Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Moikka!

Siirretty tänne Kahvihuoneelle tuolta toisesta ketjusta. :slight_smile:

Ja tähän sopii muistutuksena linkki ketjuun, johon olen kerännyt vähän statistiikkaa listauksista sekä linkit kaikkien yhtiöiden omistajalistoihin

3 tykkäystä

Tähän on tultu. Ja tulee pahenemaan. Rahat loppuu->infra huononee, säiden kausivaihtelut pahenee->infra huononee->tekijät loppuu->infra huononee->totaalinen katastrofi. Raskaan liikenteen parissa ikäni olleena minua järkyttää tämä meno erityisesti logistiikan sujuvuuden näkökulmasta.

6 tykkäystä

Ei tarvitse ihan vielä pohtia eläkettä…
Ei ollut yllätys että suurten ikäluokkien eläkkeisiin ei kosketa vaan “mopotetaan” nykyisiä ja tulevia työläisiä. No tuo on aika sama mitä puuhavaat kun harvalla työkyky riittää nykyäänkään lopppuun saakka.

Tulevaisuudessa toivon että 70-vuotiaalla bussikuskilla on näkö- ja reaktiokyky tallella🙂 ja 70v nokisutari pysyy katolla.

Julkisen talouden kohentamiseksi voidaan tehdä mitä vain… Paitsi puuttua niitä aiheuttaviin ongelmiin.

39 tykkäystä

Miksei saman tien suoraan vaikka nosteta eläkeikä 80v tasolle. Mitenkähän Jussi meinaa että vaikkapa pelastus tai turvallisuusalalla hoituu nuo savusukellukset ja vaarallisten henkilöiden kiinniotot ym. fyysiset hommat liki 70v käyriltä ja ikäneidoilta🙄

Tulee pikkuisen tunkua kirjoituspöytähommiin jos kaikki ikääntyvät meinataan sisälle tunkea.

11 tykkäystä

Kyllä tuo koskee lähes alaa kuin alaa. Millä kropalla raksamies tekee duunia vielä 70v, ei millään. 30 vuodessa on eläkeikä noussut parhaimmillaan 53- 70 vuoteen ja pahinta tässä on se että valtiontalous ei tule kuntoon leikkaamalla vaan sillä että tänne saadaan luotua työtä ja työpaikkoja.

11 tykkäystä

Tuli mieleen tämä tuossa pääsiäismaanantaina kun ajelin Haaparannassa käymään. Suomen puolella jättiletkat ja Ruotsin puolella tyhjä tie. Ja arvaatte kumpi puoli oli aurattu yöllisen 15cm lumisateen jälkeen.

11 tykkäystä

Kyllähän tuossa ehdotettiin myös indeksijäähyä moneksi vuodeksi ja sitomista pelkästään elinkustannuksiin. Eli leikkauksia myös nykyisille eläkeläisille.

8 tykkäystä

Näillä talouden näkymillä tuskin indeksit on nousussa lähitulevaisuudessa.

1 tykkäys

Vittu että vituttaa.

Modet poistakoon jos kokevat tarpeelliseksi. Johonkin tämä pitää purkaa. Muut vittuuntuneet voivat tykätä tästä.

60 tykkäystä

Ainakin itse sain opiskelijana Norwegianin luottokortin 1000e rajalla. Ei ollut ongelmia vaikka ei ollut säännöllisiä tulojakaan sillon.

2 tykkäystä

Oli pakko oikein käydä katsomassa eläkelaskurista, että milloinka se työura olisi tulossa minun osalta pakettiin. Tilanne oli sellainen, että jos laskurin lukemaan lyö vielä 2 vuotta päälle, niin odotettavissa oleva eläkeikä on lähellä ylittää 70 vuoden PELLETASON.

Väittivät laskurin tuloksessa myös, että ehtisin olla eläkkeellä tästä huolimatta noin 22 vuotta. Oma arvioni on, että jos jatkan sijoittamista Helsingin pörssiin, niin pumppu voi leikata kiinni jo lähivuosina.

129 tykkäystä

Eiköhän sitä ehditä korottaa vielä siten että kaadutaan saappaat jalassa sorvin ääreltä.

Näin nuorena valtiota koskevia talousuutisia lueskellessa oman salkun arvo nousee aina omassa mielessä vähän korkeammalle kuin sen euromääräinen arvo on. Miten hyvässä asemassa sitä onkaan, kun tajuaa ja pystyy varautumaan tulevaisuuden haasteisiin jo etukäteen. Pessimisti ei pety, kun on jo lähtenyt siitä skenaariosta ettei eläkkeitä tule tai jos tulee, niin ei ainakaan nykyiseen malliin. Sääliksi käy niitä tulevaisuuden “myöhäisherännäisiä”, jotka ovat tyytyväisenä ajatelleet, että kyllä valtio kaikista huolen pitää ja omien puskureiden rakentaminen unohtunut kokonaan.

42 tykkäystä

Älä vielä tuulettele. “Oikean” johdon hypätessä puikkoihin Suomessa, saadaan nämä sinun vaivalla säästämäsi rahat sosialisoitua köyhille eläkeläisille.

49 tykkäystä

Onpas kätevää miten vanhukset vetävät tikasta mukanaan ylös samaa tahtia. Ei kyllä ole millään perusteltua nostaa eläkeikää kun eliniänodote on ollut yllättävässä laskussa, ja varmasti jatkuu lasku kun ei ole varaa terveydenhoitoon.

Ollaan kohta tilanteessa missä erityisesti miehille ei keskimäärin ole edes koko eläkejärjestelmää ollenkaan. Miksi ihmeessä sitä rahaa edes pitää siinä vaiheessa maksaa?

Kyllä oksettaa tämä touhu, kun samalla pitää itse säästää omat eläkkeet tässä sivussa. Maksetaan eläkkeistä mitä ei itse saada, maksetaan terveydenhoidosta mihin itse ei pääse (erityisesti mielenterveys)… Kiva että yhdellä sukupolvella edes oli hauskaa.

62 tykkäystä

Mikä tässä vituttaa? Eihän tämä tule varmasti kellekkään tällä foorumilla yllätyksenä. Itse olen laskenut tavoitteeni niin että eläke sarakkeessa on nolla. Sen alemmaksi se tuskin menee.

Eihän tämä varmasti mukavaa ole niille ketä se koskee mutta kyllähän tämän eläkejärjestelmän kestävyyttä on epäilty laajasti.

17 tykkäystä

Lähinnä realisaatio kaikkien poliittisten puolueiden kykenemättömyydestä tehdä yhtään oikeasti vaikuttavaa ja järjellistä päätöstä.

En minä ainakaan ole odottanut euroakaan takaisin eläkeponzista, mutta ketuttaa se maksaa vuosi vuodelta enemmän ja pidempään. Jos olisin 10v nuorempi, niin lähtisin tästä ilon, valon ja Olavin hylkäämästä maasta yhtä nopeasti kuin entinen PM.

Ja kuten tuossa aina tarkkanäköinen ja terävä sanainen @Perttu_Hamalainen kirjoitti, niin ”oikean” puolueen hypätessä vallankahvaan äkkiä on sinunkin henkilökuntarahasto on Meidän henkilökuntarahasto :skull:

29 tykkäystä

Olisi kyllä mukava nähdä jonkun ammattipsykiatrin aloittavan Teslaketjun ja siihen osallistujien analysoinnin toisessa ketjussa. Todistamme ketjussa nimittäin luultavasti viikosta ja vuodesta toiseen jotain ihmiskäyttäytymisen perusteellisia muotoja ja olemuksia, jonka analysoinnin seuraamisesta saisi paljon enemmän irti kuin itse ketjussa vallitsevasta keskustelusta.

Kumpikin puoli kaivaa omaa poteroaan kädet verillä ja olettaa, että kiviä viskomalla kyllä se toinen puolisko vielä nousee sieltä montustaan ylös valkoisen lipun kanssa – “ihan minä hetkenä tahansa”.
Bulli muuntaa jokaisen uutisen bulliuutiseksi ja bearit toisinpäin.

Toivon itse Teslalle tulevaisuutta missä se pärjää “ihan hyvin”. Ei huonosti tai erinomaisesti.
Sillä tuolloin Teslaketjun keskustelu ei koskaan pääse konkluusioonsa, vaan ehkä jonain päivänä siihen käytettyä energiaa voidaan hyödyntää, vaikka Fortumin voimaloissa ja pystyn itse kuittaamaan siitä osinkoja.

23 tykkäystä

Kuinka paljon olet itse omaa eläkettä maksanut kun olet jo nyt katkera? Vastaa rehellisesti, kiitos!

1 tykkäys