Sijoitusstrategiasi

No, ei pelkästään osinkoja vaan yleensäkin on kiva, että on paljon seurattavaa. Joka aamu (arkisin) klo 10 aina katson mielenkiinnolla, mihin suuntaan salkku lähtee. Kerään myös Exceliin historiaa ihan manuaalisesti, ja niitä tulee ihan mielenkiinnosta katsottua. Ei tästä varmaan hyötyä ole, mutta ihan kiva on kuitenkin seurata.

Se on myös selvää, että aika pintapuoliseksi analyysit jää tuollaisella osakemäärällä, mutta on minulla ihan ostokriteeritkin olemassa. Aika paljon itse asiassa vertaan firmoja toisiinsa, se on hyvä aloituskriteeri, että pärjää edes omassa liigassaan.

Hieman on tuosta aikaisemmasta strategia muuttunut. Kasvun merkitystä olen korostanut enemmän ja hakenut sijoituksia myös Suomen ulkopuolelta. Lisäksi olen kiinnittänyt enemmän huomiota indeksirahastoihin, joista on helppo rakentaa pohja salkulle. Samalla pääsen esim. USA:n markkinoille. Omasta mielestäni pelkkä suomeen sijoittaminen ei ole kovin fiksua, kun maailma on tuolla avoinna.

Jatkossa strategia pysyy varmaankin aika samana. Haluaisin päästä enemmän sinne ostolaidalle ja jättää myymiset vähemmäksi. Teen ihan liikaa kauppaa, siitä olisi hyvä päästä eroon. Ensi vuodelle on hyvä tavoite, että ei yhtään myyntiä. Sitten voin vaan seurata mun laaja-alaista salkkua ja täytellä sen historiaa exceliin, aina kun jotain tapahtuu. Ja tietysti kerätä niitä osinkoja sekä nauttia kasvusta.

8 tykkäystä

Vanhemmiten olen huomannut, että olen tullut varovaisemmaksi sijoitusteni suhteen. Ja nyt kun äskettäin tein pienen listan vuoden 2021 listautujien kurssikehityksistä niin pelkokerroin nousi entisestään. Osakepoiminta on haastava laji ja esim. noista listautujista kasattu hajautettu salkku olisi nyt kymmeniä prosentteja miinuksella. Lisäksi kansainväliset riskit ovat kasvaneet (auta armias, jos olisin holdannut erittäin tuottoisia Venäjä-sijoituksiani…).

En oikein tiedä, pitäisikö tehdä jotain viilausta strategiaani, Buffett-tyyppiset sijoitukset ovat kyllä luonteeltaan tylsiä (eli suht turvallisia), että niissä olen turvallisuushakuinen, tosin hajautus ei ole ihan kunnossa. Sen sijaan esim. PYN Elite on kommunistisen maan pörssiin sijoittava, korkeariskinen rahasto ja siinä on pieni riski, että tulee joku geopoliittinen ikävä yllätys vastaan. Korkea riski / korkea tuotto -yhtälössä on aina vaarana, että se “korkea riski” toteutuu oikeasti ja sijoitukselle käy kehnosti.

Kun on mennyt todella pitkään hyvin, niin siinä myös tuurilla on iso merkitys. Ja pidemmän päälle tuurin varaan ei voi tuudittautua. Nyt hyvänä aikana voisi olla hyvä miettiä strategian päivittämistä, ennen kuin se huono päivä koittaa…

14 tykkäystä

Oma strategiani koostuu pääosin seuraavista:

  • Ostan joka kuukausi jotain, mutta myyn erittäin harvoin.
  • Maantieteellinen hajautus
  • Toimialahajautus
  • Ajallinen hajautus
  • Hajautus eri omaisuuslajien välillä
  • Pörssissä noin 50/50 Osakkeiden ja ETF:n välillä
  • Suoria sijoituksia vain sellaisten yhtiöiden osakkeisiin, joiden liiketoiminnan ymmärrän ja toimialoihin, jotka ovat välttämättämiä yhteiskunnan kannalta eli osa ihmisten arkea (en esim sijoita luksushyödykkeitä tuottaviin yhtiöihin)
  • Salkku koostuu osakkeista, ETF:stä, yhteismetsäosuuksista sekä maatalousmaasta, jota vuokraan muille
  • Lisään osakepainoa vielä noin 15 vuotta eli sijoitan myös muista omaisuuslajeista saamani pääomatulot osakkeisiin ja ETF:hiin
  • Tavoite noin 7% vuosituotto ja 1 miljoonan euron sijoitusvarallisuus 15 vuoden kuluttua. (Vielä on matkaa tavoitteeseen…)
  • En juuri ota riskejä, pääoman säilyttäminen on minulle tärkeää, koska se turvaa myös jälkikasvun elämää
16 tykkäystä

Omaa strategiaani, hieman kieli poskella, mutta silti vakavissaan ja toistaiseksi hyvällä menestyksellä:

  • Kuukausittain vähintään automaattiset indeksirahastolisäykset 25+ vuoden ajan, ei väliä olenko sinä aikana työllistynyt tai työtön.

  • Huolettomat indeksirahastot ainoa maantieteellinen hajautus Suomen ulkopuolelle.

  • Indeksirahastoilla yli 50% osuus salkkujen kokonaisomistuksista 25+ vuoden päästä.

  • Suorat osakesijoitukset vain Helsingin pörssin yhtiöihin ja vain sellaisiin vakaisiin yhtiöihin, joiden liiketoiminnan sisäistän ja joiden uskon takovan tulosta enemmän tai vähemmän seuraavan 25+ vuoden ajan, mutta saa se tulos sinä aikana laskeakin.

  • AOT:lle kasvua ja laatua + indeksirahastot.

  • OST:lle vain osinkoyhtiöitä.

  • Molempien salkkujen osingot uudelleensijoitetaan.

  • Vain ostoja (ajallisesti laajalti hajauttaen), mahdollisia epätodennäköisiä myyntejä varten syvällisiä keskusteluja itsensä kanssa pesuhuoneen peilikaapin edessä.

  • Tähtäimessä 500.000 € sijoitusvarallisuus 60-vuotiaana, eli vuonna 2044.

  • En peesaa muita, vaan sijoitan jatkossakin mutuna omistajalähtökohtaisesti ja pitkäjänteisesti oman pääni mukaan.

  • Riskien minimointi ja pään pitäminen kylmänä feat. olkapäiden kohauttelu, esimerkiksi 3. maailmansota ei ole välttämättä syy panikoida tai myydä mitään, mutta suloinen mahdollisuus ostaa lisää.

  • Sijoittaminen ei saa viedä yöunia, ei se elämä lopulta ole niin kymppitonnilleen, antaa salkkujen surffailla. Yöni nukun hyvin, vaikka kurssit heittelee ja maailma kuinka palaisi ympärillä.

26 tykkäystä

Tuo kirjoittamasi toimintatapa on pitkässä juoksussa paras, yhteen osakkeeseen kaikkien paukkujen laittaminen on huonoin toimintatapa, vaikka onnistuisi kerran pari satsaamaan parhaaseen ravuriin, niin lopulta nakki napsahtaa ja yksittäisen firman osake voi jonkin vakavan syyn takia pudota vaikka 100%.

Itse olen alkanut yhä enemmän uskomaan noihin viisaampien antamiin sijoittamisen yleisohjeisiin, maantieteellinen hajautus, ajallinen hajautus, toimiala hajautus jne… myös hötkyilyä olen pystynyt vähentämään, juuri nytkin näkee syksystä tähän päivään, ettei hötkyily kannata, pitkäjänteisyyttä, eikä mitään yltiöpäistä riskinottoa, niin että joutuu paniikkimyynteihin. Itsellä on jo ikää, siirryn yhä enemmän noihin ETF-rahastoihin ja vähemmän yksittäisiin osakkeisiin.
Periaatteessa kun on hajauttanut maailmanlaajuisesti, niin raha tahkoaa sinulle yötä päivää uutta rahaa, jos olet valinnut tuottavien firmojen osakkeita, välillä maailman talous notkahtaa, mutta jos sijoittamasi firmat ovat hyviä, niin mitä sitten, odotellaan vain notkahduksen yli ja rahantuloa ei voi estää.:sunglasses:

8 tykkäystä

Hyvä ketju avaamaan erilaisia sijoitusstrategioita ja päämääriä :slight_smile:

En huomannut ainakaan pikakelauksella tätä tekstiäni ketjusta, mutta siinä on nyt on omaa pohdintaani sijoitusstrategiaan liittyen:

Tuottoisaa uutta vuotta kaikille! :chart_with_upwards_trend:

48 tykkäystä

Taas lähtee. Neljän vuoden sijoittamisesta -7% tilanne. Pakkanen pahenee, mutta koen pikkuhiljaa ymmärtäväni sen verran, että nyt kannattaisi aloittaa tämä harrastus.
Olenkin todennut, että lapsen sijoituksilla menee helkkarin hyvin, koska “hän tietää mitä tekee”.

Puolen vuoden onnistumisia:

Noudatin ajattelemiani korjausliikkeitä: rahastosäästäminen, ylisuuret positiot ja mitään ei ole pakko tehdä

:heavy_plus_sign: Rauhallisuus, vähemmän kauppoja
:heavy_plus_sign: Indeksi ja rahastosijoitukset
:heavy_plus_sign: Täsmäiskut small-cap firmoihin jotka jopa tuplanneet lyhyessä ajassa

Ärsyyntymisen aiheita:

:slightly_smiling_face: Ärsyyntymisen aiheet ovat edelleen täysin samat, mutta en ole tehnyt LISÄÄ samoja virheitä viimeisen puolen aikana uudestaan.
:heavy_minus_sign: Intel, uskon loppuminen ja position myyminen tappiolla liian varhain.
:heavy_minus_sign: 2023 vuoden hallitsevin moka oli “osinkosokeus”, siitä lisää alempana
:heavy_minus_sign: Jumiutuminen siihen että yrittää kääntää epäonnistuneen sijoituksen voitolliseksi

Suurimpia virheitä
Erottelen huvikseni suurimmat epäonnistumiseni kategorioihin, vaikka nämä eivät välttämättä olekaan menneen puolen vuoden asioita, niin kuitenkin painin yhä näiden virheiden kanssa.

Osinkosokeus = Firman osto osingot mielessä miettimättä maksukykyä tai tuotteita
Velkaisuus = Velkaisuuden jättämättä huomiointi sijoituspäätöksessä
Internetmiehet = Osto/myyntipäätös jonkun muun ihmisen kommentin perusteella kuin oman

  • WBA = -32% Syy: Osinkosokeus, velkaisuus
  • INTRUM -50% Syy: Osinkosokeus, velkaisuus
  • MPW -60% Syy: Internetmiehet, Osinkosokeus
  • WBD -40% Syy: Internetmiehet, velkaisuus
  • INTC -15% kuitattu Syy: Internetmiehet

Korjausliikkeitä 2024 ensimmäiselle puolelle vuodelle:

  1. Firmavalintaan filosofinen muutos
    Silloin kun aloitin niin ajattelin, että pitää omistaa firmoja joilla on kilpailukykyisiä tuotteita sekä hyvät tulevaisuuden-näkymät. Mutta korkeiden kertoimien vuoksi harhauduin siihen suuntaan, että yritän löytää epäsuosittuja p***alafkoja ja käänneyrityksiä alelaarista ja sitten ihmettelen, että miksi nämä menestyvät huonosti.
    Yksinkertaistetusti jos olisi vaan lähtenyt Microsoftiin mukaan “korkeista kertoimista huolimatta”, olisi pärjännyt todella hyvin. Ala kasvattamaan positioita firmoissa jotka oikeasti tekevät jotain hyvää, myyvää tuotetta. ALOITA. Ei all in.

  2. Lopeta taistelu jonkin epäonnistuneen sijoituksen kanssa
    Jostain syystä roikun mukana monessa tappiollisessa sijoituksessa ja koetan kääntää niistä voitollisia tradella, optioilla jne. Aina miettii että “käänne on ihan nurkan takana”. Tappion korvaavan tuoton ei tarvitse tulla tästä lafkasta, vaan konsolidoi ja sijoita siihen mihin uskot.

  3. Jatka konsolidointia
    Teen hajautuksen jatkossa indeksisäästämisen kautta. Suorina firmoina säilytetään vain muutamat mitä jaksaa seurata.

  4. Small capit
    Jatka varovaisesti, mutta olen löytänyt uutta kulmaa etsiessä vähän puhuttuja small capeja. Parasta on että nämä eivät myötäile indeksiä lähes laisinkaan, vaan menevät tasan sinne mihin yritystoimintakin menee. Eli vastapainoa indeksisijoittamiselle

22 tykkäystä

Avasin tuossa vuoden vaihteessa salkkukatsauksessa omia pohdintoja, mutta nyt on ollut mielen päällä paljon asioita ja mahdollisia isoja liikkeitä salkun suhteen. Helpompi tässä kohtaa ehkä kirjoittaa ajatuksia tänne ylös, niin tulee purettua pohdintoja ja asia muuttuu konkreettisemmaksi.

Kun aloitin 2020 sijoittamisen ajattelin jo silloin, että pääsääntöisesti salkun omistukset pidetään pitkäjänteisesti (horisontti ainakin vuoteen 2030), mutta puolessa välissä voin tehdä välikatsauksen. Tämä pitkäjänteinen ajattelu on tuntunut tässä kohtaa myös tiettyjen yhtiöiden kohdalla riippakiveltä, koska muutamien yhtiöiden suhteen onkin huomannut jääneensä bagholdaamaan jotain yhtiötä sillä ajatuksella, että kyllä tämä tästä ajan myötä (esim Embracer) Ei ole ollut siis selkeää strategiaa milloin myydä jos tilanne sen vaatii. Pitkään olen pohtinut, että haluan strategiaa siirtää passiivisemmaksi ja keskittyä enemmän sijoitusyhtiöihin ja indekseihin. Aika ja mielenkiinto ei ole enää ollut riittävää sen lisäksi että on tullut huomattua ettei tämä osakepoiminta tosiaan ole helpoin harrastus… :sweat_smile: Tarkoituksena on siis tänä vuonna siivota ja keskittää salkkua sekä pääpainon siirtyminen enemmän sijoitusyhtiöihin ja indekseihin. En kuitenkaan koko salkkua halua laittaa tämän vuoksi lihoiksi, koska vaikka on monesta suunnasta tullut otettua kuivana kakkoseen niin myös onnistuneita poimintoja on ollut näiden vuosien aikana ja sijoitusajan kokonaistuotto on edelleen plussalla.

Mitä nykyisistä haluan säilyttää salkussa;
Admicom, Better Collective,
Capman, Evolution,
Fortum, Investor AB,
KH Group, Kinnevik,
Lunbergföretagen, Mandatum,
Sampo, Scanfil,
Siili, SmartEye, Valmet,
OP Suomi & Pohjoismaa indeksit, S-pankin USA indeksi

Mitä haluaisin ostaa salkkuun;
Latour
iShares S&P 500 Financials Sector ETF (Berkshire 13,4% JP Morgan 9,4% Visa 8,17% Mastercard 7,12%)
XACT Svenska Småbolag ETF
Spiltan Global investbolag (@Vaahteranoksalla kiitos tämä meni myös listalle)

Pohdinnassa vielä jätänkö vai myynkö;
Talenom, Embracer

Näitä mahdollisia uusia hankintoja yhdistää se yhteinen tekijä, että ne ovat perfoimoineet hyvin lyhyellä ha pitkällä aikavälillä. Lyhyellä aikavälillä toki joudun pohtimaan, että onko nyt paras aika ostaa kun viimeisen 3-4kk aikana on aikalailla ollut pelkkää nousua. Voi siis olla että odotan parempaa ostohetkeä vuoden aikana ja jossain kohtaa ostan joka tapauksessa ensimmäiset erät. Latourin kohdalla kivenä kengässä on tuo krooninen yliarvostus NAViin (tällä hetkellä taitaa olla jopa +36%…) Vaikea perustella itselleni miksi ostaisin tätä vs Investor jota on saanut yleensä -10-15% alennuksella.

Talenomin tulisi vihdoin antaa näyttöjä tänä vuonna Ruotsin kannattavuuden parantamisen suhteen. En myöskään ole nykyisen osinkopolitiikan suurin fani, kun katsoo tuota jakosuhdetta… Embraceriin on muodostunut jo Tukholman syndrooma. Yhtiö käy tällä hetkellä suurta muutosta ja uudelleenjärjestelyä, joten riski on myydä nyt pohjilla kun laiva olisi juuri kääntymässä. Toki sama tarina on ollut sieltä 60SEK lähtien ja seuraavaksi valutaan varmaan kohti 10SEK… Tykkään yhtiöstä ja sen ajatuksesta, mutta onhan tuota laivaa johdettu aika holtittomasti.

Olen asettanut itselleni tämän vuoden tarkastelujaksoksi jolloin seuraan salkusta mahdollisesti poistuvien tilannetta vuoden loppuun asti. Joka tapauksessa iso osa pienemmistä positioista saa lähteä, koska rivien määrä (30) itsessään myös ahdistaa eikä aika tai kiinnostus enää riitä aktiivisesti seuramaan. En halua tehdä äkkinäisiä muutoksia pienen fomon vallassa kun monet, jota haluaisin ostaa tai lisätä ovat nousseet viime kuukausina melkoisesti. Yritän pitää maltin mukana ja odottaa sopivaa hetkeä, koska niitä varmasti on tulossa.

EDIT

Käännyin Twitterin puolelle ja taisi tulla vahvistus tälle ajatuksen juoksulle, kun alla oleva oli ensimmäisenä vastassa :sweat_smile:

24 tykkäystä

Moi! Hyvä kirjoitus. Oma strategiani on selkeä. Minulla kolme salkkua: Yksi osakesäästötili, jossa kaikki hyvät osingon maksajat (tuotto). Toinen on yleinen ao-tili jossa kasvuosakkeet (kasvu). Kolmas salkku on osuus listaamattomasta yrityksestä.

Tuottosalkun sisällä saadut osingot aika ko osakkeeseen ja piiitkällä tähtäimellä. Osinkotuotto nyt 8% päivän kurssiin ja todella kova hankintahintaan! Kasvussa enemmän riskiä.

6 tykkäystä

Samoin sijoitusyhtiöistä kiinnostunut ja niitä lisäilemässä salkkuun. Osannevat sijoittaa paremmalla menestyksellä ja tietämyksellä kuin minä. Olen päätynyt Nordnetista ostamaan Spiltanin aktiebolag rahastoa (kulu 0,2%) ja Spiltan Global investbolagia (kulu 0,6%), kohtuukuluilla pääsee koko maailman tärkeimpiin sijoitusyhtiöihin käsiksi. Lisäksi olen ostanut ruotsalaisia Investoria ja industrivärldeniä suoraan, muitakin ruotsalaisia harkitsen, koska nyt saa valuutankin vuoksi halvalla. Samoin siksi nyt ostamassa kuukausisäästöllä Xact småbolag etfiä.

2 tykkäystä

Näyttää moni muukin tehneet “juntuset” ja hypänneensä Applen ja muiden menestyjien kyytiin. 20 vuodessa kurssi on noussut 350 kertaiseksi. Ei sitä kyllä enää pysty ostaa, varsinkin kun silloin 20 vuotta sitten vieläpä omisti firmaa. Eipä pää olisi niitä miljoonia edes kestänyt …Vähä paikkaa Eli Lilly, jossa on nyt 20 kertainen tuotto. Tuuri kävi , kun ostohetkellä P/E oli noin 10 eli halvin isoista lääkefirmoista . Vähän täytyy nyt vähentää joka vuosi, ettei käy kuin Nokian entisten miljonäärien… Parempi pysyä vähän vaatimattomammissa yrityksissä… Nestettäkin raaskii jo ostaa. Vain reilu 5 kertaistunut 19 vuodessa ja taseluvut ei ala heti pyörryttämään.

Historia ei ole tae tulevaisuudesta
Feb 5 (Reuters) - U.S.-listed exchange-traded funds (ETFs) managed by Ark Investment Management have wiped out a total of $14.3 billion in shareholder value over the 10 years ended Dec. 31, 2023, according to a report by Morningstar Inc.
That is more than double the estimated total losses incurred by each of the next four fund families on Morningstar’s list. Morningstar calculated total losses by measuring the decline in assets in dollar terms, after excluding inflows or outflows.

6 tykkäystä

Hei tukiryhmä! Olen Blackparta ja taidan olla arvosijoittaja. Olen melko pihi luonteeltani, mutta en saita. Haluan ostaa halvalla ja se on DNA:han luultavasti kirjoitettu. Kasvusijoittajaa minusta ei varmasti kunnolla koskaan saa, mutta olen myös muutamia kasvusijoituksia tehnyt ja niitä salkustani myös löytyy. En liikaa halua lokeroida itseäni pois kasvusta vaan pitää mielen avoinna. Pääpaino kuitenkin on fundamielessä halpaa P/E, EV/EBIT, EV/FCF, P/B tyyppisillä luvuilla näin yleisesti. Olen valmis maksamaan enemmän paremmasta omanpääoman tuotosta.

Yrityksen tase pitää olla kunnossa ja tätä olen alkanut enemmän painottaa. Tätä en vielä vähän aikaa sitten osannut tarpeeksi ottaa huomioon. Olisi jäänyt sijoitukset tekemättä esim YIT:hen, Pihlajalinnaan, Wulffiin, Embraceriin, Robitiin, Purmoon jne. Näistä vain Embracer kuuluu enää salkkuun (vähän on lottolappu ja sarjassamme toivotaan toivotaan). En osta lähtökohtaisesti myydäkseni pois vähän ajan päästä. Paljon on huteja ollut, mutta silti olen tehnyt 2022 ja 2023 plussaa suorilla osakkeilla salkun painon ollessa vahvasti Suomessa. Se on mielestäni ihan ok suoritus vaikeassa markkinassa ja vielä kun ensimmäiset suorat osakkeet on ostettu vasta vuonna 2021 ihan nollatietämyksellä. Lyhyen matkan takia strategia on koko ajan hieman päivittynyt ja tulee luultavimmin kehittymään enemmän kohti laadukkaampia vähän kalliimmalla.

Osingon merkitys itselleni on toissijainen. Ajattelen että se heikentää nousupotentiaalia, mutta laskee riskiä pääoman täydelliseltä menetyksestä eli on vähän kaksiteräinen miekka. Jos löydän jotain halpaa velattomalla taseella ja yritys ei investoi kasvuun tai osta omia osakkeita, on se kiva että saa osinkoa takaisin. Ei yrityksien kuulu kasata rahavuorta vaan sitä pitää jakaa omistajille jos ei ole loistavia investointikohteita, korkea korkoista velkaa lyhennettäväksi tai jos johdon mielestä osake ei ole aliarvostettu. Omien osakkeiden ostosta pidän kunhan ne vaan tuhotaan eikä jaeta johdolle. Tätä pitäisi tehdä enemmän Suomessa.

Oma strategia on aikalailla pitää 100% sijoitusaste ainakin kun koen että on ostettavaa. Vuonna 2021 ei ollut tämä tilanne ja minun salkusta oli ehkä noin 1/3 käteistä. Tarkkaa lukua en pitänyt.

Strategiaan kuuluu myös indeksirahastot, mutta lisäpanostukset näihin on ollut melko vähäistä viime vuosina.

Strategiaan on noussut tietämyksen ja rohkeuden kasvaessa osakkeet Suomen ja Ruotsin lisäksi myös USA:n pörssistä. Täältäkin haetaan halpaa eli ei ole tarttunut megasuuria yrityksiä kalleuden takia. Pieniä firmoja löytyy jenkeistä aika halvalla. Tuntuu että moni noista jos olisi meidän pörssissä niin ne saisi enemmän huomiota ja treidaisivat paljon korkeimmilla arvostuksilla. Tuonne massaan voi helpommin upota pieniä johon instituutiot ei sijoita ja siellä keskitytään melko vahvasti suuriin firmoihin.

Olen hajauttanut moneen eri kohteeseen ja tehnyt tätä myös ajallisesti. Minulle on kerrottu että tästä johtuen minun täytyisi tyytyä indeksituottoon. Kuitenkin indeksi on nyt voitettu pari vuotta putkeen. Eikä se indeksin tulos katastrofi olisi ja samalla tulee paljon oppia kaupan päälle. En voisi kuvitella että uskaltaisin laittaa 10% sijoituksista vaikka Alibabaan tai johonkin micro cappiin, mutta 2% voinkin. Hajautuksen takia uskallan ottaa sellaisia riskejä mitä en voisi/uskaltaisi jos pitäisin kiinni vain 10-20 kohteesta salkussa tasapainoin. Koska näissä on mielestäni loistava tuottoriskisuhde, pitäisi tuottojen nousta logiikallani hajautuksen takia. Näin on myös käynyt viimeaikoina. Minulla olisi varmaan vain jotain OMXH 25 firmoja salkku täynnä 10% per pulju jos en ottaisi pienempiä positioita. Samalla tulee seurattua laajemmin vähän kaikkea ja tästä voi olla hyötyä.

Tiivistettynä strategia:

  • Halpaa arvosijoittamista höystettynä pienenä määränä kasvusijoittamista
    -Tase kunnossa
  • Suomen lisäksi myös ulkomaille panoksia.
    -Vältetään fomoa/kiinnostutaan hylkiöistä
    -Laaja hajautus
    -Kärsivällistä odotusta
    -Vältetään aktiivista treidausta, mutta uskalletaan myös myydä.
    -Mikään firma ei ole liian pieni tai suuri
    -Vältetään ostamasta tappiollisia firmoja, mutta näitäkin voi olla jos tase on kunnossa ja tappiot pieniä. Vältetään tarinaosakkeita.
    -Yritetään imea oppia ja ajatella asioita objektiivisesti.
    -Ajattele sijoituksia omistuksina yrityksestä-> kurssien suunnalla alaspäin ei ole väliä jos yrityksen fundamentit eivät ole huonontuneet.
32 tykkäystä

Mun strategia on tällä hetkellä hyvin simppeli: opettelen hyväksi swing/daytreidaajaksi. Jos homman hallitsee, niin tällä menetelmällä vaurastuu ehkäpä nopeammin kuin osakepoiminnalla.

Olen reilun vuoden nyt treidannut likipitäen päivittäin, opiskellut alaa, lukenut kirjoja jne, ja puoleen vuoteen en ole hävinnyt rahaa (ensimmäisenä puolena vuotena harjoittelin turskan kalastusta). Charttien lukutaito on jo mielestäni varsin hyvä ja useimmiten osaan lukea mitä on tapahtumassa ja voin reagoida sen mukaisesti. En ota ikinä mitään positiota ilman stop-lossia. Keskeisimmät TA-menetelmät kohtuullisesti hallussa. Nyt ei tarvitse “enää” kuin lopettaa huonot treidit ja jättää hyvät, kuinka vaikeaa se voi olla? :joy:

Hyvänä päivänä on malttia tehdä ennen pörsän avausta päivän treidaussuunnitelma, ja sitten odottaa sen mukaisien setuppien syntymistä, ja voi tehdä 2-5% plus-tulosta. Huonoina päivinä sitten death by a thousand cuts eli jotain 0.5%-1% takkiin, mikä kertyy päivän mittaan pienistä stop-losseista, ja näitä on suurin osa päivistä. Nyt siis vaan tarvitaan itsekuria olemaan osallistumatta keskinkertaisiin setuppeihin, ja “tylsyyden” sietämiseen, ja siihen että joka päivä ei välttämättä ole mitään järkevää treidattavaa. Ideaalitapauksessa treidien määrä per viikko pitäisi varmaan olla alle kymmenen. Jotkut menestyvät treidaajat väittävät jopa tekevänsä vain kolme kauppaa / viikko. Tavoitteenani on maltillinen 10-15% tuotto per kk, tai 0.5 - 0.75% per päivä.

85% varallisuudesta tällä hetkellä 5% korkotilillä, ja treidisalkun (jossa siis 15%) lisäksi ei muita sijoituksia. Treidausvoittoja siirtelen korkotilille sitä mukaa kun/jos suhdeluku muuttuu radikaalisti.

24 tykkäystä

Tuo on +200-300% vuodessa? Pidätkö tuota maltillisena ja realistisena tavoitteena?

15 tykkäystä

Ei ole. Se on enemmän!
1.10^12 = 3.14
1.15^12 = 5.35
Eli +214-435%

7 tykkäystä

Ks. Ensimmäinen kirjoittamani kappale uudestaan :).

Kyllähän se kuulostaa kovalta vuodelle laskettuna, mutta jos mietit mitä se oikeasti vaatii, niin ei muuta kuin muutaman “väärin hinnoitellun” osakkeen löytämisen per viikko ja trendiin hyppäämisen kunnes markkinat ovat hinnoitelleet taas lapun mielestään oikein. Trade sizing on myös elintärkeä taito, kun on high probability move niin silloin rohkeasti hyvin isolla siivulla kiinni, ja muistaen se stop-loss.

Mutta kuten sanottu, on tässä vielä duunia jäljellä että pääsee huonoista setupeista eroon. Voisin tehdä tähän päivityksen vaikka kvartaaleittain, jotta pysyn itselleni rehellisenä…

3 tykkäystä

Luin pariin kertaan. Swing treidaus kiinnostaa itseänikin ja kirjoittamasi kuulostaa fiksulta lähestymistavalta. Voi olla, että olen ymmärtänyt väärin päiväkauppiaiden tuotot, mutta satojen prosenttien tuotot pitkässä juoksussa vaikuttavat sadulta. Nousumarkkinassa voi todennäköisesti poimia ison volyymin premarket lappuja ja ottaa niistä pikavoittoja, mutta vaikea uskoa että tuolla (päivätreidaamalla) voi rahaa printata kovin pitkään? Vastassa on kuitenkin iso raha ja valtava bottiarmeija.

@Jukka_Lepikko ä voi varmaan pitää jonkun sortin benchmarkkina. Ei ole Jukkakaan tainnut ihan tuollaisiin voittoprosentteihin yltää?

Toivon kuitenkin, että onnistut ja pidät meidät täällä ajan tasalla siitä, miten homma etenee.

8 tykkäystä

Tässä hyvä yhteenveto haasteista.

3 tykkäystä

Onko maailmassa edes yhtään tuollaista treidaajaa kuka olisi onnistunut tekemään 10% tuottoa kuukaudessa pitemmän päälle? Noin 10 tuhannen euron alkupääomalla pääsee miljardööriksi kymmenessä vuodessa tuollaisella tuloksella.

13 tykkäystä

Ei se tietenkään noin mene. Psykologia ja likviditeetti tulee vastaan jossain vaiheessa jos/kun treidien koko kasvaa. Ihan eri juttu tehdä viisinumeroisia treidejä kuin high 6 figures, puhumattakaan miljoonatreideistä.

Kuitenkin esim. John Carter (simpler trading inc:n perustaja) on tehnyt lukuisia 5 miljoonaa tuottaneita swing treidejä, löytyy youtubesta. Tässä yksi:

1 tykkäys