Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Ei väitä että FED tota tekee, ja heittoni oli joo on jokseenkin fooliohattu-osastoa. Mutta kanava oli kahvihuone ja kahvihuoneessa on tapana heittää.

Se vasta on foolio-hattu osastoa jos pitää mahdottomana että FED ei voisi ostaa osakkeita.

Ihan ensimmäiseksi kannattaisi kyllä perustella noita heittoja edes jotenkin, niin pystyisi ottamaan vakavammin. Eri asia toki, jos väite on peräisin jostain ylilaudalta eikä pidä lainkaan vettä.

Toiseksi kysyn kysymyksen. Miksi ihmeessä FED ostaisi salaa osakkeita markkinalta, kun osa vaikutuksesta tulee juurikin siitä psykologiasta, että FED viestii tukevansa markkinaa?

Myös monet muut yhteiskunnalliset toimijat ilmoittavat toimistaan, joita tekevät poikkeavissa olosuhteissa:

  • Poliisi ilmoittaa olevansa paikalla esim tappeluissa
  • Kunnossapito viestii aura-autojen olevan liikkeellä lumimyrskyn jälkeen
  • Teleoperaattori ilmoittaa korjaavansa vikaa verkoissaan heti sen havaittuaan etc.

Ylläolevaa kutsutaan kriisiviestinnäksi, ja siihen on ihan koulutettu ammattilaisia.

Olisko lähdettä tälle väitteelle, että keskuspankit ostaisivat osakkeita sotien aikana? Esim WW2 aikana S&P500 nousi 80% sinä aikana kun USA osallistui sotaan ja nousu käynnistyi melko pian Pearl Harborin jälkeen. War Bondeista olen toki kuullut, mutta en kyllä kyllä muista koskaan kuulleeni keskuspankkien osakeostoista. Itseasiassa jenkkimarkkina on yliperformoinut sotien aikana.*

*What Happens to the Market if America Goes to War? | CFA Institute Enterprising Investor

4 tykkäystä

Monet liputukset johtavat ihan hyvien viestien poistamiseen, koska viesti on ollut väärässä ketjussa. Jos liputtajat voisivat mieluummin siirtää viestit asiaankuuluvaan ketjuun, välttyisimme monelta mielipahalta ja poistojen aiheuttamalta turhalta metakeskustelulta.

Ymmärrän, että tämä foorumisofta on valmispaketti, joka tulee jostain Inderesin ulkopuolelta, eikä siihen noin vain tehdä muutoksia. Jos se kuitenkin vain olisi teknisesti mahdollista, tulisi suosia siirtämistä poistamisen sijaan.

3 tykkäystä

Itse noissa käytän lippua “muu” ja kirjoittelen turinan modeille että mitäs jos siirtäisitte. Saattaa mennä hetkeksi piiloon mutta sen jälkeen pitäisi kyllä siirtyä ja ilmestyä uudestaan. Ellei mode ole nakkisormi ja väärinymmärrä tai väärinlue jotain ja hakkaa tuhoamisnappia liian aggressiivisesti…

6 tykkäystä

Pekka Saurilla oli hyvä kirjoitus Maaseudun Tulevaisuudessa tämän ajan keskustelukulttuurista. Linkkaan kirjoituksen tänne, koska foorumillakin käsitellään säännöllisin väliajoin hyvähenkisen keskustelun merkitystä, ja esitystavan ja perustelemisen osuutta sen toteutumisessa. Saurin mukaan “jokainen on nyt oman mediansa päätoimittaja ja harkitsee tykö­nään, mitä kaikkea tajunnan sisältöä on syytä täräyttää julki ja mitä jättää täräyttämättä”.

Forumilla yhteisö linjaa liputuksillaan sopivaisuuden rajoja. Monet foorumin jäsenet osaavat pitää hyvin perustelluilla vastauksillaan keskustelun tasoa yllä silloinkin, kun ovat eri mieltä. Koska me loputkin kirjoittajat olemme Saurin sanoin oman mediamme päätoimittaja, ei haittaa, jos pysähdymme ajattelemaan, mitä kirjoitamme - varsinkin silloin, kun haluamme kirjoittaa, mitä ajattelemme.

6 tykkäystä

@Johannes_Sippola Mietin että voisiko @Jarnis ja kumppaneiden hengentuotokset Pörssien suunnasta poistamisen sijaan siirtää esimerkiksi Härkätaisteluareenalle, niin seurantatyö ei menisi hukkaan :thinking:

9 tykkäystä

Tuonne voisi kyllä siirtyä käyttäjä ihan itsekin, jos tietää että aikoo kursseja spekuloida tai viestiä jotain muuta vastaavaa sisältöä :slight_smile: Mutta voin siirrellä kans, vähän tilanteesta riippuen toki.

5 tykkäystä

Juu toki näin. Tässä oli ehkä poikkeustilanne kun valtava kiinnostus ja innostus tapahtumaa kohtaan vei mennessään ja ketjun aristokraattinen luonne joiltakin siinä unohtui. Siksi tuli vain mieleen että ehkä juuri tässä tilanteessa pehmeä lähestymistapa olisi perusteltua foorumin tunnelmien kannalta. Onhan niillä reaaliaikaisilla tunnelmilla myöhemmin historiallista mielenkiintoa kun ovat taltioituna kevyempään ketjuun.

24 tykkäystä

Höpöhöpö. Minäkin olen esittänyt kriittisiä kommentteja Qt:n valuaatiosta eikä lippu ole heilunut. Näin ovat tehneet myös mm. @SijoitusSeppo ja @Pohjolan_Eka ilman lippujen heilumista. Kyse ei ole kritiikistä, vaan viestin asiasisällöstä. Tuo äskeinenkin postauksesi Qt:n lankaan oli aika nollatason postaus ja pitäisi kyllä poistaa.

Kriitikki on vain hyvästä ja se otetaan kyllä hyvillä mielin vastaan kun sen vain osaa antaa rakentavasti ja argumentoiden.

30 tykkäystä

Nyt jää muiden vastuulle liputtaa tulevat mielipiteet tavoitehinnoista Qt:n ja Harvian ketjusta. Mulla tuli ekaa kertaa liputusraja täyteen. Montakohan kymmentä viestiä noista ketjuista on jo lähtenyt…

17 tykkäystä

Minun viesti Evo ketjussa liputettiin ja ihan ok. Kysyisin ylläpidolta, että jos poistan sen itse, niin näettekö mikä se viesti oli (ettei laitetan pahoja tilastoja) viesti oli sellainen jatko kommentti että eri sivustot näyttävät välillä vähän mitä sattuu ja alkuperiseen kysymykseen tuli kiitettävästi vastausta.

Eli onko ylläpito hyvä jos itse poistan viestin vai poistatteko te, vai annetaanko olla liputettuna?

En halua banaania kiitos… :slight_smile: voisin tehdä poiston teidän puolesta, mutta että ei sitten kurmoteta turhaan viljoa jos siellä jotenkin teille näkyy, että viljoa on liputettu.

Vastauksista kysymyksiini, lieneeo li hyötyä muillekin kuin minulle, joka halusi saada vähän kiinni evon tilanteesta, kun en ole siihen niin keskittynyt, kuin joihinkin toisiin yhtiöihin.

9 tykkäystä

Viljo, hyviä ajatuksia ja kysymyksiä - vastaan niihin parhaani mukaan. :slight_smile: Muut poliisit voivat tarvittaessa täydentää vastauksiani. :slight_smile:

Kävin katsomassa ja lukemassa viestisi, joka oli liputettu. Se on nyt siis piilotettuna, mutta sen voi kaikki foorumilaiset halutessaan vielä lukea. Jos itse poistat viestin, se näkyy meille poliiseille, mutta jos liputettu on poistanut oman viestinsä, joka ei ehkä tuo lisäarvoa ketjuun, niin näemme sen hyvänä asiana.

Se viestisi on liputettu foorumilaisen toimesta ja viesti on tosiaan piilotettu meidän poliisien toimesta, mutta ei poistettu kokonaan. En ehkä enää poistaisi viestiä kokonaan näkyvistä, jotta muut tietävät, mihin sinulle on vastattu. :slight_smile:

Viljo kirjoittelee usein hyviä viestejä, mutta jos viestejäsi kauhean usein liputetaan, niin voi hieman hioa jatkossa omia viestejäsi. En nyt näe ollenkaan, että sulle pitäisi antaa banaania ja lisäksi tuot erilaisista firmoista hyviä juttuja esille.

Kiitos hyvistä kysymyksistä ja rakentavasta viestistä. Näistä mekin pollarit saamme oppia ja ajateltavaa. Vastasin nyt näin pidemmän kaavan mukaan, kun oli vähän ylimääräistä aikaa. Hyvät viikonloput! :slight_smile:

8 tykkäystä

Ok thanks! Lähinnä ajattelin, että jos itse poistan, mutta ette näe sisältöä, niin sitten sen voi kuvitella sisältävän vaikka jotain loukkaavaa tai vastaavaa… sellaista tuskin kirjoittaisin.

4 tykkäystä

Minulla siunaantui kyseenalainen kunnia, jossa viestini poistettiin (muistaakseni) ensimmäistä kertaa. Viestini koski Simonin sanomisia @Verneri_Pulkkinen sen haastattelussa, ja oman tulkintani tästä - liittyen @Half_pro :n mietintään onkohan tuleva hybridilaina suunnattu preatolle.

Viestin poisto ei minua liikoja haittaa, lähinnä mietityttää että oliko se “liian sisällötön” vai esim. epäkorrekti vastuuttoman spekuloinnin takia? Vai puuttuiko kenties lähteet tms.?

Viestissä yritin vapaasti ulkomuistista siteerata tätä kohtaa haastattelusta:

Mielestäni simon aika selvästi kertoo että PK yritysten ja boreon kautta voi saada kassavirtaa muullakin tavalla kuin osingoilla, ja itse uskon tarkoittavan esim. korkokuluina - joten olen eri mieltä onko tuo irroitettu kontekstista.

Mutta koska lainanmyöntäjää ei tässä vaiheessa edes tiedetä, on tuolla aikaista spekuloida, joten liputus saa minunkin puolesta jäädä voimaan. Kiitos vastauksesta :+1: . Ja hauskaa viikonloppua!

7 tykkäystä

Liputtaja oli perustellut lippua ”sitaatti irrotettu kontekstista”. En itse käsitellyt tätä mutta ehkä se selventää vähän?

3 tykkäystä

Moikka ja tervetuloa Foorumille! :slight_smile:

Foorumilainen liputti viestisi, eli ns. “ilmoitti” siitä, että viesti ei ehkä ihan sovi yhtiöketjuun. :slight_smile: Et tehnyt mitään isoa “rikettä”. Yhtiöketjussa pyritään laadukkaaseen viestintään, joka tuottaa myös muillekin lukijoille lisäarvoa esim. jotain uutta tietoa etc.

Jos haluaa hehkuttaa yhtiön menoa pörssissä, niin voi ehdottomasti kirjoittaa tähän ketjuun:

Muutenkin vapaata keskustelua voi käydä Kahvihuoneessa, eli täällä: Inderesin kahvihuone (Osa 4)

Huomasin, että olet uusi jäsen, niin ajattelin hieman ohjeistaa, koska uutena ei voi tuntea Foorumin kulttuuria ja sääntöjä.

Mukavia luku- ja kirjoitteluhetkiä! :slight_smile:

8 tykkäystä

Joo uusi olen ja täysin untuvikko koko sijoittamisessa. Teollisuus lähinnä kiinnostaa, kun itse asentajana toimin alalla. PAhoittelut tuosta.

ti 1. helmik. 2022 klo 12.26 Sijoittaja-alokas sivustolta Osakesijoittaminen (inderes@discoursemail.com) kirjoitti:

13 tykkäystä

Poistin @Jurpo2 sun kommentin Pörssien suunta ketjusta

Kun ei tuo ole mielestäni kovin rakentavaa kritiikkiä Nordean näkemystä kohtaan eikä sovi ketjuun. :slight_smile:

2 tykkäystä

Mikäpäs siinä. Minusta Nordea, kuten useimmat omaisuuden hoidosta elantonsa saavat, antaa käytännössä pelkkiä “osta” tai “pidä” -suosituksia osakemarkkinaan. Ehkä sen toteaminen ääneen ei ole kovin mairittelevaa Nordeaa kohtaan, muttei sen vuoksi vähemmän totta.

4 tykkäystä

Kaikilla ei ole sama käsitys. Olen seurannut Antti Saarta Twitterissä 2 vuotta ja mielestäni hänen mielipiteeseensä eivät kurssivaihtelut vaikuta. Mielestäni yksi parhaista talous- ja pörssiasiantuntijoista ja hyviä ohjeita pitkän tähtäimen sijoittamiseen.
Hän ei siis treidaa, pyydä myymään joulukuussa ja ostamaan tammikuussa

Tämä ei kuulu tämän ketjun aiheeseen eikä tuo ketjun sisältöön lisäarvoa, joten viestini saa liputtaa

11 tykkäystä