Inderesin kahvihuone (Osa 5)

Katotaa voittaako Nightingale menestysraportin vai ei

7 tykkäystä

Kun ottaa perspektiiviä tosiaan ja katsoo salkkujen kehitystä vähän harvemmin niin näyttää paremmalta. Viime viikolla kun katsoin niin 12kk kehitys oli jotain -250k€, tänään oli miinusta enää puolet tuosta :crazy_face:

24 tykkäystä

Kun vielä itse analyysiin ei päästä käsiksi, niin vaikea isommin kommentoida tätä Kempowerin keissiä, mutta täytyy kyllä myöntää että en ollut uskoa silmiäni kun näin että Inderes on lyönyt positiivisen suosituksen Kempowerille näillä hinnoilla :scream:

Voi muuten olla, että tuo raportti joutuu kovempaam tarkasteluun kuin mikään muu raportti aikaisemmin😅

EDIT: Onhan tuo raporttikin jo julkinen, ei muuta kuin lukemaan…

38 tykkäystä

Onhan meidän indeksi yhtiöillä ihan päteviä syitäkin olla laskenut YTD tai 1-v aikana verrattuna moneen muuhun indeksiin:
on kiina riskiä (mm. kone), toteutuneita venäjä riskejä (mm. harvia, renkaat, fortum, finnair), ostetaan korkealta ja myydään alhaalta indeksiin jne.

Moni yhtiöhän on performoinut varsin mallikkaasti tänäkin vuonna, nesteestä sampoon ja huhtamäkeen.

2 tykkäystä

@JNivala Analyytikolla on kyllä erittäin hankala työ tämänkin tapauksen kanssa. Ei haluta pilata firmaan liittyvää hypekiimaa eikä haluta tietenkään menettää omaakaan naamaa laittamalla tavoitehinnaksi esimerkiksi 2€, joka sekin olisi fundalla ja järjella perusteltuna mielestäni liikaa. Sen vuoksi peesaillaan tämänhetkistä sijoittajien kollektiivista mielipidettä firmasta ja tavoitehinta asetetaan nykyistä kurssitasoa 10-20% korkeammalle. Tällaisilla tulevaisuuden lupauksilla ennusteet nojaavat niin paljon tulevaisuuteen, että DCF:stäkin saadaan todennäköisesti halutunlaisia lukuja asettamalla kyllin alhainen tuottovaatimus ja ekstrapoloimalla kolminumeroisilla prosenteilla varustettua kasvua muutamia vuosia eteenpäin. Itse analyysiä en kai pääse lukemaan maksutta, mutta toivottavasti raportissa on hahmoteltu erilaisia skenaarioita ja miltä osakekurssi näyttäisi kussakin skenaariossa. Mielestäni myös jokaisen yhtiöön sijoittavan tulisi hahmotella itselleen tällaiset skenaariot eikä todellakaan niellä tavoitehintaa pureskelematta. Tämän viestin tarkoitus ei ollut mollata Inderesin analyytikoita, vaan todeta miten haastavaa tällaisissa keisseissä on antaa edes järkevää tavoitehintaa.

1 tykkäys

Kai tuon pitäisi kaikille olla luettavissa ja on siellä ainakin vähän eri skenaarioitakin:

image

15 tykkäystä

Löytyyhän täältä näitä:

Liikevaihdon CAGR, kun kohdemarkkinan odotetaan kasvan 2020-2030 välillä vain 17% Euroopassa ja 27% Pohjois-Amerikassa, niin jotenkin DCF mallissa on lähdetty siihen että Kempowerin myyntien CAGR on vaatimaton 71% samalta aikaväliltä.

WACC osalta en edes lähde referenssiä hakemaan, mutta vastaavaa lukua en samalta tai muualta kovassa kasvussa olevalta toimialalta tunnista.

Lisäksi tuottavuuden osalta johdon ohjeistama 15% pitkällä aikavälillä ei ole riittänyt, vaan uskotaan kaikista riskeistä ja kilpailusta huolimatta EBIT-% olevan 17% vuonna 2030

Eiköhän se firman markkina-arvo nouse ainakin muutaman vuoden liikevaihdon määrän huomenna :+1:

9 tykkäystä

Selvä yritysostokohde… nään vielä 40% preemiota.

3 tykkäystä

On harmi ettei tätä raporttia julkaistu viime viikolla, koska vaikuttaa siltä että analyytikolla oli raportin kirjoittamisen myötä vahva positiivinen näkemys jo silloin. Tuollaista raporttia ei nimittäin viikossa kirjoiteta, muistetaan se ennen nopeaa tuomiota. Itse arvostan näkemyksellisyyttä.

Raportissa positiivista näkemystä puolusteltiin näköjään positiivisella uutisvirralla. Ehkä joissain toisten firmojen raporteissa olisi voinut antaa vastaavasti enemmän painoa jatkuvalle negatiiviselle uutisvirralle tässä kevään ja kesän aikana.

4 tykkäystä

Kai se jonkun pitää Harvian ja Qt:n jättämä kuoppa täyttää. Onneksi Ekillä on jalat maassa Robitin kanssa, niin voi seurata mörnimistä.

1 tykkäys

Osakkeet ne vaan nousee, tänäänkin plussalla… Vielä 30 tällaista päivää, niin ollaan viimevuoden tasolla…

12 tykkäystä

Inden toimistolle on ilmeisesti jäänyt ne kuuluisat QT analyytikoiden tulevaisuuskiikarit tyhjän pantiksi liian pitkäksi aikaa ja nyt ne piti jynssätä puhtaiksi ja laittaa Kempowerin kanssa oikein kunnolla käyttöön :grin:

18 tykkäystä

Myönnän itsekin katsovani näitä salkun tuottolukuja välillä, mutta itse olen siirtynyt enemmän kurkkimaan 5 vuoden lukemaa. :thinking:
YTD on liian volatiili luku. FEDin pääjohtaja aivastaa, Kiina pitää sotaharjoituksia Taiwanin edustalla jne., niin YTD hyppii kuin aropupu.
5 vuoden perspektiivillä myös yleensä tekee jo korkoa korolle efekti työtä puolestasi. YTD on lähinnä taustakohinaa.
Tuoton tekeminen on nimenomaan se maraton. Tästä olen täysin samaa mieltä.

4 tykkäystä

Burry karhumoodissa :face_with_monocle:

13 tykkäystä

Ja short-positiot ei ees näy näissä😄 Toisaalta Burry on ennustanu edellisista kahdesta taantumasta kahdeksan🐻

30 tykkäystä

Itse näkisin, että sukanvarressa on ainakin teknisen analyysin työkaluin havaittavissa liki pystysuoraa nousupotentiaalia. Varren yläpuolellakin lymyää usein täyttymätön gäppi.

sukanvarsi

Ja jos meissä vuoden 2021 kasvuyhtiökuplan läpi tarponeissa piruparoissa on enää ainuttakaan näkökykyistä ihmistä jäljellä lasersilmien samennuttua, saattaa joku toki tunnistaa kuvasta myös runtime-lätkämailan.

4 tykkäystä

Tai sitten Inderes ottaa seurantaan/yhtiöt ostavat seurannan lähtökohtaisesti vain, jos yhtiöllä menee vähintään kohtalaisen hyvin? :smiley:. Vaikka toki Kempowerin kohdalla tavoitehinta on aika kiikarien venyttämistä

1 tykkäys

Minkälaiset marginaalikorot teillä muilla on opintolainoissa? Itsellä 0,5 %, laina Osuuspankista.

1 tykkäys

Tuo sama 0.5% ilmeisesti Nordeallakin.

3 tykkäystä

Minulla S-pankilla selvästi pienempi, jotain 0,28% tasoa se on ja päälle vielä 3kk euribor :eyes:

6 tykkäystä