Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Aika moneen yhtiöketjuun olen aamuhuutarikuvia laittanut vuosien varrella esim. osareiden jälkeen indikoimaan, että mikä on markkinan ensireaktio ja tämä oli ensimmäinen kerta kun liputettiin. Mutta ehkä tuo Inderes on nyt vähän herkkä yhtiö kun sen ympärillä on nyt niin paljon foorumipöhinää.

Tässä tapauksessa aamuhuutarilla oli myös se lisäarvo, että jos joku oli unohtanut, että kaupankäynti osakkeella alkaa tänään niin tämä tietohan asiasta tuli samalla.

Mutta hyväksyn liputtajan mielipiteen, pitääpi olla vähän varovainen Inderesin kanssa etten joudu Massen kanssa samaan selliin :grin:

17 tykkäystä

Itsekin sellin kautta pari viikkoa sitten kiertäneenä olen oppinut että yhtiöketjuihin ei vaan voi kirjoittaa mitään pikkukommenttia tai reaktiota. Ei pidä vain kirjoittaa lainkaan ellei tarjoa vähintään ruudun edestä vahvaa analyysiä ja sekin pitää käytännössä olla ns. valtavirtaa tai tulee lippua ja Verneri kyllästyy jossain vaiheessa ja vankityrmä kutsuu. Ja siellä on elo tuskaista kun joutuu lukemaan ilman että olet kirjautuneena sisään jolloin foorumi ei pidä kirjaa mitä olet lukenut.

Opin myös sen että “liputettu” tarkoittaa käytännössä sitä että se hyväksytään ja et saa erikseen mitään feedbackkia siitä oliko se aiheellinen, joten ei kannata olla siinä uskossa että liputukset ovat vain jonkun käyttäjän mielipide ja ei väliä ellei tule varoituksia moderaattoreilta. Ei toimi näin…

6 tykkäystä

Edelleenkään ei hyväksytä läheskään kaikkia liputuksia. Osa hyväksytään, ja annetaan viestin olla. Osa taas sitten johtaa viestin poistoon ja mahd. putkareissuun katsomaan Massen seinään raapimia päiviä merkitseviä viivoja.

Joskus annetaan samalla palautetta jos hyllytetään, mutta myönnän itse kiireiden takia monesti kuittaavani sen automaattisilla kriteereillä “kulutti suhteettomasti henkilökunnan aikaa” yms. Yritän petrata tuossa jatkossa niin jäsenet saavat parempaa palautetta jos nyt hyllytys osuu kohdalle. Harvojahan tämäkin koskee.

20 tykkäystä

Jos itselläni olisi pamppu, niin sallisin omassa topikissa avauspäivän chatmäisen keskustelun ja fiilistelyn.

Mututuntuma tuo esiin ongelman, eli nyt useammassakin eri topikissa käsitellään Inderesin avausta, enkä jaksa sieltä kaiken muun seasta alkaa kaivamaan juuri Inderesiä koskevaa “tietoa”.

Yhtiötopikit ihan kuolleita kaikista maagisimpana päivänä.

Ennen vanhaan oli ihan huippua Kauppalehdessä fiilistellä avauksia ja kai täälläkin se jossain kohtaa laillista oli, eikä tullut heti banaania.

Vähän alkaa Verneri tylsäksi mennä meno täällä. :wink:

1 tykkäys

Antaisin sen verran siimaa että saisi keskustella objektiivisiata asioista. Ensimmäisen avauksen kurssi, vaihtomäärät, välittäjät yms. Mutta en haluaisi nähdä sibjektiivista höpinää siitä mitä kukin aikoo tehdä x kokoisella positiolla ja mikä on kenenkin keskihinta ja pitoaika.

6 tykkäystä

Joo, välillä tulee vähän hassu fiilis, kun yrittää ihan hyvässä hengessä spekuloida jotain osaketta, sen kurssireaktioita ja siihen johtavia syitä…
Liputus ja poisto.
Ei edes siirretä “sopivaan” ketjuun, tai kerrota perusteluita (viimeksi Inderes-ketjussa).
Olen huomannut että jotkin ketjut ovat herkempiä kuin toiset. Roviota saa mätkiä korville ihan vapaasti, mutta jos vähääkään negaa EVOn kanssa niin lippua tulee.

2 tykkäystä

Näissä ehkä jotenkin helpolla mielestäni viestejä piilotetaan. Ei tuossa aamuhuutarijutussa ollu mielestäni tarvetta siihen, mutta tämä on vain foorumin käytäntö.

Toinen asia on nuo selvästi tietyn firman IPO:on liittyvät asiat, joita vähän turhan ronskisti ohjataan sinne IPO-ketjuun. Ihan geneerisimmille kysymyksille se toki on ok, mutta firmakohtaiset asiat olisi hyvä pitää omissa ketjuissaan.

Piilotetuissa viesteissä olisi hyvä ehkä olla jokin lyhyt kuvaus miksi ne on piilotettu. Osa on toki aika itsestäänselviä.

2 tykkäystä

Tervetuloa Foorumille @Lauri_Marttila !

Ketjun avauksesi saatetaan liputtaa tai sulkea (=poistaa), koska yksittäistä tai yksittäisiä kysymyksiä varten ei toivota perustettavan ketjua (?). :relaxed:

Toveri @TJT antoi yhden hyvän ehdotuksen, mistä voit kysellä:

Voit kysellä myös täältä:

Myös Kahvihuoneessakin ( Inderesin kahvihuone (Osa 3)) voi jutella vähän rennommin jostain aiheista, mutta laittaisin enemmin kysymyksesi TJT:n osoittamaan paikkaan tai em. Q&A-ketjuun. :relaxed:

Toivottavasti saat hyvät vastaukset kysymyksiisi ja vielä kerran; tervetuloa Foorumille! :relaxed:

5 tykkäystä

800 miljardin Teslaan vertailu ilman isompia perusteluita on enemmän kuin harhaanjohtavaa, siksi poistin viestin PLUG-ketjusta. :slight_smile:

10 tykkäystä

Kiitos siitä :grin::raised_hands::beer: naurattaa kun rupesin kattelee näitten arvostuksia. En siis pilkkaa. Hienoa nähdä että monissa lapuissa hyvin nousuvaraa jos asiat menee putkee.

2 tykkäystä

Voisko kaikki splittikeskustelut vaikka koota yhteen ketjuun pois eri firmojen ketjuista?

3 tykkäystä

Kiitos liputuksesta Haarumissa, aamusilmillä ei huomannut ollenkaan linkin jo olevan siellä. :slight_smile:

2 tykkäystä

Valistaisitteko minua, kun en ymmärrä, vaikka haluaisin:

Osakesijoittaminen -otsikon alla on ketju Volvo Cars -listautumisesta. Panin sinne viestin liittyen osakkeen hinnoitteluun osakeannissa, eli kannattaako antiin osallistua vai ei. Viesti liputettiin, koska se ei osunut ketjun aiheeseen.

Ei siinä mitään, mun puolesta huonot viestit saa liputtaa, ja kannustan pitämään foorumin mahdollisimman laadukkaana, roskien, ilkeyksien ja hölmöilyjen siivoaminen on tärkeää, arvokasta työtä. Tahtoisin kuitenkin myös itse oppia ymmärtämään, mikä on oikein ja mikä väärin, jotta en kompastelisi sopimattomuuksissa. Osaisiko joku vääntää rautalangasta, miksei Volvo Carsin listautumisen ketjussa, osakesijoittaminen-ryhmässä tule keskustella sijoittamisesta Volvo Carsin osakkeisiin listautumisannissa?

4 tykkäystä

Uskoisin liputuksen johtuneen kysymyksestä antiin osallistumisen kannattavuudesta, vastaaminen siihen on tavallaan sijoitusneuvontaa, joka taasen on kiellettyä. Mikäli asetat kysymyksen siten, että mitkä ovat putiikin arvostusta puoltavat seikat, millä perusteilla taas se tuntuu kalliilta, niin kysymykset ovat mielestäni ihan ok. Sijoituspäätökset ja niiden seuraukset saa kukin itse hyvässä ja pahassa.

7 tykkäystä

Moikka!
Viestissä on pointti, mutta se kaipaa ehkä vähän lihaa luidensa ympärille (perusteluja, lähteitä). Yleensä onelinereiden ongelma on, että tuohon voisi vastata “Minä en.” ja molempien arvo ketjuun on sama, puhumattakaan itse argumentoinnin tasosta :blush::v:

12 tykkäystä

Näistä liputuksista oli keskustelua Kamuxin ketjussa. Tästä tuli mieleen liputus alkuvuodesta. Pörssin suunta ketjuun kirjoitin puun, teräksen ja muovituotteiden hinnan noususta. Tämä tapahtui vielä ennen, kuin raaka-aineiden hinnanoususta alettiin repimään otsikoita.

Viestissä vielä mainitsin, että havainnot ovat merkittävän ostajan havaintoja. Mielestäni tämä raaka-aineiden hinnan nousu oli tällöin tärkeää tietoa pörssien suunta -ketjuun, mutta se liputettiin hyödyttömänä.

12 tykkäystä

Foorumeilla “random nimimerkkien” X:nnen kädentieto ilman lähteitä tms. on aika hyödytöntä, vaikka saattaisi ollakkin ihan totta. Toki tälläinenkin lisähuomio voi olla hyvä, mutta jotain muitakin lähteitä olisi hyvä olla.

Jos minä vaikka kirjoitan kamux-ketjuun, että “Ostin tänään auton ja myyjän mukaan uusi ERP on parasta mitä hänelle on ikinä tapahtunut”. Voi olla että olen keksinyt koko jutun päästäni tai sitten esim. myyjä oli vain hyvä myyjä ja turisi niitänäitä kunhan saa kaupan lyötyä lukkoon ja oikeasti vihaa ERPiä.

Joten tuota kirjoitustani olisi hyvä olla tukemassa vaikka kamuxin blogi teksti missä kerrotaan ERP-ongelmien olevan jatkuvasti pienenemään päin.

PS. mutta pienetkin tiedot esim. kamuxin ERPistä on mielestäni ihan tervetulleita, kunhan muistaa ottaa suolan kanssa.

5 tykkäystä

Tässä raaka-aineiden hinnan nousuun liittyvässä ikivanhassa viestissä nimenomaan mainitsin havaintojen olevan omia ja työskenteleväni merkittävässä hankintaroolissa urakointipuolella.

7 tykkäystä

Moro Spinnu ja tervetuloa foorumille. Foorumin yritysketjuissa yritetään keskittyä lisätiedon ja yritysinformaation jakamiseen ja keskusteluun, joten lyhyen aikavälin kurssimuutoksia ei niissä spekuloida. Viestisi liputettiin ja se todennäköisesti poistetaan pian :man_shrugging:

Eilen ja tänään modulightin nousua on hämmästelty kurssitaivasteluille pyhitetyssä ketjussa: Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut - ketju (Osa 1) - #4730 käyttäjältä z1on

Toinen vapaamuotoisempi paikka on kahvihuone-ketju :+1:

Modulightista uutisia ei ollut ainakaan yrityksen sivuilta eilen, ja yhtiöllä on ns. “hiljainen kausi” ennen ensi viikon tulosjulkistusta. Kurssinousu voi johtua ihan sijoittajien odotuksista ensi viikkoon liittyen.

24 tykkäystä

Kiitos taas @Wondadog, sinusta on valtava apu täällä! :slight_smile:

14 tykkäystä