Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Pörssit aukeavat tiistaina, joten käykäähän sitä ennen veikkailemassa. :slight_smile:

Ei ole ollenkaan pakko, mutta perusteluista saa paljon plussaa - varsinkin vieraiden ulkomaalaisten yhtiöiden osalta. :slight_smile:

Kiitos ja mukavaa uudenvuodenaattoa! :rocket:

4 tykkäystä

Vielä 80-luvulla nämä yllämainitut designbrändit loistivat juuri sillä, että olivat laatutavaraa Suomessa tehtynä. Näistä brändeistä oltiin ylpeitä.
Sitä en ymmärrä, mitä erikoista näissä brändeissä nykyään on, jotka nousivat kotimaisuudellaan, mutta ovat nyt “made in Vietnam/Thailand/China/mikäikinä”. Moni muukin yhtiö teettää tuotteensa noissa maissa, joten miksi ostaisin juuri esim. Finlaysonia.
Työllistääkö “design from Finland” maininta paljonkin ihmisiä Suomessa ja tuottaako se verotuloja Suomeen?
Kuinka paljon kalliimpia voisi Suomessa tuotetut tuotteet olla, jos jo nyt esim. Marimekon T-paita maksaa saturaisen?

Haluaisin tukea kotimaisuutta, mutta pelkkä “design from Finland” maininta kertoo minulle vain siitä, että tuote on vain ulkomailla tuotettu tuote muiden muassa, jonka sijaan ostaisin mielummin made in Finland tuotteen.

22 tykkäystä

Luulen että siinä on paljon kyse taloudesta ja ostovoimasta, vaikka intuitiivisesti kotimaisten tuotteiden tilannetta on helppo moralisoida kuluttajavalinnoiksi. Ja jalostusasteesta? Esim. Perunaa ja porkkanaa saa kaupasta halvalla, mutta viljelijöitä harmittaa, kotimaisilla ruokafirmoilla ei mene yhtä lujaa kuin kaupan duopolilla. Eikä inflaatio välttämättä sada kotimaisuuden laariin ja eineksien kallistuminen harmittaa ( no Noho on ehkä tässä yhtälössä jotain oivaltanut).

Ilolla kuulen jos joku valistunut osaa kertoa josko vaikka deflaatiossa saataisiin kiepautettua jotain enemmän kotimaiseksi kulutusvirrassa, vai käykö toisinpäin.

3 tykkäystä

Vähän myöhäinen vastaus, mutta mainitaan nyt silti tämä.
Seppo Saarion Näin sijoitan pörssiosakkeisiin - opas nuorelle
Yksinkertaistettu versio Saarion “oikeasta” kirjasta. Tossa n. 120 sivua. Teksti kirjoitettu tarkoituksellisesti hyvin selkeäksi siten, että asiat ymmärtää ilman mitään ennakkotietoja.

3 tykkäystä
26 tykkäystä

Saan näistä sun kauppamääristä aina traumoja. :sweat_smile: No ei… uskon vahvasti, että tiedät, mitä teet. :muscle:

Itse teen ostoja ja myyntejä yhteensä joitakin kymmeniä vuodessa ja joku naureskeli ihan ystävällisessä mielessä :slight_smile: , että aika paljon vekslaamista - ei minusta. Mulla on noin 20 palkkapäivää vuodessa ja usein palkkapäivien tienoilla lisäilen vanhoja omistuksia tai ostan uusia. Usein vain lisäilen jo ennestään omistamaani tuttua yhtiötä tai vähennän hieman jotain, minkä lisäksi tietysti välillä ostan uutta salkkuuni, mutta yleensä en osta nykyisin koko positiota kerralla, vaan lisäilen hiljalleen. Myynnitkin teen usein osissa, eli vähentelemällä.


Yhtiöketjuihin on erityisesti toivottu hyviä viestejä, joihin olisi panostettu… ja panostaminen vaatii aikaakin.

Itse en osaa tarjota itsenäistä laaadukasta ajattelua mihinkään, mutta pyrin parhaimpaan ja uskalsin aktivoitua vähän hiljaisemmassa yhtiöketjussa. Kannustan muitakin samaan, jos tekee parhaansa ja käyttää aikaa kirjoitukseen, niin usein se herättää kiinnostusta. No mun tietämyksellä ei nyt ihan priimaa pukkaa tulemaan, mutta yritystä ainakin on. :blush:

5 tykkäystä

Kiitos Seppo ja menestystä ensi vuoteen. :blush: Lyhyellä periodilla onnella/sattumallakin on merkityksensä yksittäisen vuoden onnistumiseen, ja olen varma, että edessäsi on jälleen parempia aikoja. Jokainen pidempään sijoittava kokee väistämättä hankalia hetkiä, joita nyt on osunut kohdallesi. Monella etenkin suomi osakkeihin sijoittaneilla on mennyt viimeiset pari vuotta mollivoittoisesti.

Toivotan samalla Hyvää Uutta Vuotta kaikille! :fireworks::sparkler::sparkles:

18 tykkäystä

No nyt tuli paineita, jos noin isoa painoa täytyy pitää ajan tasalla.

Yritetään kuitenkin tehdä parhaamme ja pitää myös Inderes-lippu korkealla esimerkiksi ladulla sekä latubaareissa.

Terveisiä Rukalta ja Hyvää Uutta Vuotta Foorumille!

Vaiko Zonen karaokessa?

46 tykkäystä

Myöhemmin illalla Räntä på räntää pisteessä?

9 tykkäystä

Hyvää ja menestykästä uutta vuotta 2024 kaikille.

Happy new YTD.

22 tykkäystä

Kainalniemi ennen Kekkosen palmuun kiipeämistä
” …ja sitten Immon vuoro puntarille. Jaahas, olet luokan toiseksi lihavin”

Hieman oli raskas Immon askel kotiin koulupäivän päätteeksi kun terveyssisar oli laittanut pulskan pojan puntarille luokan edessä. Saatesanat painoivat nuorenmiehen ryhdin sekä mielen.
Tällä uuden vuoden jupinalla ei ole opetusta tai syvällisempää merkitystä mutta jostain syystä tuli halu jakaa se sekä sen vaikutukset taaperrukselleni.
Meiltä Lylyn kanssa kun ei irtoa osakeanalyysejä tai mitään fiksua joka tällä hienolla foorumilla voisi teitä rakkaat kanssasijoittajat viedä sijoitusmaailmassa eteenpäin.

Toki olin tiennyt että olin lihava poika. Housuja ei tahtonut löytyä ilman ettei äiti olisi lyhentänyt lahkeita.
”Täyteläinen” kuten yksi urheilukaverini kauniisti muotoni ilmaisi myöhemmin :smiling_face_with_three_hearts:
Täyteläisyyden syy oli koulun jälkeiset maitokaakao&leipä ateriat joita mussutin kunnes vanhempani tulivat töistä. Ranskanleipää meni rohki reilusti kun Aku Ankka, Tintti ja myöhemmin Korkeajännitys veivät mukanaan tuntikausiksi.
Ala-asteen vaihtuessa ylä-asteeksi lihavuus alkoi syödä miehen mieltä; haukkumista, irvailua ja tyttöjenkin katseet menivät suavetukkaisiin. Aikalaiset tietää :blush:
Ostin 6. luokan päätösrahoilla (vanhemmat antoivat toikkarista 30mk) 3kg punamustat rautapuntit joita aloin salaa nostella kun kotona ei ollut ketään. Puntit sängyn alla piilossa. Lisäksi lenkkeilyä ja seuravana talvena hiihtoa. Kilot lähti ja itsetunto nousi. :muscle:
Teini-ikäisenä huomasin että bileissä yms nuorten riennoissa tahdoin jättäytyä taustalle. Jotenkin ei osannut toimia niin mielenkiitoisesti että nuorten rinki olisi kerääntynyt ympärille ja vientiä olisi ollut.
Kun urheilu vei nuorenmiehen, nousi kunnon ohella itsetunto. Kun naapurin tyttö ensimmäisen kerran totesi että ”sulla on hartiat levenneet” lähetti Immon mieli positivisen tulosvaroituksen koko Kainalniemeen. Ota Noksu mallia!

Ensimmäinen tyttökaveri; wau!
Ensimmäinen seurustelusuhde; kattokaas!
Opiskelujen päätös, kihlaus, naimisiinmeno; kuka se onkaan MIES!

Kaiken muuttava oli esikoisen syntymä. Silloin tunsin olevani se joksi olin halunnut, mutta jota en ollut ymmärtänyt. Oman lapsen pitäminen sylissä, hellittelyt ja vaunuissa pukkaaminen kylän raitilla olivat tunnetasolla isoimmat järistykset joita olen kokenut :heart_eyes:
Mikään palkittu pyhimysisä minusta ei koskaan tullut. Liikaa työtä lasten ollessa pieniä, liian kovat halut menestyä ja saada aikaiseksi niin taloudellisesti kuin työelämässä.
Menikö tässä jotain rikki suhteessa lapsiin?
Sitä pitäisi kysyä heiltä, mutta en oikein usko siihen. Välit jo aikuisiin lapsiini on hyvät, jopa erinomaiset haluaisin uskoa. Ajoittain tulee pohdittua että tuliko ja tuleeko heitä jopa tuettua liikaakin kun haluaa välttää heiltä sen raivokkaan yrittämisen jonka itse kävi läpi jotta sai taloudellisen menestyksen. No, hyvin ovat arvostetut yliopistot käyneet joten kai he paikkansa löytävät omilla ansioillaan. Ainakin taloudellisesti.
Kun Martankin kanssa ollaan jo oltu yksissä lähes 40v niin hullumminkin olisi luokan toiseksi läskeimmälle voinut käydä.
Jäikö Immolle trauma lapsuuden lihavuudesta?
Saattoi jäädäkin, mutta olen itseasiassa tyytyväinen terveyssisarelle hänen aikakaudelle tyypillisestä roisista kielestään. Omakohtainen kokemus johti ymmärrykseen että riippumatta kanssaihmisen ulkonäöstä, sosiaalisesta statuksesta tms epäolennaisesta kaikki kaipaavat hyväksyntää ja kaikki sen myös ansaitsevat.

Läpi elämäni olen tuntenut sielujen sympatiaa maan hiljaisia kohtaan; sosiaalisesti syrjäytyneisiin, ulkomuodoltaan valtavirrasta poikkeaviin, varattomiin tai sorron kohteena oleviin. Vammaiset, pakolaiset ja seksuaalivähemmistöön kuuluvat ovat saaneet erityispaikan sydämessäni.

Samalla olen ymmärtänyt olevani hyvin hyvin etuoikeutettu. Asia joka ei ole mitenkään itsestäänselvyys.
Parisuhde, terveet lapset, terve, taloudellisesti riippumaton jolla työintoa vielä riittää.
Yrittäjyydessä omat vaikeutensa ja ensi vuodesta uhkaa tulla hyvinkin haastava yritystoiminnassani.
Tämän vuoden salkun kehitys +0,34% (pirskatin Noksu) jolla ei Mestarien Loungeen ole asiaa kuin wc siivoojaksi😊 joten ihan kaikki ei ole mennyt kuin Kainalniemellä (=Strömssöö) .

Kiitos teille rakkaat kanssasijoittajat mielenkiintoista kirjoituksistanne tänäkin vuonna.
Ollaan armollisia läheisillemme myös ensi vuonna. :two_hearts:

126 tykkäystä

Lähtihän ne joulun pöhötykset vihdoinkin, kahden tunnin urheilu takana eikä edes pahasti sydämmestä ottanut ja treeni kulki yllättävän kivuttomasti. Tänään sitten uudet pöhötykset päälle heh heh (prkl), en tykkää suurempia lupailla, mutta ensivuosi voisi olla vähemmän turhia juhlia ja keskityn muutamaan suurehkoon projektiin.

Kiitoksia foorumin porukalle kuluneesta vuodesta ja mukavaa uuttavuotta 2024! :pray:

15 tykkäystä

Olen jo pidemmän aikaa käyttänyt ja ostanut t-paidat Merineuleelta. Ompelu ja painatus tapahtuu Kustavissa ja kankaat on myös Suomessa tehdyt. Kuvassa on Merineuleen Kilpi-paita, jonka ostin tänä vuonna. Toki aluksi oli aikamoinen projekti tuon kirjan kanssa, mutta sain sen viimein luettua. T-paitojen hinnat ovat 30-35 euron paikkeilla. Purjelaiva-aiheinen pussilakana on raumalaisen Vormun valmistama.

19 tykkäystä

Muutaman tunnin päästä täsmälleen 19 vuotta sitten löysin elämäni rakkauden Zonen karaokesta :sweat_smile::heart:

Hyvää uutta vuotta! Rukan uudessa vuodessa on taikaa :sparkles:

103 tykkäystä

Outo aika, ja etenkin paikka, lukea Nokian vuoskareita :wink:.

Onnea uuteen vuoteen TJ! :heavy_heart_exclamation:

44 tykkäystä

Oliko sullakin silloin tuollainen Inden tuubihuivi kaulassa? Varmaan se teki vaikutuksen. Pitänee kokeilla toimiiko se vielä 19 vuoden jälkeenkin.

14 tykkäystä

Uudenvuodenaattoa olen viettänyt kotitöiden merkeissä sekä Purmosta lueskellessä että myös Foorumilla ollessa.

Kävin tekemässä Lidlissä reissun ja ostoksiin meni alle 28 euroa, mutta kaapissa oli entisestään jonkin verran elintarvikkeita, joka osin selittänee, miksi viikon päivittäistavarakauppaostoksiin meni aika vähän massia.

Kauppareissu on joskus mennyt huonomminkin, vaikka ei se nytkään optimaallisesti mennyt; heitin kassalla ollessani (puhtaatl) kalsarini ostoksieni joukkoon. En jaksa selittää, miksi siinä kävi niin.

Kotimatkalla kaaduin ja olin onneksi jakanut maitorahkat eri kangaskasseihin, jotka sain pestä tässä illalla. Repustani etsin riisinjyviä ja se oli aika operaatio se.

image

Maitorahkaa ja jotain punaista päätyi moneen paikkaan, mutta ei siinä mitään. Lähes kaikki ostokset saatiin pelastettua, se kyllä harmittaa, että jouduin kuluttamaan vettä, koska jouduin pesemään kaikenlaisia artikkeleita.

Ilta jatkuu mm. tämän parissa:

Juon vettä ja syön ruisleipää kinkun sekä vähärasvaisen juuston kera. On se päivä huomennakin. Tämä päivä on kuitenkin kokonaisuudessaan mennyt normaalia paremmin.

KIITOS vuodesta 2023! :pray: Rauhaisaa ja tuottorikasta uutta vuotta 2024! :heart:

61 tykkäystä

Pikkuleijonat tarjoaa hyvää viihdettä, kääntäkäähän televisiokanava vitoselle.

9 tykkäystä

Ruotsi on lyöty! Vuoden viihdyttävin kiekkopeli mitä on tullut katsottua. Hyvää uutta vuotta :partying_face:

25 tykkäystä

Koostin listan osakkeista, joiden arvioin olevan oivallisia tutkimuskohteita vuoden 2024 aikana. Tavoitteeni on löytää inspiroivia keskusteluhetkiä näihin yhtiöihin liittyen. :slight_smile:

Innolla odotan innostavia kävelylenkkejä, kahvilahetkiä ja lounashetkiä yhteisömme mukavien ihmisten kanssa. Tavoitteena on sijoittaa alla olevan listan osakkeisiin aikaa, ja saada osinko ystävyyksien :slight_smile: ja mukavien kohtaamisien kautta :slight_smile: .

Mikäli jotkin listan osakkeista osoittautuvat tulevien keskustelujen, analyysin ja tutkimuksen jälkeen laadukkaiksi kaupankäynnin kohteiksi, niin harkitsen osakeyhtiön perustamista, joka sijoittaa näistä osakkeista seitsemään, mikäli asia pitkän harkinnan jälkeen osoittautuu järkeväksi. Se on kuitenkin toissijainen tavoite. Ensisijaista ovat mukavat ja innostavat kohtaamiset ja yhteisöllisyyden fiilis. :slight_smile:

Yhtiö Osakekurssi *
:us: Astra Space 2,28 USD
:finland: Boreo 28,70 EUR
:us: Cloudflare 83,26 USD
:us: Digi International 26,00 USD
:us: Eagle Bulk Shipping 55,40 USD
:us: Ford Motors 12,19 USD
:us: GoPro 3,47 USD
:sweden: Hexatronic 27,32 SEK
:sweden: I.A.R. Systems 123,80 SEK
:us: Juniper Networks 29,48 USD
:finland: Kempower 31,82 EUR
:finland: Lassila & Tikanoja 9,80 EUR
:us: Microchip Technology 90,18 USD
:norway: Nordic Semiconductor 126,00 NOK
:us: Oracle 105,43 USD
:us: Paypal 61,41 USD
:us: QuantumScape 6,95 USD
:finland: Raute 9,84 EUR
:us: Semtech 21,91 USD
:us: Texas Instruments 170,46 USD
:switzerland: u-blox 99,90 CHF
:finland: Verkkokauppa.com 2,595 EUR
:sweden: Waystream 27,30 SEK
:norway: XXL 0,903 NOK
:norway: Yara International 361,20 NOK
:us: Zoom 71,91 USD

*) osakekurssi vuoden 2023 viimeisenä kaupankäyntipäivänä
Edit 31.12.2023 22:30: Valuutat korjattu.

Hyvää Uutta vuotta 2024! Hienoja hetkiä ja mukavia kohtaamisia! Kiitos sinulle, kun olet arvokas ja ainutlaatuinen osa tätä voimaannuttavaa yhteisöä. :slight_smile:

33 tykkäystä