkumaan mukana.

10 tykkäystä

Ansiokas kirjoitus mutta haluisin kyllä haastaa tuon esimerkin. Varmasti löytyy muita parempi esimerkkejä missä korjaus ei ole tapahtunut ulkoisesta syystä.

Admicom tippui korona dipissä -42.5%.
Sampo tippui -45.8%.
Millä tavalla tuo aikaisempi Admicomin parabolinen nousu näkyi tässä korona pudotuksessa jos vakaata vaakaampi jäävuorikin niiasi saman verran?

20 tykkäystä

Täällä joitain muitakin indeksisijoittajie kuin minä lymyilee, niin tässä erittäin hyvä tietopaketti luettavaksi. lähteet löytyy, tutkittua dataa yms väitteiden tueksi. Ajatuksen kanssa meni itsellä tunti kun kävi läpi. On myös hyväksi vaikka ei etf sijoittaisikaan. Voihan noita faktoreita käyttää myös osakepoiminnan tukena!

https://www.pwlcapital.com/wp-content/uploads/2020/12/Five-Factor-Investing-with-ETFs.pdf

2 tykkäystä

Voihan faktori. Pelkästä sanasta tulee kylmiä väreitä kun koronamontun jälkeen kaikki muu nousi paitsi Nordnetin Smartit. Kuukausiraportti loppui aina sanoihin ”ja faktorit tuottivat tappiota”.

5 tykkäystä

Tutkin tätä hiljan. Indeksi on hieman liian painottunut muutamaan pelifirmaan.

2 tykkäystä

Minua kyllä lievästi sanottuna ketutta, että suomessa yleisesti sana faktori yhdistetään noihin smart jätteisiin😡

No, ehkä vuosi 2021 sivistää ihmisiä faktoreiden osalta, ja en tarkoita sinua. Tiedän että tiedät mitä faktorit ovat.

4 tykkäystä

Aloittelijana olen tätä koittanut hokea itselleni. 5kk aloittamisesta salkku on yli 20% plussalla mutta muistutan itseäni jatkuvasta siitä että minulla on tällä hetkellä täysin vääristynyt näkemys tuotoista ja sijoittamisen helppoudesta. Välillä houkuttelee siirtää puskurirahastokin osakkeisiin mutta olen toistaiseksi voinut järkeillä itselleni että “parempi katsoa kuin katua” ja edetä maltilla.

Kokonaisuutena, hieno kirjoitus, kiitos siitä.

8 tykkäystä