Inderesin kahvihuone (Osa 6)

Tosin Kreikassahan ei juuri ole mitään saaristoa sikäli mitä sillä saaristomerestä puhuttaessa tarkoitetaan, kanariasta nyt puhumattakaan. Karrikoidusti noissa on harvakseltaan suuria saaria, siinä missä Saaristomerellä on harvakseltaan merta saarten välissä. Yhteensä jopa kymmeniä tuhansia pieniä saaria pienellä alueellä. Maantieteellisesti melko poikkeuksellinen alue jollaista ei montaa koko maailmasta löydy.

Vaikea toki varmaan brändätä isolle massalle syistä joita luettelit. Turisteille suunnatut palvelut aika harvassa. Alueen erikoisuus on vaikea kokea muutoin kuin veneellä ja ilmasta.,

3 tykkäystä

Pekka ja Lynch, ihan hyvä tviittiketju. :slight_smile:

20 tykkäystä

Näyttää Forecan ennuste melko lauhaa pari viikkoa eteenpäin,kiva on pörssisähköllä elellä.Vielä kuukausi ja alkaa aurinkopaneelit selkeinä päivinä tuottamaan jo enemmän kuin pohjakulutus päivällä,saavat vielä lepäillä tuolla pikku lumikerroksen alla vaikka näyttää että ens viikolla niin lämmintä että lumet sieltä sulailee ainakin väliaikaisesti,ei tullut sähkökatastrofia meille eikä tukien omavastuut ylity.Joulukuun kulutus 352 kWh,toisessa talossa 319 kWh ,molemmista jotain 130 € siirtojen kanssa,lienee talven kallein kuukausi,nyt on taas halpaa.

7 tykkäystä

Eipä oo paha. Täällä meni joulukuussa 3368kWh.

8 tykkäystä

Ihan hyvä näkökulma asiaan! Olen ajatellut, että vihreästä siirtymästä tulee seuraamaan jonkinnäköinen kädentaitoa vaativien palvelualojen renessanssi, jossa palataan arvostamaan vanhojen tuotteiden ennallistamista ja korjaamista, kun tavaran rahtaaminen ympäri maailmaa ei ole halpaa post-oil maailmassa.

En usko kuitenkaan, että tuohon on tässä kohtaa mahdollista sijoittaa. Tulee olemaan hajautettua, luotu lisäarvo jakautuu tasaisemmin näille kädentaidon ammattilaisille, ei niinkään pörssifirmojen osakkeenomistajille. Näin itse uskon.

Mitä tulee digimaailmaan, en usko, että omistan erityistä ”edgeä” lähteä poimimaan voittajia siellä. Siksi en siihen ole uhrannut kovin paljon aivokapasiteettiani, toki lisäksi myös uskon, että vihreä siirtymä tapahtuu lähinnä molekyylitasolla reaalimaailmassa bittitason digimaailman sijaan.

3 tykkäystä

Teslan ketjussa tulee lähes joka päivä vastaan tuo argumentti siitä, että Tesla tekee autobisnekselle saman, kuin Apple teki kännykkäbisnekselle. Tuo analogia toimii hienosti myös toiseen suuntaan; Apple oli markkinajohtaja kotitietokoneissa vuosina 76-84. Vuonna 1984 IBM PC virtsasi Applen muroihin ja kaappasi markkinan. Apple toipui tästä iskusta heti perään vuonna 2007, kun iPhone julkaistiin.

23 tykkäystä

Nyt kun OL3 tuottaa täydellä teholla ja tuulivoima on hyvässä tuotossa, me jopa viedään sähköä Ruotsiinkin. Sähkön hinta onkin siis erittäin matala, joten nyt kaikki saunaan ja pyykin pesulle! :slight_smile:

kuva

18 tykkäystä

Ei voi ennustaa tulevaisuutta nykyisyyden perusteella kieltämättä.

Applesta on varmaan kiehtovampi vetää tuo puhelinvertaus, Nokia ei ole keskusteluissa vielä pyörinytkään ja taisi Nokiankin romahtamisen taustalla olla täydellinen ylimielisyys kilpailijoita kohtaan ja katteeton usko omaan ylivertaisuuteen. Aikansa kutakin.

(Toki Tesla nyt romahtamassa oo vaan hyvinhän se potkii, ylipaisunut kurssi se on ollut romahtamassa vain)

2 tykkäystä

Tämä kuulostaa hyvin paljon siltä miten Pohjois-Eurooppalaiset maailmaa katsovat ja arvostavat. Mulla on hyvin erilainen käsitys kiinalaisesta turismista ja kulttuurista. Eihän heille ole mikään arvo löhötä rannalla tai hankkia rusketusta. Itämeri lienee puhtaampi kuin mihin kiinalaiset tai vaikka intialaiset ovat omissa vesistöissään tottuneet. Lämpötilakin on kesäkaudella oikein sopiva kaikille helteitä pakoileville. Esimerkiksi Italiassa ja manner-Espanjassa ihmiset lähtevät helteitä pakoon vuorille, pohjoiseen, Kanarialle tai mihin vaan missä on siedettävämmät lämpötilat.

Mielestäni saaristosta, Saimaasta, Merenkurkusta, Lapista tai mistään muustakaan suomen matkailukohteesta ei tarvitse tehdä massoille suunnattua halpamatkakohdetta vaikka se laajempi kansainvälinen näkyvyys suomalaisten itsetuntoa niin hivelisikin. Karrikoiden, mieluummin räätälöidään yhdelle rikkaalle 100 000 euron matka kuin sadalle keskiluokkaiselle 1000 euron pakettimatka.

26 tykkäystä

Olen ostellut lähes joka kuukausi osakkeita viime vuosina, mutta joulukuussa en ostanut mitään enkä välttämättä tammikuussakaan.

Olen ajatellut jonkin aikaa kerätä puskuria pankkitilille, vaikka voin suoraan sanoa, että siellä on sitä tarpeeksi ja hätätilanteessa sitä aina voi myydä pois sijoituksiaan. Ajatuksena ja oman mielen kannalta tuntuu kivammalta, että pankkitilillä on kivasti rahaa aina. Tietysti, jos huomaan selkeän mehevän tilaisuuden, niin voi aina sitten runsaammasta puskurista napata vähän extraa, mutta meheviä tilaisuuksia tulee todella harvoin, enkä tällä sijoituskokemuksella ole sellaisia vielä itse havainnut.

En osaa ajoittaa, en ymmärrä makrokuvioita ja olen tasoltani aloittelija, mutta joka päivä useita tunteja… ei vain muutamia tunteja sijoitusmaailmaa seuraavana on tullut sellainen olo kaiken hälyn sekä kiljuvien otsikoiden keskellä, miksi ei kurssit tippuisi paljon lisää (en osaa lähteä tähän keskusteluun mukaan, valitan). Siksikin on kiva kerrankin vain olla rennosti sijoittamatta. Tiedän, että olen ristiriitainen ajatusteni ja tekojen kanssa, koska en osaa ajoittaa ja muuta, mutta on kiva joskus vain mun seurata sijoitusmaailmaa vähän kauempaa.

Voi olla, että tässä tulee nyt enemmän pohdiskeltua asioita, kun ehkä jotkut ostokerrat ovat olleet sellaisia, että täytyy ostaa jotain. Toki olen aina viime aikoina käyttänyt harkintaa, mutta ehkä siinä on ollut vähän jotain pakkomielteistä tai pakottavaa tarvetta ostolle.

Tässä mun sunnuntain muutaman sentin pohdiskelut. :slight_smile:

42 tykkäystä

Noista ajatuksista syntyy usein indeksisijoittajia :grin:

24 tykkäystä

Se olisi varmasti minulle tuottojen kannalta paras vaihtoehto - pitkässäkin juoksussa. :slight_smile:

Mutta rakkaudesta lajiin, niin siksi osakepoiminta. Jos saan oman naisen ja lapsia, niin varmasti jo perheen takia panostan indeksirahastoihin enemmän jne., koska ei ole vaan itestäni kyse. :slight_smile:

11 tykkäystä

En kyllä nyt ole varma, onko tää ehdotus täys huti, mutta kysytään silti. Itteäni ainakin kiinnostais lukea @Sijoittaja-alokas sun omat vastaukset noihin haastattelukysymyksiin. On tietenkin kiva lukea aina Inderesin porukan tai näiden kunnon osaajien haastatteluja, mutta ois kiva lukea ”perustallaajan” ajatuksia edes kerran. Kuitenkin iso osa olet tätä foorumia, niin ainakin jossain vaiheessa olisi kiva sustakin lukea tommonen haastis. Kaikki ei välttämättä tiedä susta hirveästi, vaikka paljon äänessä oletkin täällä. :hugs:

47 tykkäystä

Tesla on hurjastellut itsekseen poliisia pakoon Saksassa. Tosin, auto karkaili rattiin nukahtaneen kuskin avustamana ja ei ole aivan selvää, pitääkö auto lukita kuskin kanssa odottamaan oikeudenkäyntiä. Ehkäpä tästä saadaan syy haastaa myös Musk oikeuteen tuottamuksellisesta liikenneturvallisuuden vaarantamisesta? :wink:

1 tykkäys

Kiitos mielenkiinnosta! :slight_smile: :hugs:

Sen verran voin sanoa, että eräs inderesiläinen ehkä mahdollisesti haastattelee mua keväällä tai joskus tänä vuonna.

Haastatteluissa tulee jatkossakin olemaan näitä tunnettuja nimiä, olivatpa ne sitten foorumilaisia tai indeläisiä, mutta tulee vielä niitä “perustallaajiakin”. :slight_smile:

10 tykkäystä

"Padman, Padman, Padman, Padman, Padman, (x100)
Kammuuux, Kammuux

Feeeed, Feeed, oh no its Fed"

Pelkästään uudelleensanoittamalla sais tehtyä kuvaavan sijoituslaulun vuodelta 2021.

(Jos joku ei tiedä badgeria niin referenssinä):

8 tykkäystä

Niitä huonoja otsikoita viljellään koska monet asiat aiheuttavat harmaita hiuksia. Korot, inflaatio, energia, maailman politiikka, euroalueen ongelmat, kuluttajaluottamus yms.

Vaikeinta mielestäni on kun osakemarkkina hinnoittelee asioita paljon eteenpäin niin missä nyt mennään…

Jos inflaatio tulee pikkuhiljaa alas, palkkakehitys on nousujohteista mutta ei överiä, sodat ei laajennu, energia-asioista selvitään niin ehkä tästä voi tulla ihan ok vuosi. Itse odotan vähän vaakakiitoa vuoden 2023… 2024 veikkaan hyvää sijoitusvuotta.

Onneksi toistaiseksi jenkkien työmarkkina on vahva( vaikka se korkojen takia ei ole hyvä juttu) ja euroopassakin työmarkkina on toiminut vielä hyvin…

2 tykkäystä

Täällä on taas jotain 20+% cash, mutta osittain tämä tietysti johtuu salkun arvon laskusta.

Armottomasti polttelee taskussa ja tarkoitus hankkia Min 5-6% kestävää osinkoa ja sellaisella 30-100% arvon nousu potentiaali lla…

Närästää vähän, että en saanut noita laitettua pohjille kaikkea, tosin ehkäpä uudetkin vielä nähdään.

Jotenkin se kuitenkin tuntuu hyvältä kun siellä on oikein kunnon mahdollisuuksia varten vieläkin sitä kassaa…

Kattelen odotellen nyt ainakin uutta mahdollisuutta siltronic (50 pinnasta), Huhtamäki n. 26-27?, Kemira alle 10 eur? Tieto/valmet jne halvemmalla selvästi… Tällaisia. Jenkeissäkin olisi pari kivaa kiikarissa, mutta aina niin kallista.

Salkusta puuttuu esim vuosikausia siellä viihtyneitä harvia, kamux (on mini) qt (on mini). Taitaa vain talenom olla isohkolla painolla, n. 7-8% salkussa.

Paljon on muuttunut.

Cash is king, mutta jonnekin pitäis saada tungettua.

10 tykkäystä

Ei Lapissa kyllä palveluita ole missään muualla kuin turistikohteissa.Ei ole poliisia, palokuntaa, terveydenhuoltoa, kirjastoa, liikuntahallia,alkoa.Kyläkauppa saattaa olla jos on sitäkään ja kohtauksen jos saat niin ambulanssin tuloon saattaa kestää helposti 3h. Kouluun lapset lähtevät jo aamuvarhaisella ja tulevat illalla myöhään takaisin.

Itseisarvo syrjäkylillä on luonto ja maanviljelys.

6 tykkäystä

Näyttää sähkön tuotantoennätykset paukkuvan tänäänkin ja saatto tuulivoimankin osalta ylittyä entinen,hyvältä näyttää,kohti omavaraisuutta mennään kovaa kyytiä.

8 tykkäystä