Mitä sinulla on salkussa?

Pientä päivitystä - salkkuni painot ovat kurssimuutosten myötä muuttuneet selvästi, kauppaa en ole nyt käynyt pitkään aikaan (ei yhtään kauppaa yli vuoteen). Salkkuun on tarkoitus hajautuksen vuoksi jossain vaiheessa lisätä 1-2 uutta yhtiötä.

27 tykkäystä

Nyt mennään melko keskitetyllä salkulla. Strategiana arvo / ajan mittaan kasvava osinko. Myös mahdollinen lainoitus huomioitu ja optimoitu osakepoiminnalla mahdollisimman ylös, katso lainoitusaste. Osingot päälle 9% vuoteen sijoitetulle pääomalle. Salkussa yksi suomiomistus, Capman, jolla hajauttus pohjoismaihin, mutta se liipaisimella, vaikka osinko kasvava… Muuten vahva HODL.

Ytd-tuotto on sen 16%.

Pieniä liikkuja tehty:.
1)Nymt myyty ja ostettu halvemmalla takaisin salkkuun.
2)ndeksirahasto Norja myyty 70% tuotolla.
3)minimoitu kuluja treidaamatta jättämisellä

Ostan lisää 9-12% osinkoa jos saatavilla hyvillä tulevaisuuden ajureilla.

Fossiilisia olen sitoutunut myymään verottoman myynnin per vuosi.

14 tykkäystä

4 viestiä yhdistettiin ketjuun: Inderesin kahvihuone (Osa 4)


Katsaus omaan OST salkkuun. Inderesin 2022 ennusteilla.
Laatua ja kasvua on salkkuun haettu. Arvostukset toki Inderesin seurannassa olevaa mediaani yhtiötä huomattavasti korkeamalla, mutta niin on kasvu, ROE.

Näin kun nämä yhtiöt iskee taulukkoon niin voi huomata onko salkku omien tavotteiden/kriteereiden näköinen.

31 tykkäystä

Taas olisi aika kirjoittaa päivitystä, kun salkun rapsat ovat ulkona. AOT ja OST yhdessä:

Päivitysten väliin on taasen mahtunut tapahtumia:

  • Cibus Nordic Real Estatea lisätty pieni siivu. Yhtiö kehittyy odotusten mukaisesti, uutta pääomaa kerätään ja kiinteistöjä ostellaan.

  • Osallistuin Kempowerin IPO:on. Siitä haaviin jäi kuitenkin vain muutamia lappuja ja arvostus on haastava, joten positio lähti laitaan. Kiinnostava yhtiö joten seurallaan kehitystä katsomosta.

  • Harvia lisäyksiä. Näistä huolimatta yhtiön osuus salkussa on laskenut kurssikehityksestä johtuen.

  • Orthexissa olen käynnistänyt operaation siirtää laput AOT:ltä OST:lle. Positio on sen verran miinuksella, että siitä saa kivasti verohelpotusta jo näin alkuvuodesta. Yhtiön tulokseen kohdistuu kovaa painetta kulujen puolelta, liikevaihto kehittyy odotetusti ja pitkän aikavälin potentiaali kuitenkin edelleen olemassa.

Tällä kertaa päivitykseen voisi tehdä maininnan mielentilasta. Se ei ole koholla. Sota on palannut Eurooppaan ja epävarmuus tulevaisuudesta sen mukana. Tämänkin päivityksen kirjoittaminen tuntuu pakkopullalta. Sijoittajalle vastaavat tilanteet kuitenkin luovat tilaisuuksia, joten yritän saada itseni pakotettua ostoksille viestin kirjoittamisen lisäksi :vulcan_salute:

22 tykkäystä

Kovien aikojen salkku: Sampo, Lannoitefirmoja (YARA, Mosaic Company), Puolustusteollisuus (Saab), Raaka-aineet (Rio Tinto), Öljyteollisuus (BORR Drilling), LNG-varustamot (Golar LNG), Ruoantuottajat norjasta (MOWI, GRIEG Seafood, Austevoll Seafood)

21 tykkäystä

Tervehdys taas sijoittajakollegat.

Vuoden vaihteessa piti tehdä yhteenveto, mutta homma jäi, ja sen jälkeen on sekä markkina että Elina muovannut salkkua uuteen uskoon. ATH:sta on tultu alas ja vuoden pohjilta taas ylöskin päin. Otin mukaan pientä vipua, noin 10% salkun arvosta. Ostot aloitin liian aikaisin eli pääosin tammikuun jälkipuoliskolla ja helmikuun alkupuoliskolla. Toki ostot jatkuvat tästä eteenkinpäin. Business as usual.

Salkussa on nyt 44 osaketta. Vanhoja on poistunut ja uusia tullut tilalle.

TOP-4:

Kärjessä järjestys on edelleen sama. Kun elokuussa 2021 Top-4 eli eQ, Kone, Qt ja Sampo vastasivat 60% salkusta niin nyt ne yltävät enää 55%. Kuuttia ja Sampoa olen matkan varrella lisäillyt, muuten olisi osuus laskenut vielä enemmän. Luottamus näiden neljän tasokkaaseen tekemiseen on vahva - sekä hyvinä että huonoina aikoina, joten siellä salkussa pysyvät :gem:

Seuraavat ovat sitten vähän päälle 3%:

Uutena Inderes :tada: Jos kerran itse olen pankkien analyyseistä siirtynyt seuraamaan Inden tekemää analyysiä ja tietopaketteja eri muodoissa, ja olen vielä valmis maksamaankin analyyseistä, niin miksi en samalla omistaisi pienen siivun yrityksestä? Olo on kuin olisi aitiopaikalla seuraamassa listaamatonta start-uppia ja sen pöhinää. Go Inde go!

Harvia:harviaraketti:kurssi pudonnut, minä olen lisännyt. Nousseet maailmanlaajuisesti kauneimmaksi, suurimmaksi ja hienoimmaksi saunabrändiksi, jolla ei tuotteet ole pelkkiä kiukaita vaan saunomiseen ja kylpemiseen liittyviä ratkaisuja - elämystä ja tunnetta. Vasta hiljan saivat USA:n tuotannon käyntiin, joten meno vain paranee. Venäjä vastaa noin 6,4% liikevaihdosta. En epäile, etteikö tätä saataisi paikattua. Osinkoa tulossa vähemmän kuin odottelin, mutta parempi niin jos kerran johdolla on suunnitelmia käydä ostoksilla.

Hmm. Kuulinko juuri jonkun sanovan, ettei osakkeeseen saisi rakastua :heart_eyes: :upside_down_face:

Noin 2% joukko:

Nordea, Valmet, Nokia, F-Secure, Remedy, Olvi. Nämä ovat pysyneet samoissa, ei lisätty eikä vähennetty. Kaikissa tehdään hyvää työtä, josta osan maksavat osinkoina. F-Securekin vihdoin piristyi jakautumisuutisten jälkeen.

1-2%

Lisäsin Cityconia, joka maksaa 7-8% osinkoa ja jolla isoimmat koronariskit ovat takana. Minusta tiedot kivijalan kuolemasta ovat ennenaikaisia, varsinkin kun Citycon panostaa hyvien yhteyksien, päivittäiskaupan ja palveluiden kauppakeskuksiin. Asunnot vielä tähän päälle. Ei paha. Ehkä ikä tekee sen, että osinkotulo 4x vuodessa kuulostaa mukavalta :moneybag:

Prossan päälle on myös Novo Nordisk, Neste, Uponor, TietoEvry (lis), Tokmanni (lis), Revenio, Cibus Nordic (lis), Kemira, Verkkis sekä NVIDIA (lis) . Muitakin kuin näitä (lis)-merkattuja lisäisin, mutta esim. Novossa verottaa Tanskan valtio liikaa osingoista, Neste on seurannassa ja Kemira voisi olla hyvä, nyt kun öljyn hinta on taas korkealla. Mutta ei kaikkea aina voi ostaa :woman_shrugging:

Alle 1%

Nää on näitä aloituksia, lopetuksia, jämähtäneitä ja osa myös alas laskeneita.

Oriola on uusi alku. Tätä oli joskus salkussa, mutta oli pettymys, ja myin. Nyt otin Markulan takia betsin. Markula ehti lähteä, mutta betsi jäi. Katsotaan onko tästä Oriolasta vielä johonkin.

Muita uusia alkuja, osa matalampien kurssien innoittamana, osa taas muista syistä: Musti, Talenom, Marimekko, Calliditas Therapies, Duell ja Kempower.

Vanhoja ulkomaisia ovat Microsoft, Gilead Sciences, Roche Holding, Bayer, ja ne ovat edelleen tässä alle 1%-kategoriassa. Samoin Terveystalo, MetsoOutotec, Capman, Stockmann.

Fortum, Finnair, Nightingale, Elringklinger, SmartEye ja Coinbase ovat eniten laskeneita. Näistä Fortum ja Finnair jopa tipahtivat kategoriasta toiseen. Pidän ja katson :finland:

Vaikka laatikoin itseäni eniten buy&hold-kategoriaan, teen kyllä välillä salkun siivousta. Salkusta lähtivät Nixu, Orthex, Raisio, Umicore, Ballard ja Nokian Renkaat. Kaikki näistä olivat alle 0,5% osuuksilla, joten mistään suurista muuveista ei ollut kysymys. Siirsin vain rahaa osakkeesta toiseen. HB Kestävä Energia tuli myytyä pankin vaihdon yhteydessä. Nyt rahastoja nolla.

Salkku on runsaat 10% miinuksella YTD, josta en ole huolissani. Heiluntaa on ja pitääkin olla. Eivät markkinat ole joka hetki oikeassa. En toki minäkään :sweat_smile:

Hyviä osakesijoituksia teille kaikille. Foorumia on mukava lukea :four_leaf_clover: :yellow_heart:

81 tykkäystä

Nexstim ja Skarttaa paljon.

4 tykkäystä

Noniin, olen yrittänyt hiukan “siistiä” salkkua ja tältä se nyt näyttää maaliskuun puolessavälissä:


Koko on edelleen reilu 22 000€

19 tykkäystä

Nyt enää Sampo salkussa, osingot nostan.
Nordeat myin vaikka osingot tulossa, dippi osingon irtoamisen jälkeen epäilytti, kuinka monta vuotta toipumisaika ?

3 tykkäystä

Toimin sillä lailla typerästi että menin myymään Nordnetin rahastosalkun sisällön Venäjän aloitettua sodan Ukrainaan. Onnistuin ehkä myymään nykyisiä kurssitasoja korkeammalla, mutta sen myötä poikkesin sijoitussuunnitelmastani ja altistin itseni samalla verojen maksulle :face_with_diagonal_mouth:

image

11 tykkäystä

Edellisen vuoden tapahtumia:

  • Suunnitellut myynnit: Cargotec, Konecranes, Nokian renkaat
  • Ei-suunnitellut myynnit: Taaleri, Tietoevry, Lifeline SPAC
  • Ostot/lisäykset: Sampo, Revenio, Tecnotree, Titanium, Talenom

→ Salkun koko on isompi ja koostumus parempi, kuin vuosi sitten!

Mitä olen vuodessa oppinut:

  • Kriiseissä salkku tiivistyy aina vain parempiin yhtiöihin, hyvinä aikoina syntyy rönsyjä. Onneksi kriiseissä heikot omistukset karsiutuvat pois. Epävarmoina aikoina selvästi korostuu 1) laatu, 2) oma tuntemus ja varmuusaste yrityksestä ja sen liiketoiminnasta.

  • Olen uskaltanut pitää käteispositiota tasaisen matalana pahoissakin paikoissa ja tähän pitäisi pystyä jatkossakin. Myynneistä saatu kapitaali on mennyt heti töihin aiempaa parempiin firmoihin. Nyt siis myin huonoimpiin kursseihin ja ostin huonoimpiin kursseihin.

  • Pitkän aikavälin suunnitelma on ollut osin heikkolaatuinen, kun en ole uskaltanut siinä pitäytyä vaikeimpina hetkinä - case ei-suunnitelmalliset myynnit. Ostot pitää siis pohtia vielä tarkemmin siltä kannalta, mitä oikeasti uskaltaisi pitää läpi markkinamyllerryksen.

16 tykkäystä

Nyt siis myin huonoimpiin kursseihin ja ostin huonoimpiin kursseihin.
[/quote]

-Jos ymmärsin oikein, myyty pohjilla huonoja osakkeita ja ostettu heti samalla pohjilla parempia laatuosakkeita.

En tiedä tulkitsinko oikein, mutta eikö tuossa käy niin että ne huonot osakkeet laskee huomattavasti parempia enemmän, eli menetit paljon rahaa niissä huonoissa kun myit ne pohjilla ja vaihdoit parempiin, jotka ne paremmat ei sitten nouse läheskään niin paljon kuin huonot on laskeneet koska niissä laskukin oli pienempi. Näin äkkiseltään kuulostaa ‘rahanmenetysautomaatilta’ ainakin lyhyellä tähtäimellä, pitkässä juoksussa ne laatuosakkeet oletettavasti toki performoivat paremmin, mutta huonojen isossa laskussa menetetty pääoma vähentää kaikkia tulevia tuottoja, niissä hyvissäkin alussa pienempi potti sen vuoksi.

3 tykkäystä

“Huonot” tässä siis tarkoittavat minusta epävarmoilta tuntuvia osakkeita ja suhteessa omiin pitkän ajan tavoitteisiini - Taaleri, Tietoevry, Lifeline SPAC kaikki olivat osakkeina vakaampia tänä keväänä kuin vaikka salkussa olevat Revenio, Tecnotree tai Fortum. Mikä näistä jälkimmäisistä tekee minulle parempia (lue: varmemmalta tuntuvia) on omat olettamukseni (tietoni, varmuusasteeni) firmoista, niiden taseista, liiketoiminnasta ja näkymistä.

Sijoituscaset muuttuvat luonnollisesti, ja uudelleenarviointi on toki ookoo. Suunnitellut myynnit menivät juuri niin kuin piti, case Taaleri oli selvä sijoituscase 7 eurossa, mutta 11-12 eurossa en enää osannutkaan sanoa. Nyt case Fortum kärsii samasta: 1X-2X eurolla olin varma, nyt sodan alettua ja erityisesti Uniperin vuoksi en enää olekaan varma on hinta mikä hyvänsä.

Rahanmenetysautomaatin vaaran olen tunnistanut ja sitä yritän ehkäistä 1) keskittymällä ”varmoihin” sijoituscaseihin, 2) testaamalla omia tuntemuksiani tyyliin “uskaltaisinko pitää läpi markkinamyllerryksen” ja 3) laittamalla mekaanisesti ei-suunnitellun käteisposition heti markkinoille, jos sellainen jostain kumman syystä pääsee syntymään.

1 tykkäys

Parisen viikkoa olen tässä ollut piensijoittaja. Jos täytyy myöntää, niin sodan alettua mietin että nyt on hyvä hetki. Raadollista ehkä, mut näinhän se menee. Tässä salkku ja näin perjantaina näytti et ihan hyviä valintoja tehty.

Finnairit ostettu ihan koemielessä, lähinnä tutustuin miten kaupankäynti onnistuu. Savosolar ny ajatuksella et ehkää joskus ponkasee rajuun nousuun.

18 tykkäystä

AOT

Capman
Cibus Nordic
Digia
Dovre
Incap
Outokumpu
Revenio
Sampo
SSAB
Titanium

Rahastot

ISHR MSCI WrldA
iShs Aut ETF USD
iShs Elec Ve USD
iShs Glb Water
iShs S&P 500

OST

Digia
Dovre
Harvia
Nightigale
Nordea
Qt
Remedy
Sampo
Taaleri
Talenom
Tecnotree
Vincit.

11 tykkäystä

Käteinen / Alphabet ?
Ajattelet että käteisen voi inflaatiosuojata Alphabetin osakkeessa, vai mikä tossa on taustalla?

Edellisestä päivityksestä on taas salkun sisältö muuttunut aikalailla.
Vuosi 2021 mentiin aika pienellä hajautuksella ja Harvian johdolla YTD saatiin +68%.

Alkuvuodesta on sitten tapahtunut paljonkin.
Välillä ollaan oltu 75% käteisenä, mutta tällä hetkellä kaikki salkkuun laitetut rahat on sidottu kiinni osakkeisiin ja rahastoihin.
Liian kevyestä hajautuksesta maksettiin isosti alkuvuotena, mutta otin tylysti tappiot vastaan ja aloin hajauttamaan salkkua.

Onnistumisiakin on tullut. 25.2 mentiin 75% käteiseksi ja paluu tapahtui markkinalle isolta osin 7.3, josta löytyikin tämänhetkiset pohjat.

Tällä hetkellä salkussa:

Sampo 19%
Taaleri 11%
Nokia 9%
Tecnotree 9%
Dovre 8%
Wärtsilä 7%
Qt Group 6%
Nordea 6%
Nvidia :us_outlying_islands:6%
Ssab 5%
Talenom 5%
Yara🇳🇴 4%
Plug Power :us_outlying_islands: 4%

Lisäksi ETF ja rahastot:
iShares MSCI China UCITS
Handelsbanken Usa :us_outlying_islands:
Nordnet indeksirahasto :finland:
Nordnet indeksirahato :sweden:

Myös parit vipukohteet tällä hetkellä käytössä.
BULL Amazon X5S (+80%)
BULL Amazon X3 (+12%)

Näiden kanssa minulla on villiajatus pitää splittiin asti, saa nähdä kuinka käy.

Salkun YTD on -19% joten paljon on kurottavaa, mutta onneksi 1v näyttää vielä mukavasti +32%.

10 tykkäystä

Aloitin koko sijoitushomman tammikuussa ostamalla suoria osakkeita osakesäästötilille. Huhhei, mikä aloitus on ollutkaan. Onneksi oli rohkeutta ostaa lisää osakkeita alhaalta. Olen nyt onnistunut myymään kaikki osakkeeni pois ilman tappioita. Ainoa , minkä jätin osakesäästötilille on Nokia. Ihan liian hurja aloitus kokemattomalle, mutta ainakin jouduin miettimään, miten haluan ja pystyn sijoittamaan. Ja oppia ja kokemusta tuli, vaikkei juuri muuta…

Aloitin kolmisen viikkoa sitten ostamaan indeksirahastoja, johon laittelen nyt tasaiseen tahtiin. Tämä kokemus opetti, ettei kannata laittaa kaikkia rahoja heti kiinni vaan ostaa tasaiseen tahtiin, jotta on rahaa ostaa myös alhaalta. Mulla on sellainen olo, että tiputuksia vielä tulee - ja jos jokin tässä on hyvää, niin mulla on nyt suunnitelma, miten toimia jos ja kun…

Mutta siis tällä hetkellä:

OST
Nokia

Rahastot
OP Maailma indeksi
OP Amerikka indeksi
OP Pohjoismaat indeksi
OP Eurooppa indeksi
OP Suomi indeksi

Tällä hetkellä suorat osakkeet ei ole mua varten, mutta katsotaan, kun kokemusta kertyy…

25 tykkäystä

Nyt löytyi sopiva hetki salkkupäivitykseen, kun yhtiöiden tilinpäätöstiedotteet on luettu ja Ukrainan sotakin on kestänyt jo yli kolme viikkoa. Edellinen yhteenvetohan oli ihan joulun alla(Mitä sinulla on salkussa - #2657 by NukkeNukuttaja). Kommentit yritän pitää lyhyinä, koska suurin osa yhtiöistä on esiintynyt jo aikaisemmissa päivityksissäni ja vaikea löytää aina uutta sanottavaa. Kieltämättä hieman ihon alle tuo sotiminen on mennyt ja osakkeiden ajattelu on jäänyt vähäisemmälle viime aikoina. Täytyy myöntää, että on jopa ärsyttänyt välillä lukea joitakin kommentteja foorumilla sotaa koskien, mutta täytyy yrittää muistaa, että meillä jokaisella on erilainen tapa käsitellä asioita ja varmastikin tuo kirjoittelu on myös terapeuttista jollekulle. Eli jatkossa pyrkimys ainakin itsellä antaa provosoivien viestien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos :slight_smile:

Tokmanni 31,86%, edustaa edelleen melkein kolmasosaa salkuistani, täysin mahdollista on, että jossakin vaiheessa minun on tätä hieman kevennettävä, vaikka tuhti ylipaino ei ainakaan vielä ole vienyt yöuniani. Asia voisi olla toisin, jos tässä olisi vähäisintäkään Venäjä-riskiä :slight_smile: Huolimatta kasvavasta kustannusinflaatiosta, luotan täysin kokeneen johdon kykyyn navigoida haastavammassakin toimintaympäristössä. Hyvä osinkotuotto antaa pitkäaikaiselle sijoittajalle selkänojaa istua odottamassa parempia aikoja. Luin eilen Talouselämä-lehdestä mielenkiintoisen yhtiöanalyysin, jossa spekuloitiin sillä, että Tokmanni voisi myös olla itse ostokohde jollekin isolle kansainväliselle kauppajätille, melkein 200 myymälän ketju antaisi hyvän sisääntulon Suomen markkinoille. Toki edelleen pidän itse todennäköisempänä, että yhtiö pyrkii laajentumaan Pohjoismaihin esimerkiksi fuusioitumalla norjalaisen Europrisin kanssa, tähtäimenä isommilla hartioilla vallata Ruotsin halpakauppamarkkinat.

Sampo 25,59%, on toinen salkun vahva kivijalka, kun onnistuin myös koronapohjien tuntumasta tekemään ostoja, niin keskihintakaan ei ole päätähuimaava. Tätä olisi voinut Ukrainan sodan aiheuttaman yleisen kurssipudotuksen myötä vähän lisätäkin, mutta tyypillisesti minulle, likviditeetti oli jo varsin vankasti kiinni osakemarkkinoilla, sitä paitsi keskihinta olisi jopa noussut ostojen myötä eli mikään ainutlaatuinen ostopaikka ei ollut. Vakautta ja vahvaa osinkotuottoahan tämä tarjoaa, en usko, että pohjoismainen vakuutussektori joutuu minkään valtavan myllerryksen kohteeksi tulevina vuosina eli ei vaadi edes hirveän tarkkaa seurantaa, sopii laiskalle luonteelleni :slight_smile:

Nordea 12,95%, on hyvä olla salkussa, semminkin kun korkoympäristössä alkaa tapahtumaan vuosien odotuksen jälkeen liikettä ylöspäin. Varg-Jensen on saanut koneiston käyntiin oikein kunnolla, unohtamatta toki von Koskullin panosta jo takavuosina muun muassa Venäjä-riskien alasajossa. Omien osakkeiden osto-ohjelmat seuraavat toisiaan EKP:n suosiollisella myötävaikutuksella eli ylipääomitus purkaantuu hyvää vauhtia, tähän vielä lisänä suhteellisen vahva osinkotuotto, niin mikäs tässä on kyydissä istuessa.

Fortum 8,51%, tähän sitten iski maariski oikein kunnolla, miljardien investoinnit Venäjälle uhkaavat kadota taivaan tuuliin. Onneksi alkaisi nyt näyttämään siltä, että vaikka Venäjä sulkisi kaasuhanat Eurooppaan, niin Uniperilla on mahdollisuus selvitä trading-toiminnoistaan suhteellisen kuivin jaloin tai sitten Fortumin johto on antanut markkinoille suorastaan väärää tietoa. No, Euroopan energiamurros toisaalta on nopeutumassa ja mahdollisuudet uusiin investointeihin piilevät siellä. Kaatunutta maitoa ei voi loputtomiin surkutella ja itse olen selvinnyt kurssipudotuksesta varsin kuivin jaloin veivaustaktiikkani “a’ la Pyysing” ansiosta.

Lassila & Tikanoja 6,65%, ikimörnijä edustaa kuvainnollisesti jonkinlaista tunkiota salkussani, mitä tulee tuottoihin tähän mennessä. No, jätekuskit tuovat kuitenkin säännöllisesti osinkoja tililleni kompensoimaan kurssilaskua :slight_smile: Tässä ei nyt auta muu kuin kärsivällisesti odottaa vihreää vallankumousta ja kiertotalouden moottoreiden asteittaista käynnistymistä täydelle teholle. Polttoaineen hinta ja työvoiman puute lienevät lähiaikojen haasteista kovimmat, ehkäpä uusi hallituksen puheenjohtaja Jukka Leinonen pääsee visioimaan hieman tuottoisampaa tulevaisuutta myös osakkeenomistajille, vaikea sanoa onko hän tyytyväinen nykyisen toimitusjohtajan aikaansaannoksiin. Nimimerkki “Inderesin seurantaa edelleen odottava”.

Consti 3,23%, korjausrakentaja odottaa uskollisesti ostotarjousta salkussani ja liiketoiminta on joka tapauksessa suhdannevakaampaa kuin uudisrakentaminen, osinkotuottokin on ihan kohtuullinen nykykurssilla(4%) ja yhtiö on vakaasti menossa parempaan suuntaan muutaman katovuoden jälkeen. Omistus on todella keskittynyt, kuitenkin niin, että 10% on korkein omistusosuus eli vain yhdestä isosta omistajasta ei ole kyse.

Inderes 2,66%, siellä se nököttää ylhäisessä yksinäisyydessään ihan omassa salkussaan, jotta ei tule veivailumielessä myytyä. Haluan nyt ainakin katsoa tuon Ruotsiin laajentumisen loppuun asti ja yhteisön jäsenenä tätä nyt vain on kiva omistaa ihan harrastemielessäkin. Listautumisia tulee tänä vuonna ennakoitua vähemmän ja suhdannekin on mahdollisesti kääntymässä hieman epäedulliseen suuntaan, mutta ei pitkäjänteinen yritystoiminta tai omistaminen mikään pikamatka olekaan.

Stockmann 2,17%, on hieman spekulatiivinen sijoitus. Haluan olla kuitenkin mukana, kun Helsingin keskustan kiinteistö myydään, melkoista arpapeliä on tuulipukusijoittajalle se, minkälainen hinta siitä lopulta saadaan. Kiinteistösektorilla on myös viime aikoina tuotu esiin Suomen maariskiä Venäjän rajan läheisyydessä. Stockmann on myös instituutio, markkinoilla yleensä löytyy hyvää tahtoa tämänkaltaisia ikoneita kohtaan. Tavaratalojen kannattavuudesta jatkossa minulla ei suuria odotuksia ole, mutta varsinainen helmi on kuitenkin Lindex, jolla on varsin kannattavaa liiketoimintaa. Toimintojen eriyttäminen on varmaan jossakin vaiheessa ajankohtaista, mutta ensin kuitenkin on selvittävä saneerausohjelmasta kunnialla.

Rovio 2,15%, Vihaisten lintujen kyydissä on ollut hyvä olla, semminkin kun vuosikausia kestäneen matalalennon jälkeen on havaittavissa lupaavia kasvuaihioita ja mielenkiintoisia aloituksia, Muumi-pelit, Ruby Games-yritysosto jne. Toki myös maksutapojen muutoksen vaikuttavuus Apple-alustalla on vielä avoin, potentiaalisesti hyvinkin paljon kannattavuutta parantava kortti. Ei myöskään kannata unohtaa, että useamman sukupolven Angry Birds-pelit ovat edelleen erittäin tuottoisa lypsylehmä. Yritysjärjestelykään esimerkiksi ostotarjouksen myötä ei olisi mikään yllätys, kun pelialalla kerran ollaan, siellähän kovasti konsolidaatiota on viime vuosina tapahtunut. Hedit tuskin kuitenkaan kultamunastaan ihan pikkurahoilla ovat valmiita luopumaan.

Rapala 2,1%, tämä on Ukrainan sodan tiimellyksessä uusi löytö, brändivalikoima on vahva ja sitä on tarkoitus terästää keskittymällä huippubrändeihin. Kurssi laahaa edelleen varsin alhaalla H2-pettymyksen tiimoilta, jos siis uskoo täysimittaiseen tuloskäänteeseen ja koronan mukanaan tuoma kalastusbuumi pitää pintansa. Uusimmassa Arvopaperi-lehdessä on toimitusjohtaja Nicolas Warchalowskin laaja haastattelu “Kuukauden osake”-osiossa, suosittelen lukemaan. Yhtiö on myös vahva ostotarjousehdokas, omistaahan amerikkalainen Sycamore Partners yhtiöstä melkein 20%, kyseinen rahasto omistaa myös Rapalan kilpailijan Pure Fishingin.

Oriola 1,1%, vaikka Elisa Markula ilmoittikin lopettamisestaan yhtiön toimitusjohtajana, luotan siihen, että myönteisiä asioita on saatu aikaan, mitä tulee yhtiön tuloskäänteeseen. Ymmärrän kyllä, että monella, itseni mukaan lukien, riittää ihmeteltävää siinä, ettei tällaista yhteiskunnan huoltovarmuuden kannalta tärkeää liiketoimintaa saada kunnolla kannattavaksi. Pienenä pelkona on, että Markulan irtisanoutuminen johtui vanhoillisesta yrityskulttuurista, jota vastaan oli liian vaikea taistella yhden naisen hartioilla.

Detection Technology 0,92%, on uusin löydös salkkuuni. Firma toimii mielenkiintoisella toimialalla omassa niche-luokassaan. Meille kaikille ovat tuttuja lentokenttien läpivalaisulaitteet sekä sairaaloiden ja hammaslääkärien röntgen-laitteet, teknologia niiden takana on kyllä itselleni varsin vierasta, mutta ehkä yhtiön omistajana jotakin nyt tulee opittua siitäkin. Luvut näyttävät äkkiseltään hyvältä: nettovelaton, vahva tase ja kohtuullinen oman pääoman tuotto(korona-aikana 12-14%, mutta normaaliolosuhteissa 20% on ihan realistinen). DT oli yksi koronakärsijöistä sattuneesta syystä, kun lentokenttäinvestoinnit menivät jäihin monin paikoin. Ahlström Capital(36,03%) vahvana ankkuri- ja kontrolliomistajana. Kiina-riskiähän osakkeessa on, koska yhtiöllä on sekä tuotantoa että merkittäviä asiakkaita siellä.

Käteinen 0,01%, kuvaa hyvin yleistilannettani, mitä tulee normaalistikin osake-/käteispainoon, tosin ihan siemenperunoita Erkki Sinkon tyyliin en ole vielä kylvänyt markkinoille ja en välttämättä niin teekään. Toki olen osakkeiden netto-ostaja vielä muutaman vuoden ajan, mutta ehkäpä olisi syytä malttaa mielensä ja kerätä oikein kunnon vararahasto vastaisen varalle, hieman jäi harmittamaan viimeisimmässä dipissä se, että en päässyt esimerkiksi ostamaan TietoEVRYä 21 euron pintaan, mutta kuten olemme nähneet, harvoinhan nämä tilaisuudet ainutkertaisia ovat. Sitä paitsi käteistilanne korjaantuu kuin itsestään kevään muhkeiden osinkojen myötä.

Viime joulukuussa tuli muuten vasta neljä vuotta täyteen uusinta rupeamaani osakemarkkinoilla, useammalla vuosikymmenellä toki olen ennenkin mukana ollut, mutta en läheskään samalla intensiteetillä kuin tällä kertaa. Kyllähän tämä “yhteisöllinen” sijoittaminen Inderesin keskustelufoorumin myötä on tuonut tähän ihan uusia ulottuvuuksia. Tiedonkulku ja -jako ovat omaa luokkaansa ja foorumilta löytyy sijoittajia joka lähtöön eli tämä on näitä Internet-aikakauden parhaimpia luomuksia, toivottavasti hyvä taso myös pysyy ja mikäli mahdollista, entisestäänkin paranee :slight_smile:

Lisätään tähän loppuun vielä jälkijättöisesti pääsalkun YTD- tuotto eli -8,25%, se kuvaa kuitenkin parhaiten todella pitkäaikaisten sijoitusten tuottoa vähäisellä veivauksella. Vuosituotto on vielä +11,46% ja kolmen vuoden tuotto +62,51% eli varsin tyytyväinen pitää olla, semminkin kun tuottotavoitteena olen pitänyt varsin matalaa 5-6% vuosituottoa. Toki tällä inflaatiovauhdilla siinä lienee kyllä tarkistettavaa :grinning:. Toivon joka tapauksessa, että pääsen vielä joskus esittelemään foorumilla kymmenen vuoden tuottokäyrääni, koska tämänhetkinen aikajana on aivan liian lyhyt siihen, että jotakin johtopäätöksiä voisi tehdä onnistumisesta sijoittajana.

50 tykkäystä