Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Itselläkin vain pieni puolihumoristinen retorinen läppä.

Siirrän tämän tänne:

Kysymys oli siis @niko_naakka sinulle🚀

4 tykkäystä

Minua ihan vain uteliaisuudesta kiinnostaa, että kuinka paljon jengi sijoittaa kuukaudessa tai vuodessa. En tiedä, olenko huonoa hakemaan, mutta en löytänyt mitään kyselyä tai äänestystä asiasta. Tiedän, että kyselystä ei ole mitään hyötyä, mutta viihdearvoa siitä olisi ainakin mulle. :slight_smile: Useimmat sijoittelevat kaverini salkun koosta riippuen sijoittavat samaa luokkaa olevia summia, joko kuukaudessa ja/tai vuodessa… ei toki kaikki. Mitä mieltä olette, jos pistäisi äänestyksen siitä, kuinka paljon sijoittaa? Jos kysely luodaan, niin pitäisikö siinä olla, että sijoittaako kuukaudessa vai vuodessa?

Pahoittelut, jos asiasta on jo ollut viime aikoina kysely, mutta en hauistani huolimatta löytänyt. :slight_smile:

2 tykkäystä

Menisikö tällainen? Ajatuksena siis pääoman lisääminen keskimäärin kuukausittain

Miten paljon sijoitat keskimäärin kuukausittain
  • 0-100e
  • 100-300e
  • 300-600e
  • 600-1000e
  • 1000-2000e
  • 2000->

0 voters

4 tykkäystä

Juu itse vasta aloittelija ja ei millään onnistu “kerran viikossa” - tarkastelu, oma osakkeiden plärääminen on sillä tasolla että varmaan vaimokin jo kohta pakkaa laukkujaan :smiley: ehkä vielä joskus…

6 tykkäystä

Kiitos tosi paljon! Juuri tällaista halusin, mukavaa viikonloppua sinulle! :slight_smile:

3 tykkäystä

Ehdotus, vaihda välittäjän sivuille kaksiosainen salasana josta sinä tiedät ensimmäisen osan ja vaimo toisen osan. Näin kumpikaan ei tiedä koko salasanaa, salkun vilkuilu vähentyy, mielenrauha kasvaa. Jos joskus väkisin on pakko salkkuun päästä, niin uuden salasanan saa välittäjältä noin viikossa, esim nordnet lähettää sen postissa ymmärtääkseni.

Jatkoehdotus opeta vaimo ostamaan osakkeet. Kun löydät mielenkiintoisen yhtiön jota haluat omistaa ja pitää salkussa seuraavat 10v, avaa salkku ja pyydä vaimoa tekemään osto päivänkurssiin valitsemallasi summalla niin monta osaketta kun saa.

Kolmas ehdotus, ja tiedän että tämä on tällä foorumilla todella, todella “unpopular opinion”. Osta salkkuun indeksi osakkeita tai rahastoja joku x määrä salkun painosta. Ei kiinnosta käydä katselemassa salkun saldoa päivittäin, kun se on tylsää kuin maalin kuivuminen.

6 tykkäystä

Pörssien suunta -ketjun viime aikojen viestien innoittamana lainasin Juha Watt Vainion Sellaista elämä on-sanoitusta. En ota kantaa kummankaan tyyliin paremmuuteen. Enemmän kuin sijoittamisesta, se (kuten alkuperäinenkin) kertoo iästä, kokemuksesta ja ihmisyydestä yleensä.


Sinä treidaaja kuustoistavuotias
Näen ahneuden silmissäsi
Minä olla en voi sinun auttajas
Enkä edes sun ymmärtäjäsi
Mutta kuuntele mua, sulle kerron sen
Jotain tietää myös nelikymppinen
Sillä suoraan sanottuna suurinpiirtein
Sellaista elämä on

Sinä boomeri satavuotias
Mikä särki sun sisimpäsi
Nekö leikkinyt on sinun arvoillas
Joilla fomolappuja täynnä on käsi
Siihen tottua saat minä takaan sen
Uutta oppia saat, oi nelikymppinen
Sillä suoraan sanottuna suurinpiirtein
Sellaista elämä on

Sinä treidaaja kuustoistavuotias
Vanhaa päästä et lähellesi
Väärin käytetty on itsevarmuuttas
Viekö ongelmiin ylpeytesi
Mutta paranet vielä minä tiedän sen
Kerran sinäkin oot nelikymppinen
Sillä suoraan sanottuna suurinpiirtein
Sellaista elämä on

Sinä boomeri satavuotias
Nuori sinäkin aikoinas
En iältäin sinusta puolikas
Siksi ylpeä unelmistani
Sä et usko mua nyt mutta lupaan sen
Kerron sitten kun oon nelikymppinen
Sillä suoraan sanottuna suurinpiirtein
Sellaista elämä on

22 tykkäystä

Joo, usein foorumilla ja varsinkin “salkkusi tuotto-%”- ja “ostin/myin” ketjussa kokonaiskuva saattaa vääristyä, varsinkin uusilla lukijoilla. Toki kyselyihin vastaa vain pieni osa käyttäjistä mutta hieman antaa perspektiiviä. Tässä pari kyselyä mitä olen tehnyt aiemmin:

Itseäni kiinnosti tuo keskimääräinen salkun koko eniten. Suurin ryhmä on 20-50t salkulla operoivat.Isommin niputtaen, noin neljänneksellä osakesalkun arvo on 0-20t, noin puolella 20-100t ja noin neljänneksellä yli 100t. Ikäjakaumakin osoittaa että täällä on aika tasaisesti nuoria aikuisia sekä sitten hieman enemmän elämää nähneitä.

2 tykkäystä

Meillä menee vaimon kanssa niin, että selitän melkein päivittäin salkun tilanteesta. Vaimo tuskailee, että tarvitseeko aina jauhaa. Sitten kun on vähän isompi nousupäivä, niin miettii hetken ja päättää sitten ite laittaa kuukausittain vähän enemmän pörssiin.

4 tykkäystä

Tasan 40-vuotiaana nämä äänestykset aina kirpaisee. Siellä sitä joutuu olemaan setien seurassa, kun vain hetki sitten oli kolmekymppinen, mä olin kolmekymppinen, takana on luja putki nousuvuosien…

4 tykkäystä

Ei, ei pysty… Aikoinaan tosin kun omistin vain pankkini jonku aktiivirahaston jonne meni kuukausittain rahaa niin ei sitä tullut seurailtua, mutta ne ajat ovat historiaa.

  • Jakamisesta joka ko. ryhmässä ankarasti kielletty. V-un törkeetä. Jakaja on piip.

Miksi tästä ollaan nyt suututtu? Pitikö tuon haastattelun olla jokin salaisuus, minkä sai vain jakaa tuonne facebook ryhmään?

Ei kai kukaan enää vuonna 2021 luule, että Facebook ryhmään jaettu viesti on täysin yksityinen?

edit: en näköjään osaa lainata viestiä, että se näkyisi täällä. Kyse siis tuosta Plug Power ketjusta.
edit2: vai onko tuon liputuksen takia… Muita viestejä saisin kyllä linkitettyä…

5 tykkäystä

@Verneri_Pulkkinen @JIK11

Omat suosikki tubettajat, jotka myös perustelevat hyvin omat osakesuosituksensa:

Deadnsyde 170k seuraajaa. Hänellä ei ole discord ryhmää, mutta twitterissä kannattaa laittaa seurantaan
https://www.youtube.com/c/Deadnsyde/videos

Daniel Pronk 165k seuraajaa. Hänellä myös maksullinen discord ryhmä johon kuulun
https://www.youtube.com/c/DanielPronk/videos

DONGXii 42k seuraajaa. Mies puhuu sujuvaa kiinaa ja häneltä olen saanut ideat suurimpaan osaan kiinalaisista omistuksista kuten TIGR. FUTU, Huami, NIO yms. Kuulun myös hänen Patreon ryhmään, jonne tulee tietoa ennen kuin videot julkaistaan

Mathew Huo. 100k seuraajaa. Löytyy myös maksullinen discord ryhmä, johon kuulun. Välillä todella hyviä osakelöytöjä, ensimmäisenä tulee mieleen Celsius ja Maxar joita herra suositteli jo aikoja sitten

https://www.youtube.com/c/MatthewHuo/videos

Paljon on myös niitä tubettajia joilla on paljon seuraajia ja joita seuraan, mutta yleensä heidän hypetykset menee vain parin päivän pitoon. Paljon seuraajia, mutta tuntuu että hehkuttavat vain hehkuttamisen ilosta

ZipTrader 550k seuraajaa

Dylan Dalton 84k seuraajaa

JT Wealth 94k seuraajaa
https://www.youtube.com/channel/UC0h64epNmMIPYuqSGKCrj9Q/videos

Mcash 170k seuraajaa

Vincent Chan 120k seuraajaa
https://www.youtube.com/c/Vincentc/videos

22 tykkäystä

Jatkakaa kiitos täällä vaikka aiheesta @Plugsuttaja @Sane1 @Joukkis1

5 tykkäystä

Kiitos mutta riittää jo.

pakko noihin tubettajiin vielä lisätä Meet Kevin, 1,34miljoonaa seuraajaa

Yleensä joka päivä livelähetys käynnissä markkinoiden avaamis- ja sulkemisaikaan. Saa hyvän yleiskatsauksen päivän tilanteeseen kun pitää tuota taustalla auki.
Hänellä on myös livelähetyksessä tapana ostaa jotain osaketta muutamalla kymmenellä tuhannella dollarilla ja katsella kun kurssi lähtee sen jälkeen raketoimaan kun seuraajat peesaa :smiley:

7 tykkäystä

Meet Kevinille täältä kans suositus, piti varsin huumoripitoisia lähetyksiä WSB huuman keskellä. :smile: saa hyvän katsauksen mikä jenkkimarkkinoilla puhuttaa.

Usein myös kun olen kotosalla puuhailemassa tai kokkailemassa laitan taustalle Bloombergin nettisivuilta heidän livelähetyksen pyörimään. Taitaa lähettää 24/7 talousuutisia?

2 tykkäystä

Minä toivoisin että riippumatta viestin varsinaisesta informaatioarvosta, kirjoittajat jaksaisivat panostaa edes kokonaisiin, ymmärrettävissä oleviin lauseisiin, ellei kyseessä sitten ole huumorin tyylilaji. Sille on oma tervetullut paikkansa kahvihuoneen puolella.

4 tykkäystä

Hyvä etten ollut ainoa joka ei ymmärtänyt aamulla yhtään mikä polemiikki siellä on menossa. Olin varma että siinä oli vähintään yrityssalaisuuksia ollut postattuna välissä jotka oli ehditty liputtaa pois.

Eli itse en ymmärtänyt miksi joku Facebook ryhmässä julkaistu haastattelu aiheuttaa tällaista mielipahaa ja vertailua stockwitsiin missä ei juuri emojeja syvempää keskustelua käydä, mutta jos tämä nyt on jollekkin noin vakava paikka ( imo ei siis mitenkään verrattavissa noihin redeyen maksullisten raporttien linkkaamiseen joista oli aiemmin polemiikkia ), niin perustelee sitten myös itse asiallisesti a. Mikä tämä postaus on ja mistä se on poimittu b. Miksi se ei ole palstalle suotavaa tai miksi sitä ei saa jakaa c. Ei alennu itse stockwits tasolle ja hauku toista alatyylisellä nimityksellä.

Alkuperäinen linkkaaja on voinut poimia sen ihan mistä tahansa tai vaikka kaveri lähettänyt. Itse en edes ole Facebookissa eikä mulla ois harmainta aavistusta että siellä on jotain salaisia vapaamuurarikerhoja.

Tai sitten mulle ei ole selvinnyt vieläkään mikä tämä nimittelyn aihe on, se ei olekkaan tuo haastis ja olen aivan pihalla mistä riidellään.

11 tykkäystä